کد خبر: ۱۹۴۶۲۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۲

بالا بردن فعالیت مغزی در ایام امتحانات با استفاده ازمواد پروتئینی

با توجه به نزدیکی امتحانات مراکز آموزش عالی و مدارس و تقارن آن با انتخابات ریاست جمهوری و شوراها و تصمیم روسای دانشگاه ها به برگزاری امتحانات قبل از انتخابات و نبود فرجه امتحانی موجب استرس بین دانشجویان و دانش آموزان می شود. کارشناس ارشد تغذیه در خصوص تغذیه افراد در فصل امتحانات گفت: می توان گفت که تغذیه برای بالا بردن حافظه و یادگیری موثر است و در این بین مواد پروتئینی نقش مهمی ایفا می کند.
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: فرید اردیخانی گفت: اما مواد غذایی هستند که می توانند فعالیت مغز را بالا ببرند از جمله استفاده از منابع غذایی که حاوی اسیدهای چرب، امگا3 و مواد غذایی که حاوی آهن هستند.

وی افزود: خوردن مواد غذایی نظیر "انواع گوشت های قرمز و سفید" در بالا بردن حافظه بسیار تاثیرگذار هستند.

به گزارش مهر وی ادامه داد: سردسته ویتامین هایی که در بالا بردن حافظه بسیار کمک می کنند، ویتامین های B1، B2، B3 هستند که ویتامین B1  درغلات و حبوبات، B2  در شیر خصوصا شیر کم چرب و ویتامین B3  در مواد غذایی حیوانی وجود دارد و باید در فصل امتحانات استفاده شود.

اردیخوانی افزود: گوشت، تخم مرغ، لبنیات و مغزها به واسطه ی اسید آمینه و تریپ توفان پیام های عصبی مغز را فعال می کنند و در مغز کمک به تقویت حافظه می کنند.

کارشناس ارشد تغذیه ادامه داد: وعده های غذایی روزانه در زمان امتحانات باید دور از شیرینی های غیر طبیعی و قند و شکر باشد، باید تا آنجا که میشود از شیرینی های طبیعی مثل خوردن کشمش، شیره ها میوه و آبمیوه های طبیعی استفاده کرد.

وی افزود: وقتی ما قند و شکر را مصرف می کنیم سریع قند را بالا برده و عمل می کند اما میوه و خشکبار و مواد طبیعی حاوی قند گلوکز را به آرامی جذب بدن می کنند.

اردیخوانی در رابطه با وعده های غذایی در فصل امتحانات گفت: وعده های غذا در فصل امتحانات باید بیشتر شود اما با حجم کم این امر باعث بالا رفتن فعالیت مغذی خواهد کرد.

وی گفت: منبع انرژی مغز را گلوکز تهیه می کند.

کارشناس ارشد تغذیه گفت: البته باید یادآور شد فقط تغذیه نیست که بر عملکرد مغز تاثیر گذار است بلکه باید در کنار تغذیه مناسب افراد دارای ضریب هوشی بالایی باشند.

وی در رابطه با اینکه چه مواد غذایی باعث کاهش استرس می شوند گفت: برای کاهش استرس مواد خوراکی مشخصی وجود ندارد. اما برای پیشگیری از اثرات نامطلوب استرس بر بدن  می توان از مواد غذایی که حاوی آنتی اکسیدان های طبیعی هستند نام برد.

اردیخوانی افزود: اسید های چرب، امگا 3، ویتامین 3 و سیلینیوم " پروتئین های حیوانی و انواع گوشت ها " سبزیجات  و میوه ها خصوصا جوانه ی گندم  و مغز ها به ویژه بادام، انواع روغن های مایع حاوی اسید های چرب غیر اشباء " زرت، کلزا، آفتابگردان، کانولا، بزر کتان، هسته ی انگور" سویا و غذاهای دریایی میزان استرس را در بدن کاهش می دهند.

وی در پایان افزود: به علاوه داشتن تغذیه مناسب باید خواب مناسبف فعالیت فیزیکی کافی، شرایط محیطی مناسب و آرام و مطالعه مناسب می تواند در موفقیت افراد در امتحانت کمک کند.

برای کاهش استرس در فصل امتحان اعتماد به نفس خود را بالا ببرید

مسئول گروه روانشناسی بیمارستان فارابی در رابطه با استرس های فص امتحانات گفت: استرس امتحان در همه جای دنیا برای افراد وجو دارد و افراد زیادی در گیر این امر خواهند شد.

کامران لطفی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: برای کاهش میزان استرس باید میزان اعتماد به نفس بالا رود.

وی گفت: اعتماد به نفس در در خانواده توسط کمک های عاطفی به وجود می اید و خانواده باید از لحاظ روحی و عاطفی فرزند خود را کمک کنند تا بتواند در امتحانات نتیجه ی مطلوبی به دست آورد.

وی ادامه داد: مهمترین فاکتور در کاهش استرس فرزندان برخورد خانواده است.

لطفی افزود: از دیگر عواملی که در کاهش استرس کمک می کند، آرامش محیط ی است که فرد در انجا آموزش می بیند و معلملن و متولیان آموزشی این آرامش را به تحصیلگران می رسانند.

وی در رابطه با درس خواندن در روز قبل از امتحان گفت: نظریه در آموزش وجود دارد که درس خواندن در شب امتحان به دلیل بالا رفتن حجم اطلاعات در مغر باعث اختلال می شود. و آسیب می رساند.

لطفی در پایان افزود: انجام حرکات ورزشی به صورت که باعث خستگی و کوفتگی عضلات نشود و باعث نشاط باشد بسیار در آرامش قبل از امتحان کمک می کند بهتر این است که این حرکات ورزشی در فضای سبز صورت بگیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
0
0
آره...می دونم اینا گفتید که مردم کامنت بدن ما پول نداریم ، گوشت گرون شده نمی تونیم مواد پروتئینی بخریم...واقعا برید از خودتون خجالت بکشید که تو این شرایط به جای مرهم، نمک شدید...رسانه های جاه طلب و فرصت طلب و ...چی بگم..؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
0
0
یک توصیه : کتاب خوانان عزیز توجه داشته باشید که اگر ترشی نخورید ممکنه یه چیزی بشید مخصوصا" گوجه سبز!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین