کد خبر: ۱۹۱۷۸۲
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۶

حسن روحانی: باید کشور را به سمت تدبیر و عقلانیت بکشانیم

دکتر روحانی در نشستی که به دعوت اساتید دانشگاههای تهران برگزار شده بود ضمن انتقاد از روند انجام تحقیقات دانشگاهی و فضای موجود در دانشگاها از هدر رفت نیروهای فرهیخته سخن به میان آورد و راه نجات کشور را حرکت به سمت عقلانیت و تدبیر دانست.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: نشست هم اندیشی حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی با جمعی از اساتید و دانشگاهیان دانشگاهای تهران برگزار شد. در ابتدای این مراسم دکتر نوبخت سخنگوی ستاد مردمی دکتر روحانی ضمن خوش آمدگویی به حضار از حاضرین در جلسه تشکر کرده و از سه تن از اساتید دانشگاهای تهران شهید بهشتی و آزاد در خواست کرد به بیان دیدگاه هایشان در مورد شرایط کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بپردازند.

به گزارش آفتاب، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی که در جمعی از اساتید دانشگاههای تهران سخن می گفت با اشاره به مظلوم واقع شدن دانشگاها در این برهه از زمان بیان داشت: دانشگاهای ما در سالهای اخیر بسیار مظلوم واقع شده اند، ما گاهی در فرهنگ رایج از اسراف سخن می گوئیم و فکر می کنیم اگر جایی برق روشن باشد بی استفاده نیرو هدر میرود و اسراف می شود، که البته این درست است اما آیا اگر از صدها و هزارها استاد فرهیخته در مراکز آموزش عالی استفاده علمی درستی نکنیم یا شرایط چنان باشد که خود ترجیح دهند مهر سکوت بر لب بزنند، آیا این اسراف و هدر دادن سرمایه ملی نیست!

این دانش آموخته دانشگاه و حوزه با اشاره به هدر رفت نیروهای کارآمد دانشگاهی و ضرورت  باور بودن نیروهای دانشگاهی، گفت: این درخت پرثمر با سرمایه ملی به بار نشسته است. آن کس که نمی گذارد از این میوه استفاده شود آیا ظلم فاحش به باغبان و مردم نکرده است. اگر می‌خواهیم کشور به توسعه و پیشرفت برسد من نمی گویم بسترش دانشگاها است که می گویم منشأش دانشگاها است.

وی اظهار داشت: دانشگاها باید پر نشاط باشند و در مسیر تحقیق و تولید علم گام برداند. دانشگاها تنها برای تربیت متخصصین نیستند بلکه باید علم و معرفت در دانشگاها تولید شود. دانشگاهی می تواند منشاء توسعه باشد که فضای علمی  و فرهنگی داشته باشد.

وی با انتقاد از فضای امنیتی دانشگاها خاطر نشان کرد: اگر فضای دانشگاهها امنیتی باشد نمی تواند علم را تولید و حقایق را تبیین کنند. هیچ نعمتی بالاتر از نعمت آزادی بیان و نقد آزاد نیست، اگر از مردم سالاری و دموکراسی سخن می گوئیم اینها بدون آزادی ممکن نخواهد بود. منظور از آزادی؛ آزادی بیان، آزادی اندیشه و نقد است.

رئیس مزکر تحقیقات استراتژیک با انتقاد از روند انجام تحقیقات دانشگاهی ادامه داد: بسیار جای تاسف است که وقتی از یک استاد فرهیخته یک تحقیق می خواهیم از ما می پرسد که خط قرمزها کجاست. همه کشورها خط قرمز دارند اما در تحقیق و پژوهش خط قرمز معنایی ندارد. بنا بود مزایای حوزه را به دانشگاه منتقل کنیم و بالعکس، در حوزه های علمیه انتخاب استاد آزاد است. در گذشته در حوزه مدرک گرایی وجود نداشت اما متاسفانه ضعف های دانشگاه به حوزه منتقل شده است، الان متاسفانه مدرک گرایی از دانشگاهها به حوزه به صورت افراطی سرایت کرده است.

دانشگاههای اروپا در حال حاضرشبیه گذشته حوزه عمل می کنند  به مدرک توجه چندانی ندارند و باید دو استاد معروف دانشجو را به دانشگاه معرفی کنند. اگر دانشگاه می خواهد منشاء توسعه باشد  وما می خواهیم به پیشرفت برسیم باید محیط دانشگاه علمی  و فرهنگی باشد  و از مدرک گرایی دور باشد.  چقدر محدودیت های غیر لازم برای اساتید دانشگاهها وجود دارد. اساتید باید از هفت‌خوان عبور کنند که به یک کنفرانس علمی بروند و در بازگشت دوباره باید  از هفت خوان بگذرند تا تصویه حساب سیاسی کنند.

راه نجات کشورعلم، تحقیق و تجربه است اگر به علم احترام نگذاریم به موفقیت نخواهیم رسید الاان اساتید چقدر وقت برای تحقیق و مطالعه دارند دستگاهای اجرایی کشور چقدر از اساتید و دستاوردهای علمی استفاده می کنند اگر اساتید ما به کنفرانسهای علمی بین  المللی بروند علاوه بر سوغات علمی در بهبود روابط بین الملل کشور هم موثر خواهند بود.

دیپلماسی دانشگاهی امروز در جهان بسیار کارگر است دنیای امروز دنیای ارتباطات است متاسفانه در کشور عده ای در دنیای قرن نوزدهم سیر می کنند ما باید محیط مناسب برای اساتید بزگوار و گرانقدرمان آماده کنیم تا آنها بتوانند در مسائل کشور نظر بدهند که اگر چنین شد ما اسراف و تبذیر نکرده ایم دراین سالهای اخیر نخبه ستیزی شد، که امیدوارم به نخبه گرایی برگردیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: هیچ انتخاباتی اهمیت انتخابات 24 خرداد 92 را نداشته است علي رغم اینکه تمام انتخابات گذشته مهم بوده اند دیگر ما فرصت خطا و اشتباه نداریم امروز روز پیروزی حزب و جناح نیست بلکه امروز روز پیروزی ملت است و روز پیروزی عزت ایران، دست به دست هم دهیم و مسیر کشور را به سمت عقلانیت و تدبیر بکشانیم که این تدبیر ما را به ساحل امید رهنمون خواهد کرد.

همراهی اساتید دانشگاه با دکتر روحانی


به گزارش آفتاب، در ابتدای مراسم دکتر نوبخت، سخنگوی ستاد مردمی دکتر روحانی به اساتید حاضر در جلسه خوش آمد گفت و در ادامه 3 تن از اساتید دانشگاه ها به بیان دیدگاه های خود در مورد شرایط کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری پرداختند.

دکتر نقیب زاده، استاد دانشگاه تهران، با اشاره به شرایط بین المللی کشور، تغییر در سیاست خارجی را لازمه برون رفت از وضعیت اسفبار فعلی دانست و با تاکید بر این نکته که ایران برای بهبود شرایط بین المللی فرصت دیگری ندارد، از مشارکت حداکثری به عنوان تنها راه رهایی ملت ایران نام برد.

این استاد روابط بین الملل اضافه کرد که دکتر روحانی با توجه به سابقه درخشان به عنوان یک سیاستمدار خوشنام درحال حاضر بهترین گزینه است هر چند که بی شک در بین سایر کاندیداها هم افراد صالحی هستند.

دکتر ماحوزی استاد ادبیات دانشگاه شهید بهشتی هم درسخنانش به حرکت دکتر روحانی در 3 دهه اخیر بر مدار اعتدال تاکید کرد و نیاز کشور در این برهه را پرهیز از افراط و تفریط دانست.

دکتر راثی یکی دیگر از اساتید دانشگاهی بود که در این نشست دوستانه به ایراد سخنرانی پرداخت و با توجه به اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی از دکتر روحانی به عنوان تنها گزینه مورد اعتماد از نظر خود نام برد و ابراز امیدواری کرد که در دولت آینده شاهد بداخلاقی ها در اجتماع و فضای امنیتی در دانشگاه ها نباشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۷
رجب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
29
23
ریاست جمهوری واقعا برازنده ی ایشان است...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
26
26
خداوند کمکش کند انشاءلله
ناشناس
|
Canada
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
7
29
همش حرف های کلی!!! برنامتون چیه برادر؟؟؟
بی قانع
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
1
4
اما ایا اگراز صدها و هزارها استاد فرهیخته د رمراکز آموزش عالی استفاده علمی درستی نکنیم یا شرایط چنان باشد که خود ترجیح دهند مهر سکوت بر لب بزنند.و یا " به قصد رسیدن به یک جامعه ازاد ترک وطن کنند." آیا این اسراف و هدر دادن سرمایه ملی نیست!
kadkhoda
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
12
1
تنها شخص مثبت ومنضبظ در لیست کاندیداتوری حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی است که ثابت کرده زیر قول خود نمیزند
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
22
10
آقای دکتر روحانی بیا و
آن اندیشه های نابی که ایران اسلامی را به سمت پیشرفت و تعالی می برد،عملی کن
بیا ساقیا می به گردش درآر
که دلگیرم از گردش روزگار
می ده که چون ریزیش در سبو
برآرد سبو از دل آواز هو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
6
9
آقای روحانی باید تبلیغاتش رو بیشتر کنه...رقیباش پشتوانه تبلیغاتی قوی دارند
حامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
4
7
حضور دکتر روحانی در شهر مقدس قم ودیدار با مراجع و مردم زودتر انجام شود
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
3
2
الان مگر چه جوري اداره ميشه
كوروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
2
4
كاوه اي پيدا نخواهد شد.
كاشكي اسكندري پيدا شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
2
7
حضرت علی فرموده موقعی که دون مایگان حاکم شوند، اهل علم از بین می‌روند. وضعیت دانشگاهیان در این دولت جهل و فریب این چنین بوده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
5
1
اگه آقای خاتمی نیان و از ایشون حمایت کنن به ایشون رای میدهیم هرچند که ایشون اصلا اصلاح طلب نیست
بی قانع
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
1
3
فرض بر اینکه حضرتعالی رییس جمهور منتخب ایران شدید.شما در این جو مسموم و ...چگونه می خواهید نیروهای نخبه و فرهیخته را که نا امید از بهبود اوضاع هستند وسرمایه ملی کشور محسوب میشوند٬ برای اصلاح نابسامانی های اقتصادی و سیاسی جذب کنید.تا زمانی که بین نیروهای تندرو و اصلاح طلب وحدت ملی تحقق نیابد ریاست شما قابلیت حل مشکلات را نخواهد داشت و وضع روز به روز بدتر خواهد شد. کثرت گرایی و تحمل افکار مخالفین علاج مشکلات موجود میباشد٬ نه وعدهای سر خرمن که هیچیک دارای مبانی علمی و منطقی نمیباشند. والسلام
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
1
2
تا زمانی که کشور درگیر حاشیه سیاسی و دعوا الکی هستش کشور آباد نمیشه
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
2
5
اگر خاتمی نیایید مشارکت بسیار پایین است
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
3
0
خاتمی بیایدونیایدانتخابات باعظمتی داریم چراکه مردم نه حرف چپ راخریدارندکه 8سال...نه حرف این راستی هاروکه به اسم حزب ا...چه هانکردندآقای روحانی ازدوره اصلاحات مشخصه چه تدبیری بود!!!!اللهم عجل فی فرج مولاناصاحب الزمان واحفظ نائب المهدی امامنا خامنه ای
بهنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
0
0
انتخابات به لطف شورای نگهبان دربست در اختیار اصولگرایان است اگر چهره ای از اصلاح طلبان هم بیایند در رده دومی است دولت هم با توجه به هوچی گریش شاید مشایی رارد صلاحیت نکنند .. آقای روحانی وجیه چهره هستند اما باز هم اصلاح طلبان باید در حسرت باشند چون توسط ارگانهای ذیر ربط حداقل 6 وزیر مهم قبضه میشه بقیه هم به اصولگراها دو قبضه تقدیم میشه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین