کد خبر: ۱۹۴۳۹
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۸۴ - ۲۲:۳۷
رایس:

رئیس جمهور نمی شوم

آفتاب‌‌نیوز :  وي هم چنين تاكيد كرد كه دولت آمريكا از عملكرد دولت سوريه چندان رضايتي ندارد و خواهان تغيير عملكرد اين دولت است. رايس گفت كه آمريكا هيچ خبري از پناهگاه بن‌لادن ندارد. 

كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه‌ي آمريكا در گفت‌وگو با شبكه‌ي خبري ان.بي.سي در پاسخ به اين سوال كه آيا قانون اساسي جديد عراق تاييد خواهد شد يا خير، گفت: من اطمينان دارم كه مردم عراق پر تعداد در پاي صندوق‌هاي راي حاضر شدند، شايد بيش از يك ميليون تن بيش‌تر از آنچه در ماه ژانويه حضور داشتند. اطمينان دارم كه اهل تسنن نيز حضوري گسترده داشته و اين بدان معني است كه اصول سياست در عراق توسعه يافته است. به نظر من بايد منتظر نتايج انتخابات بود، اما حقيقت اين است كه آنها يك روند دموكراتيك را طي كردند. به مردم گفته شد كه فرصت آري يا نه گفتن را دارند و آنها هم از آن استفاده كردند. نيروهاي امنيتي عراق هم در حفاظت از روند انتخابات خوب عمل كردند و ما فكر مي‌كنيم حملات نسبت به ژانويه بسيار كمتر بود.

وزير امور خارجه‌ي آمريكا افزود: گزارش‌هاي اوليه‌اي از تاييد قانون اساسي وجود دارد؛ اما اصل كليدي اين است كه مردم عراق ديدگاههاي خود را اعلام داشتند و بايد منتظر نتيجه‌ي ديدگاهشان بود.

رايس گفت: اگر قانون اساسي تصويب شود، دموكراسي برقرار شده و اگر تصويب هم نشود باز هم دموكراسي به كار گرفته شده است. مثل اين است كه بگوييم در آمريكا همه پرسي انجام شده و چون تصويب نشد، به نوعي روند انجام شده مغاير با اصول دموكراتيك بوده است.

وي گفت: اصل كليدي اين است كه اهل تسنن پر تعداد حاضر شدند. اين بدان معني است كه آنها روند دموكراتيك را پذيرفته‌اند و عراقي‌ها به هر ترتيب در موقعيت حركت رو به جلو قرار دارند. آنها انتخابات ماه دسامبر را نيز در پيش دارند.

خبرنگار شبكه‌ي خبري ان.بي.سي در اين گفت‌وگو با اشاره به مقاله‌ي روزنامه‌ي لس آنجلس تايمز با عنوان "ستون اصلي سياست عراق فرو ريخت"،‌ گفت: در اين مقاله آمده است "مقام‌هاي عالي‌رتبه‌ي آمريكايي اكنون بر روي فرضيه‌ي كليدي استراتژي آمريكا در عراق كار مي‌كنند. اينكه در صورت برقراري دموكراسي در عراق تمام اشكال خشونت و ناآرامي كه دامنگير اين كشور شده از بين خواهد رفت يا خير. تصورات بر اين است كه روند سياسي ثبات اصولي كه مورد نظر دولت بوش براي بازسازي عراق است را ايجاد مي‌كند و مي‌تواند مردم آمريكا را متقاعد كند كه سياست‌هاي دولت در عراق هم چنان كارآرايي دارد. اما طي دو ماه گذشته تحليلگران آمريكايي با دستيابي به اطلاعات سري اين عقيده را به چالش كشانده‌اند و توجه زيادي به نارضايتي‌ها و اختلافات ميان جبهه‌ي سياسي و تلاش براي كاهش حملات در عراق كرده‌اند.

وزير امور خارجه‌ي آمريكا ضمن مخالفت با اين نظريه گفت: شبه نظاميان از لحاظ سياسي و نظامي شكست خوردند. البته حملات كمي وجود دارد؛ اما اكثر اين افراد مهاجران خارجي هستند نه مردم عراق. افرادي نظير كساني كه براي زرقاوي فعاليت مي‌كنند. چند نفر اقدام به انجام حملاتي كرده‌اند كه زندگي را براي مردم عراق دشوار كرده نظير حمله به معلمان مدارس، كودكان يا پاسگاه‌هاي پليس؛ حتي چند روز قبل حمله به دفتر حزب اسلامي عراق كه يك حزب اهل تسنن است را داشتيم؛ اما با اين همه نتوانستند روند سياسي را نابود كنند. مردم عراق باز هم پر تعداد در پاي صندوق‌ها حاضر شدند. شبه نظاميان از لحاظ سياسي و نظامي شكست خوردند. اين به زمان نياز داشت. با بهتر شدن اوضاع نيروهاي امنيتي عراق، آنها نقش بهتري ايفا خواهند كرد.

بر اساس نظرسنجي انجام شده توسط روزنامه‌ي وال استريت ژورنال و شبكه‌ي ان.بي.سي، 51 درصد از مردم آمريكا گفته‌اند كه خلع صدام از قدرت ارزش آغاز اين جنگ را نداشته، 58 درصد گفته‌اند كه از تعداد نيروهاي آمريكايي در عراق بايد كاسته شود، 56 درصد اعتماد خود را نسبت به موفقيت آميز بودن جنگ از دست داده‌اند و اكثر قريب به اتفاق آنها نسبت به پيامدهاي جنگ احساس ناراحتي و خشم داشته‌اند.

وزير امور خارجه‌ي آمريكا درباره‌ي اين نظرسنجي اظهار داشت: من انتظار ندارم كه مردم آمريكا با ديدن صحنه‌هاي درگيري و مرگ سربازان آمريكايي و ائتلاف نظر ديگري داشته باشند؛ اما پس از 11 سپتامبر ما يا بايد به دنبال القاعده و عاملان جنايت مي‌رفتيم و يا بايد ريشه‌ي اين نوع تروريسم را كه باعث اين فاجعه شده بود نابود مي‌كرديم و اين به معني نوع ديگري از خاورميانه بود و هيچ كس نمي‌توانست خاورميانه‌ي ديگري را با وجود صدام در قدرت تصور كند.

وي افزود: كافي است به سرزمين‌هاي فلسطين، لبنان و آنچه امروز در مصر مي‌گذرد، نگاه كنيد. اين خاورميانه‌اي است كه به نوعي بهتر از 60 سال قبل تغيير كرده است. بله رسيدن به اين مهم به زمان طولاني نياز دارد و البته دشوار خواهد بود. اما اگر در حال حاضر همه چيز را رها كنيم نه تنها نسل‌هاي بعدي مردم خاورميانه را به ورطه‌ي نااميدي كشانده‌ايم، بلكه نسل‌هاي بعدي آمريكايي‌ها را با ترس و ناامني بزرگ كرده‌ايم!

وزير امور خارجه‌ي آمريكا درباره‌ي تنش‌هاي روزافزون ميان سربازان آمريكايي و سوري در مرز سوريه - عراق و احتمال تغيير حكومت در سوريه گفت: ما در حال حاضر درصدد هستيم تا دولت سوريه را وادار به تغيير عملكردش كنيم. دولت سوريه همسو با روندي كه در منطقه در جريان است، حركت نمي‌كند. البته اين به معني وجود مشكل ميان آمريكا و سوريه نيست. اين مشكلي است كه سوري‌ها با بي‌ثباتي در لبنان به دليل حضور 30 ساله‌شان ايجاد كرده‌اند. هم اكنون كه از لبنان رفته‌اند، يك سوال باقي مي‌ماند. آيا آنها به تعهداتشان بر اساس قطعنامه‌ي 1559 عمل خواهند كرد يا خير؟

وي افزود: مشكلات روز افزوني در اردوگاه‌هاي فلسطيني در لبنان وجود دارد كه البته مشكلات مربوط به سرزمين‌هاي فلسطين است و ما با محمود عباس براي تشكيل حكومت فلسطين كار مي‌كنيم.

رايس تصريح كرد: بله سوري‌ها اجازه داده‌اند كه تروريست‌ها از خاكشان به عنوان گذرگاه استفاده كنند. حتي تعدادي از آنها از فرودگاه دمشق براي عبور و مرور استفاده كرده‌اند، البته اين امر در افغانستان و پاكستان نيز رخ داده، به همين دليل ما عملكرد دولت را زير سوال برده‌ايم. فكر مي‌كنم طي هفته‌هاي آتي مجبور شويم از طريق مذاكرات چند جانبه اين مسايل را مورد بررسي قرار دهيم.

وي در رابطه با برخي شايعات درباره‌ي كشته شدن اسامه بن لادن در جريان زلزله‌ي پاكستان گفت: ما هيچ گونه اطلاعاتي در اين رابطه نداريم و فقط به دولت پاكستان براي عمليات امداد و نجات كمك مي‌كنيم. ما حتي نمي‌دانيم كه آيا واقعا اسامه بن لادن آنجا است يا خير.

بر اساس نظرسنجي انجام شده توسط شبكه‌ي خبري ان.بي.سي، تنها دو درصد از سياهپوستان آمريكا از عملكرد دولت بوش به عنوان رييس جمهور ابراز رضايت كرده‌اند و 84 درصد عدم رضايت خود را اعلام داشته‌اند. رايس مي‌گويد كه به عنوان يك متخصص امور اجتماعي چندان اعتمادي به نظرسنجي‌هايي از اين نوع ندارد.

وي تاكيد كرد: زماني كه به لندن، مسكو، پاريس و آسياي ميانه سفر كردم، فقط به اين فكر مي‌كردم كه من نماينده‌ي جامعه‌ي چند مليتي و چند قومي آمريكا هستم. به عنوان وزير امور خارجه‌ي آمريكا فكر مي‌كنم كه جامعه‌ي ما استثنا است. وزير امور خارجه‌ي پيشين نيز سياهپوست بود. هر دو توسط يك رييس جمهور منصوب شديم. كابينه‌ي بوش بيش از ديگر كابينه‌ها نمايانگر جامعه‌ي آمريكا است.

رايس شايعات مربوط به نامزدي‌اش در انتخابات رياست جمهوري سال 2008 آمريكا را به شدت رد كرد و گفت كه علاقه‌اي به اين كار ندارد.

وي گفت: من از افرادي كه چنين نظري درباره‌ي من دارند تشكر مي‌كنم، اما تصميمي براي رييس جمهور شدن ندارم. من كاملا اطمينان دارم كه در حزب ما نامزدهاي خوبي براي رييس جمهوري حضور دارند و من از آنها حمايت و استقبال خواهم كرد.

رايس افزود: من فكر مي‌كنم من آنچه را كه لازم است انجام مي‌دهم كه آن ارتقاي سياست خارجي آمريكا، حفظ منافع آن و پيگيري برنامه‌هاي دموكراتيك رييس جمهور است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین