کد خبر: ۱۹۵۰۲۶
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۱

آشفته‌ بازار ترافیک تهران از نگاه یک پزشک!

وی در ادامه، وضعیت فعلی تهران در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک را آشفته بازاری دانست که در آن بسیاری از شهروندان با استرس رانندگی می‌کنند و گاهی رفتارهای سیاسی که در شان آنها نیست را به دلیل فشار و استرس شدید، بروز می‌دهند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک کاندیدای شورای شهر تهران با اشاره به اینکه 80 درصد بیمارستان‌های پایتخت نیازمند مقاوم‌سازی لرزه‌ای است، گفت: شورای شهر چهارم باید راهکاری برای بکارگیری منابع غیردولتی به منظور احداث بیمارستان‌های جدید در اراضی دولتی ارائه کند.

رحمت‌الله حافظی - مدیرعامل پیشین سازمان تامین اجتماعی با حضور در میزگرد ایسنا که با عنوان " پایتخت و شورای چهارم " برگزار شد ضمن مقایسه‌ای میان عملکرد شورای شهر سوم با دو دوره گذشته، اظهار کرد: نکته مثبتی که در دوره سوم شوراها وجود داشت، پرهیز از رفتار سیاسی اعضا بود که موجب شد کار مدیریت شهری در فضایی منطقی پیش برود.

شورای شهر محل خدمت است، نه کار سیاسی

به جای جابه‌جایی مردم، اطلاعات را جابه‌جا کنیم

وی که در این میزگرد به همراه آقایان حسن بیادی - نایب رییس شورای شهر تهران ، سید مناف هاشمی و هیربد معصومی - معاونان سابق شهردار تهران در ایسنا حضور یافته بود با تاکید بر اینکه شوراها محل خدمت است، نه کار سیاسی، ادامه داد: شورای شهر اول کاملا سیاسی بود و تنش‌های داخلی آن به بیرون و میان افراد جامعه هم کشیده شد. اما این فضا در شورای دوم تعدیل شد و در نهایت در دوره سوم شورای شهر تهران، سلایق سیاسی مختلف از سیاسی‌کاری فاصله گرفتند و وظایف خود را دنبال کنند.

حافظی در پاسخ به این سوال که به عنوان یک شهروند مهم‌ترین کار بر زمین مانده مدیریت شهری را چه چیزی می‌داند؟ گفت: با وجود تلاش‌هایی که برای تحقق دولت الکترونیک و شهر الکترونیک صورت گرفته است، اما هنوز هم می‌توان به جای جابه‌جا کردن مردم، اطلاعات و داده‌ها را جابه‌جا کرد.

وی معتقد است که ارتباط چهره به چهره میان متولیان خدمت‌رسانی و مردم باید به حداقل ممکن برسد و اولویت شورای شهر چهارم باید اهتمام به تحقق این موضوع باشد. چراکه این اقدام کاهش هزینه، کاهش ترافیک و آلودگی هوا و نیز کاهش استرس شهروندان را به دنبال دارد.

این کاندیدای شورای شهر تهران یکی از دغدغه‌های اصلی تهران را ترافیک و به تبع آن آلودگی هوا عنوان کرد و گفت: توسعه ارائه خدمات الکترونیک در کلیه نهادهای خدمات‌رسان شهر و در حقیقت تحقق شهر الکترونیک مهم‌ترین راهکار مقابله با ترافیک و عوارض ناشی از آن است.

وی معتقد است که به استناد ماده یک قانون شوراها، نمایندگان مردم در شورای شهر می‌توانند سایر دستگاه‌های اداری در شهر را نیز ملزم به ارائه خدمات الکترونیک کنند.

80 درصد بیمارستان‌های پایتخت نیازمند مقاوم‌سازی لرزه‌ای است

بازسازی بیمارستان‌های دولتی مقرون به صرفه نیست

حافظی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بافت‌های فرسوده تهران، اظهار کرد: 80 درصد بیمارستان‌های شهر تهران در برابر زلزله ناپایدار است که این مساله می‌تواند در هنگام بروز بحران مشکلات جدی به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه به استناد قانون شوراها می‌توان از مشارکت مردم برای نوسازی بیمارستان‌های فرسوده استفاده کرد، افزود: شورای شهر چهارم برای حل مشکل بیمارستان‌های فرسوده باید فضایی را فراهم کند که بیمارستان‌های جدید با مشارکت بخش غیردولتی در زمین‌های متعلق به دولت و به عنوان جایگزین بیمارستان‌های دولتی ساخته شود.

مدیرعامل پیشین سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه بازسازی یک بیمارستان دولتی به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست، به دشواری‌های مقاوم‌سازی ساختمان موجود بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: اگر مقاوم‌سازی بیمارستان در شرایطی که خدمت‌رسانی به بیماران در حال انجام است، دنبال شود، نه تنها زمان طولانی‌تری برای این کار صرف خواهد شد، بلکه هزینه‌ها حداقل 25 درصد بیشتر از ساخت یک بنای جدید برای بیمارستان است.

وی یادآور شد: افزون بر این، نیازهای امروز بیمارستان‌ها به لحاظ کالبدی با گذشته متفاوت است، به طوری که در گذشته اورژانس به صورت مجموعه‌ای از اتاق‌ها وجود داشت، اما اکنون فضای اورژانس باید باز طراحی شود. بنابراین منطق حکم می‌کند که نوسازی بیمارستان‌ها در زمینی نزدیک به بیمارستان‌های دولتی موجود انجام شود و پس از تکمیل نوسازی، ارائه خدمات به ساختمان جدید منتقل و ساختمان قدیمی تخریب شود.

حافظی تاکید کرد: بیمارستان‌های این‌چنینی که در اراضی دولتی توسط بخش غیردولتی ساخته می‌شود، می‌تواند در قالب تفاهمی طی یک دوره چند ساله توسط بخش خصوصی اداره و سپس به دولت سپرده شود.

نمای شیشه‌ای ساختمان‌ها جان شهروندان را تهدید می‌کند

مدیرعامل پیشین سازمان تامین اجتماعی در ادامه درباره سیما و منظر شهری و کیفیت محیطی در تهران ابراز عقیده کرد که نماهای شیشه‌ای ساختمان‌ها می‌تواند در هنگام وقوع زلزله بسیار خطرساز باشد و افزود: حتی ممکن است در زلزله‌های با قدرت کمتر ساختمان آسیب نبیند اما نمای شیشه‌ای آن جان شهروندان را به خطر می‌اندازد.

ضرورت تدوین استاندارد برای تابلوی پزشکان و اصناف

وی بر ضرورت ارتقای کیفیت بصری شهر تهران تاکید و در پاسخ به سوالی درباره اغتشاش بصری ناشی از تابلوی واحدهای صنفی و به‌ویژه پزشکان، تصریح کرد: ضوابط و مبنای لازم برای ساماندهی تابلوی پزشکان وجود دارد. سازمان نظام پزشکی ابعاد و تعداد تابلوی پزشکان مشخص کرده که باید بر رعایت این ضوابط نظارت شود.

داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها تعریف شود که همه واحدهای صنفی و مطلب‌ها در سطح شهر خود را ملزم به رعایت آن بدانند.

این کاندیدای شورای شهر تهران در بخش دیگر سخنانش بر ضرورت مدیریت یکپارچه شهری تاکید و اظهار کرد: ایجاد مدیریت یکپارچه شهری مسیر یکطرفه‌ایست که سرانجام باید طی شود. اما تحقق آن ممکن است، سه، پنج یا حتی 10 سال دیگر به طول بینجامد، در عین حال طبعا کسانی که منافعشان در جریان وجود مدیریت یکپارچه در شهر تهدید می‌شود، در برابر این اقدام می‌ایستند.

آشفته‌ بازار ترافیک تهران از نگاه یک پزشک!

ضرورت احداث استراحت‌گاه برای رانندگان تاکسی پایتخت

وی در ادامه، وضعیت فعلی تهران در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک را آشفته بازاری دانست که در آن بسیاری از شهروندان با استرس رانندگی می‌کنند و گاهی رفتارهای سیاسی که در شان آنها نیست را به دلیل فشار و استرس شدید، بروز می‌دهند.

وی به عنوان پزشک از منظر روانشناختی به مشکلات حوزه حمل و نقل و ترافیک در تهران پرداخت و گفت: در تهران 88 هزار راننده تاکسی وجود دارد که اگر رانندگان آژانس به آن افزوده شود، جمعیت آنها به 150 هزار نفر می‌رسد و این تعداد 25 درصد حمل‌ونقل درون شهری تهران را بر عهده دارند. در حالی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته سهم تاکسی از جابجایی‌های شهری بین سه تا پنج درصد است و بر این اساس مسوولیت سنگینی بر عهده ناوگان تاکسیرانی تهران است.

فشار روانی رانندگان بر نحوه رانندگی آنها اثرگذار است

حافظی با انتقاد از اینکه هیچ فضایی برای استراحت چند دقیقه‌ای رانندگان تاکسی وجود ندارد، اظهار کرد: رانندگان نیازهای فیزیکی دارند که بدون وجود فضایی برای رفع آنها، فشار بسیاری را تحمل می‌کنند و این فشارهای روانی می‌تواند بر نحوه رانندگی و همین‌طور تعامل آنها نیز اثرگذار باشد.

وی معتقد است که شورای شهر چهارم باید در ذیل برنامه‌های رسیدگی به وضعیت ترافیک شهر تهران، چاره‌ای برای این موضوع بیندیشد و پیشنهاد داد: شورای شهر چهارم شهرداری را موظف کند که با استفاده از ظرفیت زمین‌هایی که در اختیار دارد، استراحت‌گاه‌هایی برای رانندگان ایجاد کند تا برای رانندگان آرامشی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه ایجاد چنین فضایی برای رانندگان تاکسی در برنامه‌های مدیریت شهری مغفول مانده است، فقدان آرامش و رفع نیازهای فیزیکی رانندگان را یکی از عوامل موثر در رانندگی‌های خشن و حادثه‌ساز و بر خلاف اصول نظم ترافیکی دانست که با وجود استراحت‌گاه‌ها این مسائل چاره می‌شود.

حافظی فرهنگ‌سازی برای اصلاح رفتار ترافیکی شهروندان را نیز از اولویت‌های برنامه‌های اجتماعی شورای شهر چهارم برشمرد و خاطرنشان کرد: بهترین مسیر فرهنگسازی، صدا و سیماست که شورا باید از این ظرفیت بهره بگیرد.

موتورسیکلت برقی، چاره آلودگی هوای تهران

این کاندیدای شورای شهر تهران در ادامه، درباره اولویت‌های مدیریت شهری در زمینه حل معضل آلودگی هوای پایتخت، ابراز عقیده کرد: شهرداری می‌تواند علاوه بر فراهم کردن زیرساخت‌های شهر الکترونیک به منظور کاهش میزان سفرهای درون‌شهری و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، نسبت به ترویج استفاده از خودرو و به‌ویژه موتورسیکلت برقی اهتمام داشته باشد.

به اعتقاد وی، بخش عمده معضل آلودگی هوای تهران با بکارگیری ناوگان موتورسیکلت و خودروی دو سرنشین برقی برطرف خواهد شد. چراکه عمده آلودگی هوای پایتخت ناشی از موتورسیکلت‌هاست.

حافظی بر ضرورت انتقال صنایع آلاینده از اطراف تهران هم تاکید کرد و گفت: اگر قرار است کارخانه‌ای در اطراف تهران حضور داشته باشند، با توجه به جریان غرب به شرق هوای تهران، باید مراقبت کنیم که در غرب تهران کارخانه‌های آلاینده احداث نشود.

وی توسعه فضای سبز عمودی را از دیگر برنامه‌های اولویت‌دار مدیریت شهری در دور بعدی عنوان کرد و افزود: شهرداری می‌تواند با شعار «هر خانه، یک درخت» به صورت رایگان نسبت به غرس درخت در فضاهای خصوصی اقدام کند و البته این کار باید به موازات توسعه فضای سبز عمومی دنبال شود.

شهرداری برای نیروهای مازاد، ماموریت تازه تعریف کند

مردم باید مطمئن باشند صدایشان به گوش مسوولان می‌رسد

حافظی در پاسخ به سوالی درباره ضرورت کوچک‌سازی و چابک‌سازی نهاد شهرداری تهران، ابراز عقیده کرد: قطعا با حرکت به سمت توسعه اتوماسیون اداری، بخشی از نیروهای موجود شهرداری مازاد خواهند بود. اما نیروی انسانی شهرداری نباید اتوماسیون را تهدیدی برای خود تلقی کند. بلکه باید ماموریت‌های تازه‌ای برای نیروهای مازاد استفاده شود تا نگرانی نسبت به آزادسازی نیروی انسانی هم در بدنه شهرداری رخ ندهد.

این کاندیدای شورای شهر تهران در خاتمه سخنانش، بهترین ناظر بر عملکرد مدیریت شهری را مردم توصیف کرد و گفت: باید سامانه‌های نظارت مردمی به شکل کارآمد در شهرداری تهران وجود داشته باشد تا فضای نظارت شهروندی همواره وجود داشته باشد و مردم مطمئن باشند که صدای آنها به بالاترین مقام مسوول در هر بخش شهرداری و شورای شهر می‌رسد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین