کد خبر: ۱۹۰۵۷۱
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۴

جزئیاتی از شرایط مناطق زلزله زده بوشهر

اگرچه تاكنون مسئولان آمار كشته هاي زلزله مهيب شهرستان دشتي را 37 نفر اعلام مي كنند، اما خبرهاي غير رسمي از افزايش تلفات به 42 نفر حكايت دارد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش «خليج فارس»؛ اين آمار هنوز تاييد نشده و دقايقي پيش دكتر دادجو رييس اورژانس استان نيز گفت: آمار ما از ميزان تلفات انساني زلزله همان رقم قبلي مي باشد.
 
- كليه مدارس شهرستان دشتي در شيفت صبح و عصر تعطيل شد. همچنين به گفته مديركل آموزش و پرورش برخي از مدارس بخش شنبه براي اسكان اضطراري زلزله زدگان تخليه شده است.
بيش از 70 پس لرزه از ديروز تا صبح امروز در كاكي احساس شده كه بالاترين آن به بزرگي 4.5 ريشتر بوده است.
 
رئیس سازمان امداد و نجات کشور با بیان اینکه ساعت 9 شب گذشته عملیات نجات زلزله‌زدگان از زیر آوار پایان یافته است، گفت: با پایان یافتن عملیات نجات اکنون کسی زیر آوار نیست.
 
- دكتر دادجو رييس مركز اورژانس استان خبر داد: بيمارستان زينبيه خورموج تخليه شده و بيماران آن به بيمارستان هاي شهداي خليج فارس، سلمان فارسي تامين اجتماعي و اميرالمومنين نيروي هوايي بوشهر منتقل شده اند تا در صورت بروز حادثه، امكان خدمات دهي مجدد بيمارستان خورموج وجود داشته باشد.
 
حسنوند استاندار بوشهر در گفتگوي زنده با راديو، ميزان تلفات انساني زلزله را همان 37 نفر ديشب اعلام كرد. وي همچنين گفت: معاون اول رييس جمهور و وزير كشور صبح امروز از مناطق زلزله زده بازديد مي كنند.
 
شركت مخابرات بوشهر با اعلام اينكه نواقض پيش آمده در خطوط ارتباطي مناطق زلزله زده برطرف شده، دليل اختلال در تلفن همراه اين مناطق را حضور غيرضروري افراد و تماس هاي آنها در منطقه دانست و از مردم خواست از طريق تلفن هاي ثابت با شهرستان دشتي ارتباط برقرار كنند.
 
خبر مي رسد در پي زمين لرزه هاي متعدد در كاكي و شنبه، مردم نگران و حشت زده شده اند. ضمن اينكه با توجه به انتشار خبر حضور وزير كشور و معاون اول رييس جمهور در روز چهارشنبه ميان زلزله زدگان، آنها در نزديكي معابر اصلي تجمع كرده اند
 
- جمعيت هلال احمر بوشهر با اعلام اينكه هزار نيروي آموزش ديده به منطقه زلزله زده دشتي اعزام شده اند، اعلام كرد: توزيع اقلام غذايي و پتو ميان بازماندگان به همراه استقرار كمپ هاي موقت براي مردم آغاز شده است.

زلزله صبح امروز، باعث تخريب 100 درصد روستاي چاگاه از توابع بخش شنبه و طسوج شده است.
خبر مي رسد 91 روستا دچار آسيب ديده اند.

 - برخي از حاضران در مناطق زلزله زده خواستار نظارت بر توزيع مناسب اقلام غذايي، آب و پتو ميان بازماندگان هستند و مي گويند: با توجه به اينكه از شب گذشته تاكنون بيشترين تمركز خدمات دهي به نقاط نزديك به معابر اصلي بوده، روستاهاي دور دسترس تر نطير دوريشي كه 100 درصد تخريب شده، هنوز آواربرداري كامل نشده و از خدمات محروم مانده است
 
جاده دسترسي به بخش شنبه به دليل ترافيك خودروها مسدود شده و حتي امكان تردد خودروهاي امداد و غذا رسان وجود ندارد. مسئولان محلي از مردم درخواست مي كنند كه از حضور در مناطق زلزله زده خودداري كنند تا در كمك رساني وقفه اي ايجاد نشود.
 
- آب روستاهاي حادثه ديده قطع شده و قرار است آبرساني سيار با تانكرها از كاكي انجام شود.
 
معاون عمراني استاندار بوشهر گفت: مشکل عمده در عملیات امدادرسانی وقوع پس‌لرزه‌های شدیدی است که از روز گذشته تاکنون ادامه دارد. به گفته شاپور رستمي، آمار پس‌لرزه‌ها در حال افزایش است و از مجموع ۵۰ پس‌لرزه، 21 مورد با قدرت بیش از 4 ریشتر به وقوع پیوسته است.
 
روابط عمومي شركت پخش فرآورده هاي نفتي استان اعلام كرد: به دليل تسريع در سوخت رساني، بالگردهاي سوخت رسان در منطقه زلزله زده مستقر شده اند.
 
- معاون عمراني استاندار بوشهر در گفتگو با راديو پيام اعلام كرد: تاكنون زلزله 154 ميليارد تومان خسارت برجا گذاشته كه بيشترين خسارت به اماكن مسكوني بوده است.
 
با وجود اقدامات موثر در زمينه امدادرساني به مناطق زلزله زده، اما براي تامين نيازهاي نوزدان اين مناطق نظير نوار بهداشتي و شير خشك لازم است اقدام عاجل صورت بگيرد.
 
زمین لرزه ای به بزرگی 4.1 ریشتر دقایقی پیش حوالی کاکی را تکان داد. زمان آن نيز 10:48 دقيقه بود.

 - لحظاتي پيش حسن قدمي رييس ستاد بحران كشور اعلام كرد: ميزان تلفات زلزله به 39 نفر افزايش پيدا كرده است
 
سازمان انتقال خون بوشهر با اعلام اينكه ذخيره خوني استان در وضعيت مناسبي قرار دارد، افزود: ذخیره خون این استان در وضعیت مناسبی قرار دارد و مردم تا اطلاع بعدی برای اهدای خون به پایگاه های این سازمان مراجعه نکنند.
 
آيت الله حسيني بوشهري نماينده استان در مجلس خبرگان در جمع زلزله زدگان حاضر شد.
 
- مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی درباره وضعیت هوای مناطق زلزله‌زده گفت: فردا آسمان این شهر صاف تا نیمه ابری با وزش باد ملایم و مه رقیق صبحگاهی خواهد بود. به گفته وي، امروز آسمان کاکی صاف تا نیمه ابری با وزش باد ملایم و مه رقیق صبحگاهی در بعد‌ از ظهر با گرد و غبار رقیق خواهد بود.همچنين پيش بيمي مي شود طی روز جمعه وضعیت این شهر زلزله زده مشابه پنج شنبه باید.
 
بالگردي در استاديوم پورياي ولي شهر كاكي به زمين نشسته و در بين مردمي كه براي دريافت كمك ها تجمع كرده بودند، پتو و بسته هاي اضطراري غذايي توزيع شد. البته حاضران تاكيد مي كنند اين ميزان كمك ها به هيچ وجه تكافوي فاجعه را نمي دهد.
 
در تازه ترين اجساد خارج شده از زير آوار، نوزاد يک ماهه هم ديده مي‌شود.
 
همچنين گشت‌زني در قسمت‌هاي مختلف فاقد سکنه از سوی نيروهاي بسيج و انتظامي ادامه دارد.

-  براساس اين گزارش جو عمومي منطقه از لحاظ رواني بسيار شکننده است و با توجه به فوت تعدادي از اهالي اين منطقه و بي‌اطلاعي افراد از وضعيت اجساد، پرخاشگري در منطقه به وجود آمده و در برخي قسمت‌ها برخوردهاي بين نيروهاي خدماتي و امدادي و ساکنين منطقه به وجود آمده است.
 
- در آستانه ظهر، نبود سرويس بهداشتي در برخي قسمت‌ها و گرماي نسبي هوا احتمال شيوع بيماري‌هاي واگيردار را زياد کرده. همچنين در برخي نقاط، آسفالت جاده‌ها تخريب شده كه عوامل راهداري به اصلاح نقاط تخریب شده مشغولند.
 
براساس اعلام رييس دانشگاه علوم پزشكي، تنها 2 مجروح كه در بخش مراقبت هاي ويژه هستند و مابقي مجروحان نيز دچار شكستگي هايي مي باشند كه قابل درمان هست. همچنين به گفته وي، هيچ كدام از مجروحان در بيمارستان فوت نشده اند و اگر آمار افزايش يافته، مربوط به مناطق حادثه ديده مي شود.  
 
صداي آژير خودروهاي امدادي دائما به گوش مي‌رسد.
 
زمين لرزه شديدي كاكي و آبدان را تكان داد كه در بوشهر نيز احساس شد. پس لرزه ها موجب وحشت مردم شده است.
 
خبرگزاري ايرنا اعلام كرد رحيمي معاون اول رييس جمهور به همراه وزراي كشور، بهداشت، رييس بنياد مسكن، معاون راه و شهرسازي و مديرعامل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بعد از ظهر امروز در مناطق زلزله زده حاضر مي شوند.
 
نمايندگان بوشهر و دشتي در مجلس به همراه معاون سياسي امنيتي و عمراني استاندار و بحراني رييس كل دادگستري در محل حادثه حضور يافتند.همچنين دكتر مسعودي رييس منطقه 11 دانشگاه آزاد كشور به نمايندگي از دكتر دانشجو رييس اين دانشگاه در محل حاضر شده و كمك نقدي دانشگاه را در اختيار مسئولان مربوطه قرار داد.
 
- دقايقي پيش و در پي يك پس لرزه، نانوايي سيار شهر شنبه دچار آتش سوزي جزيي شد و از فعاليت بازماند. مسئولان براي ايجاد يك نانوايي مناسب تر در اين محل در تلاشند.
 
پس لرزه باعث ترك خوردگي و تخريب كلي منازل در بخش هاي كاكي و شنبه شده است.
 
همچنين ديوار بخش اورژانس بيمارستان زينبيه خورموج نيز ترك برداشته و بيماران به فضاي ديگري منتقل شده اند.
 
سازمان پزشكي قانوني اسامي 26 كشته شده زلزله را اعلام كرد.
 
نيكزاد وزير راه و شهرسازي پس از پايان جلسه هيات دولت با بيان اينكه عزم دولت براي بازسازي مناطق آسيب ديده بوشهر جزم است، افزود: در اين حادثه نيز شاهد بوديم واحدهاي مسكوني كه از تسهيلات استفاده كردند خسارت مالي و جاني نداشت، ولي واحدهاي ديگر اين ضايعه را در پي داشته است.
 
- محمدرضا رحيمي معاون اول رييس جمهور به همراه وزرا و مسئولان همراهش وارد فرودگاه بوشهر شد. قرار است وي با بالگرد به مناطق زلزله زده منتقل شود.
 
استاندار بوشهر در گفتگو با خبر ساعت 14 شبكه اول سيما تعداد كشته ها را همچنان 37 نفر اعلام كرد، اما گفت: كه شمار مجروحان به 950 نفر افزايش يافته است.
 
خبرها حاكي از آن است كه زلزله هاي پيش از ظهر چهارشنبه باعث تخريب برخي منازل در شهرستان دشتي خصوصا روستاهاي بخش شنبه شده است.
 
همچنين حاضران در منطقه با اشاره به گرماي هوا، تاكيد مي كنند آب خنك نياز ضروري حادثه ديده گان مي باشد كه انتظار مي رود مسئولان در اين خصوص تدبيري بيانديشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین