کد خبر: ۱۹۰۹۸۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۵

آمار قيمت‌ مسكن‌ خلاف‌ سخنان‌ مسئولان‌ دولت

نرخ تورم حتي در ماه‌هاي پاياني سال 91 هم بر روي 32 درصد بود و اگر بپذيريم كه قيمت مسكن زير اين مقدار افزايش يافته بايد به آمارها شك كنيم.با اين وجود اما آنقدر كه آمارهاي مركز آمار قابل استناد است سخنان مسئولين فاقد اين استناد است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در دو سال گذشته هر گاه سخن از افزايش قيمت مسكن به ميان آمده مسئولان وزارت راه‌وشهرسازي از جمله وزير راه‌وشهرسازي و معاونين او به سرعت افزايش قيمت مسكن را تكذيب كرده‌اند و يا ميزان آنرا بسيار كم‌تر از نرخ تورم عمومي در كشور دانسته‌اند.

زماني كه در سال 91 هم گفته شد قيمت مسكن نزديك به 60 درصد در برخي مناطق رشد داشته علي نيكزاد وزير راه‌وشهرسازي اين خبرها را كار رسانه‌ها دانست و گفت كه اعتقادي به اين ميزان افزايش قيمت، در بازار مسكن ندارد.
 
اين رويه در سال 90 هم رخ داده بود و مسئولين به كلي افزايش قيمت مسكن و اجاره‌بها را رد كرده بودند. در شرايطي كه اين روزها مسئولين بار ديگر بر افزايش قيمت مسكن كمتر از نرخ تورم در سال 91 سخن گفته‌اند آمارهاي تازه مركز آمار ايران نشان مي‌دهد كه حرف مسئولين در طول دو سال گذشته راه خطا رفته‌است.
 
آنطور كه مركز آمار گزارش داده قيمت هر متر مسكن در پاييز سال 91 نسبت به فصل مشابه سال قبل، يعني سال 90 چيزي در حدود 52 درصد رشد داشته است. اين در حالي‌است كه نرخ تورم حتي در ماه‌هاي پاياني سال 91 هم بر روي 32 درصد بود و اگر بپذيريم كه قيمت مسكن زير اين مقدار افزايش يافته بايد به آمارها شك كنيم. با اين وجود اما آنقدر كه آمارهاي مركز آمار قابل استناد است سخنان مسئولين فاقد اين استناد است. زيرا مسئولين دولت نشان داده‌اند در مواقعي كه اوضاع و شرايط به نفع آنها نباشد واقعيت‌هاي هيچ بازاري را نخواهند پذيرفت.
 
به هر روي مرکز آمار ایران از افزایش 52.8 درصدی متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی و افزایش 33.5 درصدی متوسط مبلغ اجاره‌ به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی پاییز 91 نسبت به پاییز سال گذشته‌اش خبر داده‌است. بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، متوسط قیمت هر متر مربع زمین یا زمین ساختمانی مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران هم 39 هزار و 434 رالو بوده که نسبت به فصل قبل 50 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 81.9 درصد افزیش داشته است.
 
چنين افزايش قيمت‌هايي درست برعكس صحبت‌هاي وزير راه‌وشهرسازي‌است. البته سياست‌هايي كه دولت در گذشته آنها را در پي گرفته چاره‌اي براي آنها نگذاشته تا بتوانند حقايق بازارهاي مختلف را بيان كنند.
 
به گفته كارشناسان دولت آنقدر بر طرح مسكن‌مهر تاكيد كرده و آنرا دست‌مايه وعده‌هاي سياسي خود قرار داده كه اين روزها اگر واقعيت‌هاي بازار مسكن را بپذيرد به خودي خود وعد‌ه‌هايش را زير سوال برده‌است.
 
به بيان بهتر دولت از سال 84 تا همين چندي پيش به صورت مداوم از تاثيرگذاري مسكن‌مهر بر قيمت مسكن و خانه‌دار شدن همه ايرانيان وعده مي‌داد.

به گزارش شفاف،حال اگر آنها واقعيت‌هاي بازار مسكن را بپذيرند نشان مي‌دهد كه طرح‌هاي آنها پاسخ مناسبي كه وعده داده شده بود را نداشته و آنها سرمايه‌هاي خود را صرف طرح‌هايي كرده‌اند كه عملا دستاوردي براي كشور و مردم نداشته است.  در هر حال بهتر است در روزهاي پاياني دولت دهم، اين دولت كمي رويه‌هاي پيشين را كنار بگذارد تا از اين راه بشود كمي به بازارها از جمله بازار مسكن آرامش بخشيد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
0
5
اين آمار ها فقط مردم را بازيچه قرار داده و همه ميدانند كه كذب محض است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
0
7
تا حالا کدوم سخنان مسئولان دولتی با آمارها همخوانی داشته که این اولیش باشه؟
پرتو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
0
7
آقای نیکزاد هم گماشته شده همین دولته . انتظار دیگه ای داریم؟ آمار واقعی میخواهیم ؟
grigory
|
Germany
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
0
2
??????
علی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
0
1
چقدروعده ووعید الان دوسال است که من منتظرتایید مالیات برخانه های خالی هستم چرااجرانمیشود این یک نمونه برای شماکه کاری ندارد 2دقیقه ای تصویب میشود پس نمی خواهید قیمت مسکن پایین بیاد؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین