کد خبر: ۱۹۲۷۸۰
تعداد نظرات: ۳۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۸

عاقبت کشمکش خودرو چیست؟

بازار خودرو همچنان آشفته است و در میان اعتراض ها و تکذیب ها معلوم نیست در نهایت چه آینده ای برای قیمت خودرو رقم خواهد خورد...
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایسنا، جوان آنلاین در این باره گفت: همین چند روز پیش بود که در حالی که پیش از این انجمن خودروسازان اعلام کرده بود فروش پراید کمتر از ۱۷ میلیون‌ تومان امکان‎پذیر نیست، شورای رقابت فرمولی اعلام کرد که براساس آن قیمت پراید تا ۱۲میلیون و ۷۵۰ هزارتومان کاهش خواهد یافت.

فرمولی که هنوز اجرایی نشده فریاد خودرو سازان را بلند کرده و در اولین روزهای انتشار خبرش، مشتریانی که پیش از این خودرو پیش‌خرید کرده بودند را از انتظار تا تحویل منصرف کرده تا بازار خودرو بیش تر از قبل با رکود مواجه شود و نه تنها مشکلی از ماجرای قیمت خودرو حل نشود بلکه مشکلاتی نیز به این قضیه بیافزاید.

به این ترتیب، ماجرای قیمت خودرو همچنان لاینحل باقی مانده و با وجود اینکه جمشید پژویان، رئیس شورای رقابت اعلام کرده: "تازمانی که اتفاق جدیدی در خصوص خودرو رخ ندهد جلسه روز گذشته آخرین جلسه در خصوص قیمت‌گذاری خودروهاست." و در واکنش به اینکه گفته می‌شود خودروسازان با قیمت‌های پیشنهادی شورای رقابت برای خودروهای داخلی موافق نیستند گفته: "بزرگ‌ترین خودروسازان آقای نجم‌الدین و آقای مدنی با قیمت‌گذاری‌های شورای رقابت موافق هستند."، اما در همین حال به نظر می‌رسد انجمن‌های صنعت خودرو چندان از جلسه و نحوه قیمت‌گذاری شورای رقابت رضایت ندارند.

در سال گذشته نیز که بحث قیمت‌گذاری خودروهای داخلی بسیار داغ شده بود احمد نعمت بخش گفته بود که برای خروج این صنعت از بحران قیمت خودروهای تولید داخل باید ۵۰ درصد افزایش یابد. این خواسته در حالی مطرح می‌شود که پراید افزایش قیمت تا ۱۰ میلیون تومانی را در مدت زمانی کوتاه تجربه کرده بود.

از طرفی این سوال مطرح می‌شد در صورت افزایش نجومی قیمت خودرو ها در کشور با توجه به نقدینگی اقشار ضعیف جامعه، آیا خودرو به کالایی لوکس‌تر بدل خواهد شد؟

آیا خریداری برای این محصول در کشور وجود خواهد داشت؟ هم اکنون نیز با اعلام نتیجه جلسه شورای رقابت مبنی بر الزام خودروسازها به کاهش قیمت‌ها، عضو هیات رئیسه انجمن خودروسازان در گفت‌و‌گو با ایلنا، گفته است : قیمت های جدید شورای رقابت به معنای صدور دستور توقف تولید خودرو است.

محمد رضا نجفی منش، با اشاره به نامگذاری سال حماسه اقتصادی،تصریح کرد: متاسفانه سالی که به نام سال حماسه اقتصادی تعیین شده، با تعطیل شدن یکی از گلوگاه‌های مهم اقتصادی همراه شده است.

این کارشناس خودرو در پایان گفت: این بار قرعه به نام خودرو افتاد و بلایی که بر سر صنعت نساجی و کفش آمد این بار گریبانگیر این صنعت شده است. وی علت اصلی این بحران را قیمت های بالای قطعات خودرو عنوان کرد و گفت: متاسفانه آنچه از سوی شورای رقابت در مورد خودرو اعلام شد، کاملا غیرتخصصی است. در هر حال به نظر می رسد درگیری ها بر سر قیمت خودرو ادامه دار شود و همچنان متقاضیان بمانند و یک دنیا سرگردانی!


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳۱
ناشناس
|
Australia
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
54
7
تنها بخش صنعت كه كمي فعال و پويا بود صنعت خودرو بود آن هم پس از مصاحبه احمدي نژاد و سپردن كار به شوراي رقابت رو به زوال و نابودي گذاشته و اگر تا يكي دو ماه ديگر حل نشود ايران خودرو و سايپا تعطيل شده هزاران كارگر بيكار و قطعه سازان هم پيروي آن بايد تعطيل كنند .! همين رو مي خواستيد همه چيز خراب و ويران شود.
پاسخ ها
مهدی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
شما یا توی این کشور زندگی نمیکنید و از هیچی خبر ندارید یا خودتون را زدید به اون راه . برادر من صنعتی که 40 ساله هنوز نیسان را با یک شکل و یک رنگ تولید میکنه کجاش فعال و پویا است . صنعتی که 30 ساله ازش حمایت مطلق میشه به کجا رسیده هنوز ماشینهای از رده خارج سایر کشورها را مونتاژ میکنه و به مردم ایران قالب میکنه این حمایت را از مارمولک کرده بودن تا حالا اژدها شده بود . در پایان شما ناراحت قطعه سازها هم نباشید انها تا 10 ساله دیگه هم که تولید کنند مشتری خودش را داره انبوهی از پراید و پژو و سمند تو این کشور رژه میرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
به نظر اینجانب صنعتی که بعد از سی و اندی سال هنوز قابل رقابت با صنایع خودروسازی خارجی نیست در حالی که در طی این سالها کمک بسیاری به آن شده است، همان بهتر که تعطیل شود. دولت به جای سرمایه گذاری و دادن وام های کلان به صنعت خودرو می تواند در بخش کشاورزی و صنایع دیگر نظیر تولید فرش و ... که ما دارای مزیت نسبی هستیم سرمایه گذاری کند. به نظر من خودروسازان طی این سالها با تولید خوروهای بی کیفیت و نازل بسیاری از مردم بی گناه لین کشور را به کام مرگ در جاده ها فرستادند. بنابراین اگر دولت واردات خودرو را ازاد کند و حمایت های خود از صنعت خودروسازی را قطع کند به نظر من به نفع مصرف کننده و جامعه است. بر اساس اصول اولیه اقتصاد نفع جامعه و مصرف کننده در بازاهای رقابتی حداکثر می شود، در حالی که بازار خودرو کاملا انحصاری است. به نظر من بهتر است دولت صنعت خودرو را به بخش خصوصی واگذار کند و از طرفی اجازه دهد قیمت این محصولات در بازار تعیین شود البته واردات خودرو نیز آزاد باشد. مطمئن باشید هیچ فرد ایرانی دیگر این خودروهای فعلی را نخواهد خرید. رفاه مصرف کننده و جامعه حداکثر می شود و تعداد تلفات جاده ای نیز بسیار کمتر خواهد شد.
ايران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
2
26
لطفا ساكت!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
من
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
همون قدر غصه 28000 كشته تو سال گذشته رو خورديم.امسال غصه بيكار شدن جناب عالي رم مي خوريم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
2
41
شكر!!!!كه قرعه به نام خوودروسازان خورده. چهل ساله كه در يك بازار فاقد رقيب خون مردمو تو شيشه كردند كه مي خواهند شق القمر كنند و خودروي ملي كيفي به قيمت ارزان بسازند! هيچ غلطي هم نكردند جز چاق كردن خود و دوشيدن ملت! در اين سالها كه اقايان مشغول فربه كردن خود و دوشيدن ملت بودند بسياري از كشورها كه دوچرخه هم نمي توانستند توليد كنند به همه جا رسيدند و ما ارزويمان شد كه خودرو چيني و از رده خارج كره بشود خودرو بلامنازع جاده ها! لذا خاك بر سر اين اصحاب خودرويي بايد نثار كرد! تنها راه هماني است كه اينها از ان مي ترسند. ازاد سازي خودرو و به صفر رساندن تعرفه يا حداقلي كردن ان! بعد از مدتي كه اينكار شد يا اقايان بايد همه چيز را اصلاح كنند منجمله مغز گچ گرفته خودشان را يا اينكه از شر اين صنعت منحوس ايراني زده شده كه سالانه به اندازه يك چنگ تحميلي در جاده ها كشتار مي كند خلاص مي شويم!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
واقعا گل گفتی!
جوان ۲۲ ساله
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
فکر می کنید برای چی مدیرعامل سایپا به جسارت تمام میگه پراید گاو شیرده ماست، چون خرجش علف مفته و قیمت فروشش قیمت خون باباشون. اینقدر لابی بازی و دست بگیر بالا سرشون دارن که هواشونو نگه می دارن که همینطور مردم رو بدشون. مسؤلین نگران پول خرید ویلا ها و طلاهاشونن نه نون خشک سفره ی مردم!
حامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
43
3
زنده باد صنعت ملی و مرگ بر نابود کنندگانش ...رئییس جمهور واقعا اشتباه کرد
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
1
30
مملكت صاحاب نداره!! هر كي دنبال منفعت خودشه
مردم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
2
20
بهتر که صنعت مونتاژ خودرو تعطیل بشه تا از شر خودروهای بی کیفیت داخلی راحت بشیم.من که می خواستم ماشین بنویسم ولی با این قیمتهای سرسام آوری که شورای رقابت اعلام کرده پشیمان شدم تا کمک کنم که مونتاژکارای عزیز ورشکست کنن.مردم اگه همت کنن این اتفاق حتنا میفته.
يه پايين شهري
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
2
18
بخدا چه رويي دارن اين خودروسازاي مافيايي. آقا اگه به ضررته توليد نكن، چون اگه يكي به ضرر تويه هزار برابر به ضرر مردمه. چه كاريه ما توليد كنيم با نصف اين هزينه ها وارد ميكنيم بهترين خودروها رو. در ضمن بگم كه كره با ايران صنعت خودروسازيشو شروع كرد، حالا اون كجا و ما كجا.
رقيه سرطاقي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
2
15
اصلا بياييد اين دو سه تا کارخونرو تغيير کار بري بديد به باغ وحشي چيزي بجاش خودرو از خارج وارد کنيد

نظريه مزيت نسبي آدام اسميت
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
2
8
دوستان خواهش میکنم تحت تاثیر تبلغیات و گزافه گویی های خودروسازان خون نوش قرار نگیرید. دکتر پژویان یکی از نوابغ و نوادر این مملکت هستند و برای اولین احمدی نژاد تصمیم درستی گرفته است.
سمند از شانگ های
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
1
14
واقعیت تلخ اینه که صنعت خودرو سازی ایران تمام تلاش شبانه روزی خودش را برای رونق دادن صنعت خودرو سازی "چین" انجام داده و انصافا" موفق هم شده !
خسته نباشند!!
يه پايين شهري
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
1
7
بخدا چه رويي دارن اين خودروسازاي مافيايي. آقا اگه به ضررته توليد نكن، چون اگه يكي به ضرر تويه هزار برابر به ضرر مردمه. چه كاريه ما توليد كنيم با نصف اين هزينه ها وارد ميكنيم بهترين خودروها رو. در ضمن بگم كه كره با ايران صنعت خودروسازيشو شروع كرد، حالا اون كجا و ما كجا.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
1
5
اينها حرف راست نميزنن مشكل تورم هست ولي هر خودرويي رو بر اساس كشش بازار بالا بردن ماشينهاي مردم رو تحويل نميدادند در حاليكه بازار از ماشينهاشون باقيمت بالا لبريز بود و هر ماشين رو هر اندازه تيغشون ميبريد ميفروختن وهمون رو ملاك قيمت ماشينها قرار دادندو با كمي اختلاف شد قيمت نهايي ماشينهاشون والا بايد يكسان بالا ميرفت دروغ الكو شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
1
10
اميدوارم خودرو سازان انتقام اين شكست را با كاهش كيفيت و توليد نگيرند
کامران
|
Japan
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
0
9
یعنی اگه سایپا مگان 2000 رو با قیمت 55 ملیون بده من رسما اعلام میکنم که گاو هستم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
هه هه هه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
1
5
بله دکتر پژویان از نوابق کشور هستند!!!!!! این نابقه همون کسیه که از هدف مندی یارانه ها همایت وموافقت کرد که همه اقتصاد دانهای بزگ این کارو اشتباه میدونن!!!!!! ایول به نابقه،واسم جالبه که چرا همه مردم ساده و زود باور گیر دادن به ماشین خونه داره دیگه میشه یک رویا همه چی قیمتش 4 5برابر شده خب ایناروهم تحریم کنین دیگه!!!!!! فقط ماشینه درد؟،شماها چقدر ساده این
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
0
1
عالی شد هورا!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
1
10
آنهايي كه از خودرو سازي دفاع مي كنند نگران منافع خود و اطرافيان خود هستند نگران كارگران خودرو سازي نيستند. همين چند وقت پيش شنيديم كه مدير عامل يكي از اين شركت هاي خودرو ساز بزرگ خانه چند ميلياردي توماني براي پسر خود در سعادت آباد خريده اين پول ها را از كجا مي آورند ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
4
4
اقايان و كساني صحبت از واردات خودرو بدون تعرفه را ميكنند به سئوال من جواب بدهند با كدام ارز ميخواهند خودرو وارد كنند حداقل سالانه بين 25 الي 30ميليارد دلار ارز ميخواهد از كجا با كدام صادرات چرا مردم را سركار ميگذاريد .واقعا شرم اور هست كه مردم بيچاره همين چيزي هم كه ميتوانند سوار شوند محروم كنيم
شايد كسي خبر ندارد ولي اقايان ارز براي واردات دارو و حتي گندم هم ندارند چه برسيد به خودرو اينها همه حقه هاي تبليغاتي و انتخاباتي هست
شورای حقارت
|
Germany
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
2
7
داداش عرضه اش رو نداری وارد گود نشو.... اومدی ابروشو درست کنی زدی چششو درآوردی که؟؟؟؟ قویتر از تو نتونستن از عهده مافیای خودرو در ایران بربیان چه برسه به تو(شورای خجالت)که حتی عضوهاش همدیگه رو قبول ندارن.
هموطنان عزیز اینها همه قسمتهایی از سناریوی مکارانه ی فرغونسازان و جیره خواران آنهاست تا بازار مرده ی خودرو را که نفسشان را بریده دوباره زنده کنند. هر وقت مهره ای تاریخ مصرفش تمام شد یه مهره سرسپرده دیگه رو می یارن. افزایش نجومی سریع مورد قبول آقایان و به به .هورا و دست مریزاد کاسه لیسانشون قرار میگیره نه فرمولی نه شاخص کیفیتی ؟؟؟؟ نه هایی نه هویی نه..... سریع هم تو سایت حمایت و سایت کارخانه های بنجول ساز چینی قرار می گیره و مردم سرخورده و مات و مبهوت. حالا که یک فرمول اتمی از طرف آقایان زاییده شده هزاران تکذیب هزاران انتقاد و....
عزیزان یه نگاهی به نمایندگی ها بندازید پر ماشینه . این لگنها دستشون مونده و کسی نمی خره ه ه ه ه این شبیه بازیها هم واسه همینه تا بازار رو دوباره زنده کنند. بدانید از این شوراها و جلسات و ... چیزی عاید مردم نمی شه چون در این ولوله هیچ کس اصلا به حقوق مردم کاری نداره. حق دادنی نیست بلکه گرفتنی است فقط چند ماه به نخریدن ادامه بدید تا خودشون بدون فرمول بدون بحث بدون قید و شرط قیمتها رو کاهش بدن.
اندکی صبر سحر نزدیک است .....
یادم رفت بگم اصلا امید نداشته باشید که قیمت ها را کاهش بدن و احتمال داره افزایش هم پیدا بکنه هر چند کسی نمی خره ..
ناشناس
|
France
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
2
12
الهی ریشه خودرو ساز تو ایران خشک بشه مردم طعم ماشین های خارجی رو بچشند بیعرضه ها ..
بهرام بهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
1
5
اقای رییس جمهورمیدونیم رییس شورای رقابت براتون عزیزه اما واگذاری فیمت خودرو به ایشان اشتباه بود...اینم تا انتخابات بخواهید مردم رو سرکاربزارید بعدش چی/.
مهدي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
1
0
يعني يكبار اين احمدي نژاد كار مفيد كرد. چرا به زور توي صنعتي كه مال اين حرفا نيستيم توش، سرمايه گذاري كنيم؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
0
5
وقتی که خودرو سازان مبلغ یک میلیون تومان فرق اختلاف رنگ از مشتری مادر مرده می گرفتند و چنین ظلمی را درحق مصرف کننده انجام می دادند. اگر صدای مردم به جایی می رسید . امروزه خودرو سازان تابع قانون بودند
ایمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
0
8
این آقایون مردومو جیگر فرض میکنن.
1-همین چند روز پیش بود که گمرک اعلام کرد خودروسازان با ارز 1500 تومن بطور متوسط واردات انجام دادن.
2-پارسال و امسال هنوز حقوق هیچ کارگری افزایش پیدا نکرده.
3- خودرو سازا کلی منابع بانکی گرفتن و جاهای پر سودتر سرمایه گذاری کردن و میخواستن از محل گرون کردن خودرو معوقات رو پرداخت کنن و همه این حرفاشون سیاه بازیه.
4- اصلا اینا خودرو به قیمت مصوب به مردم نفروختن تو این چند سال که بخوان ضرر هم بکنن.مثلا چند ساله سوزوکی گرند ویتارا به کسی نمیفروشن اما تا دلتون بخواد تو بازار آزاد با قیمت بالا فروخته میشد.
نتیجه اینکه نه فقط خودرو که باید مثل همه مردم دنیا هر چیزی که به ناحق گرون میشه تحریم کنیم.نمیخریم تا هر کی دشمن مردمه ورشکست بشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
0
1
يعني تو اين مملكت يك مرد نيست بساط اين خودرو سازهاي قلابي رو كه بازارو انحصاري 50 ساله در اختيارشون گرفتند جمع كنه!!!؟ شركتهايي كه خون مردم را در شيشه كردند و همه رو مي خرند!!!!! دست از سر اين مردم برداريد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین