کد خبر: ۱۹۰۸۶۲
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۳

چرا نرخ تورم برای مردم قابل باور نیست؟!

افزایش قابل ملاحظه قیمت اغلب کالاها در پایان سال91 به گونه‌ای بود که جای زیادی را برای باور نرخ تورم 31.5 درصدی در بین عموم مردم باقی نگذاشت.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: در فروردین ماه سال جاری مرکز آمار ایران در اولین اعلام رسمی خود از نرخ تورم، تورم شهری را 31.5 و تورم نقطه به نقطه را 40 درصد عنوان کرد این در حالی بود که وقتی مصرف کنندگان در اواخر سال گذشته برخی اقلام نظیر میوه، پوشاک، خودرو و مسکن را گاهی تا دو برابر قیمت گذشته خریداری کردند برایشان قابل قبول نبود که تورم چند ماه پایانی نسبت به قبل تنها چند درصد افزایش یافته باشد.

اینکه تورم 31.5 درصدی با شرایط فعلی چندان مطابقت نداشته باشد در ظاهر عجیب نیست اما دلیلی هم بر اینکه نرخ به درستی محاسبه یا اعلام نشده است نیست و باید توجه داشت که این نرخ ، شاخص کلی درصد تغییرات شاخص کل نرخ تورم شهری در 12 ماه منتهی به اسفند سال 91 بوده و تورم در جز به جز اقلام متفاوت است به عبارتی شاخص کل، متوسطی از تورم مجموع کالاهاست .

اما آنچه که برای مصرف کنندگان از بین اقلام موجود در سبد کالای مورد محاسبه نرخ تورم ازاهمیت بیشتری برخوردار است گروه مسکن، خوراکیها و پوشاک است که تغییرات تورمی بالاتری نسبت به سایر گروهها دارند در حالی که ممکن است برخی کالاها که از تورم کمتری نسبت به اقلام پرمصرف برخوردارند حتی از سبد مصرفی خانوارها حذف شده و یا بسیار کم مصرف باشند; اما بهرحال تاثیر خود را در میانگین گیری و محاسبه نرخ کلی تورم گذاشته و نرخ را متعادل می کند.

در این راستا وحید شقاقی شهری - اقتصاددان- با اشاره به اینکه معمولا تفاوت معناداری بین اعلام نرخ تورم نقطه به نقطه و میانگین سالانه با تصور موجود در جامعه از افزایش قیمتها و بار تورمی وجود دارد گفت: به نظر می رسد اینکه مردم، اغلب تورم را واقع بینانه تلقی نمی کنند مربوط به این است که آنها عموما با گروه سبد کالایی مشخصی سروکار دارند درحالی شاخص تورم با سبد کالایی گسترده ای محاسبه می شود البته باید توجه داشت که محاسبه نرخ تورم در تمام دنیا به همین سبک و بر اساس سبدی از انواع کالاهاست.

وی توضیح داد: با فرض در نظر گرفتن تورم نقطه به نقطه ممکن است کالاهای پر مصرف تورم بیشتری داشته باشند به عنوان مثال مسکن 70درصد، پوشاک 50 درصد و خوراکی ها 60 درصد افزایش قیمت پیدا کنند در حالی که گاهی برخی اقلام کمتر و یا اصلا تورم ندارند که این اثر منفی در واقعی شدن نرخ تورم کالاهای اساسی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم اقتصادی با اعتقاد بر اینکه اگر مرکز آمار و یا بانک مرکزی شاخص تورم در زیرگروه‌های تورمی که مردم با آن سرو کار بیشتری داشته و از اهمیت بالاتری برخوردارند را در کنار شاخص کلی اعلام کند آنگاه ممکن است این رقم به تصور مردم نزدیکتر باشد ادامه داد: از این رو می توان با ساختن شاخص‌های گروهی و ترکیبی که کالاها بر حسب اهمیت در آن قرار می گیرند آمار جامع تری را برای درک بهترمردم ارائه کرد; به عنوان مثال در هر دوره تورم خوراک، پوشاک و مسکن را در قالب یک گروه محاسبه کرد.

شقاقی با اعتقاد با اینکه یکی از دلایل کاهش اعتماد عموم به نرخ تورم می تواند اعلام کلی و عدم اطلاع مردم از جزئیات نرخ تورم اقلام تفکیک شده باشد خاطرنشان کرد: بهتر است که پس از هر بار انتشار نرخ تورم شهری و نقطه به نقطه اطلاع رسانی دقیق تری ازنرخ تورم و تغییر شاخص گروه ها از سوی رسانه‌ها از جمله صدا و سیما که اغلب جامعه با آن سرو کار دارند انجام شود.

جزئیات نرخ تورم در برخی از اقلام در سال91
در حالی که مرکز آمار تورم شهری 31.5 و تورم نقطه به نقطه 40 درصد را براساس سبد کلی کالا محاسبه و اعلام کرد، درصد تغییرات شاخص قیمت گروه‌های منتخب کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشوردر سال 91 که از سوی این سازمان منتشر شده به طور جزئی تر به شرح زیر است:

خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات

تورم خوراکی ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات که در فرودین91 نرخی معادل 36.1 درصدی داشته در اسفندماه به 58.5 افزایش یافته که این آمار نشان دهنده افزایش 22.4 درصدی تورم در این گروه طی 12 ماه است.

البته تورم این گروه در سال گذشته همواره بالاتر از 35 درصد بوده و در ماه های آبان، بهمن و اسفند به بیش از 50 درصد نیز رسیده است.

همچنین بالاترین نرخ تورم خوراکیها، آشامیدنی ها و دخانیات مربوط به اسفند ماه و معادل58.5 درصد بوده است.

پوشاک و کفش

پوشاک و کفش گروهی است که ماه ابتدایی سال گذشته را با تورم 24.7 درصدی آغاز کرده و با نرخ 49 درصد به پایان رسانده است.

24.3 درصد، افزایش نرخ تورم از ابتدا تا پایان سال گذشته در این گروه از کالاهاست.

همچنین تورم این گروه در شش ماه ابتدایی بالای 20درصد و در پنج ماه پایانی بالای 40 درصد بوده و تنها در مهرماه در رنج 30 درصدی قرار داشته است.

قابل ذکر است که متورم ترین ماه سال برای این گروه اسفند بوده است.

مسکن، آب، برق، گاز وسایرسوخت‌ها

تغییرات شاخص قیمت در گروه مسکن، آب، برق، گاز وسایرسوخت‌ها در فروردین ماه سال 91 برابر با 17.6 درصد و در اسفندماه معادل 18.8 درصد بوده است که این ارقام حاکی از افزایش 1.2 درصدی تورم این گروه طی سال گذشته خواهد بود.

بیشترین میزان تورم این گروه مربوط به ماه‌های پایانی سال و بالغ بر17 درصد است.

اما در مجموع تورم گروه مسکن، آب، برق، گاز وسایرسوخت ها در سال گذشته بین 14 تا 18 درصد متغییر بوده است.

مبلمان، لوازم خانگی و تعمیر و نگهداری

تورم 20.3 درصدی فروردین و 62.1 درصدی اسفندماه افزایش قابل توجه 41.8 درصدی نرخ تورم را از ابتدا تا انتهای سال91 برای گروه مبلمان، لوازم خانگی، تعمیر و نگهداری رقم زده است.

این گروه همواره تورمی صعودی را در طول سال گذشته پشت سر گذاشته است به طوری که در شش ماه ابتدایی سال گذشته نرخ از 20 تا 26 درصد با روند کند تری بالا رفته اما بیکباره و از مهرماه تورم شدت گرفته و در بازه زمانی شش ماه تا پایان سال از 36 درصد به 62 درصد افزایش می یابد.

قابل ذکر است که این گروه بالاترین افزایش را در طول سال بین تمامی گروه ها داشته است.

بهداشت و درمان

در گروه بهداشت و درمان افزایش تورم 16.4 درصدی بین ابتدا و انتهای سال وجود دارد چراکه تورم این گروه در فروردین 13.4 درصد و در اسفند 29.8 درصد بوده است.

بر اساس آمار ارائه شده این گروه نیز نظیر اغلب گروه‌ها در شش ماه ابتدایی سال از تورم کمتری برخوردار بوده و بین 13 تا 19 درصد متغییر بوده است اما در نیمه پایانی سال از 29 درصد روند صعودی پیدا کره و در ماه دوازدهم به 29.8 درصد می رسد.

حمل ونقل

از دیگر گروه هایی که تغییر قابل توجهی از ابتدا تا انتهای سال 91 داشته است حمل و نقل خواهد بود چرا که تورم از 12.3 درصد در ابتدای سال شروع و به 42.2 در انتهای سال می رسد.

12 تا14.7 درصد درنیمه ابتدایی و 20 تا 42.2 درصد در نیمه پایانی سال تغییر نرخ تورم در این گروه است.

گفتنی است که در فاصله یک ماهه از دی ماه تا بهمن ماه گروه حمل ونقل جهش تورمی 14درصدی داشته و از 28.2 به 42.2 تغییر کرده است.

ارتباطات

کمترین تغییر شاخص در سال 91 مربوط به خرداد ماه در گروه ارتباطات با نرخ 2.2 درصد است.

اما این نرخ در فروردین از 5.5 شروع و به 18.6 درصد در اسفند ماه افزایش می یابد یعنی افزایش 13.1 درصدی از ابتدا تا انتهای سال.

در این گروه نیز افزایش عمده نرخ تورم در ماههای پایانی بخصوص از آذر تا اسفند بوده که همواره بالغ بر 18درصد است.

تفریح و فرهنگ

28.2 درصد فروردین و54.4 درصد اسفند بیانگر افزایش26.2 درصدی تورم در گروه تفریح و فرهنگ است.

همچنین این گروه تورم زمستانی بیشتر از 50 درصد را در سال قبل پشت سر گذاشته که بهار 20 درصدی، تابستان 30 درصدی و پاییز40 درصدی را نیز به همرا داشته است.

آموزش

از معدود گروههایی که تغییرات تورمی بالایی نداشته و حتی نرخ اسفندماه نسبت به فروردین کاهش یافته گروه آموزش است.

نزخ تورم این گروه از 10.7 درصد در ابتدای سال به 9.3 درصد در انتهای سال کاهش یافته است.

البته باید توجه داشت که سیر تغییر نرخ همواره نزولی نبوده و در برخی از ماه ها به بیش از 11 درصد و یا گاهی به 8 درصد نیز رسیده است.

هتل و رستوران

نیمه اول 20 درصدی و نیمه دوم 30 درصدی نتایج محاسبات آماری نرخ تورم در گروه هتل و رستوران در سال 91است.

در این گروه تورم فروردین 23.2 و اسفند 39.9 بوده که حاکی از افزایش 17 درصدی تورم از ابتدا تا انتهای سال قبل است.

کالاها و خدمات متفرقه

بالاترین نرخ تورم در بین گروه ها در سال 91 مربوط به مهرماه در گروه کالاها و خدمات متفرقه با رقم 97.6 درصد است.

این گروه ازگروه هایی است که نرخ تورم فروردین و اسفندش در هیچ یک از ماههای سال تکرار نشده و در رنج 60 درصد قرار دارد به طوری که 66.1 و 63.1 درصد به ترتیب نرخ تورم این گروه در ماه اول و آخر سال گذشته است.

در حالی تورم بالای 90 درصدی دو بار و در ماههای مهر و آبان تکرار شده که در شهریور ماه در حدود 49 درصد بوده و بیکباره جهشی نزدیک به 47 درصد را به همراه داشته است.

گروه های تخصصی

گروه‌های تخصصی به دو بخش کالا و خدمات تفکیک می شوند.

بر این اساس در گروه کالا، تورم از 33.3 در ماه اول به 52.9 در ماه آخر افزایش یافته که افزایش 19.6 درصدی را در طول سال گذشته نشان می دهد.

همچنین نرخ تورم این گروه از 30 درصد در ماه های ابتدایی تا 40 درصد در ماه های میانی و 50 درصد در ماه های پایانی در نوسان بوده است.

اما در گروه خدمات، تغییرات تورمی از شدت کمتری برخوردار است به طوری که از14.9 در فروردین به 22.8 در اسفند رسیده و افزایش 7.9 درصدی داشته است.

در این گروه تورم همواره در تمامی ماه های سال سیر نزولی داشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۶
سارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
2
77
آخه وقتی قیمت اکثر اقلام نسبت به سال گذشته واقعا چند برابر شده..با یه حساب سر انگشتی میشه فهمید نرخ تورم خیلی بیشتر از این حرفاست..من که این آمار قبول ندارم..فقط واسه دلخوش کردن حودشونه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
1
58
علت اینکه نرخ تورم برای مردم باورکردنی نیس چون با یک حساب کتاب ساده هر کسی می تونه گرونی توی یک جنس رو متوجه بشه و همه اجناسی که مردم باهاشون سر کار دارن حداقل دو برابر شده اند و از طرفی دستمزد ها بالا نرفته به نسبت قیمت اجناس. الان دیگ توی یه خانواده 5 نفره مثلا حقوق ماهیانه یک میلیون و سیصد به آخر ماه نمی رسه. تازه این در شرایطی است که اصلا مریض نشن و قسط وامی چیزی رو نداشته باشن و یا کرایه نشین نباشن. بعدشم شکر خدا هر چی توی رسانه ملی اعلام میشه با چیزی که مردم می بینن و باهاش طرف هستن از زمین تا آسمون متفاوته. انصاف با خودتون وقتی همش دروغ بشنوید چی رو باور می کنید؟؟!!
شاهد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
1
44
باور و اعتماد آبی است که اگر از کوزه ریخت دیگر جمع نمی شود!!!
جهان آرشید
|
United States of America
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
1
15
این نوشته مصداق عذر بد از گناه است ..... شما متاسفانه در محاسبه نرخ تورم ضریب در صد هر قلم را محاسبه نفرموده یا آنرا درست محاسبه نکرده اید . یعنی اگر ۴۰ درصد هزینه خانوار مسکن و ۲۶ درصد خورک و یک در صد هتل و مسافرت و ۱/۵ درصد بهداشت و درمان است و در شهرها ی بزرگ و کوچک این نرخ و در صدها تفاوت دارد . در اقتصاد مدرن نرخ تورم منطقه ای یا استانی و ایالتی محاسبه میشود و نرخ سرانه تورم یا رشد اقتصادی از متوسط نرخی منطقه ای بدست میاید و با رعایت تمام ضرایب و ضوابط علمی و اقتصادی . آنوقت است که مردم آمار و اعداد حقیقی را باور میکنند
بهراد
|
United States of America
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
1
21
این اعداد رو با ده تا بخیه می خوای باور کنم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
1
19
دولت عمدا قیمت حاملهای انرژی رو بالا نبرد تا تورم فقط در حد آمار و ارقام پایین بمونه. در واقع برا مرکز آمار داده سازی کرد. وگرنه اگر قیمت سوختها هم مثل بقیه چیزا بالا می رفت تورم زیر 80% نمی شد.
رامین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
0
11
اگه آمار دولت درست است از هر گروه لوازم خوراک خودرو و ..... 20 نمونه و رشد قیمت در بازار را ارائه کند و ثابت نماید نه اینکه جزئیات را نگوید و یک عدد اعلام کند که مردم بخندند
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
0
16
این اعداد و ارقام چیه که نشون میدید؟؟
تورم چیزیه که مردم با گوشت و خونشون حس میکنند نه با بازی با اعداد!!!!!!
پاسخ ها
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
واقعا همینطوره
hamed
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
0
2
من به شرط میگم این درصد قبوله...
آقا من هرموقع تلویزیون یا رادیو رو روشن کردم، و اخبار اعلام کردند که فلان اتفاق در یکی از کشورهای اروپایی افتاده "و این درحالیست که مردم با مشکلات جدی مالی مواجه اند" !
یعنی ما اوضاعمون خوبه ؟! آقا یه بار اینو در مورد مردم ایران بگن من همین درصد رو هم قبول میکنم
طلبه
|
Netherlands
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
0
6
اگه مملکت ايطوري بخواد پيش بره ما طلبه ها بايد برويم بميريم
nader
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
1
1
باسلام،
جناب آقای شقاقی چیزی که می فرمائید درسته ولی وزن گروه های پر مصرف بایستی با گروههای کم مصرف متفاوت باشد مثلاً هزینه کفن و دفن میت چقدر در کل هزینه های خانوار موثر است، آیا تعریف سبد کالائی و وزن موثر هر گروه و کالا خود موثر در تعیین واقعی نرخ تورم نیست؟
سرباز
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
0
4
نه اقای دکتر عزیز اینها توجیهاتی است که بنظر برای خوشامد حکومتیان میکنید .30درصد تورم بزبان ساده یعنی اگر بنده با چهار صد تومان یکماه زندگی میکردم حالا با پانصدوبیست میتوانم گزران کنم ایا شما باور میکنی؟واقعا متاسفم از شما درس حوانده های این ملت....ماله کشی.
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
0
0
من امار گیر بانک مرکزی هستم ما از 359 قلم کالا امارگیری میکنیم که ممکنه 30 تاش افزایش پیدا کنه و بیست عدد هم ثابت بمونه در ضمن همکاری مغازه داران برای گفتن قیمت ها اصلا مناسب نیست و خیلی هاشون قیمت های واقعی رو نمیگن لطفا اطلاع رسانی کنید چون اینجوری به ضرر مردمه.در ضمن همیشه تورم اعلامی میانگین دو سال هستش اگر کالایی در اردیبهشت گران شود اثرش در همون ماه اعلام میشه و ممکنه تا شش ماه تکون نخوره.لطفا با امارگیرها همکاری کنید و واقعیت رو بگید.ممنون
ایرانی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
0
1
سلام آفتاب تابان. اینا مثل کبک سرشونو کردن تو گل فکرمیکنن خیلی حالیشونه!! انگار مردم این کشور از کره مریخ اومدن و اصلا خرید نمیکنن که ببینن همه چیز حداقل 100درصد گران شده . این Xفرض کردن مردم کاآخرکاردست این مسیولین میده- ببین کی اینوگفتم آفتاب جون خداحافظ.!
محمد
|
Germany
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
0
0
کارشناس محترم به سهم و وزن کالا و خدمات در زندگی خانوارها توجه ننموده و لذا در صورتی که میانگین با اعمال ضریب وزنی محاسبه نشود دچار خطا شدهایم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین