آفتابنیوز : آفتاب: به گزارش
ايلنا به نقل از روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران،
سرهنگ بازنشسته سيد هادي هاشمي افزود: تعجب برانگيز است که اين حجم کشته و
مجروح که نام آن را ميتوان يک فاجعه انساني گذاشت را نه تنها عادي جلوه
ميدهيم بلکه براي آن جشن نيز برگزار ميکنيم.
وي
با اعلام اينکه برخي نقايص عمده وجود دارد که امنيت ترافيکي را از بين
ميبرند و تا برطرف نشوند، انتظار ايمني امري خيالپردازانه است، تاکيد
کرد: شبکه راههاي ما براي سفرهاي طولاني و پر سرعت آماده نبوده و اکثر
آزادراههاي ما در حد بزرگراه و بزرگراههاي ما نيز در حد راه اصلي هستند.
وي بريدگيهاي غير استاندارد را کمينگاه حوادث وحشتناک دانست و اظهار کرد:
هر چند با جداسازي مسيرهاي رفت و برگشت در جادهها از تصادفات رخ به رخ جلو
گيري شده اما به دليل وجود همين بريدگيها تصادفات جلو به پهلو جايگزين
شده است. هاشمي با اشاره به اينکه شبکه راههاي ما از قاعده سلسله مراتب
عملکردي راهها برخوردار نميباشند، تصريح کرد: از مبداء تا مقصد شرايط راه
مدام تغيير ميکند و راننده نميتواند خودش را با اين تغييرات تطبيق دهد و
دچار خطر ميشود.
هاشمي با تاکيد بر اينکه راه
بايد به اصطلاح بخشنده باشد و به نحوي طراحي شده باشد که خطاي انساني را به
فاجعه انساني تبديل نکند، اضافه کرد: راههاي ما نه تنها فاقد بخشندگي
لازم ميباشند بلکه راننده را با خطر نيز روبهرو ميکنند. وي اعتبارات
ايمني راههاي کشور که در 4 سال گذشته هر سال کمتر شده و در سال 91 به کمتر
از يک سوم کاهش يافته را بسيار ناکافي دانست و گفت: اعتبارات راهها آن
قدر اندک است که با آن حتي نميتوان نيمي از راههاي شرياني کشور را نيز
خطکشي کرد و با اين اعتبارات اندک هرگز ايمني حاصل نميشود.
هاشمي
با اشاره به اينکه شبکه راههاي کشور خطرناک بوده و از پتانسيل بالاي خطر و
تصادفات برخوردار ميباشند، افزود: علاوه بر راههاي ناايمن، خودروهاي
داخلي نيز از کيفيت نازلي برخوردار بوده و ايمني آنها پايين و آسيبپذيري
آنها بالاست و در نتيجه ميزان آسيبي که در اين خودروها به سرنشينان وارد
ميشود، زياد است. وي با بيان اينکه خودروسازان به بهانه تحريمها به کيفيت
اندک خودروهاي توليدي خود نيز کمتر توجه ميکنند، تاکيد کرد: در اين شرايط
چگونه ميتوان از خودروهاي ضعيف و بي کيفيت موجود انتظار داشت ايمن باشند
و سرنشينان خود را دچار مرگ و مير و مصدوميت نکنند.
وي
با انتقاد از رانت دولتي و حمايت حکومتي از خودروسازان، اظهار کرد: اگر
روزي اين رانتها و حمايتها برداشته شوند، خودروسازان نميتوانند حتي يک
دستگاه خودرو نيز بفروشند و در اين ميان اقداماتي مانند افزايش سن معاينه
فني به 5 سال براي خودروهاي بيکيفيت که حداقل هر 6 ماه يک بار بايد معاينه
فني شوند، جاي تاسف دارد.
هاشمي رشد مصرف مواد
مخدر، روان گردانها و مشروبات الکلي را يکي از عوامل تصادفات بر شمرد و
تصريح کرد: علاوه بر اين تنگناهاي معيشتي و نوسانات اقتصادي به عنوان عامل
پنهان تصادفات، فکر و ذهن رانندگان را به خود مشغول کرده و همين درگيريهاي
ذهني و مشغلههاي فکري به کمک نقايص عديده راه و وسيله نقليه، فاجعه
ميآفريند.
وي 5 دقيقه اوليه از لحظه وقوع تصادف
را به عنوان فرصت طلايي، بسيار حياتي دانست و اضافه کرد: متاسفانه با
اقدامات ضعيف پيش بيمارستاني و بيمارستاني و تعلل در نجات و درمان مصدومين و
ضعف در امدادرساني به حادثهديدگان تصادفات، اين فرصت به اصطلاح طلايي را
به راحتي از دست ميدهيم.
وي با اشاره به اينکه
کمتر تصادفي را ميتوان پيدا کرد که در دلايل وقوع آن راه و خودرو سهم
عمدهاي نداشته باشند، گفت: با وجود اين همه خطر، انتظار افزايش ايمني و
کاهش تصادفات رانندگي و ضايعات جاني و خسارات مالي ناشي از آن امري بسيار
سادهانگارانه است که تحقق آن ناممکن به نظر ميرسد.
هاشمي
با تاکيد بر اينکه نبايد اين امور را به مصلحتجويي واگذار کنيم چرا که
موضوع مهمي به نام جان انسانها در ميان است، افزود: با اين همه کشته و
مجروح در تعطيلات نوروز و بروز يک فاجعه عظيم انساني آيا ميتوانيم شرايط
را عادي جلوه داده و تازه براي آن جشن نيز برگزار کنيم؟
رييس
اسبق پليس راه کشور در پايان خاطرنشان کرد: به جاي جشن گرفتن و شعار دادن
بايد به فکر چارهاي اساسي باشيم و بدون هيچ گونه تعارف و مصلحتانديشي
به صورت ريشهاي به ارتقاي وضعيت حمل و نقل و ترافيک و بهبود زيرساختها
بپردازيم.
نامزدهای ریاست جمهوری جشن و پایکوبی میگیرن
البته اونها برای احساس تکلیف کاندید شدن و فقط این کاراشون محظ رضای خداست فکرتون جای بد نره
اينا همه بازي سياست.بيت الماله
مردم به خاطر 300هزار تومن حقوق
شب خواب تو چشاشون نميره.
اخرشم شعاره زنده باد ناهار سرميدن....
تا كي حقارت.....