کد خبر: ۱۹۴۹۴۵
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۱
استاندار تهران تشریح کرد؛

بایدها و نبایدهای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری

استاندار تهران موارد مجاز و غیر مجاز تبلیغات یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را تشریح کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مرتضی تمدن در گفت و گو با ایسنا،اظهار کرد :موارد مجاز در تبلیغات به این شرح می باشد:

1-مطبوعات دولتی یا مطبوعاتی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می‌کنند می‌توانند در راستای تشویق مردم به شرکت در انتخابات،‌آگهی مبنی بر تشویق به مشارکت انتخاباتی سازمانها، نهادها، احزاب و گروه‌ها را منعکس نمایند.

2- پخش تراکت نصب پوستر و بنر توسط سازمانها، نهادها، اقشار، گروه‌ها، جمعیت‌ها و احزاب قانونی بدون ذکر نام و عکس کاندیداها صرف جهت اطلاع‌رسانی و تشویق مرم برای حضور پرشور در انتخابات در اماکن مجاز (که از سوی شهرداری‌ها با هماهنگی فرمانداران و بخشداران مشخص می‌شود).

3- استفاده از تلویزیون های شهری به منظور جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و بدون تبلیغ به یا علیه کاندیداها.

4- اعلام نظر شخصیت ها در تایید نامزدها بدون ذکر عنوان و مسوولیت‌ خود، مشروط به اینکه مدرک کتبی مربوط به امضای آنها (شخصیت ها) تسلیم هیات اجرایی انتخابات شده باشد.

5- مجامع و گروه‌های هر حوزه انتخابیه می‌توانند حمایت خود را از نامزد مورد نظر کتبا به وی اعلام و نامزد مورد نظر کتبا به وی اعلام و نامزد مزبور می‌تواند حمایت اقشار و گروه‌های مختلف را در ذیل دو نوع پوستر مجاز و زندگی‌نامه منشر نماید.

6- پوستر و عکس در دو فرم مجاز بوده و اندازه آن محدود نشده است و صرفا باید کاغذی باشد.

- مقصود از استفاده از دو فرم عکس نیز دو نوع پوستر کاغذی می‌باشد که به شکل تمام رخ با نیم رخ و حتی ایستاده به صورت رنگی یا سیاه و سفید چاپ شده باشد.

- نوشتن مطالب تبلیغاتی درصدر یا ذیل هر دو نوع فرم عکس بلااشکال است.

7- استفاده از هرگونه تابلو، بنر، پلاکارد و ... در محل ستاد انتخابات (تبلیغاتی) نامزدها.

8-استفاده از تراکت از طرف نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

مقصود از پلاکارد و تراکت عبارت از هر گونه تبلیغات پارچه ای، کاغذی، مقوایی، فلزی و سیلک است.

9- انجام سخنرانی، پرسش و پاسخ از طرف نامزدهای انتخاباتی و طرفداران ایشان در مکانهای مجازف مشروط به اینکه از بلندگویی ثابت یا سیار در خارج از محیط سخنرانی استفاده نکنند.

10- حضور و فعالیت کارمندان خارج از ساعات اداری جهت فعالیت تبلیغاتی برای نامزدها (به شرط عدم استفاده از امکانات دولتی و عدم استفاده از عناوین شغلی خود).

11- نامزدهای ریاست جمهوری می‌توانند با تشکیل یک ستاد اصلی تبلیغات در مرکز کشور، مراکز استانها و شهرستانها، دارای ستادهای فرعی متعدد دیگری (اعم از خواهران و برادران) نیز با مسوولیت ستاد تبلیغات اصلی هر استان و شهرستان باشند (به شرط معرفی کتبی مسوول ستاد تبلیغات اصلی استان و شهرستان از سوی نامزد یا ستاد تبلیغات مرکزی آنها).

-ستادهای فرعی باید توسط مسوول ستاد تبلیغات شهرستانی نامزد با ذکر محل استقرار و مسوول مربوطه به فرمانداری شهرستان معرفی گردند.

12- برگزاری هر گونه مراسم و اجتماعات پس از کسب مجوز از وزارت کشور یا فرمانداریها،‌براساس آیین‌نامه اجرایی قانون احزاب.

13- نصب آثار تبلیغاتی مجاز صرفا در فضاهای مجازی که بدین منظور از سوی شهرداری تدارک دیده شده است (در شهرستانهایی که شهرداری چنین فضاهایی را آماده کرده است).

14- چاپ زندگی‌نامه و جزوه نامزدها در روزنامه‌ها و مجلات مربوط به بخش خصوصی در مهلت قانونی تبلیغات.

15- به منظور جلوگیری از هتک حرمت مقدسات، شایسته است نامزدها جهت تبلیغات از اسماء جلاله، آیات قرآنی و ادعیه در طراحی و تبلیغات مجاز پوسترها و تراکتهایی که در معابر یا موسسات توزیع می‌گردد استفاده ننمایند، زیرا ممکن است اسامی مذکور که در معابر و در زیر پا قرار گیرد.

16- استفاده از اعضای مجازی و لوح‌های فشرده برای تبلیغات مجاز در ایام قانونی تبلیغات با رعایت اخلاقی انتخاباتی و نیز قانون نحوه فعالیت دو فضای مجازی بلامانع است.

17- پخش و توزیع تراکت، بروشور و عکسهای دواطلبین خارج از محیط مسجد، مصلی، مدارس، دانشگاه‌های و سایر اماکن عمومی و دولتی در مهلت قانونی تبلیغات.

18- فعالیت تبلیغاتی مجامع و گروه‌ها در روزنامه‌ها و نشریات غیردولتی.

19- فعالیت تبلیغاتی نامزدها محدود به زمان است و آغاز آن از تاریخ اعلام اسامی نامزدها توسط وزارت کشور و پایان آن ساعت 8 صبح روز 23/3/92 می‌باشد.

20- حمایت از اعضای سازمان های غیردولتی از نامزدها فقط با عنوان شخصیت حقیقی نه حقوقی و بدون ذکر نام سازمانی که در آن عضو هستند.

21-هرگونه فعالیت سازمانهای غیردولتی در چارچوب قوانین و مقررات مرتبط با جلب و افزایش مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری با رویکرد حمایت از اصل انتخابات و بدون معرفی و حمایت از نامزد خاص.

22- نصب پوستر و عکس تبلیغاتی نامزدها بر روی شیشه اماکن صنفی خصوصی، ساختمانها و بدنه خودروهای شخصی با کسب اجازه از مالکین آنها.

23- چاپ اوراق و اقلام تبلیغاتی در چاپخانه‌ها به شرطی مجاز است که شرایط زیر رعایت شود:

1-ستاد تبلیغات انتخاباتی نامزد درخواست کتبی و رسمی خود را به چاپخانه اعلام نمایند.

2-نشانی دقیق چاپخانه و تاریخ چاپ در اوراق تبلیغاتی درج شود.

استاندار تهران درادامه به موارد غیر مجاز در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و این موترد را بدین شرح برشمرد :

1- فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی نامزدها له یا علیه نامزدهای ریاست جمهوری از میز خطبه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد. (مواد 68 و 88 قانون انتخابات ریاست جمهوری)

- فعالیت کارمندان در ساعات اداری

- استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه‌ها و ادارات شرکتهای دولتی و موسسات وابسته به دولت و نهادها و موسساتی که از بودجه عمومی به هر مقداری استفاده می‌کنند.

- هر نوع برنامه یا مصاحبه در رادیو و تلویزیون یا پخش مستقیم یا غیرمستقیم له یا علیه یکی از نامزدهای انتخاباتی

- در اختیار قرار دادن امکانات موسسات و نهادهایی که دارایی آنان از اموال عمومی است برای نامزدها و طرفداران آنان.

توضیح: براساس قانون فهرست موسسات عمومی غیردولتی مصوب73 و اصلاحات بعدی، موسسات عمومی غیردولتی عبارتند از: شهرداریها و شرکتهای تابعه آن، بنیاد مستضعفان و جانبازان، بنیاد پانزده خرداد،‌سازمان تامین اجتماعی، فدراسیون آماتوری ورزشی، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، موسسه‌های جهاد نصر،جهاد استقلال و جهاد توسعه زیر نظر جهاد سازندگی، دهیاریها، سازمان دانش‌آموزی، هلا‌ل‌احمر، کمیته ملی المپیک ایران سازمان تبلیغات اسلامی،‌بنیاد امور بیماری‌های خاص، کتابخانه‌ حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی (قم)، صندوق بیمه روستاییان و عشایر، جهاد دانشگاهی و صندوق تامین خسارتهای بدنی.

-صدور اطلاعیه و نصب و الصاق پلاکارد توسط ادارات، سازمان‌ها و ارگانهای دولتی، نهادها و اعضای آنها با ذکر سمت خود.

- فعالیت مدیران کل وزارتخانه‌ها ، روسای ارگانها،‌سازمانهای دولتی و دانشگاهها و سرپرستان آنان در ساعات اداری و استفاده از امکانات دولتی و عناوین شغلی خود.

2- درج آگهی با مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی توسط کلیه رسانه‌های دیداری، شنیداری، مکتوب الکترونیک و سایر شبکه‌های مجازی

-نوشتن مطالبی دال بر انصراف حمایت گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین توسط کلیه رسانه‌های دیداری شنیداری مکتوب الکترونیک و سایر شبکه‌های مجازی

- ارتکاب اعمال فوق از طریق غیر مطبوعات توسط شخص یا اشخاص(ماده 74)

3- هتک حرمت وحینت نامزدهای انتخاباتی در تبلیغات انتخاباتی ازسوی داوطلبان ریاست جمهوری و طرفداران آنان (ماده 71)

4- استفاده از هرگونه پلاکارد همچون بنر، پارچه آویز و بیلبورد مسیلک و ... (جز در محل ستاد انتخاباتی )، دیوارنویسی و کاروانهای تبلیغاتی و استفاده از بلندگوهای سیار در خارج از محیط سخنرانی (قانون اصلاح ماده واحده الحاقی به قانون انتخابات مصوب 6/5/1370 مجلس شورای اسلامی مصوب 28/12/70 و استفساریه

5- تبلیغ نمایندگان نامزدها له یا علیه هر یک از کاندیداها در شعب اخذ رای (تبصره 5 ماده واحد قانون حضور نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری در شعب اخذ رای)

6- اعلام نظر شخصیت‌ها در تایید کاندیداها با ذکر عنوان و مسوولیت‌شان و بدون ارائه مدرک کتبی مربوط به امضای آنان به هیای اجرایی انتخابات

7- برگزاری راهپیمایی‌ها و نیز تشکیل اجتماعات درمیادین و پارکهای عمومی بدون کسب مجوز از وزارت کشور.

8- فعالیت اعضای سازمانهای غیردولتی (NGO) با شخصیت‌ حقوقی برای حمایت از کاندیدای مورد نظر.

9- تبلیغ به نفع یا علیه هر یک از دواطلبان انتخاباتی از سوی مقامات اجرایی و نظارت انتخابات(ماده 73)

10- الصاق اعلامیه، عکس، پوستر ،‌هر گونه آگهی تبلیغاتی بر روی علائم راهنمایی و رانندگی تابلوی بیمارستانها،‌تابلوی مدارس و سایر موسسات آموزشی دولتی و وابسته به دولت (ماده 69)

11- محو یا پاره نمودن آگهی، یا پوسترهای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی که در محل‌های مجاز الصاق گردیده است (درمدت و زمان قانونی تبلیغات). (ماده 70)

12- برگزاری سخنرانی یا تشکیل اجتماعات در شهرستانها بدون دریافت مجوز از مراجع ذیصلاح

13- پخش برنامه‌های تبلیغاتی ضبط شده نامزدها در صدا و سیما که در برگیرنده مطالب توهین‌آمیز با هتک حرمت سایر نامزدها یا دیگر افراد که مغایر قانون باشد. (ماده 63)

14- انجام فعالیت‌های انتخاباتی توسط نامزدهای ریاست جمهوری خارج از مهلت قانونی تبلیغات (ماده 66)

15- چاپ و توزیع هرگونه آگهی تبلیغاتی چاپی بدون درج نام و نشانی دقیق چاپخانه و تاریخ چاپ در ذیل آن (ماده 76)

16- ادارات و سازمان‌های دولتی و عمومی و شرکتهایی که اموال و امکانات سازمانهای مذکور را اجاره نموده‌اند و عقد قرارداد و اخذ هزینه برای در اختیار قرار دادن اموال، اماکن و امکانات خود برای تبلیغات نامزدها از قبیل تابلوها و سازه‌های تبلیغاتی نمی‌باشد (ماده 68)
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین