کد خبر: ۱۸۹۴۲
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۸۴ - ۱۳:۳۸

فرزندان مسئولان در خارج چه می کنند؟

آفتاب‌‌نیوز : عباس سلیمی نمین در این جلسه با بیان اینکه مسوولی که برای تحصیل به انگلیس می‌رود نمی‌تواند از منافع ملی دفاع کند اظهار داشت : بسیاری از مسوولین سیاسی از جمله صادق خرازی و سرمدی فرزندان خود را برای تحصیل به خارج از کشور فرستاده‌اند حتی خود کمال خرازی نیز فرزند نابالغ خود را به آمریکا فرستاد که این موضوع به نفع کشور ومسوولان نیست.

وی ضمن بیان این مطلب افزود: اگر فردی وزیر، نماینده مجلس، معاون رییس جمهور و یا دبیر شورای عالی امنیت ملی است و یا در این قبیل جایگاه‌های حساس کشور قرار دارد و عهده‌دار مسوولیتی است دیگر نمی‌تواند برای تحصیل وقت بگذارد مگر آنکه گاهی تحصیل را یک مدرک و ورق پاره می‌دانیم تا در جامعه جایگاه برتری داشته باشیم که باز این آفت دیگری است که از دولت هاشمی و متاسفانه بعد از جنگ آغاز شد که در پی آن بسیاری از وزرا درصدد تحصیل در مقطع دکترا برآمدند و این یک آفت جدی است.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر افزود: در آن دوره، معاون اجرایی رییس جمهور در شرایطی که باید بسیاری از مشکلات و معضلات جامعه را درک کند و دنبال راه حل آن برآید، به صورت ترددی در کشور خارجی درس خواند و مدرک گرفت و وقتی اعتراض می‌کردیم پاسخ می‌دادند، ما از وقت شخصی خود می‌زنیم و این لطمه‌ای به کار ما وارد نمی‌کند.


وی اظهار داشت: این نشان دهنده این است که ما بحث مدرک گرایی را در جامعه به صورت فاجعه آمیز دنبال می‌کنیم و یا اصلا بحث خدمت گزاری به مردم مهم نیست و این معضلی است که از مسوولین رده بالا نشات می‌گیرد و هم به لحاظ سیاسی از اهمیت برخوردار است و هم به لحاظ اجتماعی و در این مساله دو ایراد وجود دارد، اولا این که مسوول مذکور در جایگاه حساسی است که باید در مقابل آن کشور به سرعت موضع گیری کند و از طرفی دانشجوی آن کشور است و این مساله بدون تاثیر در مواضع او نیست. ضمن اینکه فرد مورد نظر باید روزانه 16 ساعت را برای خواندن دروس دکترا در نظر بگیرد، پس چگونه خواهند توانست برای اجرای مسوولیت بالای خود وقت بگذارند؟!

وی اظهار داشت: عدم حساسیت نسبت به این قضیه شوم و برخورد نکردن رسانه‌ها با این موضوع موجب ورود فساد به داخل کشور شد و کار به جایی رسید که حتی با مراکز آموزشی داخل کشور نیز وارد تعامل شدند که باعث شد هم فساد تشکیلات اداری و هم بی‌عدالتی را به همراه داشته باشد.

سلیمی نمین تصریح کرد: من طی نامه‌ای خصوصی به کمال خرازی گوشزد کردم که بودن فرزند نابالغ وزیر امور خارجه در آمریکا می‌تواند تبعات سیاسی برای خود شما به همراه داشته باشد و بچه‌ای که به لحاظ سیاسی بر رشد تمیز مسایل نرسیده است می‌تواند یک منبع اطلاعات برای آن کشور محسوب شود. یعنی از شما کسب اطلاعات کند و آنها را در اختیار کشوری قرار دهد که در آن درس می‌خواند و از این مساله بسیار ضربه خوردیم.
وی افزود: این مساله هم عدالت را به تمسخر و مضحکه می‌گیرد و هم حق کسانی را که در کشور می‌توانند و می‌خواهند درس بخوانند را از بین می‌برد.

وی در ادامه با اشاره به آنکه مساله تحصیل در حین خدمت موجب شده است تا دستگاه قضایی با یک تهدید جدی مواجه شود اظهار داشت: در خیلی موارد قضات ما نمی‌توانند برخورد کنند چون دانشجوی فلان مرکزند و در آنجا فساد زیادی را شاهد هستیم اما چون دانشجوی در حال تحصیل در مقطع دکترای ویژه است و در هیچ کلاسی حضور نمی‌یابد قادر نیست با کوچکترین لغزش و خطا در آن مجموعه برخورد کند و از این موارد زیاد است که اگر بخواهیم به مصادیق آن بپردازیم گریبان خیلی‌ها گرفته می‌شود، چه در مراکز قضایی و چه مراکز مقننه و چه قوه مجریه!

سلیمی نمین یادآور شد: در مراکز آموزشی مدارک جعلی بسیار یافت می‌شود و کرسی تدریس را نیز به راحتی کسب می‌کنند و اگر در جایگاه رسانه‌ها بخواهیم به این موضوع بپردازیم و با آن برخورد کنیم باید همه عناصر مسوول را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم.

وی با تاکید بر آنکه نباید مسوولان سیاسی و اجتماعی کشور همزمان با انجام مسوولیت به کسب علم بپردازند اظهار داشت: بحث آموزش ضمن خدمت را باید برای غیر مسوولین دنبال کنیم و مسوولین نیز اگر خواهان ادامه خدمت هستند، باید مسوولیت خود را برای مدتی رها کنند و تحصیل خود را به پایان برسانند و بعد به مسوولین خود بازگردند و یا مسوولیت دیگری را عهده‌دار شوند.

وی تصریح کرد: اگر مسوولی با انگلیس در تردد باشد قادر نخواهد بود آنگونه که شایسته است از منافع ملی کشور دفاع کند و همین جا از وظیفه خود عدول می‌کند و در خیلی موارد نمی‌تواند وارد چالش شود و علی‌رغم تلاش خود در اختیار آنهاست و به نوعی خود را وام‌دار بیگانگان خواهد کرد.

سلیمی نمین تاکید کرد: من در نامه‌ای که به قوه قضاییه دادم به یکی از مسوولین که از انجام وظیفه خود احراز کرده بود اشاره کردم که طی دو مصداق ثابت می‌شود که این مسوول قوه قضاییه به جای اینکه از منافع مردم دفاع کند از منافع عناصر ناسالم دفاع می‌کند.

سلیمی نمین به بحث پرونده فروش سوالات کنکور اشاره کرد و گفت: این پرونده در چنبره خاصی افتاده و معلوم نیست سرنوشت آن به کجا انجامیده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین