کد خبر: ۱۹۴۲۳
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۸۴ - ۱۲:۴۰

مردی که زیاد می دانست

آفتاب‌‌نیوز :

دمشق سرزمین رویایی، تکرار تاریخ است و حقایق نادرست. بنابراین زمانی که دولت در هفته گذشته اعلام کرد قاضی کنعان خودکشی کرده است،‌ نکات چندانی برای توافق در میان سیاستمداران سوری وجود نداشت. 

تنها یک نکته در ذهن همگان تداعی یافت: کنعان بسیار می دانست. کنعان در مقامی قرار داشت که از بسیاری از اسرار حکومت مافیایی بشار اسد خبر داشته و قطعا هیچ کس مایل به افشای این اسرار نبوده است. در طول بیست سال گذشته و حتی در زمان حافظ اسد، مرد شماره یک دولت سوریه بود که در واقع وظیفه رهبری این کشور را برعهده داشت. کنعان مرد بسیار خشنی بود. زمانی که شبه نظامیان حزب الله در سال 1987 چندین سرباز سوری را کشتند، کنعان در طول یک عمیات و حمله به مقر حزب الله، بیست و سه نفر از زنان و مردان آنها را به خاک و خون کشید. 

چند سال پس از این حادثه و زمانی که حضور حزب الله سودمندتر به نظر می رسید کنعان در طول ماموریتی شخصی برای آنها از سوریه اسلحه آورد.
 کنعان به خوبی از نحوه برقرار کردن رابطه با میلیونری نظیر رفیق حریری آگاهی داشت. به گفته بسیاری از کارشناسان بین المللی، کنعان با نخست وزیر فقید لبنان، رابطه پرمنفعتی حداقل تا سال 2002 داشته است. 

زمانی که رفیق حریری ترور شد، طرفداران وی با ریختن به خیابان های لبنان رئیس اطلاعات امنیت سوریه را که توسط کنعان منصوب شده بود، به عنوان مقصر مورد دشنام قرار دادند. 

یکی از مقامات سوری که خواست نامش فاش نشود اعلام کرده است که بی شک هیچ کمیته تحقیقاتی نمی تواند اثری از ردپای کنعان در ترور رفیق حریری بیابد. در حال حاضر، بسیاری از کارشناسان بین المللی منتظر لحظه ای هستند که مهلیس انگشت اتهام خود را به سمت دمشق بگیرد. 

البته با مرگ غازی کنعان یکی از کلیدی ترین شواهد که می توانست بهترین اطلاعات را در اختیار تیم تحقیقاتی سازمان ملل قرار دهد، دیگر در دسترس نیست.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین