کد خبر: ۱۸۹۷۰۴
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۵

احتمال کشف سرنخ‌هایی از حیات در مریخ

ناسا از احتمال جمع‌آوری شواهدی از حضور پرکلرات‌ها بعنوان منبع انرژی برای میکرو ارگانیسم‌های بالقوه مریخ، در منطقه راکنست در نزدیکی دهانه گیل مریخ توسط مریخ‌نورد «کنجکاوی» خبر می دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: دانشمندان ناسا در ادامه اکتشافات رباتیک خود بر سطح سیاره سرخ با هدف یافتن نشانه های احتمالی حیات، مریخ نورد کنجکاوی را راهی یک مأموریت دو ساله کرده‌اند.

پرکلرات ها (perchlorates) از دسته نمک بوده و بعنوان یک منبع انرژی برای میکروارگانیسم های بالقوه مریخ محسوب می شوند؛ آنها همچنین یک نشانگر حساس به تغییرات آب و هوایی گذشته هستند و می توانند به شکل گیری شوراب های مایع در شرایط فعلی مریخ منجر شوند.

کشف احتمالی وجود پرکلرات در دهانه گیل مریخ توسط کنجکاوی از سوی «داگ آرچر»، از محققان اداره تحقیقات و اکتشافات مرکز فضایی جانسون ناسا اعلام شده و گزارش تفصیلی آن در چهل و چهارمین کنفرانس سالانه علوم سیاره ای و اقماری در تگزاس ارائه شده است.

این نتایج با استفاده از ابزار آنالیز نمونه در مریخ (SAM)‌ کنجکاوی و تجزیه و تحلیل چهار نمونه بدست آمده از منطقه راکنست اعلام شده است.

به گزارش ایسنا، نخستین بار کاوشگر فونیکس ناسا با استفاده از ابزار آزمایشگاه شیمی مرطوب در سال 2008 میلادی موفق به کشف نشانه هایی از وجود پرکلرات در مناطق قطبی مریخ شد؛ انتشار اکسیژن در مناطق قطبی که نشانه‌ای از وجود پرکلرات‌ها است، مشابه اکسیژن آزاد شده در هنگام تجزیه و تحلیل نمونه خاک در منطقه راکنست است.

میکروب ها روی زمین از پرکلرات بعنوان منبع انرژی استفاده می کنند، اما وجود پرکلرات در مریخ با انتشار مقادیر زیاد اکسیژن، تشخیص حیات و مواد آلی را دشوار می کند.

«ارچر» با تأکید بر اینکه سایر کاوشگرهای رباتیک از جمله سوجورنر، روح و فرصت ناسا نیز شواهدی از توزیع کلر در سطح سیاره سرخ شناسایی کرده اند، خاطرنشان می کند: ادعا نمی کنم که تمام کلر موجود در مریخ به شکل پرکلرات هستند و به احتمال زیاد نمک های کلرات دیگری نیز وجود دارند، اما به احتمال زیاد بخشی از منطقه راکنست را پرکلرات ها تشکیل می دهند که برای وضعیت آب و هوایی، فرآیندهای آبی و احتمال وجود حیات بسیار حائز اهمیت تلقی می شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین