کد خبر: ۱۹۳۲۹۶
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۲

جزئیات 3 سناریو برای فاز دوم هدفمندی

محمدرضا فرزین امروز در نشستی خبری در مورد هدفمندی یارانه ها گفت: با توجه به اینکه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته ایم، افکار عمومی در مورد نقاط قوت و ضعف نحوه اجرای آن و ... تحلیل‌هایی می کنند. کمتر کاندیدای ریاست جمهوری بر اهمیت و ضرورت اجرای هدفمندسازی یارانه ها تاکید نمی کند و همه به دنبال این هستند که در آینده طرح را ادامه دهند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیر هدفمندسازی یارانه ها با اعلام جزئیات کامل 3 سناریوی مشخص دولت برای اجرای گام دوم هدفمندسازی یارانه ها، گفت: در سناریوی اول، قیمت بنزین 1060 تومان و در سناریوی سوم حدود 2160 تومان خواهد بود، البته پیشنهاد دولت اجرای سناریوی 3 بوده است، ضمن اینکه مبلغ 250 هزار تومان اعلام شده توسط رئیس جمهور متعلق به سناریوی 3 است.

محمدرضا فرزین امروز در نشستی خبری در مورد هدفمندی یارانه ها گفت: با توجه به اینکه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته ایم، افکار عمومی در مورد نقاط قوت و ضعف نحوه اجرای آن و ... تحلیل‌هایی می کنند. کمتر کاندیدای ریاست جمهوری بر اهمیت و ضرورت اجرای هدفمندسازی یارانه ها تاکید نمی کند و همه به دنبال این هستند که در آینده طرح را ادامه دهند.

دبیر هدفمندسازی یارانه ها با بیان اینکه طرح در افکار عمومی قابل قبول است و مردم مدافع اجرا و خواهان ادامه آن هستند، افزود: قانون هدفمند سازی یارانه ها در سال 90 یعنی اولین سال اجرای خود 17.5 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی برای کشور به همراه داشت که دلیل آن شیب مناسب قیمتها بود. نمونه بارز آن قیمت حامل های انرژی است که طی 28 ماه گذشته که از اجرای طرح می گذرد، تغییری نکرده است.

فرزین با اعلام اینکه در سال 90، ضریب جینی در شهر و روستا شدیدا بهبود یافته است، افزود: نسبت ده درصد درآمد اغنیا به فقرا در سال 90، به زیر 10 درصد یا به عبارت صحیح تر به 9.38 درصد رسیده که برای اولین بار در تاریخ کشور رخ داده است. به معنای دیگر، نسبت درآمد فقرا به اغنیا شدیدا بهبود یافته و این موضوع را آمارهای مرکز آمار ایران نشان می دهد، یعنی توزیع درآمد در سطح کشور بهبود یافته است.

وی با بیان اینکه دولت منابع انرژی کشور را با اجرای هدفمند سازی یارانه ها مدیریت کرد و باعث کاهش قاچاق سوخت، صرفه جویی منابع انرژی و تغییر روند مصرف تولید خانوار شد، گفت: اینکه گفته می شود اجرای هدفمندی یارانه ها و پرداخت یارانه های نقدی با کسری بودجه مواجه شده و سازمان هدفمندی از بانک مرکزی برای ادامه اجرای آن استقراض کرده است، صحیح نیست. همچنین اینکه گفته می شود سازمان از تولید حمایت نکرده و تولید دچار مشکل شده است، منطقی نیست.

دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها با اعلام اینکه تا پایان سال 91 با اجرای هدفمندی یارانه ها 91 هزار میلیارد تومان پول پرداخت شده است،  اظهارداشت: این در حالی است که تنها در ابتدای اجرای طرح 9 هزار میلیارد تومان تنخواه اخذ شد که هم اکنون 5 هزار و 700 میلیارد تومان آن باقی مانده و بخشی از تنخواه اخذ شده را بازپرداخت کردیم، با این حال، بیش از این رقم، رقمی که باقی مانده از دستگاه های تولید انرژِی و توانیر طلبکاریم.

به گفته فرزین، با اجرای هدفمندی یارانه ها به هیچ وجه نقدینگی کشور افزوده نشده و از منابع خود استفاده کردیم، همچنین نرخ رشد نقدینگی از سال 84 تا 90، که اولین ماههای اجرای هدفمندی یارانه ها در سال 90 رخ داده است، پایین ترین نرخ رشد را در همین سال نشان می دهد.

فرزین گفت: نرخ رشد پایه پولی در سال 90 به حدود 11.4 درصد رسیده که در 7 سال قبل از آن بالاترین رقم در این خصوص بوده است. در شهریور و بهمن ماه 91 دو شوک ارزی رخ داد که منجر به نوسانات قیمتی شدیدی شد. بنابراین افزایش قیمتها به دلیل اجرای هدفمندی یارانه ها نبوده و هدفمندی آثار خود را در پایان سال 90 تخلیه کرده است. در اصل مباحث نوسانات نرخ ارز هیچ ارتباطی به هدفمندی یارانه ها نداشته است.

دبیر هدفمند سازی یارانه ها با تاکید بر اینکه در کشور بیش از 10 درصد از خانوارها از دریافت یارانه ها قابل حذف نیستند، زیرا آسیب خواهند دید، گفت: طرح تحول مالیاتی بر روی نظام شناسایی افراد و درآمد آنها در اجرای هدفمندی و در مجموع حذف برخی از خانوارها از دریافت یارانه نقدی کمک خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد اجرای فاز دوم هدفمند سازی یارانه ها، عنوان کرد: در جلسات مشترک دولت و مجلس سناریوهای مشخصی توسط دولت به صورت کتبی ارائه شد، در اصل دولت 3 سناریو مشخص در این خصوص دارد و آنچه دولت به مجلس ارائه کرده است، سناریوی یک بوده، این در حالی است که احساس کردیم توافقی در مجلس بر سر اجرای سناریوی 2 و 3 وجود ندارد؛ گرچه پیشنهاد دولت اجرای سناریوی 3 بوده است.

وی ادامه داد: براساس سناریوی اول، قیمت بنزین 1060 تومان خواهد بود، یعنی قیمت بنزین 2 برابر هم نخواهد شد و در سناریوی سوم حدود 2160 تومان خواهد بود، بر این اساس اینکه برخی ها مطرح می کنند با اجرای گام دوم هدفمند سازی یارانه ها قیمت بنزین 3 هزار تومان خواهد شد، صحیح نیست.

فرزین با بیان اینکه در حال حاضر در حال مذاکره با مجلس برای اجرای گام بعدی هدفمند سازی یارانه ها هستیم و خواهان توافق با آنها می باشیم، تاکید کرد: بهتر است که دست دولت برای ادامه اجرای گام اول باز باشد که البته هرگونه تغییری برای گام اول برای کشور خطرناک است و شرایط را سخت می کند یا اینکه مجلس اجازه اجرای گام دوم را بدهد، البته در این زمینه برای توافق با مجلس در کمیسیون تلفیق حضور خواهیم یافت.

وی با تاکید بر اینکه یارانه نقدی نه قطع می شود و نه کاهش خواهد یافت، گفت: نظر دولت اجرای گام دوم هدفمندی یارانه هاست. افزایش مبلغ یارانه نقدی منوط به اجرای گام دوم است، در غیراین صورت با ادامه اجرای گام اول همان مبلغ یارانه نقدی که در حال حاضر پرداخت می شود، ادامه خواهد یافت.

به گفته فرزین، با اجرای هدفمندی یارانه ها سالانه 40 هزار میلیارد تومان به خانوار پرداخت می شود و ادامه شرایط موجود نیازمند تامین چنین مبلغی در سال است.

وی گفت: هیچ عددی در سناریوی اول پیشنهادی دولت در مورد مبلغ یارانه نقدی ارائه نشده است و مبلغ 250 هزار تومان اعلام شده توسط رئیس جمهور متعلق به سناریوی 3 است.

به گزارش مهر،فرزین ادامه داد: دولت با اجرای هدفمند سازی یارانه ها حتی یک ریال با کسری مواجه نشده و هیچ پولی از هیچ دستگاهی دریافت نکرده است. برای ادامه اجرای قانون از محل درآمد حامل های انرژی و اصلاح ردیف های بودجه بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۰
اسفند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
0
6
آقای فرزین راست میگن"با توجه به اینکه با تولید وصنعت مشکل دارندقیمت نفتگاز و مازوت را بالا برده وچند برابر میکنند
حامدنیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
2
9
جناب فرزین من و آنهایی که من میشناسم اصلا از هدفمندی یارانه راضی نیستیم.۲.شما از کجا این آمار را می آورید بعداز هدفمندی یارانه ها ثروتمندان ثروتمندتر و فقرا مثل ما خانه خراب تر شدیم. قبلا کمی پس انداز برای روز مبادا داشتیم اما حالا نمیتوانیم خورد و خوراک خود را تامین کنیم. البته نمیتوان برشما خرده گرفت که نه فکر کار دارید و نه پول نه هیچ چیز دیگر فقط حرف میزنید بدون آنکه به عواقب آن فکر کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
0
1
یا امام زمان رحم کن واقعا شرمنده خانواده هستیم
عاشق ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
1
2
این همه کارشناسا تو کشور میگن طبق قانون عمل نکردن دولت در هدفمندی یارانه ها باعث افزایش نقدینگی تو دست مردم شده.اینکه میگی وزارت نیرو بدهکاره چون قیمت انرژی برق را طبق قانون افزایش ندادید.خوب بده کاره.واین که میگی در آمد اغنیا و فقرا یکی شده راست میگی همشون به گدایی افتادند.تو این کشور یه کسایی هستند که پولای کلون دارند هیچ جاییشونم گیر نیست دلالی بازی اینو بخر بفروش اینجوری ثروتشون زیاد میشه نه مالیات میدن نه عوارض کسی هم نمیشناسدشون شاخه هاشونم تو دولت رخنه میکنه و کرده.دولت احمدی نژاد حالا خواسته یا نا خواسته خیلی کمکشون کرد و به جای این افراد همیشه کارخونه داره در بدر که همش گیره را میچزونند مالیاتای سنگین عوارض بیمه کارگر و...... هدفمندی هم همین کار را با تولید کننده کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
2
1
اگه آقای فرزین راست میگن بیان این طرح را به آرا عمومی بگذارند
ما هم مثل کشورهای اروپایی که طرح های مهم اقتصادی و یا عضو شدن دراتحادیه اروپا را به آرا عمومی میگذارند اونوقت معلوم میشه مردم راضیند یا ناراضی
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
2
0
بی خودی وقتم و صرف خوندن حرفاش و نوشتن این مطالب کردم نمره فکر وکار خودشو و استادش صفره صفر مطلق!
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
2
0
ما یارانه نخایم به جاش یه کلاه گشاد
منبرا خودم و بچه هام یه شلوار نمی تونم بخرم
این چه مسخره بازی که راه انداختید.
برید جمعش کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
0
0
آقای فرزین هدفمند سازی در دولتهای گذشته شروع شده بود اما با منطق و شیب ملایم، در کشور پیشرفته آلمان 25 سال طول کشید اما شما یک شبه با این طرح شیطانی تبر به ریشه اقتصاد، خانواده ،فرهنگ زدید و جیب پولدارهارا پر و جیب ضعیفان را خالی و فاصله طبقاتی را در ایران از غرب هم بالاتر بردید بی شک عدالتی که شما از آن دم میزنید یعنی غارت کشور بدست بی لیاقتانی که همیشه خودرا طلبکار میدانند خیلی زشت است کشوری که روی ذخایر عظیم نفت و گاز و معادن قرار دارد بر سر ملتش این بیاید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
0
0
اقايان! خير سر خودتان و جدتان دست از سر اين مردم برداريد و كم سناريو بنويسيد!! بيچاره كرديد ملت را با اين سناريوهاي عجيبي كه گاه ريشه در رمالي دولت دارد و گاه در فرمايشات امام زمان و گاه در كشكول بي سواداني كه در زمان كارشناسي و با مدرك ليسانس مي شوند مسئول و بعد چند سال نوكري ملت در همان حين نوكري با مدرك دكترا از دولت فارغ التحصيل مي شوند!!! اخر كدام نوكر را ديده ايد كه در حين نوكري دكترا بگيرد!!!؟ البته خوان هدفمندي براي مسئولين هميشه پر ملات بوده است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
0
0
قسمتو باور کنیم یا دم خروس را
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین