کد خبر: ۱۹۳۱۳۰
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۴

10 اتفاق جالب از جام حذفی ایران‎

دو تیم پرسپولیس و سپاهان روز یکشنبه بیست و ششمین فینال تاریخ جام حذفی را برگزار خواهند کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرآنلاین؛ مسابقات جام حذفی در ایران برای اولین بار در سال 55 برگزار شد و از ان زمان تاکنون با قوانین مختلفی برگزار شده است. در طول 25 دوره برگزاری جام حذفی اتفاقات جالبی رخ داده است که ذکر برخی از انها خالی از لطف نیست:

10. در مرحله مقدماتی جام حذفی 87-88، تیم آلومینیوم نوین اراک در بندر گز به مصاف تیم شاهین این شهر رفت. مسولان برگزاری بازی زمان زیادی را صرف پیدا کردن زمین مناسب کردند و بازی در نهایت با تاخیر یک و نیم ساعته آغاز شد و در پایان وقت قانونی به تساوی 2-2 انجامید. از آنجا که این بازی در یک زمین بدون امکانات برگزار می شد و هوا نیز رو به تاریکی بود، داور بدون توجه به قانون بازی‌های حذفی دستور به نواختن ضربات پنالتی داد و وقت اضافه شامل این بازی نشد! در نهایت تیم آلومینیوم در پنالتی مغلوب و حذف شد.

9. در فصل 86-87 جام حذفی، در یکی از بازی های مقدماتی اتفاق جالبی رخ داد. دیدار دو تیم توحید روانسر و گاز سرخس پس از پایان وقت اضافه بدون گل خاتمه یافت و بازی به ضربات پنالتی کشیده شد. در این مرحله هر دو تیم تمامی 5 ضربه پنالتی خود را هدر دادند و نوبت به تک ضربه ها رسید. تیم توحید اولین ضربه اش را گل کرد و با هدر رفتن پنالتی حریف در نهایت بازی را برد. در مجموع 12 ضربه پنالتی زده شد که فقط یک ضربه به گل تبدیل شد.

8. تیم استقلال پس از آنکه قهرمانی اولین دوره لیگ برتر را در کمال ناباوری از دست داد، با مربیگری امیر قلعه نوعی وارد مسابقات جام حذفی شد. استقلال تا فینال پیش رفت و حریف تیم سپاسی شیراز شد. بازی رفت دو تیم در شیراز با اتفاق جالب همراه شد. در حالی که دو تیم با نتیجه 1-1 در حال به پایان بردن بازی بودند، محسن صفری بازیکن تیم سپاسی به اشتباه دروازه خودی را گشود و استقلال 2-1 این بازی را پیروز شد. در بازی برگشت در تهران نتیجه 2-2 شد و استقلال با گل به خودی بازیکن تیم سپاسی موفق به قهرمانی شد. در حالی‌که اگر این گل به خودی به ثمر نمی رسید، این تیم سپاسی بود که قهرمان می شد.

7. در فصل 75 پرسپولیس قهرمان لیگ آزادگان شد و در جام حذفی تا مرحله نیمه نهایی بالا رفت. بدلیل طولانی شدن فصل مسابقات و همچنین درگیری بازیکنان ملی پوش پرسپولیس در مسابقات مقدماتی جام جهانی، مسابقه نیمه نهایی بین پرسپولیس و برق شیراز چند بار به تعویق افتاد. از طرفی برای فصل جدید مسابقات جام در جام آسیا، نماینده ایران باید هر چه زودتر معرفی می شد. بدین ترتیب سرخپوشان راضی به انصراف از جام حذفی شدند و برق به فینال رفت و در نهایت قهرمان شد. کمتر از یک هفته پس از قهرمانی ، برق در مسابقات آسیایی به میدان رفت!

6. در فصل 72 تیم استقلال تهران در دسته سوم کشور به میدان رفت. در مسابقات جام حذفی تیم دسته سومی استقلال درمرحله دوم حریف پیام مشهد شد. بازی رفت در تهران 1-1 شد و بازی برگشت در شهر طرقبه برگزار شد. این بازی تا دقیقه 89 با تساوی بدون گل دنبال می شد و استقلال در آستانه حذف از جام حذفی بود. در این لحظه آبی پوشان با یک ابتکار جالب صعود خود را تضمین نمودند! بدین ترتیب که تماشاگران حاضر در ورزشگاه شروع به سنگ پرانی کرده و بازی تعطیل شد. فدراسیون رای به تکرار بازی داد، اما تیم پیام در این بازی حاضر نشد و استقلال به دور بعد صعود کرد.

5. در جام حذفی فصل 70 تیم استقلال در مرحله یک هشتم نهایی حریف ماشین سازی تبریز شد. بازی رفت در بهمن ماه در تبریز باید انجام می شد و در یک اتفاق جالب تیم استقلال با 10 بازیکن در میدان حاضر شد! به دلیل تاخیر در پرواز که به خاطر شرایط جوی بود، گروه دوم بازیکنان استقلال به تبریز نرسیدند و این تیم با همان ده بازیکنی که در پرواز اول با خود به تبریز برده بود، مقابل حریف به میدان رفت. نکته جالب این بود که بازی به تساوی بدون گل انجامید و ماشین سازی در بازی برگشت در تهران استقلال را برد و به دور بعدی صعود کرد.

4. در مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی سال 67، تیم استقلال حریف ایرانجوان بوشهر شد. آبی پوشان بازی رفت را در تهران 2-1 بردند و در بوشهر با باخت 3- صفر یکی از سنگین ترین شکستهای تاریخ خود را متحمل شدند. بدین ترتیب استقلال از مسابقات حذف شد. اما خبر رسید که تیم ایرانجوان از بازیکنی استفاده کرده است که در این فصل برای یک تیم خوزستانی در مسابقات آن استان بازی کرده است. استقلال به کمیته انظباطی شکایت کرد و نتیجه را 3- صفر به نفع خود برگرداند. طبق مقرارت ان زمان یک بازیکن در طول سال فقط باید در یک تیم بازی می کرد.

3. در یک بازی دیگر از مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی سال 67 اتفاق جالبی رخ داد. تیم‌های پاس اردبیل و اکباتان تهران در این مرحله باهم بازی کردند و اکباتان پس از پیروزی 4-1 در بازی رفت، در بازی برگشت 2-1 باخت و در نهایت صعود کرد. اما مسولان برگزاری وقتی متوجه شدند که تیم پاس از یک بازیکن نوجوان استفاده کرده است، این تیم را 3- صفر بازنده کردند! طبق قانون آن زمان استفاده از بازیکنان نوجوان در تیم بزرگسال ممنوع بود.

2. در دور اول جام حذفی سال 66 تیم پلی اکریل اصفهان در کرمانشاه 1- صفر تیم بانک تجارت را شکست داد. در بازی برگشت نتیجه برعکس شد و بازی به وقت اضافه کشیده شد. در وقت اضافه هر تیم یک گل زد و بدین ترتیب تیم کرمانشاهی 2-1 پیروز شد و طبق قانون باید صعود می کرد، اما ناظر مسابقه مانع از خوشحالی کرمانشاهی ها شد! بر طبق توجیه ناظر مسابقه، چون گل دوم تیم تجارت در وقت اضافه به ثمر رسیده بود، در نتیجه شامل قانون گل در خانه حریف نمی شد. در نهایت کار به ضربات پنالتی کشید و تیم پلی اکریل برنده شد.

1. اولین دوره جام حذفی در سال 55 برگزار شد و تیمهای پرسپولیس و استقلال این مسابقات جدید را خیلی جدی نگرفتند. در اولین روز تیم پرسپولیس مغلوب پاس شد و از گردونه مسابقات بیرون رفت. استقلال هم یک روز بعد در بازی مقابل تیم دسته دومی تهرانجوان با نتیجه 1-1 متوقف شد و در ضربات پنالتی از جام حذفی بیرون رفت. این برای اولین و تنها بار در تاریخ جام حذفی بود که هر دو تیم در همان مرحله اول از گردونه مسابقات حذف می شدند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین