کد خبر: ۱۹۲۱۶۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۱

سرنوشت لغو روادید ایران با ۶۰ کشور

لغو روادید با ۶۰ کشور دنیا موضوع در دستور کار رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از سفر به نیویورک تا اجلاس غیرمتعهدها در تهران بود، اما پیگیری این موضوع در حال حاضر در چه مرحله‌ای است؟
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: لغو روادید با 60 کشور دنیا موضوعی بود که سال گذشته سید حسن موسوی، رئیس وقت  سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به رئیس جمهور پیشنهاد داد و در پی آن نیز رئیس‌جمهور دستور پیگیری این موضوع را صادر کرد.
 
در حالی‌که لغو روادید ایران با سایر کشورها در ابعاد بین‌الملل، بیانگر امنیت و انسجام ملی است اما به اعتقاد برخی سیاست‌مداران باعث می‌شود که درهای کشور به سمت ورود ناامنی‌ها باز شود.
 
لغو روادید با 60 کشور دنیا از مباحثی بود که سال گذشته در دستور کار سفر رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در سفر به نیویورک قرار داشت و در حاشیه اجلاس غیرمتعهدها در تهران نیز قرار بود از سوی مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری کشورمان پیگیری شود. از سوی دیگر این موضوع در تمام دیدارهای مسئولان گردشگری با مسئولان کشورهایی که در ایران حضور می‌یافتند نیز مطرح می‌شد اما فراتر از این گفت‌وگوها در عمل چه اتفاقی رخ داده است؟
 
رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه اسفندماه سال گذشته از پیگیری لغو روادید با کشورهای مختلف با هدف توسعه روابط دیپلماتیک و افزایش جذب گردشگر خارجی گفته بود.
 
به گفته مهمان‌پرست، «این موضوع در وزارت امور خارجه همچنان دنبال می شود اما با توجه به اینکه این موضوع یک اقدام مهم است بررسی آن زمان می برد. آنچه مسلم است این است که لغو روادید با کشورهای مختلف به افزایش تعاملات دوستانه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای گوناگون منجر و باعث کاهش تبلیغات منفی علیه کشور عزیزمان خواهد شد.موضوع لغو روادید با کشورهای مختلف با استقبال این وزارتخانه مواجه شده و از سوی وزارت امور خارجه نیز پیگیری می شود.»
 
از سوی دیگر احمد وحیدی، وزیر دفاع نیز اعلام کرده بود که «جمهوری اسلامی هیچ هراسی از لغو روادید ندارد. جمهوری اسلامی ایران همواره در لغو روادید پیش‌قدم بوده است و از این بابت نگرانی ندارد، با توجه به امنیتی که در کشور وجود دارد، لغو روادید تاثیری در مسائل دفاعی و امنیتی کشور ایجاد نمی‌کند.»
 
حسن قشقاوی، معاون  وزیر امور خارجه درباره آخرین وضعیت پیگیری لغو روادید با 60 کشور دنیا به خبرنگار فارس می‌گوید: به طور کلی در موضوع لغو روادید، هر کشوری که معتقد است که استحکام امنیتی و انسجام ملی دارد و رابطه ملت و حکومت، قوی است و از آن طرف هم معتقد است که در چارچوب دیپلماسی عمومی می‌تواند جایگاهی داشته باشد که با آمدن توریست‌ها واقعیت کشور دیده ‌شود، این گونه کشورها به دنبال لغو روادید هستند.
 
وی ادامه می‌دهد: عموماً کشورهایی که ضعیف هستند و در حوزه دیپلماسی عمومی احساس می‌کنند که با ورود توریست‌ها دچار مشکل می‌شوند مخالف لغو روادید هستند. البته این سخن کلی باید در چارچوب قانونی و مصالح ملی قرار گیرد. کشورهایی مثل ترکیه و مالزی به دنبال لغو روادید هستند و تقریباً با 70 کشور دنیا لغو روادید را اعمال کرده‌اند یا اینکه ویزای فرودگاهی به گردشگران می‌دهند در نتیجه در عرصه سیاسی هم می‌آیند و مانور قدرت و امنیت و انسجام ملی می‌دهند.
 
معاون وزیر امور خارجه درباره وضعیت لغو روادید ایران با سایر کشورها نیز می‌گوید: در ایران این موضوع طبق قوانین باید پیگیری شود ما با بعضی کشورها یا لغو روادید دوجانبه یا یک جانبه و یا صدور گذرنامه دپلماتیک و خدمت داریم. به طور نمونه در سفر اخیر رئیس جمهور به کشورهای آفریقایی با بعضی از این کشورها برای صدور گذرنامه سیاسی و خدمت توافق کرده‌ایم.
 
قشقاوی تصریح می‌کند که موضوع لغو روادید همچنان در دست پیگیری است.
 
منوچهر جهانیان، معاون گردشگری کشور نیز درباره آخرین وضعیت پیگیری لغو روادید با 60 کشور دنیا به خبرنگار فارس می‌گوید: این موضوع توسط کمیته‌ای که با دستور رئیس‌جمهور تشکیل شد در دست بررسی و مطالعه است.
 
به گفته جهانیان این کمیته از اعضایی چون وزیر کشور، وزیر امور خارجه، وزیر اطلاعات، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و... شکل گرفته است.
 
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تصریح می‌کند که قرار شده است در گام نخست، لغو روادید با کشورهای همسایه انجام شود.
 
لغو روادید با کشورها اگر با توجه به مصالح امنیتی مورد توجه و پیگیری قرار گیرد، می‌تواند یکی از عوامل بسیار مؤثر در ورود گردشگران خارجی به ایران باشد. مراحل پیچیده و زمان‌بر اخذ روادید، یکی از عمده مشکلات گردشگران در سفر به کشورها است که هر گونه تسهیل‌سازی در این امر، موجب ایجاد رغبت و انگیزه بیشتر گردشگران برای سفر به کشورها می‌شود.
 
لغو روادید ایران با 60 کشور دنیا در حالی همچنان در دست پیگیری است که هنوز فهرستی از نام این کشورها منتشر نشده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
nemo
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
0
38
هنوزم خیلی کشورا میشه رفت --- آنگولا .. مغولستان ... شاخ آفریقا ... محله های کشورهای جهان هفتم .. این همه جای باکلاس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
ملت دارن خفه میشن ، تو خارج از کشور هم دست بردار نیستن.

ای خداااااااااااااااا ...
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
0
16
فعلا کشورها را ولش کن اقای قشقاوی به برکت مدیریت جهانی دولت کریمه اتان نخجوان باکو که حیاتشان به برکت نظام مقدس ماست یکطرفه ویزا گذاشته است
سید علی پور حیدری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
0
13
برای لغو روادید هر کشوری یکی از پارامترهای مهم ثبات سیاسی و اقتصادی است ایا داریم ......
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین