کد خبر: ۱۹۱۶۶۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۳
آقاي رييس‌جمهور مردم خانه‌دار نشدند، اجاره‌نشين شدند

بازخواني وعده‌هاي اقتصادي دولت نهم و دهم

براساس وعده‌هاي مسئولين در سال ۸۶ که قیمت ملک در سراسر کشور، ناگهان بالا رفت، محمد سعیدی‌ کیا، وزیر مسکن و شهر‌سازی دولت نهم، طرحی را به نام «مسکن مهر» پیشنهاد داد تا با اجرای آن...
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: چندی پیش از سوي سامانه مركز مشاورين املاك آماري منتشر شد كه يادآور يكي از وعده‌هاي عظيم و فراموش‌نشدني دولت نهم بود. اين دولت و شخص رييس‌جمهور و ديگر مسئولان از جمله وزير راه‌وشهرسازي-مسكن و شهرسازي سابق- وعده دادند كه تمام ايرانيان را خانه‌دار مي‌كنند تا بالاخره معضل ديرينه خانوارهاي كشور را ريشه‌كن كنند. اين وعده به خودي‌خود جذاب و خوش‌آيند بود و بسياري هم منتظر تحقق آن بودند. حال امروز بر اساس آمار نه تنها مردم خانه‌دار نشدند بلكه در تهران خانوارهاي اجاره‌نشين 56 درصد رشد عددي داشته‌اند. يعني نسبت به سال 90، كه سال تحقق بخشي از وعده‌هاي دولت بود 56 درصد از مردم بيشتر از سال‌هاي گذشته به قشر اجاره‌نشين پيوسته‌اند.


براساس وعده‌هاي مسئولين در سال ۸۶ که قیمت ملک در سراسر کشور، ناگهان بالا رفت، محمد سعیدی‌ کیا، وزیر مسکن و شهر‌سازی دولت نهم، طرحی را به نام «مسکن مهر» پیشنهاد داد تا با اجرای آن، دولت ۲هدف مهم را محقق کند: اول قیمت مسکن کنترل شود و دوم «آرزوی همه مستاجرها برآورده شود». بر این اساس مسکن مهر یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های دولت در جهت کاهش قیمت مسکن و تامین مسکن اقشار کم درآمد بود.

بسیاری از کارشناسان و نمایندگان معتقد بودند كه وعده خانه‌دار كردن تمام مردم نه تنها عملي نيست بلكه بيشتر ايده‌اي سياسي را دنبال مي‌كند تا از اين راه دولت نهم سياست‌هاي خود را عدالت‌طلبانه‌تر نشان دهند. اينكه تمام خانوارهاي كشور خانه‌دار شوند نه تنها بد نيست بلكه موضوعي‌است كه آرزوي تمام ايرانيان به حساب مي‌آيد. اما مسئولين عموما بايد وعده‌هايي را به زبان بياورند كه بتوانند تحت يك برنامه مدون و طولاني مدت آنرا محقق كنند، نه اينكه تنها انتظاراتي به‌وجود بياورند كه امكان تحقق ندارد.

اين موضوع در حالي‌ بود كه تا پایان شهریور ماه سال 90 باید ۵۰۰ هزار واحد مسکونی از طرح ملی مسکن مهر به بهره‌برداری می‌رسید اما بنا بر اعلام یک مقام مسئول این حوزه تا پایان شهریور ماه آن سال حدود ۱۴۲هزار واحد افتتاح شد. همچنین پروژه‌های مسکن مهر در برخی مناطق با مشکل تامین تاسیسات زیربنایی مانند آب، برق و گاز مواجه شد و در برخي شهرها همين مشكلات همچنان باقي‌است.

با این حال باید اذعان کرد بخش عظیمی از پروژه‌های مسکن مهر بالاخص در شهر‌های کوچک تا‌کنون به بهره‌برداری رسیده‌اند و تعداد زیادی از هموطنان از این طریق خانه دار شده‌اند  اما خانه‌دار شدن بخشي از افراد، با خانه‌دار شدن تمام خانوارهاي كشور تفاوتي عميق و اساسي دارد.

نكته اينجاست كه سياست‌هاي ناقص يا نادرست دولت باعث شد كه قيمت مسكن به طور چشم‌گيري افزايش پيدا كند. قيمت‌هاي سرسام‌آور مسكن هم بسيار بالاتر از سقف توانايي مالي خانوارهاي كشور است و بنابراين كمتر كسي پيدا مي‌شود كه بتواند در تهران براي خود خانه‌اي خريداري كند. به بيان بهتر نه تنها دولت نتوانست با طرح‌هاي خود مردم ايران را به‌كلي خانه‌دار كند بلكه شرايط توانايي خانه‌دار شدن آنها از راه‌هاي ديگر را هم گرفت و راه آنها را سد كرد.

به گزارش شفاف،بنابراين اين روزها بسياري از خانوارها از وعده خانه‌دار شدن توسط دولت نهم و دهم دل بريده‌اند زيرا متوجه غيرعملي بودن آن شده‌اند. با اين وجود اما اكنون تواني براي خانه‌دار شدن براي آنها وجود ندارد و آنها بايد باز هم منتظر باشند تا ببينند در آينده چه اتفاقي براي بازار مسكن و شرايط مالي آنها رخ مي‌دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
0
11
تا زمانی در میان مردم کسانی هستندکه که این حرفها رو باورکنن اوضاع همینه
تا فرهنگ و درک عمومی جامعه بالا نرفته وعده و وعید هم هست
قلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
0
8
آقای احمدی نژاد خواهش می کنیم این نفت را از سفره های ما بردار وبه جاش همان نان را بیار.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین