توقف خرید خودرو، کاهش فروش خودروسازان و قطع تقریبی جریان ورود نقدینگی به این بنگاهها را به دنبال داشت. با قطع ورود نقدینگی، خودروسازان نتوانستند مطالبات قطعهسازان را پرداخت کنند و به این ترتیب تیراژ تولید قطعات در کشور کاهش یافته و از آن سو برخی واحدهای قطعهسازی تعطیل شدند. کاهش تیراژ تولید قطعات به نوبه خود موجب شد تولید خودرو کاهش یابد.
از سوی دیگر اگرچه مصرفکنندگان در ابتدا از ورود شورای رقابت به صحنه تعیین قیمت خودروهای داخلی خوشحال شدند اما طولانی شدن روند تعیین قیمتها موجب شد که همین مصرفکنندگان به طرق مختلف نارضایتی خود را از بلاتکلیفی ایجاد شده اعلام کنند.
با این حال پس از گذشته سه ماه قیمتهای اعلامی شورای رقابت نیز نتوانست رضایت مصرفکنندگان را کسب کند. مصرفکنندگانی که میپرسیدند آیا کاهش قیمت 320 هزار تا دو میلیون و 500 هزار تومانی خودروهای داخلی ارزش بلاتکلیفی سه ماهه را داشته است.
این وضعیت در حالی است که رییس انجمن قطعهسازان ایران هشدار داده که "چالش آینده خودروسازان، تامین قطعات مورد نیاز خواهد بود زیرا به دلیل اقدامات شورای رقابت چند ماهی طول خواهد کشید تا روند تولید قطعات خودرویی به وضعیت عادی بازگردد".
به گزارش ایسنا،در این شرایط کارشناسان معتقدند که افت رخ داده در تولید قطعه و خودرو ممکن است تاثیر نامطلوبی بر قیمت خودروهای داخلی در بازار داشته باشد.
مردم رو سرکار گذاشتند
فکر میکنم کاملا روشنه همه چیز.
من خودم دیدم ماشین دیگه نمی تونم بخرم همه جا رو با موتور میگردم حالشو میبرم