یکی از دلایل اصلی افت فروش محصولات تویوتا در سه ماهه نخست 2013 افزایش تنشهای ارضی با چین بوده که تاثیر مستقیمی بر فروش محصولات ژاپنی در چین داشته است. به گفته تویوتا این شرایط به کندی در حال بهبود است، اما بازگشت به رشد قوی زمانبر خواهد بود. از سوی دیگر، توقف اعطای یارانه به خودروهای سبز در ژاپن میزان فروش تویوتا را در بازار داخلی تحت تاثیر قرار داده است. تا پیش از این، مشوقهای این چنینی از عوامل اصلی افزایش فروش مدلهای هیبریدی تویوتا بودند.
بر همین اساس، فروش فصلی تویوتا در چین و ژاپن به ترتیب با کاهش 13 و 15 درصدی نسبت به سال گذشته مواجه بوده است. در مقابل، تویوتا افزایش فروش 7 درصدی در بازار آمریکا شمالی را شاهد بوده و این شرایط در بسیاری از کشورهای آسیایی که تویوتا بر آنها تسلط دارد نیز رخ داده است.
اما افت فروش این شرکت در چین به نفع جنرال موتورز و فولکس واگن و افزایش سهم بازار این دو شرکت بوده است. بازار چین همچنان از پتانسیل افزایش فروش بالایی برای شرکتهای خودروسازی جهان برخوردار بوده و با توجه به شرایط ضعیف و نگران کننده بازار خودرو اروپا اهمیت ویژهای برای آنها یافته است.