کد خبر: ۱۹۴۴۰
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۸۴ - ۰۰:۰۱

طرح دوقلوي انگليس و آمريكا برای ایران

آفتاب‌‌نیوز : دو بمب دست ساز كه در ‪ ۵۰‬متري يكديگر در سطل آشغال كار گذاشته شده بود، روز شنبه به فاصله سه دقيقه از يكديگر منفجر شد و به كشته شدن شش نفر و زخمي شدن بيش از ‪ ۹۸‬نفر ديگر در اهواز انجاميد.

سفارت انگليس در تهران، در حالي بصورت شتاب زده اين انفجارها را محكوم كرد كه برخي از پايگاه‌هاي اينترنتي وابسته به غرب نوشتند: يك موسسه آمريكايي، اخيرا به وزارت دفاع آمريكا توصيه كرده است كه از مساله اقوام در ايران غافل نشود. 

موسسه اينترپرايس در امور سياسي، نظامي و اقتصادي كارهاي تحقيقاتي مي‌كند و گزارشهاي خود را به عنوان توصيه، به دولت آمريكا ارائه مي‌دهد. اين موسسه قبل از انفجارهاي اخير اهواز طي گزارشي، به ضرورت توجه آمريكا و همپيمانانش به منطقه خوزستان و ايجاد تنش تاكيد كرده است.

برخورد با رد پاي انگليس در انفجارهاي خوزستان در حالي است كه ظن به فعاليت تروريستي نيروهاي انگليسي در جنوب عراق، چندي پيش نيز در حوالي بصره فاش شد. 

يك مقام نظامي عراق در بصره هفته گذشته از طرح فاش شده نيروهاي اطلاعاتي امنيتي انگليسي مستقر در عراق، در حمله به پالايشگاه آبادان خبر داد. اين نظامي عراقي گفت: چندين دستگاه كاتيوشاي كوچك مدرن بصورت بسيار ماهرانه، در روي درختان نخل شهر بصره كار گذاشته شده و آماده شليك به پالايشگاه آبادان ايران بود.

راديو آمريكا نيز يكشنبه شب، در گزارشي در مورد ديدار كاندوليزا رايس، وزير خارجه ايالات متحده با توني بلر، نخست وزير انگليس، بر همسويي مشترك دو كشور بر عليه ايران اذعان كرد. راديو آمريكا گفت: در حاليكه جمهوري اسلامي، انگشت اتهام را به سوي انگليس كشيده كه پشت انفجارات اهواز بوده، رايس مي‌گويد، انگليس در اظهارتش در مورد ايران محق است. 

راديو بي‌بي‌سي نيز يكشنبه شب گفت: ملاقات رايس با بلر، احتمالا، براي نهايي كردن جزئيات سياست‌هاي غرب براي مقابله با جمهوري اسلامي صورت گرفته است.

انفجارهاي خرداد ماه امسال در اهواز نيز كه در آستانه برگزاري نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري انجام شد، توسط عوامل تروريست مورد حمايت آمريكا و انگليس صورت گرفت. مقامات امنيتي ايران پس از دستگيري شماري از عوامل اين انفجارها اعلام كردند كه آنها دست در دست عوامل خارجي، عمليات بمب‌گذاري در شهر اهواز را به انجام رسانده بودند.

پيش از اين، انگليس بارها سعي در ناامن كردن كشورهاي منطقه را داشته و در اين اقدامات، اهداف سياسي خود را دنبال مي‌كند. از جمله اين اقدامات، فاش شدن نقش دو انگليسي در جاسوسي و بمب‌گذاري اماكن شيعه‌نشين عراق بود كه به دستگيري آنها در تاريخ ‪ ۲۸‬شهريور بدست پليس بصره منجر شد و به رسوايي بزرگي براي بريتانيا تبديل گرديد.

در اين رويداد، با اينكه رسانه‌هاي آمريكايي و انگليسي سعي در كم اهميت جلوه دادن اين موضوع داشتند، سرانجام دولت انگليس از نوع فعاليتش در عراق عذرخواهي كرد. كنسولگري انگليس در بصره، با ابراز تاسف از حوادث روز ‪ ۲۸‬شهريور كه به تلفات شماري از شهروندان عراقي و زيان‌هاي مالي منجر شد، اعلام كرد: از بروز چنين حادثه‌اي پشيمانيم و احساس سرافكندگي مي‌كنيم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین