کد خبر: ۱۹۰۹۷۸
تعداد نظرات: ۱۳۰ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۶

وقتی مهاجرین افغان در ایران کارفرما می‌شوند!

فارغ از این مساله حضور اتباع خارجی غیرمجاز در کشورمان تنها به کشورهای همسایه عراق و افغانستان و پاکستان محدود نمی شود و کشورهای آذربایجان، بنگلادش و ترکیه را هم دربرمی‌گیرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهاجرت بی‌رویه اتباع کشورهای خارجی به ویژه افغانستان، پاکستان و عراق به ایران طی سالهای اخیر، مشکلاتی را به وجود آورده و بی تدبیری برخی مسوولان امر و ضعف قوانین موجود امروز به پیدایش معضلات بسیاری از جانب اتباع خارجی منجر شده است به نحوی که اینک کنترل و مهار آن فارغ از صرف وقت و هزینه‌های سنگین به برنامه‌ریزی‌های کارشناسی و عملیاتی نیاز دارد.

به نظر می‌رسد که ایران با چنین رویه‌ای مستعد مهاجرپذیری از کشورهای خارجی باشد و شاید وجود مرزهای گسترده آبی و خاکی با کشورهای همسایه، ارزان بودن نیروی کار خارجی و سوء استفاده برخی کارفرمایان در جایگزینی اتباع بیگانه به جای نیروهای جوان جویای کار و فارغ التحصیلان از مهمترین علل افزایش حضور مهاجرین خارجی در کشورمان به شمار آید.

اما سوال اینجاست که آیا حضور اتباع خارجی در کشور مشکلی ایجاد می‌کند؟


دبیر اتحادیه تشکلهای کارگری شهرداری تهران که مخالف کار اتباع بیگانه در کشورمان نیست معتقد است همچنان که ایرانیان در کشورهای دیگر مشغول به کار هستند اتباع خارجی هم می توانند تحت پوشش هر کشوری در ایران فعالیت کنند.

وی می گوید: حضور اتباع خارجی در کشور به جهت کار منعی ندارد اما به شرط آنکه دارای مجوز و با روادید قانونی باشد و در یک حالت برابر و متوازن قرار گیرد نه اینکه بازار کار ایران را به هم بریزد.

عبدالله مختاری می‌افزاید: علیرغم آنکه ایرانیان بدون داشتن مجوز نمی توانند حتی به کوچکترین کشور دنیا بروند و این موضوع از طریق کنسولگری آن کشور قابل پیگیری است اما اتباع بیگانه به راحتی در کشورمان مشغول کار می‌شوند و بلافاصله با کوچکترین برخوردی هم موضوع رسانه‌ای می‌شود!

علت ورود مهاجرین چیست؟


بیشتر مهاجرین خارجی از کشورهایی هستند که از شرایط مطلوب اقتصادی برخوردار نیستند و بر همین اساس در ازای دریافت کمترین حقوق و دستمزد و بدون بهره‌مندی از مزایای بیمه حاضر به انجام کار می‌شوند به گونه‌ای که این مساله امروز به عاملی برای تشویق کارفرمایان به استفاده از مهاجرین خارجی به عنوان نیروی کار ارزان قیمت مبدل شده است.

فارغ از این مساله حضور اتباع خارجی غیرمجاز در کشورمان تنها به کشورهای همسایه عراق و افغانستان و پاکستان محدود نمی شود و کشورهای آذربایجان، بنگلادش و ترکیه را هم دربرمی‌گیرد.

به گفته کارشناسان، اقامت این افراد 90 درصد برای کار است و غالبا در کلان شهرهایی همچون تهران، مشهد، اصفهان و شیراز مستقر هستند، این افراد که به صورت غیرقانونی با هدف کار در ایران و اشتغال در بخش‌های خدماتی یا صنعتی از مرزهای کشورمان وارد می شوند عمدتا از طریق قاچاقچیان به سایر استانهای کشور برای اشتغال منتقل و گاها در پی گزارشهای مردمی شناسایی و دستگیر می شوند.

رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور شرایط سخت کار در کشورهای همجوار نظیر عراق و افغانستان را یکی از علل مهاجرت اتباع خارجی می داند و می افزاید: به دلیل اوضاع نابسامان پس از جنگ و محرومیت، اتباع مهاجر این کشورها تصمیم می گیرند مسیر کشورهایی با موقعیت کاری مناسب‌تر و امنیت پایدارتر را در پیش بگیرند و از نظر آنها ایران دارای چنین ویژگی هایی است.

آمارها چه می گویند؟

برخی آمارهای غیررسمی که تاکنون مورد تکذیب دستگاههای دولتی قرار نگرفته نشان می‌دهد که نزدیک به دو میلیون فرصت شغلی در ایران طی سال 89 توسط اتباع بیگانه اشغال شده است؛ فرصتهایی که فارغ از بخشهای خدماتی بیشتر در کارخانه‌ها و کارگاههای صنعتی فراهم شده و صاحبان این مشاغل ترجیح می‌دهند به جای بکارگیری نیروی کار بومی و الزام به پرداخت حقوق و بیمه برابر قانون کار، از کارگران خارجی استفاده کنند تا آنجا که عده ای از آنها به اسم سرایه‌دار بدون درخواست حقوق یا مزایایی مشغول کار می‌شوند زیرا در ازای دریافت یک سرپناه رایگان، کارفرما را هم از پرداخت حق بیمه معاف می کنند.

به گفته مختاری - دبیر اتحادیه تشکل های کارگران شهرداری تهران - در چند سال گذشته تعداد کارگران فصلی، ساختمانی و شهرداری اتباع خارجی افزایش یافته و متاسفانه کسی به آنها توجهی نشان نمی دهد؛ به نحوی که این افراد به راحتی در مکانهای عمومی حضور می یابند و نیروی انتظامی هم در نظارتهای عمومی و گشتهای اجتماعی از کنارشان می گذرد.

از نگاه رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور نیز آمار اتباع خارجی در کشورمان بسیار بالاست و حتی چند برابر ارقامی است که مسوولان اعلام می‌کنند.

به گفته وی چنانچه بخواهیم نیروی کار ایرانی را جایگزین اتباع خارجی کنیم باید بیش از تعداد نیروهای خارجی باشد.

لطف الله بیات می افزاید: هم اکنون در شهرداریها و بخشهایی که از نیروهای خدماتی استفاده می‌شود آمار اتباع خارجی بسیار و بعضا بی‌حساب و کتاب است در حالی که آن بخشهایی که نیروی کار ایرانی می‌تواند در آنها حضور پیدا کند و منعی برای فعالیت ندارد باید به جای اتباع خارجی، نیروهای ایرانی بکارگمارده شوند.

به گزارش ایسنا، در سال 85 برابر آمار اعلامی از سوی فرماندهی نیروی انتظامی وقت استان تهران نیم میلیون تبعه خارجی در تهران حضور داشته و بیشترین اتباع بیگانه نیز در استان تهران مستقر و متمرکز بوده‌اند.

بی تردید با گذشت بیش از 6 سال این رقم افزایش داشته و قابل تامل است، به نحوی که آمار حضور مهاجرین خارجی در ایران طی سالهای 90 تا 91 نشان می دهد که نزدیک به دو میلیون نفر و رقمی در حدود یک میلیون و 850 هزار خارجی در ایران اقامت داشته‌اند و اگر آمار مبهم و منتشر نشده مهاجرین غیرمجاز را هم به آن بیفزاییم، قطعا رقم بیش از این خواهد بود؛ چنانچه در سال 90، بنا بر اعلام مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وقت وزارت کشور حدود سه میلیون پناهنده افغانی در ایران حضور داشتند که از این تعداد یک میلیون مجاز و دو میلیون باقی مانده غیرمجاز بودند.

به گفته وی 97 درصد از جمعیت این پناهندگان در داخل شهرها زندگی و از تمام تسهیلاتی که دولت برای ایرانیان فراهم کرده استفاده می کنند حتی برخی از ارگانهای دولتی مثل شهرداری اتباع بیگانه را در قالب قراردادهای موقت و یا پیمانکاری بکار می گیرد.

اما عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران آمار تعداد اتباع بیگانه در شهر تهران را 700 هزار نفر و در حاشیه تهران بیش از این رقم می داند.

وی می‌گوید: با احتساب اتباع بیگانه مستقر در شهرستانهای استان تهران از جمله ورامین، پاکدشت، شهریار، اسلامشهر و رباط کریم این تعداد از مرز یک میلیون نفر می گذرد.

البته برخی مسوولان به آمار 500 هزار تبعه خارجی در شهر تهران استناد می‌کنند که مختاری در این باره می گوید: ممکن است این آمارها به اتباع مجاز دارای کارت اقامت اشاره داشته باشد ولی به طور حتم دو تا سه برابر این رقم تبعه غیرمجاز خارجی داریم.

بیات - رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور - نیز با تایید این آمار بر شناسایی و رصد تعداد اتباع خارجی غیرمجاز در کشور تاکید و اظهار می‌کند: اتباع خارجی غیرمجاز در کشور تعدادشان کم نیست و اخیرا اعلام شد که بیش از 700 هزار تبعه خارجی تنها در تهران اقامت دارند.

اما بر پایه همین گزارشها به جز اتباع افغانی در ایران بیش از 50 هزار تبعه عراقی هم در کشور حضور دارند که تعداد آنها پس از جنگ عراق و حضور نیروهای آمریکایی در منطقه بیشتر شده است ولی سوال اینجاست که چرا با پایان جنگ و خروج نظامیان و بازسازی این کشور هنوز در ایران به سر می برند؟

پیامدهای حضور و اشتغال اتباع خارجی در ایران


به گفته کارشناسان به طور حتم وجود اتباع غیر مجاز در کشورمان علاوه بر پیامدهای نامناسب اقتصادی و فرهنگی، موجب برهم زدن نظم عمومی و بعضا ایجاد پاره‌ای مسایل امنیتی می‌شود.

بروز نابسامانی‌های خانوادگی، بزهکاری و ناهنجاریهای اجتماعی، مشکلات بهداشتی، ازدواج‌های غیرقانونی و ثبت نشده و تولد کودکان فاقد شناسنامه را می توان از جمله پیامدهای اجتماعی حضور اتباع غیر مجاز بیگانه به شمار آورد.

از آن گذشته وجود اتباع خارجی با چنین حجم آماری در کشور نه تنها به صلاح نیست بلکه در ابعاد بازار اشتغال، فضای کسب و کار، خروج ارز و نقدینگی از کشور، ایجاد جرم و بزه و مواردی از این دست اقتصاد و جامعه ایران را با چالشهای اساسی و جدی مواجه می‌کند و به اختلال در بازار کار ایران و از دست رفتن فرصتهای شغلی نیروی جوان جویای کار دامن می زند.

دبیر اتحادیه تشکلهای کارگری شهرداری تهران با ابراز تاسف از اینکه بسیاری از مهاجرین افغانی با پشت سر گذاشتن موانع پس از مدتی به کارفرمایی بزرگ مبدل می شوند و با ایجاد کارگاه برای خود کارگر هم می گیرند، اظهار می‌کند: برای کشوری که با پدیده بیکاری مواجه است زیبنده نیست که نیروی کار خارجی بازار کارش را به دست گیرد.

وی ادامه می دهد: متاسفانه این عده به همین مقدار بسنده نکرده و به راحتی در حاشیه شهرهای بزرگ خانه قولنامه‌ای هم خریداری می کنند.

فارغ از این مساله بحث گردش پول در چرخه اقتصاد کشور مطرح است چه بسا اتباع بیگانه با وجود فعالیت و اشتغال در کشور پولی که از کارفرما می‌گیرند در داخل کشور مصرف نمی‌کنند و از این منظر پیامدهای زیانباری را به اقتصاد کشور تحمیل می کنند.

به نظر دبیر اتحادیه تشکل های کارگری شهرداری تهران پولی که کارفرما به نیروی کار ایرانی می دهد قابل بازگشت به چرخه تولید و اقتصاد کشور است ولی وقتی که این پول به یک مهاجر خارجی داده می شود نه تنها از کشور خارج شده بلکه به دلیل خروج ارز و نقدینگی از کشور و عدم بازگشت آن به چرخه تولید و نظام پولی و مالی به اقتصاد کشور لطمه می زند.

"کارفرمایان موظفند در صورت نیاز به استفاده از نیروهای خارجی از نیروهای مجاز و دارای کارت اشتغال استفاده کنند" این جمله را رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور می گوید.

بیات می‌افزاید: در حال حاضر هزینه‌های بسیاری صرف می‌شود تا یک فرصت شغلی به وجود آید، بنابراین با توجه به وضعیت اقتصادی و شرایط موجود کار در کشور نباید اجازه داد فرصتهای اشتغال به راحتی در اختیار اتباع غیرمجاز قرار بگیرند.

برابر قانون آن دسته از کارفرمایانی که فرصت‌های شغلی را به اتباع بیگانه غیرمجاز بدهند به ازای هر نفر روزانه 65 هزار تومان جریمه خواهند شد و در صورت بکارگیری مجدد میزان جریمه به 130 هزار تومان افزایش یافته و با تکرار آن به حبس از سه تا شش ماه محکوم می شوند، از این رو کارفرمایان نباید فرصت‌های شغلی را تحت هر شرایطی در اختیار اتباع بیگانه غیرمجاز قرار دهند.

به گفته یک عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران بکارگیری نیروهای خارجی غیرمجاز جریمه دارد ولی متاسفانه بسیاری از کارفرمایان با زیرپا گذاشتن قانون و بدون کمترین نگرانی خاطری تنها به دلیل ارزان بودن نیروی کار خارجی و فرار از پرداخت حق بیمه، آنها را بکار می گیرند.

وی معتقد است اگر قانون به نحو شایسته اجرایی و جلوی ورود اتباع غیر مجاز از مبادی ورودی گرفته شود معضلات مربوط به مهاجرین خارجی حل می‌شود به شرط آنکه مجریان از قانون تمکین کنند.

ساماندهی اتباع خارجی غیرمجاز


با وجود آنکه ورود غیرقانونی اتباع خارجی به کشور پیشینه‌ای طولانی دارد و بیش از 30 سال است که کشورمان با هجوم مهاجران خارجی روبروست اما سیاستگذاری خاصی برای ساماندهی و نظارت بر مواردی از این دست صورت نگرفته است البته پس از انقلاب اسلامی در مقاطع زمانی مختلف اقدامات متعددی برای مقابله و برخورد با اتباع بیگانه غیرمجاز انجام گرفته است به نحوی که طرح شناسایی، صدور مجوز اقامت و کار موقت و همچنین طرح ساماندهی اتباع خارجی به مرحله اجرا درآمد که درنهایت به شناسایی و اخراج جمعی از اتباع خارجی غیرمجاز منجر شد.

به اعتقاد رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور قانون ساماندهی اتباع بیگانه به درستی در کشور اجرا نمی‌شود و دستگاههای نظارتی هم به وظایف قانونی خود عمل نمی کنند.

لطف الله بیات، جلوگیری از ورود غیرقانونی اتباع خارجی به کشور را به منظور حفظ فرصتهای شغلی نیروی کار ایرانی و بیکار نماندن جوانان جویای کار ضروری می داند. اما نظر دبیر اتحادیه تشکلهای کارگری شهرداری تهران در نوع خود قابل تامل است.

وی می گوید: ساماندهی مهاجرین و اتباع کشورهای خارجی یک طرح است که چند سالی است به اجرا در می‌آید اما جزییات نحوه اشتغال و بکارگیری اتباع بیگانه را قبل‌تر و در قانون کار مصوب سال 1369 به طور کامل داریم که متاسفانه اجرا نمی شود.

عبدالله مختاری می‌افزاید: وجود قانون بهتر از بی قانونی است اما وقتی که قانون به تصویب می رسد و اجرا نمی شود یک فاجعه است زیرا عمل نکردن به قانون اهانت به حیثبت ملی است و آزادانه کار کردن و خانه خریدن اتباع غیرمجاز بیگانه که خود بالاترین تخلفات اجتماعی در کشور را مرتکب می شوند، قابل پذیرش نیست.

طی سالهای گذشته طرحی با عنوان طرح جامع ساماندهی اتباع خارجی به اجرا درآمد که بر اساس آن ساماندهی اتباع بیگانه در دستور کار قرار گرفت و وزارت کار به عنوان بخشی از دولت در کنار دستگاههای دیگری همچون وزارت کشور و نیروی انتظامی در چارچوب طرح حرکت کرد.

به نظر می‌رسد که این طرح اگر به آن شکلی که طراحی شده پیش برود می تواند به ساماندهی نیروی کار خارجی به ویژه مهاجرین غیرمجاز و شناسایی آنها کمک کند هر چند که در مرحله اول اجرا با سرشماری نیروی کار خارجی از سوی وزارت کشور تا حدودی نیروهای مجاز و غیرمجاز شناسایی شدند.

هم اکنون بخشی از نیروهای خارجی حاضر در ایران با دریافت کارت موقت کار و اقامت، وضعیت خود را قانونمند کرده‌اند ولی برخی مسوولان می‌گویند که ممکن است توقف صدور کارتهای موقت کار در دستور کار قرار گیرد و زین پس امور مربوط به اتباع خارجی در چارچوب طرح ساماندهی اشتغال اتباع بیگانه دنبال شود.

البته در یک برهه زمانی اعلام شد که ساماندهی اشتغال اتباع خارجی به موسسات کاریابی واگذار شود به گونه‌ای که بر اساس ماده 20 آیین نامه کاریابی‌ها در دولت مقرر شد که وزارت کار و امور اجتماعی دستورالعمل واگذاری ساماندهی اشتغال اتباع خارجی را تهیه کند و به این ترتیب کاریابی‌های فعال در امر بکارگیری نیروی کار داخلی و خارجی، می توانستند به شرط تایید صلاحیت مشمول حضور در طرح ساماندهی شوند.

هر چند که نظر دبیر اتحادیه کارگران شهرداری تهران بر این است که واگذاری امر ساماندهی اشتغال اتباع بیگانه به کاریابی ها، موفقیت آمیز نبوده است.

به گفته عبدالله مختاری اگر چه وزارت کار و اداره اتباع خارجی، مهاجرین را شناسایی و برایشان قراردادهای موقت کار صادر می کنند اما طی سالهای اخیر درصد بسیار کمی مجوز صادر شده است.

وی با اشاره به ماده 120 قانون اشتغال اتباع خارجی، ادامه می دهد: اتباع بیگانه نمی‌توانند در ایران مشغول به کار شوند مگر آنکه دارای روادید و مجوز ورود با حق کار مشخص بوده و مطابق قوانین و آیین نامه‌های موجود پروانه کار دریافت کرده باشند.

مختاری می گوید: برابر قانون باید از اتباع بیگانه در کارهای تخصصی استفاده شود به این طریق که یک ایرانی در کنار او قرار گرفته و از تجربه و تخصص او بهره مند شود در حالی که می‌بینیم به راحتی کارهای خدماتی به آن‌ها واگذار می‌شود و این خلاف قانون است.

راهکارهای مقابله با ورود اتباع غیر مجاز خارجی

از بحث ساماندهی اتباع بیگانه که بگذریم آنچه مسلم است ضرورت قانونمند شدن حضور اتباع بیگانه در کشور است چه بسا در حوزه‌هایی که به نیروی متخصص خارجی نیاز داریم بکارگیری نیروهای کار خارجی اجتناب‌ناپذیر است ولی در بخشهایی که می‌توان از نیروی کار داخلی بهره برداری کرد و متقاضی اشتغال هم وجود دارد، این امر قابل توجیه نیست.

در طول سالهای اخیر راهکارهای متعددی برای بازگرداندن و حتی طرد اتباع خارجی از کشور در پیش گرفته شد از جمله اینکه برای اتباع‌ خارجی‌ غیر مجاز به‌ ازای‌ هر روز اقامت‌ در ایران‌ 30 هزار تومان‌ جریمه‌ در نظر گرفته شود حتی پیشنهاد شد تا بابت خدمات شهری از اتباع بیگانه عوارض خدمات گرفته شود که به جهت ایجاد منبع درآمد برای برخی سازمانها از جمله اداره اتباع خارجی با استقبال مواجه شد لیکن افزایش این عوارض و جریمه‌های روزانه هم باعث نشد تا مهاجرین غیرقانونی کوله بار خود را بر دوش گذاشته و عزم وطن کنند به نظر می‌رسد شرایط زندگی در ایران با توجه به امکانات و تسهیلاتی که در اختیار می‌گیرند در مقایسه با موطن خود بهتر و قابل پذیرش‌تر باشد تا آنجا که با پرداخت عوارض و جریمه های سنگین هم ماندن را به رفتن ترجیح می‌دهند!

نتیجه گیری


جمع بندی مطالب پیش گفته مبیّن آن است که ورود اتباع بیگانه غیرمجاز به کشور ضمن خارج کردن ارز مملکت به قیمت بیکار کردن نیروی کار ایرانی تمام می شود؛ از سویی دیگر به دلیل بهره کشی از جانب برخی کارفرمایان، حقوق اتباع بیگانه دستخوش سوء استفاده و تضییع قرار می‌گیرد و این امر نقض حقوق بشر را به دنبال دارد.

علیرغم آنکه برخورد با هجوم اتباع بیگانه غیرمجاز به کشور با مماشات و تسامح همراه بوده و بعضا به قاچاق سازمان یافته انسانی تبدیل شده است اما به نظر می رسد که مبادی ورودی و کنترلی باید بیش از پیش نظارت خود را اعمال کنند و این امر وظیفه نیروی انتظامی در شناسایی و مقابله با ورود غیرقانونی اتباع خارجی را به جهت ملاحظات امنیتی و اجتماعی سنگین‌تر می‌کند.

به گزارش ایسنا،امید است که با همراهی و همدلی و اجماع همه جانبه دستگاههای مربوطه به ویژه وزارت کشور و نیروی انتظامی به سمت بومی سازی نیروی کار در کشور حرکت کرده و از وابستگی به کار اتباع خارجی غیرمازاد در بسیاری از مشاغل رها شویم، همچنین با برداشتن خلاهای قانونی و نقاط ضعف قانون با تخلف کارفرمایان، نهادها و دستگاههایی که رفتار مسامحه با اتباع بیگانه غیرمجاز را در پیش می‌گیرند و از اجرای قانون سر باز می زنند، برخورد جدی و قاطعانه صورت گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۳۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
25
58
دقت بفرماييد:
دبیر اتحادیه تشکلهای کارگری شهرداری تهران با ابراز تاسف از اینکه بسیاری از مهاجرین افغانی با پشت سر گذاشتن موانع پس از مدتی به کارفرمایی بزرگ مبدل می شوند و با ایجاد کارگاه برای خود کارگر هم می گیرند، اظهار می‌کند: برای کشوری که با پدیده بیکاری مواجه است زیبنده نیست که نیروی کار خارجی بازار کارش را به دست گیرد.

شما كه جز كارآفريني در خصوص تورم ، برداشت از بيت المال ، دزدي از جيب مردم كار ديگري انجام نمي دهيد بايد قدر دادن اين افراد كارآفرين باشيد همه جاي دنيا خانه من است
اين درست نيست كه ضعف هاي خودتان را با سرزنش گروهي بي دفاع سرپوش بگذاريد.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
اول اینکه مقامات خیلی راحت می تونن کارگاههای اینارو ببندن هر ثانیه که بخوان. دوم اینکه گروه بی دفاع به نظر توی افغان اونایین که می آن و برخلاف میل ایرانیها تو ایران می مونن کارها رو می گیرن تا بخوای جرم و جنایت می کنن و چشم سفیدن تا بخوای و همش هم دروغ می گن و از بد ایرانی خوشحال می شن؟؟؟ ما ایرانی هستیم نه افغان می خوایم نه هیچی از افغانها جز اینکه ایران رو سریعا به طور کامل ترک کنن و ایران خودش بهترینها رو از نظر نیروی کار، سرمایه دار، خیاط، ... داره که همه منتظرند فرصت کار دستشون بیاد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
39
67
درود بر شرف و وجدان کاری این کارگران زحمتکش و قانع و پرتلاش و با ایمان که بسیار بهتر از هموطنان خودمان کار می کنند و هم کیش و همزبان ما هستند نژاد پرستی مدتهاست که از میان رفته است کاش کمی انسان بودیم و به این کارگران احترام بیشتری می گذاشتیم
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
ما انسانیم .. ما انسانیم که جنایت و دزدی فرصتهای شغلی هموطن رو تحمل نمی کنیم و این ربطی به نژاد نداره ربط به خودشون و کاراشون داره! بعدم ما کارگر ایرانی خیلی داشتیم و همشون به مراتب بهتر از افغان کار کردن و بهتر از همه چیز سر در آوردن! تو افغانی دیگه؟؟؟
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
افغانی دست از ایرانی جا زدن بردار! ما ایرانیها با هوشیم از طرز حرف زدنت هم می فهمیم که کی و چی ای!
ناشناس
| Austria |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
خیلی رو داری، ادعای ایرانی بودن می کنی و اراجیف هم می بافی به هم ..!
سلام
|
United States of America
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
23
33
ای نفهم ها
چینی ها بیش از یک میلیارد جمعیت دارن
واقعا که
فقط ادعا داریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
17
35
lاین رویه برخورد با نیروی کار خارجی صحیح نیست و متاسفانه همچنان اصرار بر ادامه همین روش وجود دارد. همانگونه که نیروی کار ایرانی در سایر کشورها مشغول هستند نیروی کار خارجی نیز می تواند د رایران شاغل باشد اصولا بعضی از موقیتهای شغلی برای مردم کشور میزبان جذابیت ندارد. و کارفرما همانند تمام کشورها باید بتواند با اخذ مجوز دولتی اقدام به وارد کردن نیروی کار نماید. در ازا کار یک نفر خارجی معمولا چند شغل برای نیروی کار داخلی نیز ایجاد می شود. علاوه بر ان سهم بزرگی از مزد نیروی کار خارجی مجددا در چرحه اقتصادی کشور به گردش در می اید نظیر حق مکالمه تلفن خرید مایحتاج زندگی ایاب و ذهاب که همه اینها به اشتغال نیروی ایرانی حواهد انجامید.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
ولی این فقط مشکل عدم مدیریت اقتصادی نیست! ما ایرانیها به هیچ عنوان حضور افغانهارو به دلیل جنایتهاشونم اینجا قبول نداریم! و اصلا جایی ندارن اینا اینجا! کارگر ایرانی هست تا دلت بخواد!
مصطفی یوسفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
27
21
بازم درودبرروزنامه هاوسایتهای اصولگراکه لااقل کمتراین مهاجران راموردتحقیرقرارمیدهند.شمااصلاح طلبهاکه ادعای انسان دوستی ومبارزه بانزادبرستی داریدنبایداین حددرحق این مردم بدبخت که درکشورمان وجدانشان چندبرابرکارگران ماست اینقدظلم کنیم.خودتواصلاح کن سایت آفتاب.البته میدانم آزادی بیان شمااصلاح طلبهافقط ظاهری است وگرنه بیام من راپخش میکنید
ناشناس
|
Austria
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
29
29
نژاد پرستی تا این حد !!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
نژادپرستی نیست ... غیرت و مهر و محبت به ایران زمین و ایرانیست!
ناشناس
| Austria |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
واکنش و پاسخه به تمام تخریبی که این ها از ناکجا آباد اومدن و در کشور ما انجام دادن.
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
22
33
به نظرم اگر بیگانه در کشور ما نبود لا اقل فرهنگ کار های سخت همچون کشاورزی و دامداری حفظ می شد و در نتیجه این کارها توسط خودمان صورت می گرفت و واقعا نرخ بیکاری در حاشیه شهرها علی الخصوص تهران کاهش می یافت
زیرک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
13
42
در کدوم کشوری ورود تبعه خارجی و اشتغال او بی حساب و کتاب است؟! قانونمند کردن "نژادپرستی" است؟!
اما در این کشور مشکل "قانون" نیست! فاسد بودن کسانی که باید به قانون عمل کنند است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
28
32
اسم خود را شیعه مولا علی علیه السلام میگذاریم ولی درعمل نسبت به این کارگران زحمتکش و بی پناه خارجی که مسلمان هستند و فارسی زبان و هم مسلک ما بدترین توهین ها را می کنیم و حق و حقوق شان را می خوریم و خم به ابرو نمی آوریم در حالیکه این کارگران بسیار زحمتکش و صادق هستند و قانع بخدا این مسلمانی نیست که ما داریم و ادعاهایمان گوش فلک را کر کرده است !!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
مسلمانی مال شما! ما انسانیت می خوایم.
محمد
|
Netherlands
|
۰۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
36
39
متاسفانه کشور ما با پاکستان و افغانستان همسایه است و این مشکل فرهنگی و امنیتی و اجتماعی بزرگی را برای مردم ایران بوجود آورده ، کی بشود ملت از دست این افغان ها راحت شود ، کشور های اروپایی و امریکا جرات اقامت به افاغنه را ندارند اما مثل مور و ملخ توی کشور ما ریختند ، به امید این که مسولین یک برنامه جامع برای اخراج افغان ها از کشور به اجرا بگذارند .
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
دقیییییییییییییییقا!
رامین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
34
36
2 میلیون افغانی در ایران هستند که 2 میلیون فرصت شغلی را از هموطنان عزیر گرفتن
پاسخ ها
ایرانی همسایه دوست
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
منظورت از فرصت های شغلی کارهایی مثه بنایی و چاه کنی وکندن معدنه
ناشناس
| Canada |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
بله! منظور هموناس! منظور؟ ما کارگر ایرانی شریف هم خیلی داریم که دنبال دقیقا همون کاران!
ناشناس
| Austria |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
پاسخ 1. بله، مگه اونا کار نیست؟! مگه پولشو خود افغانت نمی گیری که بعد از کشور ببری بیرون به اقتصاد ایران صدمه بزنی؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
33
8
این جا مملکت وکشوری شیعه مسلمان وگاهی هم گفته میشود که ام القرای جهان اسلام وبا حاکمیت اسلام ناب محمدی ص می باشد ..
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
7
35
اینجور که اقتصاد ایران پیش میرود و ارزش پول دائما در حال سقوط است در اینده نزدیک کارگری ایرانیها در کشورهای همسایه افزایش پیدا میکند و روزی رو میشه تصور کرد که بر عکس بشود! دنیا رو چه دیدی!
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
خواب دیدی خیر باشه! حتی اگه اوقدرم بد بشه ایرانیها افغانستون نمیرن! خیالت تخت!
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
این دیگه خیلی جوک بودا ... خوب اگرم بشه ایرانی نمیره افغانستان یا جایی که ثابت کردن بد ایران رو می خوان! ما کشورهای دوست و همسایه یا همپیمان یا مشترک صنعتی خیلی داریم. عمرا ایرانی بره افغانستان! مگه از کشورهای به شدت فقیر تا حالا دیدی یا شنیدی که کسی رفته باشه اونجا؟ تازه الان که امریکا داره بیشتر نیرو می فرسته قشنگ دیگه با خاک یکی هم می شه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
18
19
روزی رو خدا میده هرچی آدم بخشنده تر باشه خداوند بیشتر بهش میده پس اینقدر این افغانیهای داخل ایران را اذیت نکنید این رو هم میدونستید که در 8سال دفاع مقدس بیش از 2000افغانی بخاطر ایران شهید شدن این جای تشکر است
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
شهید افغان دلیل نمی شه که الان افغان بریزه ایران رو مردم ایران جنایت کنه و شما اگه واقعا ربط اقتصاد رو با افغانها تو ایران نمی فهمی بهتره حرف اونهایی که از اقتصاد سرشون می شه رو قبول کنی حداقل!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
17
16
من خودم یه افغانم و از ده سالگیم شروع به کار تولید کیف کردمو الان حدود بیست سالمه و یه کارگاه بزرگ دارم که حدود چهل نفر چه افغان و چه ایرانی داخلش کار میکنن و می خوام اینو بگم که بعضیها تا بیست سی سالگیشون خرجشونو پدرشون میده و یه دفعه می خواد بیاد سرکار واز همون اول می خواد ریس باشه و حقوق سه چهار میلیونی توقع داره اخه این چه جوری امکان داره خدایش بعد بلند میشه میگه این مهاجرین خارجی اومدن جای مارو گرفتن یعنی چی این حرف یه خورده انصاف داشته باشین
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
مثلا فکر کردین ما خودمون کیف ساز نداریم تو ایران؟ ایرانی ها خودشون می تونن کیف بسازن با بهترین کیفیت و همه کسانی که من دیدم تا بحال که معترض به این مطلبند ایرانیهایی هستن که خودشون کاری با سابقه فعالیت هستن و مثل همه جاهای پیشرفته تا 18 سالگی مدرسه بودن و بعد دنبال کار و تخصص رفتن ولی متاسفانه دیدن که یه افغان اومده جارو گرفته! بله همیشه گفتیم الانم می گیم. افغان فقط ضرر مالی و کاریو امنیتی و اجتماعی آورده برا ایرانیها! من به شخصه ترجیح می دم یه بچه مایه دار ایرانی که تحصیل کرده بیاد صاحب یه کارگاه تو ایران شه نه یه افغانی که نه به اینجا تعلق داره و نه تخصص داره و تازه فکر می کنه حق قضاوت مدل زندگی ایرانی ها رو هم داره!
ناشناس
| Austria |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
می شه بپرسم چرا شما که انقدر واقعا خارق العاده پیشرو و با پشتکار هستی الان وقتی می بینی ما ایرانیا راضی نیستیم از حضور افغان ...........................اصراری داری که تو ایران باشی؟؟؟؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
5
6
چین خب فرق داره با ایران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
5
16
متاسفم برای اون دسته از دوستانی که قانونمند شدن مهاجرت ها و مهاجران با نژاد پرستی قاطی می کنن بعد هم ما به جای منافع ملی منافع شخصی را در نظر میگیرم . در ضمن هزینه حضور مهاجران غیرقانونی در ایران خیلی بیشتر از منافع اونهاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
کاملا همینطوره!
حامد
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
5
17
صاحبان کشور ملت هستن.نه مسعولین.ببینین کار ایران بجایی رسیده که جوونای خودش بیکارن ولی افغانیا دارن راحت توش همه کاری میکنن.دمیکنن.دزدی میککنن.تجاوز به عنف میکمیکنن.همه جور جنایت میکنن.تا کسیم چیزی میگه متهمش میکنن به نژاد پرستی.نه فقط من تمام ملت خواستار اخراج فوری و بی درنگ اتباع افغان هستیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
واقعا! ایول به این راستگویی و درست گویی! دقیقا همین طوره.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
کاملا سخن حامد جان راست و درسته. ما ملت ایران هرگز نخواستیم افغان تو ایران باشه و الانم که اینجوره می خوایم که همه بلافاصله اخراج شن. البته اینم بگم که اونایی که می خوان حرف دل مردم رو ساکت کنن با تهمت نژادپرستی زدن من هر چی دیدم خودشون افغان بودن و طبق معمول که نه انسانیت می فهمن نه درستی نه هیچی داشتن خودشونو ایرانی جا می زدن وگرنه همه ایرانیها آگاهند به اینکه چی به چیه و شدیدا از افغانی که در ایران باشه بیزارند.
سیدعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
2
9
برادر افغان اگه راست میگی چرا افغانستان رانمیسازی
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
1
11
به کی بگیم؟ سربازیشوو ما میریم مالیات رو ما میدیم اونخت افغانی ها دیگه خودمونم راه نمیدن اخه این چجور قانونیه
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
به ما بگو. به ایرانیهای دیگه بگو چون تنها کسانیکه اینارو باید با زور بندازن بیرون مثکه خودمونیم! ایول به ترکهای عزیزمون از این نظر.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
1
8
شما حتی تو کار دادن هم تبعیض قائل نمیشید یه سوال شما ایرانی هستید آیا؟ یا اصلا هموطنای خود را دوست دارید آیا. اونا عابروی ایرانی ها رو بردن . همه اتباع اخراج کنید لعنت به کسی که برای اونا رفاه بیاره. افغانی ها همین مونده بود نظر بدن علیه وطن پرست ها.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
منم موافقم! ایرانی که به افغان کار بده به کل مردم ایران خیانت کرده!
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
تا وقتی راجع به افغان صحبت می شه باید تو همه چی تبعیض قایل شن. چه معنی داره بعضی از پدرهای فقیر و واقعا از لحاظ روانی بیمار دختران عزیز این سرزمین رو زور می کنن که با افغان ازدواج کنن؟ چه معنی داره که خیاطی که مغازه داره افغانه تو ایران وقتی ما کلی خیاط توپ داریم؟ و بنده هرگز حاضر نخواهم بود بچه ام تو مدرسه کنار اون بچه ای بسینه که تو خونه شون دارن بهش می گن که خشونت، تجاوز، بی احترامی به ایرانی، غارت ، .. همه قابل قبولند! اصلا برای چی افغان داره تو شهر در میان ایرانیها رفت و آمد می کنه؟ همه جا اینارو تو شهرکهای مخصوص و کمپ نگه می دارن بدور از مردم اون کشور که مردم اون کشور به خطر نیفتن. چی بگم والا جز اینکه به شدت می خواهیم روزی رو ببینیم زودتر که افغانی تو ایران نمونده باشه.
ناشناس
| Austria |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
منم والا انگشت به دهان موندم که چطور وقاحت اینها تمامی که نداره هیچ بدتر هم میشه که الان عملا دارن می گن چرا اصلا به فکر امنیت کشورتون هستین!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
8
0
آخرین مورد تجاوز به عنف افغانی ها به شما ستایش بدبخت بود تازه این یکیش که رسانه ای شد چرا به ما تحمت ناروا میزنید
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
بی ناموس بی انصاف، شما افغانا اومدین از ثانیه اول شروع کردین به تجاوز به کودک و دختر و حتی پسر ایرانی! شکوفه یکی بود .. شما چی؟ حداقل به ملیون رسیده تا الان جنایتهاتون! یک بار نشد تو اخبار یک خبر از تجاوز یا قتل توسط افغان نباشه، آشنای ما دختری داشت مثل دسته گل یه افغان بی ناموس مثل تو به این دختر تعرض و اونو به قتل رسوند (یعنی می خوام یه چیزایی بگم که مطمینم اگه بگم این پاسخ منتشر نمی شه) .. تو و امثال تو ایشالا روزی با خفت و خواری همتون از ایران اخراج بشین و هرگز هم اجازه ورود نداشته باشین.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
کاملا با پاسخ این ایرانی عزیز موافقم! 88% از زندانیهای مربوط به قتل و تجاوز در ایران افغانی ان! اگه این از وخیمی اوضاع نگه دیگه من نمی دونم چی می گه! وقیحای پست وحشی به جای اینکه از ایرانی حلالیت بطلبن جوابشون اینه! همینه دیگه که همه حتی غیر ایرانی ها هم می گن که افغان یعنی جانی. من دیدم تو خیابون اینا حتی چشماشونم نمی تونن نگه دارن و مثکه اینا حتی زمینه جناییشون چک هم نمی شه وقتی وارد ایران می خوان بشن! آدم به کی باید بگه؟ صد در صد همه افغانهارو بیرون کنین لطفا و هر چه زودتر هم!
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
0
12
یک افغانی به چه حقی در ایران میتونه به راحتی کار کنه و حق اشتغال رو از جوانان ایران بگیره
به این کار نمیگن زحمت کشی اینا نون بر مملکت ما هستند
قرار نیست که همه جوانان ایران دکتر و مهندس باشند مملکت دو تا بنا و کارگر و چوپون هم میخواد
مورد داریم تو همین تهران چنتا افغانی کارگاه ذوب المینیوم زدن و بازار کار رو از دست ایرانی ها گرفتن با چه حقی من و شما بریم خدمت سربازی مالیات بدیم عوارض بدیم اما این برادران افاغعنه راحت و بدون دغدغه بیان بازار کار ایرانی ها را خراب کنند
چرا ماشین یک ایرانی دود کنه توقیفش میکنن اما اینا که هوا را آلوده میکنند هیچ ارگانی مسئول نیست
اقای مدیر سایت ، با تشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
7
0
ایا ایرانی مهاجر تو کشور های دیگه نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
هست ولی ایرانی نرفته اونجا که بشه جانی و صدمه به کسی بزنه و همیشم با کلی سرمایه میرن ایرانی ها و کشور دومشون هم واقعا دوست دارن. افغان ولی ... ! امیدوارم روزی برسه که همه افغانها از ایران بیرون شن.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
ایرانیها مردمی شریفند که همه جا ماشالا شدن نابغه و دانشمند و ... ایرانی و ژاپنی مهاجراش مشهورند به اینکه بسیار پیشرفت می کنن و باهوشن! تو مدارس امریکایی همه می دونن که یکی بچه های ایرانی همه ردیف 20 می گیرن یکی ژاپنی! مقایسه ای که تو اینجا انجام داری میدی کاملا نا مربوطه! مثل اینه که من بگم آیا میکروبهایی که داروها رو تولید می کنن با ویروس ایدز یکی نیستن!!!
شهرزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
0
8
متاسفانه دربخش ساختمان حضور افغان ها خیلی آزاردهنده تره چون با هرمزدی که کافرما بگه کار میکنن وکارگرای ایرانی بیکارن حتی خیلی از افغان ها که بناوگچکارن برای گچکارهای ایرانی مشکل به وجود آوردند قیمت پایین میدن نرخ رو میشکنن و همه کار ها رو قبضه کردن خدا وکیلی من اگه کارفرما بودم هییییچ وقت کارگر افغانی به کار نمیگرفتم وقتی میبینم هموطن خودم بیکاره
برای جابجایی و اسباب کشی و کارای دیگه هم فقط کارکر ایرانی میگیرم کاش کارفرماهای عزیزهم بیشتراز اونکه به دنبال به کارگیزی نیروی مفت و ارزان افغان ها باشن به درد هموطنان و کارگرای ایرانی یه ذره فکر میکردن
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
منم همینطور! از وقتی دیدم افغان چقدر از رنج ایرانی خوشحال می شه اصلا دیگه سراغ کاری که افغان توش باشه نمی رم فقط هم به کارگر ایرانی مراجعه می کنم. به فکر امینیت و آسایش ما نیستن مگه اینکه خودمون بتونیم اینارو بیرون کنیم اینجوری.
رحیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
6
0
سلام دوستان
بنظربنده هیچ وقت ودرهیچ موضوعی نبایدنااگاهانه قضاوت کرد ودل مسلمان یاحتی انسانی راآزرد
چه افغانی چه هرتابعیت دیگه ای..
اگه نمی تونیم مرهمی برای زخم هایشان باشیم..حداقل نمک هم نزنیم
یه لحظه خودمون جای اونابزاریم........
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
من هرگر خودمو جای کسی نمی ذارم که متجاوزه، قاتله، دزده، بدخواه مردم کشوریه که اونجا رفته داره زندگی می کنه .. شما واقعیتهارو نمی بینی ..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
0
0
سلام
...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
0
1
سلام
...
علی امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
3
3
آیا شما خودتان را جای ما کارگرها ساختمانی گذاشته اید.که افغانها چه نوین از ما بریده اند.بله برای شما کار فرمها خوب هستند.چون روز بروز ...
سمیر شاران
|
France
|
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
9
1
من افغان هستم و 8 ساله فرانسه زندگی می کنم، اینجا هیچی فرقی بین ملیت ها نیست هرکسی که خلاق تر و زحمت کش تر بود لیاقتش برای رسیدن به مقام های بالا بیشتره و هیچی فرقی ام نمی کنه که از ملیتی باشید. مسول بخشی هستم چند تا همکارم فرانسوی ام زیر مسولیت من کار می کنند. خوشحال که کار می کنم و مالیات می دم و به سیستم اقتصادی این کشور مشارکت می کنم.
من 10 سال ایران زندگی کردم و می تونم بگم که زندگی واقعا اسفناک رو تجربه کردم . ایران ما کمبود خاصی نداشتیم پدرم 7 روز هفته رو زحمت می کشید و هیچ و قت برای ما کم نگذاشت. ولی نوع برخورد ایرانی ها چی دولت و چه ملت واقعا خارج از انصاف انسانی بود. اینکه ما نرفتیم افغانستان به خاظر اینکه انتخابی نداشتیم و هیچ وقت به دلخواه نخواستیم ایران باشیم. در هر صورت ما مفت نخوردیم هرچی بود از بازوی خودمان بود
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
خوب شما همون فرانسه بمون بقیه افغانام ببر اونجا .. ایران دیگه نیاین!.....
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
بابا شما افغانا برین فرانسه برین چین برین مریخ اصلا ولی تو ایران ما نیاین! و بعدم این حرفت دیگه کمدیه یعنی افغانی! افغانها رو در دسته های بزرگ همه کشورهایی که افغانا رفتن اونجا دارن بیرون می کنن و بر می گردونن افغانستان! تو اروپا و امریکا که هزارتا هزارتا دارن ردتون می کنن ایران متاسفانه تا الان خیلی با سرعت کمی اینکارو کرده که ما ایرانیها امیدواریم مقامات ما هم هم در دسته های بزرگتر و هم سریعتر اقدام به تخلیه کامل افغان از ایران کنن.
رزیتا سعیدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
8
0
با سلام خدمت دوستان گرامی این قدر رائ یک طرفه ندید یک کمی منصفانه فکر کنید جمعیت ایران هفتاد میلیون مهاجرین دو میلیون است اگر اونا تعدادی فرست شغلی را از جوانان گرفتند در عوض تعدادی فرست شغلی برای جوانان ایجاد کردند من افغانهای می شناسم که کار فرما هستند و کارگر ایرانی و افغانی دارند
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
شما یا خودت افغانی یا کره ماه زندگی می کنی!!! افغان نه سرمایه داره تو ایران نه متخصص نه چیزی و تمام کارهایی که افغانا دارن تو ایران می کنن رو ایرانیها هزار برابر بهتر انجام می دن! ما یه دونه افغان هم نمی خوایم و افغان ها شوک بسیار بزرگی هم از لحاظ اقتصادی برای ایران بودن از وقتی ریختن اینجا!کشوری که اقتصادش بده حتی یه قرونش هم نباید تو جیب کسی جز افراد همون کشور بره.
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
0
9
افغانیای عزیز ...ای انسانهای به قول خودتون سخت کوش

لطفا شما که انقدر سخت کوشین برید مملکت خودتونو بسازید
کشور شمارو اجنه قرار نیست بسازه
ضمنا در تمام دنیا اولویت با شهروندان اون کشوره
و اینم به خاطر بسپرید که مهاجران غیر قانونی در تمام دنیا پیگرد دارند و دیپورتم میشن
وقتی ایرانیارو با خودتون مقایسه میکنین
اول یکم فکر کنین ...ایرانیا میلیونها پول خرج میکنن بعد مدت مدیدی تو کمپهای مهاجرت در بدترین شرایط میمونن
که اونم شاید پذیرفته بشن شایدم پذیرفته نشن
اما شما بسم الله رحمن ارحیم میپرین تو ماشین قاچاقچیا بعدچندروزم وسط زعفرانیه و ولنجک ازادانه میچرخید و خنده دار تر اینکه به محض ورود شغلم دارید:-)

ایران با بیشتر از ۸۰میلیون جمعیت
و بیکاریه وحشتناک که در مورد کارهای کارگری یکی از عوامل مهمش خود شما هستید

چنان میگید قدر نشناس انگار فی سبیل الله کار میکنید :-)
اون قدیما بود سخت کوش بودین الان دیگه نرم کوش شدین

برادران افغااااان
کشور شمارو فضاییایا اجنه قرار نیست بسازن تشیف ببرید مملکت خودتونو بسازید

و جمله ای خطاب به دلسوزان مهاجران غیر قانونی

چرااااااغی که به خانه روااااااست والله به مسجد حرام است !!!
سختکوشا برگردین جون مادرتون به مملکت خودتون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
0
9
افغاني هاي عزيز ما نه همزبونيتونو مي خايم نه برادريتونو لطف كنين سخت كوشي و كار افرينيتونو ببرين كشور خودتون به خدا خسته شديم از بس چهره شما رو ديديم توروخدا ولمون كنين شما به جز ايران چند همسايه ديگه هم دارين دست از سر ما ايرونيا بردارين
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
ممنون! گل گفتی!
ناشناس
| Austria |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
ایول! منم تایید می کنم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
0
8
افغانها اومده بودن برای کارگری حالا انقدر وضعشون خوب شده دارن خرید و فروش میکنند
وکاسبهای خودمون بیکارن
به اینها داره زیادی خوش میگذره و به راحتی ازایران نمیرن ... باید اینها رو به زور بیرون کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
خوشبختانه الان خیلی از ایرانیهای شریفمون دارن آگاه می شن و خودشون با سخت کردن زندگی برا اینا حتی تونستن بعضی هاشونو بیرون هم کنن. درود من مثلا به اون نونوایی که چند روز پیش دیدم جایی که نوشته بود به افغان نون نمی فروشه حتی یکی یا ترکهای ایران اصلا اینارو نه راه دادن تو شهراشون نه بهشون هیچ خدماتی می دن و به همین ترتیب شاید مردم اصیل ایران بتونن اینارو حتی اگه قانونی باشن با ایجاد فشار بیشتر پرت کنن بیرون.
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
9
0
واقعا من از شما یک سوال میکنم
این دو میلیون نفر دربرابر هفتاد و اندی میلیون چقد میتونه به فرصت های شغلی ضرر بزنه
اونم توی وضعیتی که برار مهاجرین خصوصا نژاد هزاره و سادات برگشتن به افغانستان مساوی با مرگ هست
یعنی هر طالبی که یه نفر ازین نژاد ها رو ببینه خونش رو حلال میدونه
به نظر شما نباید یکم مهربانتر بود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
نه خیر نباید بود وقتی افغان بی سواد و بی انسانیت می آد ایران، به زن و بچه و حتی مرد تعرض می کنه، دزدی می کنه، پول ایرانی رو می گیره، جای کار ایرانی رو می گیره بعد میره شعار می ده ضد مردم ایران که آره من خوشحالم اینا دارن زار می زنن که نمی تونن برن امریکا خانوادشون رو ببینن! من هرگز با چنین موجوداتی مهربان نخواهم بود چون احترام به این موجود یعنی خیانت به ایرانی یعنی خیانت به زن و کودک ایرانی یعنی بی انصاف بودن و تایید جرم و جنایت! دو ملیون برا شما چیزی نیست که درکی از جامعه نداری، دو ملیون افغان در ایران یعنی فاجعه! هیچ کشوری اینطوری رو هوا جانی و بی سواد راه نمی ده تو خاکش! الان ببین کل اروپا افغانو داره بیرون می کنه .. دلیل داره! بمونه بجنگه تو تل خاک خودش یا بره عربستان و پاکستان تو ایران نیاد خرابکاری کنه! لعنت به افغانی که تو ایرانه هیچ ربطی هم به نژادش نداره! ربط به خودشون داره!
پرویز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
1
8
کارگر افقانی مساوی. با بی کار شدن کارگر ایرانی مساوی رسیدن ............ی.ی.ی.ی نفهم بفهم از نبودن کار کارگر ایرانی معتاد شد ۳۵سالشه نمی تواند زن بگیرد و زندگی کند در صورتی که در همین اصفهان افقانی ها مقازه دارند خانه دارند ماشین دارند
بیکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
1
8
اقا دیگه ازبس دنبال کار گشتم خسته شدم حتی کار بنایی. وقتی افقانی با حقوق روزی 25 تومن روزانه کار میکنه ا نوقت بمن کار میدن لعنت به کسی که اینا رو راه میده ایران
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
0
7
واقعا جای تاسف داره.به هیچ عنوان اتباع بیگانه در کشور نباید حضور داشته باشند چون در حال حاضر جوانان کشور نیاز به کار دارند.همچنین از نظر بهداشت و سلامت هم کشور را دچار اختلال میکنند و از همه مهمتر اینکه مردم ما به هیچ وجه راضی نیستند که اتباع بیگانه در کشور ایران ساکن باشند.جای تعجب دارد بعضی از مسولین بیسواد و بیفکر و نالایق بجای مردم نظر میدهند، فکر میکنند و تصمیم میگیرند.به نظر مردم باید احترام گذاشت و هرچه سریعتر تمام اتباع خارجی اعم از افغانی و عربی و.... از کشور خارج کرد
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
0
6
واقعا جای تاسف داره.به هیچ عنوان اتباع بیگانه در کشور نباید حضور داشته باشند چون در حال حاضر جوانان کشور نیاز به کار دارند.همچنین از نظر بهداشت و سلامت هم کشور را دچار اختلال میکنند و از همه مهمتر اینکه مردم ما به هیچ وجه راضی نیستند که اتباع بیگانه در کشور ایران ساکن باشند.جای تعجب دارد بعضی از مسولین بیسواد و بیفکر و نالایق بجای مردم نظر میدهند، فکر میکنند و تصمیم میگیرند.به نظر مردم باید احترام گذاشت و هرچه سریعتر تمام اتباع خارجی اعم از افغانی و عربی و.... از کشور خارج کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
ممنون از زدن حرف دل ما ایرانیها.
ناشناس
| Austria |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
هموووون! از کی تا حالا مهمون با زور وارد خونه میزبان شده؟!
بهمن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
1
6
اگر افغانی ها سخت کوش و با ایمان یا هر چیزی که خودشان فکر می کنند هستند به کشورشان بروند و کشورشان را بسازند . امروز میلیون ها بیکار در ایران داریم . همه جای جهان همین است که کشوری که خودش میلیون ها بیکار دارد نیروی بیگانه را داخل کشورش راه نمی دهد . اگر افغانی ذره ای به دنبال انسانیت است برود و کشورش را آباد کند و بسازد .ما هم هشت سال با عراق جنگیدیم . این انسانی نیست که جوانان ایرانی سربازی اش را بروند و مالیاتش را بدهند آنگاه افغانی ها بتوانند به ایران بیایند و کار کنند . ما خودمان هزاران کارگر داریم . آنان و زن و بچه های آنان را باید پشتیبانی کرد و در اولویت جای داد . راه دادن افغانی به کشور خیانت به ملت ایرانی است .
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
100% موافقم. از نظر جنایت و جرم هم درست نیس اینا بیان تو ایران.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
7
1
باسلام خدمت دوستان : ایا فرقی بین انسانها وجود دارد ایا همه ما انسان نیستیم چرا به جای اینکه یه راه حل پیدا کنیم مدام دنبال مقصر میگردیم
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
بله فرقهای بسیاری بین آدمها می تونه وجود داشته باشه مثل اینکه کسی یک آدم قابل احترام انسان باشه و یکی دیگه یه آدمنمای بی وجدان و پست باشه که خیلی راحت دست به جنایت می زنه و وقتی می دونه میزبان خواستار ترکش هست همچنان می مونه و پول حرامی هم می بره با خودش! فهمیدی؟ و با منظور شما هم کاملا مخالفم!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
0
4
جمعیت روز به روز افغان ها در ایران در آینده یک معضل و یک مشکل اجتمایی برای ایرانیان میشود.که متاسفانه مدیریت ونظارت نمیشود
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
اگر همشون اخراج شن درست می شه چون طبق سیستم قانون ایران و افغانستان از مادر و پدر و یا فقط پدر افغان در ایران هر چی به دنیا بیاد حتی اگه 50 سال هم ایران بوده باشه همچنان افغانه از لحاظ تابعیت و ایرانی نیست پس اونام باید اخراج شن.
ناشناس
| Austria |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
به عنوان یک دانشجوی حقوق تایید می کنم پاسخ رو. مگر اینکه پدر ایرانی باشه مادر افغان که من اصلا تا بحال یک مورد هم ندیدم که در اون صورت باید در نظر داشت که پس از انتقال مادر به افغانستان مشخصا بچه هم ترجیح خواهد داد که پیش مادرش باشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
6
0
سلام بله شماه دروست میفرمایید دوست عزیز اگه یخورده منصف باشی بادید با ز تر نگاه کنی سخترین کارهایی که شما ازش کاری آسون یاد میکنین کارهای عمرا ن اگه همین افغانها نبود معلوم نبودکه چه اطفاق میوتاد به حرف سادست به عمل عکسس اینایی که میگین
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
خوب تو که افغانی طبق معمول داری خودتو ایرانی جا می زنی انقدر شماها پستین که اصلا حرف حقیقت از دهنتون در نمی آد! و بعدم کارگر ساختمون از کارهایی که هیچ تخصص یا سابقه هم نمی خواد! چی می گی کار عمران؟؟؟ لابد یه ذره مردم سکوت کنن می خوای بگی کارگری ساختمون همون آرشیتکتیه!! افغان در ایران نمی خوایم اصلا و کارگرهای خودمون خیلی هم گلن و برخلاف افغان، انسان و چشم پاکن.
ناشناس
| Austria |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
پاسختو همین دوستمون خوب دادن!
نفرت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
6
1
باسلام خدمت همه انسان های که در داخیل ایران زندگی میکند
من یک فرد عادی ویک شهروند این کشور هستم حق دارم که حرف حقیقت را بزنم جوانان ما دروست است که یک عده ای بیکار هستند
اما مشکیل خودشان است ما اتباع خارجی را مقصر ندانیم افغان ها
واقعا سخت کار می کند جای نگرانی نیست کشور مان خوش بختانه با دستان کسانی دروست شد که شمااز آنها ننگ دارید که بگویید ما باید از برادران افغانه تشکر کنیم که کار های سخت تاقط فر سارا به آنها واگزار کردیم اگه خود مان بودیم هیچ کار به اندازه ای آنها نمیتوانیستیم دیگر باید بپزیریم که حق با افغان ها است
یه کم فکر کنیم هر فرد افغان سالانه بشتر از 400هزار تومان حضور خود پول پرداخت میکند
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
واقعا تو افغان چی فکر کردی؟ که ایرانی با اون هوشش نمی فهمه که توی افغان اینو نوشتی وقتی حتی فارسیتم نمی تونی درست صحبت کنی؟؟؟ شرم بر تو! همینجا مردم اصیل ایران ببینین که افغان یعنی فقط جرم، بی احترامی، دروغ و کارهای غیر انسانی دیگه ... و افغان هرگز برادر یا خواهر ایرانی نبوده و هرگز هم نخواهد بود. از ایران ما هم برو بیرون!
عرفان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
1
5
توی ویکی پدیا اومده ایران با دو میلیون مهاجر از کشور های دیگه بیشترین میزان مهاجرین رو داره در حالی که کشور های دیگه دارن نخبه های ما رو جذب میکنن ما بدون هیچ مشکلی افراد با پتانسیل جرم توی کشورمون راه میدیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
کاملا موافقم! من نمی فهمم کدوم کشوری بوده تا حالا که بگه خوب تحصیل که نداری، تخصص که نداری، سابقه جرم که داری، دشمنی هم که با ایران و ایرانی داری .. بفرما خوش اومدی به ایران! به امید ایرانی بدون افغان.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
1
6
هرکس اینجا از افغانی ها دفاع کنه یعنی خودش ی افعانیه ..بس کنید تو رو خدا ..نزاد پرستی نژاد پرستی ..دارن همه چی رو از دست خودمون در میارن.. کجای کارین؟ دومیلیون شغل شوخی نیس!
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
دقیقا! من اصلا نمی دونم برا چی تو ایران من باید دو ملیون .. شوخی نیستا ... دو ملیون از اینا حضور داشته باشه! امیدوارم به زودی همشون اخراج شن از این مملکت.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
0
0
سلام
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
سرت تو کلام! خخخخخخ درود بر شما!
ناشناس
|
Afghanistan
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
6
0
ایرانی ها حق دارند اعتراض کنند و البته شماری از افغان ها هم دست به کارهایی میرنند که برای هیچ انسانی قابل قبول نیست.
اما واقعن افغان های صادق و زحمتکش هم از روی مجبوریت به کشور شما می آیند.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
افغان از هر رویی که به ایران می آن ایرانی نباید بابتش زجر بکشه! خیلی آسونه درک این: یا آدم باشین و برا کمک به پیشرفت ایران بیاین (همونطور که همه کشورهای دیگه مهاجر می گیرن) یا همونجا بشینین و مزاحم دیگران نشین! من حامی ایرانی بدون افغانم. افغان ثابت کرده که هرگز ایرانی نمی شه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
7
0
تو امریکا بیش ازده میلیون تو استرالیا بیش ازسه میلیون ایا اونااینکارو باایرانیا میکنن که حالا شما دارید توایران بابرادران افاغنه میکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
ایرانی همه جا مورد احترامه پاسپورتش نه ولی وقتی می بینن کیه و چیه چرا. توی افغان .... همینکه تمام کشورها دارن اخراج می کنن افغانو به اندازه کافی گویایه که کیین و چیین!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
3
0
من یه افغانیم و اگه توی کشورم جنگ داخلی نبود مطمئن باشید میرفتم همونجا.
نظرات رو خوندم، اونایی که فکر میکنن افغانی ها بیکارشون کردن خیلی زیادن و حق هم دارن ولی خودتون چرا اندازه ی یه افغانی کار نمی کنید. یه افغانی بخاطر خرج خانوادش مجبوره با مزد خیلی پایین کار کنه ولی وقتی سطح توقع شما بالاست افغانی چه گناهی داره؟
افغانی فقط میخواهد زندگی شو بگذرونه.
ما هیچ کدوم راضی نیستیم که شما ناراضی باشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
خوب ما ناراضیم! ما مردم ایران از وجود شما اینجا ناراضیم! خوب برین کشورتونو درست کنین یا برین جایی که بیشتر با مدل زندگیتون همخوانی داشته باشه مثل پاکستانی جایی! من تو رو نمیشناسم ولی افغانا فقط آزار اذیت و جرم و بی کاری برای ایرانی داشتن. و در پاسخ سوال کارگر ایرانی خیلی هم کاریه ولی کارفرما اگر وجدان نداشته باشه کارگری می گیره که دستش به قانون نرسه و بهش نصف دستمزدو می ده و اونم یعنی افغان. هیچ ربطی به کارگر بدشانس ایرانی نداره. و بعدم شما می گی راضی نیستین پس این نوشته هایی که از ناراحتی ایرانی شادی می کنن افغانا چیه آنلاین؟ اونارو بابای من نوشته؟
روح االله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
2
0
میتونن داداش میتونن!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۱
0
2
سلام.افغانها تعدادشان هر روز در مشهد زیاد میشود عربها هم همینطور .ما ..
اتیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
0
6
همه جای دنیا اکثرا مهاجرینی رو میپذیرند که بهش احتیاج دارن موارد بشر دوستانه بسیار معدود است
90 در صد ایرانیان مهاجر یا با تحصیلات عالی یا با سرمایه هنگفت مهاجرت میکنن و غالب مهاجرین وارد شده به ایران فاقد تحصیلات و ثروت هستند ایران کشوری است که اقلام مصرفیش علی الخصوص در سالهای گذشته با یارانه های هنگفت فروخته میشد و میشه از بنزین گرفته تا دارو که قیمتشون به یک ششم قیمت کشورهای مهاجر پذیر دیگه مثل ترکیه است

گرچه با نژاد پرستی مخالفم ولی دنیای امروز دنیای مرزهاست
ما هم 8 سال جنگ و بمب روی سر اعراب اهواز داشتیم ایا به کشورهای عرب پناهنده شدن؟ ترکیه هم سالها پیش جنگ چاناک کاله رو داشت اتباع جمهوری آذربایجان هم بارها بدست روس ها و ارامنه قتل و عام شدن
اگه نداری بایست در کشورت برای زندگی بهتر بجنگ یا با پول یا تخصص مهاجرت کن
که هم خودت راحت باشی هم میزبانت
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
کاملا موافقم و منم اصلا براساس نژاد اینا نمی گم برا امنیت و آرامش ایرانی می گم که افغانی که نه دانشمنده نه تخصص جالبی داره جایی نداره تو ایران. کاش بیشتر بیرون کنن از این افغانارو.
کارگر ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
0
8
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است، اونایی که میگن نژاد پرست فقط چن سوال ازتون میپرسم شما حاضرین این همه جون ایرونی بیکار بمونه بعد افغانیا جاشونو بگیرن یه سری افراد از هیچی خبر ندارن هی حرف بی ربط میزنن میدونی چقد ضرر زدن ب ما کارگرا اخه تو که تو عمرت کارگری نکردی چه میدونی من چی میگم
ابوالفضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
0
9
افغانی اومده.. تو. محل ما یه کارگاه خیاطی زده.. ۱۰۰نفر افغانی دارن واسش کار میکنن.. خیاط ایرانی هم نمیگیره.. کل بازار کار خیاطی رو گرفتن.. بعدش.. خیاط های ایرانی همه بیکارن..
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
می گم که باید همه شونو بندازن بیرون
ناشناس
| Austria |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
چی بگم ... تهران خیابوناش شده یه ده پر افغان! آدم می بینه متاسف می شه که هنوز مسئولین به حرف و تقاضای مردم گوش نمی کنن. همینجوری می شه کهمردم خودشون دست به کار می شن که اینارو بیرون کنن دیگه!
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۷
0
6
باسلام واقعااز تمام کسانی که ازین افاغنه دفاع میکنن متاسفم .هم برای خودم وتمام ایرانیها که یک مشت تشنه قدرت نشسته اندوازافغانیهاحمایت میکنن والا روزی میره کار اینهاازداعش برای ماایرانیهاخطرناکترمیشوند.همین الان که ازبازارکارگرفته تاآدم شناسنامه وبه دارن به اینها می درعوض هزاران بی ناموسی.قتل وجنات ازین افغانهایی کار جای تاسف داره کسانی درکشورمادست به هراتی میزنند وبدون اینکه شناسایی بشن آزادانه میگردند اگرآن رویه ادامه داشته باشه افلاطون هم ایران بدتر میشه .توروخدامسولین وملت تا دینش فکری برای اخراج اینها بکنید جمعیتشان آزاران بیشترش چندین شهرها که نمیشه حتی اسم ایرانی بودن درونه پیدا کنید .این همه بیکاری دوزد وبمباران بخاطر افغانها هست بیایی کمیپن حمایت ازنسل ایران ونژاد ایران وآخر اج افغانها تشکیل بدیم والا خودمون بایداز ای که این ازداعش برامون میسازن جلوگیری کنیم والا اینهاازهرنژادوگروهی که هستند هیچ بویی ازآنان نبردن همه تشنه خون اینی هستن به امیدی که ایران بدون این افغانهادررفاه وانت باشد
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
والا من هر کی دیدم از افغان دفاع کرده خودش یه افغان بوده که به دروغ می گفته من ایرانیم ... وگرنه ایرانی هرگز همچین خیانتی نمی کنه به ایران و هموطنش وقتی می دونه چقدر اینا به ایران صدمه زدن.
ناشناس
| Austria |
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
واقعا منم هر زمانی دیدم کسی به ایرانیها ایراد گرفته یا گفته نژادپرست فلان بهمان خودش افغانی بوده که داشته دروغی می گفته من ایرانیم! کلا حرف راست ... .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
2
6
واقعن براي اينده فرزندم در اين کشور پر از افغاني نگرانم ..براي اينکه ديگر انقدر ازدياد نسل دارند که ظاهراراني پيدا کرده اند و براحتي در همه جا ميتوانند خود را ايراني جا بزنند...خدا باعث وباني وانهايي را که از راه ورود افغاني نان ميخورند را نيامرزد.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
خوب همینه که ما ایرانیها انقدر داریم سعی می کنیم افغان و از ایران بیرون کنیم کاملا دیگه امنیت و خیلی دلایل دیگه که فقط با اخراج زوری اینها درست می شن.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
1
8
من یه افغانم. از افغانها متنفرم و به ایرانیها کاملا حق می دم که هیچ افغان تو کشورشان نخوان وقتی انقدر شعور افغانها کمه و به زور می خواهند جایی باشند که اجازه ندارند باشند و مدام هم با جنایتهاشون و جرمهای شوک آورشون همه جا برای افغانستان شرم و بی آبرویی به بار می آورند.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
0
3
افغان تا آخر زمان به ایران و ایرانی عذرخواهی بدهکاره و واقعا باید افغانها از ایرانیها حلالیت بطلبند و به پای ایرانی بیفته به دلیل خسارتهای مالی و جانی و توهینهایی که به ایران و ایرانی کردن. دیگه کمترین کاری که افغان می تونه کنه اینه که وقتی می بینه ایرانی انقدر از افغان و وجودش در ایران متنفر و خشمگینه احترام بذاره و از ایران بره بیرون و هرگز هم دیگه به فکر ایران آمدن نباشه مگر اینکه نابغه ای دانشمندی باشه.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
0
4
همه کشورها مهاجر یا فرد مقیمشونو گلچین می کنند از بهترینها مثل نوابغ، دانشمندا، افراد خیر خواه و حیوان یا انسان دوست یا .... که بیشترین نفع رو به مردم و خود اون کشور برسونن! بعد ایران چی؟؟؟
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
1
4
افغان رو هرگز اصلا بهش فکر هم نکردم و به افغان حس خاصی ندارم ولی با افغانی که در ایران باشه به شدت تنفر و کینه و دشمنی می ورزم (به دلیل رو و جنایتهاشون و نمک به حروم بودن و در مجموع پست بودنشون) و یکی هم به افغانی که جرات کنه یه جمله در مورد ایرانی نظر بده. نفرین من بدرقه راه افغانی که فرهیخته نیست و تو ایرانه و اونیکه راش داده به داخل خانه و کاشانه من.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
1
2
یه نمونه دیگه اینکه چرا باید همشونو این افغانهارو از ایران پرت کرد بیرون: ما بعد از اسباب کشی یه سری جنس خیلی کهنه و رنگ و رو رفته ولی سالم داشتیم که می خواستیم بدیم همرو به افراد نیازمندی که اینها رو می خواستن رفتیم تو خیابونهایی که کمی فقیرتر ها اونجان بابا هرجا گشتیم فقط افغان بود و ما هم هممون از افغان بد قلبتر و خوارتر و پستتر ندیدیم اصلا تو عمرمون و هرگز هیچ کدوم به افغان مخصوصا اگه بچه و تو افغانستان نباشه کمک نمی کنیم هیچ جوره حتی جنس هم ازشون نمی خریم اگه دستفروش افغان ببینیم و هیچی دیگه تو 3 ساعت گشت هیچ ایرانی پیدا نکردیم فقط افغان بود تو کل اون خیابونا آخرش اومدیم تو شهر همرو ریختیم کنار سطل آشغال! حالا امیدوارم یه ایرانی که نیاز داشته پیداشون کرده باشه و برده باشه اونهارو چون اگه افغان برده باشه حلال نمی کنیم هیچ کدوم به خدا! یعنی چه که این جانی ها مثل ویروس همه ریختن تو ایران در این تعداد به این بزرگی؟؟؟ نمی دونن مسیولا که اینا فقط خرابی و جنایت و پستی با خودشون می آرن هر جا برن؟؟؟ 100% اخراج همه افغانها از قانونی تا غیر قانونی تا دورگه هاشونم (با توجه به اینکه همه دورگه های افغان نتیجه تجاوز افغان در قالب ازدواج یا بیرون اون به دختران عزیز ما هستن) خواستارم و در همون راستا هم تلاش می کنم به عنوان یک ایرانی حقیقی. به امید اخراج همه افغانها از ایران به زودی.
بهار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
0
0
سلام به هموطنان عزیزم لطفا بیاییدبه این پاینستاگرام .باید یه نفرو بنشونیم سرجاش پست ستایش لطفا بیایید و همه کامنتهاشم بخونین خیلی جالبه
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
0
4
افغانیا رو باید اخراج کرد.به امید روزی که ایران بدون وجود افغانی داشته باشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
دقیقا!
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
1
1
بابا شما افغانا از جون ما ایرانیا چی می خواین؟؟؟ پاشین جمع کنین برین قبل از اینکه به زور بیرونتون کنیم! آخه انقدرم وقاحت؟؟؟ ما اصلا نمی خوایم دیگه صورتتون رو تو ایران ببینیم! برین بیرون! از کشور من برین بیرون! از کاشانه من برین بیرون! ادعا می کنین فارسی حرف می زنین .......................
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
1
1
من دختر افغانم .. با ایرانیها همدردی دارم. افغان بدترین فردیه که دیدم. زنان افغان به خون مرد افغان تشنه ان چون وحشی و فاشیستن. جای افغان هیچ جا نیست. نمی دانم چکار کنم که ایران هم از وحشی گری و روانیهای افغان صدمه نبیند. ایران کشوری بزرگ و شریف و با تمدن عالیه است. اگر قدرتی داشتم نمی گذاشتم افغان از مرز وارد ایران شود. نمی دانم چرا دولتتان اینطور افغان راه داده وقتی خود ما افغانها از هم متنفریم و حتی در افغانستان همدیگر را نمی خواهیم. امیدوارم به زوری وحشی های افغان را پس بفرستند که بیشتر از این برا ی ایران جرم و توهین نداشته باشن.
میثم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
1
3
چراافغانی ها رو بیرون نمیکنید.؟؟پدر من بناست تمام کار بنایی افتاده دست افغانی
امیرعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
1
3
من انتخابات بعدی به کسی رای میدم که افغانهای مفت خور رو بیرون کنه جای بچه های مارو تو مدارس تنگ کردن نون شب ندارن ده تا ده تا بچه میارن
نازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
1
2
همین افغان ها چندروز پیش توشهرمون یه پسر بچه رو تیکه تیکه کردن واقعا تاسف آوره.
تهرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
3
معلوم نیستش یه عده واسه چی دنبال حمایت از حقوق افغانیا تو ایران هستن و چه اهدافی پوچی رو دنبال میکنن !؟ منطق احمقانشونم این هستش که ببینین چقدر ایرانی رفتن اروپا و آمریکا ...آخه یکی نیستش به این هالوها بگه که ایرانیایی که رفتن آمریکا و اروپا کیا هستن؟؟ دکتر،مهندس،سرمایه دار،نابغه،روشنفکر،کارآفرین،هنرمند و.... حالا افغانیایی که اومدن ایران کیا هستن؟؟ کور،کچل،بی سواد،ناقل انواع بیماریهای خطرناک،قاچاقچی مواد مخدر،متجاوزین به ناموس مردم،دزد و...که همه جوره اشاعه بی نظمی و بی فرهنگی میکنن ، اینا با این همه جمعیت فردا روزی ادعا خواهند کرد و دیگه کسی جلو دارشون نخواهد بود وما بدون هیچ جنگی کشورمونو تسخیر شده و اشغال شده خواهیم دید...التماس تفکر
ملیس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
1
0
هیچ وقت آینده با گذشته برابر نیست پس زود قضاوت نکنیم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین