آفتابنیوز : آفتاب: تصادف ظهر پنج شنبه اتوبوس محور اهواز – اصفهان که منجر به کشته شدن 17 نفر شد ابهامات فراوانی را درخصوص چرایی این حادثه ایجاد کرده، ابهاماتی که ناشی از اتش گرفتن اتوبوس است؛ سرنشیان این اتوبوس پیشرفته از تصادف جان سالم به در برده بودند اما در حریق بعد از تصادف زنده زنده سوختند.
حوالی ساعت 10 روز پنجشنبه، اتوبوسVIP مدل اسکانیا، ترمینال اهواز را با هشت مسافر به سمت اصفهان ترک و در بین راه یا احتمالا در خروجی ترمینال چند نفر دیگر را سوار کرد و راهی اصفهان شد ولی در محور اهواز - هفتکل و نرسیده به این شهرستان، این اتوبوس با یک کامیون بنز حامل سیمان، رخ به رخ می شود و 14 نفر از هر دو وسیله در دم جان خود را از دست می دهند.
نکته مهم این تصادف این بود که اتوبوس هنگام تصادف آتش می گیرد و مسافران اتوبوس نه به علت شدت این تصادف که به علت آتش سوزی جان خود را از دست دادند. نیروهای امداد نیز در هنگام حضور در منطقه پنج نفر از سرنشینان اتوبوس را زنده پیدا و به سرعت آنها را به بیمارستان سوانح سوختگی طالقانی اهواز منتقل می کنند.
به علت شدت سوختگی، یکی از این مجروحان قبل از آغاز عملیات درمانی در بیمارستان طالقانی اهواز، یکی دیگر شامگاه پنجشنبه و دو تن دیگر صبح جمعه یعنی روز بعد از حادثه فوت می کنند و تعداد کشته های این تصادف به رقم 17 می رسد. هم اکنون تنها یک نفر از این مجروحان در بیمارستان طالقانی اهواز تحت بستری است و گفته می شود احتمال زنده ماندن وی خیلی بالا است.
علت تصادف هم سبقت بی موقع اتوبوس و رخ به رخ شدن وی با کامیونی که در طرف مقابل جاده ( محور یک بانده و دو طرفه است) در حال حرکت بوده عنوان شد. ضمن اینکه شدت این برخورد به گونه ای بود که رانندگان دو طرف در دم به علت آسیب جدی که به خودروها وارد شده بود، کشته شدند.
اما این همه ماجرا نبود زیرا این تصادف ابهامات فراوانی را با خود به همراه دارد که به زودی و با اعلام نظر کارشناسان، حقایق بیشتری این ماجرا برای مردم معلوم می شود.
ابهام اساسی این است که چرا اتوبوس پیشرفته ای به علت یک تصادف به این شدت دچار حریق می شود و ابهام دوم این است که چرا هیچ یک از مسافران که درون اتوبوس گیر افتاده بودند نتوانستند با استفاده از چکشهایی که معمولا این اتوبوس ها در بالای سر هر مسافر دارند شیشه ها را شکسته و خود را آتش نجات دهند.
همین ابهامات باعث شد صبح روز جمعه تیمی 15 نفره از کارشناسان خوزستان را به محل حادثه بکشاند تا آنها علت های مخفی مانده این تصادف مرگبار را کشف و بررسی کنند؛ هر چند هنوز هیچ یک از کارشناسان نظر قطعی در این خصوص صادر نکرده است.
در این گروه کارشناسانی از پلیس راه، راه و شهرسازی، آتش نشانی، شرکت مسافربری، شرکت اسکانیا به همراه مالک اتوبوس به محل اعزام شدند و بررسی هایی در این خصوص انجام دادند.
جهانبخش امانی، معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی خوزستان یکی از افراد حاضر در این تیم کارشناسی در این خصوص گفت: اتوبوس حادثه دیده بسیار پیشرفته بود و با توجه به اینکه هم این اتوبوس و هم کامیون هر دو گازوئیلی هستند و قدرت این نوع سوخت قدرت اشتعالی کمتر از بنزین دارد آتش گرفتن اتوبوس ابهاماتی فراوانی را ایجاد کرده است.
وی افزود: دو ابهام جدی در این تصادف وجود دارد. اینکه علت آتش سوزی اتوبوس چیست؟ و اینکه چرا چکش هایی که بالای سر مسافران بوده مورد استفاده قرار نگرفته تا افرادی که در درون اتوبوس گیر افتاده بودند با شکستن شیشه ها خود را آتش گرفتن نجات دهند.
امانی عنوان کرد: در این نوع اتوبوس ها، چکش هایی بالای سر هر مسافر قرار دارد که در مواقع ضروری و هنگامی که درهای اتوبوس به هر دلیل باز نشوند، مسافران می توانند به استفاده از آنها شیشه های اتوبوس را شکسته و خود را به بیرون برسانند و به عبارتی نجات پیدا کنند ولی در این حادثه هیچ یک از مسافران اقدام به چنین کاری نکرده است.
وی تصریح کرد: به هر حال باید مشخص شود که این اتوبوس چکش داشته یا نداشته؟ اگر نداشته باید برخورد قاطعی با افراد یا موسسه ای که در این خصوص اهمال کاری کرده است صورت بگیرد زیرا چند مسافر بی گناه به دلیل این بی دقتی به کام مرگ رفته اند و صحنه هایی به شدت دلخراش برای سایر مسافران عبوری خلق کرده اند.
معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی خوزستان اظهار کرد: همچنین علت آتش گرفتن اتوبوس هم هنوز مشخص نشده است و در این خصوص کارشناسان نتوانستند نظر قطعی بدهند و این امر به حضور نماینده شرکت اسکانیا در تهران نیز موکول شد تا وی نسبت به این امر اظهار نظر کند. ضمن اینکه باید مشخص شود که آتش سوزی اصولا از اتوبوس آغاز شده یا از کامیون بنز.
امانی یادآور شد: نکته امیدواری برای مطلع شدن از ابهامات این حادثه این بود که در این تصادف هنوز دو نفر زنده هستند. شاگرد اتوبوس و یکی از مسافران که هنوز در بیمارستان طالقانی تحت مداوا قرار دارد. این مسافر هر چند می تواند صحبت کند ولی به علت اینکه همسر و فرزندش را در این تصادف به شکلی دردناک از دست داده است بنا به صلاحدید کادر درمانی فعلا امکان بیان اتفاقات را ندارد.
وی ادامه داد: البته در این خصوص صحبتهایی با شاگرد اتوبوس که در حین این تصادف موفق شده خود را به بیرون برساند صورت گرفته که به علت ضد و نقیض بودن، اظهاراتش باید مورد بررسی جدی قرار بگیرند به همین دلیل از وی که بعد از خارج کردن خود با یک اتوبوس دیگر راهی منزلش در استانی دیگر شده است خواسته شده که به سرعت به اهواز آمده و وقایع را برای بررسی بهتر و دقیق تر این حادثه بازگو کند.
امانی در خصوص اینکه اگر شیشه ای شکسته نشده چگونه شاگرد اتوبوس خود را نجات داده است، عنوان کرد: این فرد مدعی شده که از دریچه بالای اتوبوس خود را به همراه چند مسافر نجات داده که همانگونه که گفتم اظهارات وی باید مورد بررسی قرار بگیرد. البته مسافرانی که خود را نجات داده اند دچار سوختگی شدید شده اند و به غیر از یک تفر در بیمارستان فوت کرده اند.
معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی خوزستان گفت: یکی از مواردی که شاگرد به آنها اشاره می کند این است که قبل از وقوع تصادف، دودی از پشت اتوبوس بلنده شده به همین دلیل راننده دستپاچه می شود و با انحراف به سمت مخالف با کامیون روبرو برخورد می کند. ضمن اینکه طبق بررسی های صورت گرفته و آسیب وارده به هر دو خودرو، سرعت اتوبوس بین 80 تا 100 کیلومتر بوده که با توجه به بارش باران و لغزندگی جاده این سرعت بسیار بالا است به گونه ای که اگر اتوبوس آتش هم نمی گرفت قطعا افرادی که در هر دو خودرو در ردیف های جلویی نشسته بودند کشته می شدند.
امانی در خصوص اینکه چرا سایر خودروها به اتوبوس و مسافران در حال آتش گرفتن کمک نکرده اند، گفت: آتش به گونه ای بوده که با انفجارهای متوالی همراه بود و هیچ یک از مردمی که در کنار اتوبوس بودند امکان کمک رسانی به آنها را نداشتند.
به گزارش مهر وی تاکید کرد: این تصادف به خصوص در مورد علت آتش گرفتن اتوبوس با ابهامات فراوانی مواجه است به همین دلیل باید تا چند روز آینده صبر کرد و نظر دقیق و کارشناسی شده ای در مورد آن اعلام کرد ولی بی شک بهترین فردی که می تواند در این خصوص اظهارنظر واقعی و بدون جانبداری داشته باشد؛ مسافری است که هم اکنون در بیمارستان سوانح سوختگی طالقانی اهواز بستری است.
به هر حال با وجود تمام این اتفاقات تلخ، این شانس وجود داشته که به علت بارش باران شدید در اهواز تنها 11 مسافر سوار اتوبوسی که گنجایش 27 مسافر را داشته شده اند و در صورت تکمیل بودن مسافران حادثه بسیار ناگوارتر و فجیع تر می شد ولی در این خصوص باید معلوم شود که علت آتش گرفتن این اتوبوس چه بوده است تا جان مسافران به این راحتی بازیچه بی دقتی ها و بی احتیاطی ها نشود و مسافران در جاده های کشور شاهد زنده زنده سوختن و ضجه های مسافران داخل یک اتوبوس در حال آتش گرفتن نباشند.
اميدوارم در ايران ما چنين اتفاقاتي رخ ندهد
به نظرم یه ...........
احتمال دوم:روشن بودن گاز پيك نيك در كاميون و استعمال مواد مخدر هنگام حركت به جهت جلوگيري از زمان توقف و سرعت در حركت.با استفاده از آهن ربا اين روش مرسوم است.
شايد در بررسي هاي كارشناسي مورد استفاده قرار گيرد.
چقدر انسانهای بیگناه به خاطر همین پنجره های بسته کشته و سوخته شدند
با این توضیح هم که چکش باید به آنها بدهند که ندادند مثل قایق هایی که ملت در قشم و یا جاهای دیگر سوار میشوند و باید به آنها جلیقه نجات بدهند ولی متاسفانه جلیقه های نجاتشان معیوب میباشند و مسافر نگون بخت غرق میشود
متاسفانه تمام این مسائل به خاطر عدم برخورد با خاطیان این گونه حوادث است
خداوند به خانواده هایشان صبر عطافرماید