کد خبر: ۱۹۳۰۲۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۳
روحانی در جشن میلاد حضرت فاطمه (س):

با برابری حقوق زن و مرد شرایط جدیدی در جامعه خواهیم دید

حجت‌السلام و المسلیمن دکتر حسن روحانی در جشن میلاد حضرت زهرا (س) در محل همایش‌های مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی ابراز امیدواری کرد که روزی در کشور زنان احساس برابری حقوق اجتماعی نسبت به مردان کنند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرویس سیاسی - روحانی با اشاره به برابری زن و مرد در نگاه اسلام گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران از آغاز مقام، منزلت و جایگاه زنان را به عنوان یک اصل مهم اجتماعی، سیاسی و صد البته اعتقادی و دینی مورد توجه داشته است. از نگاه منطق اسلام زن و مرد در رسالت‌های اجتماعی و نقش آفرینی‌ها برابرند. قرآن می‌گوید که هم زن و هم مرد دارای برابری کامل در نتایج تلاش‌های خود هستند. آنچه بهره فعالیت مردان است با بهره فعالیت زنان برابر است.

به گزارش آفتاب، وی با بیان اینکه در قرآن آمده: «قبل از اینکه مردان مایه امنیت، حمایت و شکوه باشند اول این زنان هستند که مایه حمایت، حفاظت، امنیت و شکوه مردان هستند (هنّ لباس الکم)»، افزود: مگر امام در نقش آفرینی زنان در صحنه انقلاب و نظام اسلامی تکرار نکرد که نقش زنان از مردان کمتر نبوده. مگر او نگفت تاریخ اسلام گواه احترامات بی‌حد رسول خدا به این مولود شریف (فاطمه (س)) است تا نشان دهد زن بزرگی ویژه‌ای در جامعه دارد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک افزود: امام فرموده اگر زن برتر نباشد از مرد کمتر نیست. او فرمود در نهضت تنباکو، نهضت مشروطه و قیام 15 خرداد نقش زنان کمتر از مردان نبوده بلکه شاید بیشتر هم بوده است. امام اعتقاد داشت که زنان باید در فعالیت‌های اجتماعی هم دوش مردان باشند. این بیان انقلاب است که زن و مرد نقش برابر در مسایل اجتماعی و سیاسی جامعه دارند. رهبر معظم انقلاب هم فرموده‌اند که زن مسلمان باید در درون خانواده ،جامعه و همه فعالیت‌های اجتماعی الگویی از زندگی حضرت فاطمه (س) بردارد.

اگر زنان نقشی برابر در رشد اجتماع و توسعه فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی و سیاسی دارند پس باید دارای حقوق مساوی با مردان باشند. اگر در جامعه امروز می‌بینیم که به مطالبات زنان توجه نمی‌شود این با منطق انقلاب سازگار نیست.

وی در ادامه از افزایش مشارکت زنان در مدیریت جامعه گفت و افزود: در برنامه دولت تدبیر و امید آمده است که افزایش رضامندی و تقویت جایگاه زنان و نگاه برابر بر استعدادهای علمی، پژوهشی و سیاسی آنان از محورهای اصلی برنامه فرهنگی اجتماعی است. امروز زنان باید دارای منزلت برابر با مردان در جامعه باشند پس ارتقای مشارکت زنان در عرصه‌های مدیریت باید یک اصل باشد.

وی گفت: جبران تفاوت فاحش بین نرخ بیکاری زنان و مردان در دولت تدبیر و امید مورد توجه خواهد بود.

وی افزود: برخورداری همه زنان از پوشش بیمه خدمات تأمین اجتماعی باید مورد توجه باشد، این که گفته شود زنان باید به خانه‌داری یا به کار خارج از خانه تشویق شوند از اساس ناپسند است، انتخاب با خود زنان است. این زنان هستند که برای گزینش نقش خود در جامعه نیازی به قیومیت دیگران ندارند.

رئیس کمیسیون سیاسی اجتماعی مجلس خبرگان رهبری گفت: اینکه در جامعه آماری امروزی مواجه هستیم که در 5 سال اخیر 23 درصد حضور زنان شاغل کاهش یافته، غیرقابل قبول است.

وی افزود: در دانشگاه‌ها اگر امروز زنان حضور پر رنگ‌تری دارند باید نسبت اشتغال زنان با نسبت اشتغال تحصیل زنان برابری کند. در دولت آینده تلاش خواهد شد تا نسبت زنان شاغل با نسبت زنان تحصیل‌ کرده نزدیک گردد و این اختلاف کاهش یابد.

او با اشاره بر فشارهای اجتماعی و اقتصادی امروز جامعه گفت: فشار اقتصادی برای زنان ما ملموس‌تر از مردان است. مردان فقط فشار اقتصادی را احساس می‌کنند اما زنان فشارهای عاطفی فرزندان خود را هم احساس می‌کنند. اگر اعتقاد داریم که باید در زمینه علمی، فرهنگی و اجتماعی حقوق برابر برای زنان قائل باشیم پس برنامه تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها با چه معیارهایی آغاز شده است؟

روحانی در ادامه به بیام یک پرسش پرداخت و گفت: در کجای قانون اساسی از تفکیک جنسیتی سخن به میان آمده است؟ محروم کردن زنان ا زتحصیل در برخی از رشته‌ها بر مبنای کدام کارشناسی یا برنامه و اسناد مصوب فرهنگی می‌باشد. حتی اخیراً بعضی بحث تفکیک جنسیتی درکتب درسی را هم به میان آورده‌‌اند. اما دولت آینده میان زنان و مردان در کسب موفقیت‌های تحصیلی و شغلی تبعیض قائل نخواهد شد. دولت آینده به زن ایرانی نگاه جنسیتی نخواهد داشت. امنیت اخلاقی و اجتماعی به معنای واقعی کلمه برقرار خواهد شد. ایجاد دلهره و هراس در دل دختران ایرانی شایسته انقلاب و ایران نیست. امروز زنانی که سرپرستی خانواده را به عهده دارند نیاز به حمایت اقتصادی بیشتری دارند. زنان سرپرست خانوار هم باید نیاز عاطفی را تأمین کنند و هم نیاز اقتصادی خانواده را.

رئیس کمیسیون سیاسی امنیتی و دفاع مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بیمه برای زنانی که سرپرست خانواده هستند ضروری است، ادامه داد: زنانی که از داشتن شوهر محروم هستند نیاز به حمایت جدی دارند، باید مورد بحث قرار گیرد که آیا پس از طلاق زنان سهمی در ثروت همسران سابق ندارند؟

او ابراز امیدواری کرد که دولت تدبیر و امید لوایحی را در حمایت از زنان به مجلس ارائه دهد و افزود: دولت آینده ا زعلمای بزرگ و کارشناسان بزرگ و از حوزه‌های علمیه تقاضا خواهد کرد که به اصل زمان و مکان در اجتهاد مورد توجه ویژه‌ای قرار دهند. در این صورت شاهد شرایط جدیدی در کشور باشیم. نمی‌توان گفت که دختر 9 ساله در صورت وقوع جرم باید مجازات شود اما پسر 14 ساله نه. در بلوغ عبادی بحثی نداریم ولی در بلوغ سیاسی اجتماعی، اقتصادی و بلوغ کیفری جای بحث دارد.

دکتر روحانی در پایان گفت: به امید روزی که زنان احساس کنند در جامعه با مردان حقوق و فرصت برابر اجتماعی دارند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
11
5
فعلا که در جامعه ما حقوق مردان قرباني قانون حمايت از زنان ميشه به طوري که معروف شده ميگن دعوا با زن دوسر باخته! بيچاره مردان ايران که هيچ حمايتي در برابر ظلم زنان ندارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
0
0
جناب اسلامی! از نظر اسلام زن و مرد که برابر نیستند. برای رسیدن به پست و مقام چه بدعتها که نمی آورند!!!
هموطنه
|
Germany
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
0
1
حقوق زنها ومردها درجامعه بایدیکسان باشه ! این حق مسلم مردم کشورمونه اما فراموش نکنیم زنان ومردان مکمل هم هستن !
دعوا نداریم که!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
0
0
الرجال قوامون علي انساء
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین