کد خبر: ۱۹۵۷۱۸
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۴

سرکوب معترضان در استانبول /63 بازداشتی و 12 زخمی تاکنون

پلیس ترکیه با گاز اشک‌آور، آب‌ پرفشار و اسپری فلفل به معترضان برنامه تخریب یک پارک در مرکز استانبول حمله کرد که منجر به بازداشت 63 تن و زخمی شدن 12 تن دیگر شد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به نقل از خبرگزاری رویترز، این تظاهرات که بدترین نوع تظاهرات ضد دولت ترکیه در چند سال اخیر محسوب می‌شود، اواخر روز دوشنبه هفته گذشته زمانی آغاز شد که دولت آنکارا برای اجرای برنامه‌های توسعه طلبانه خود تعدادی از درخت‌ها واقع در پارکی در نزدیکی میدان «تقسیم» را قطع کرد. این اقدام باعث تظاهرات گسترده شد که همچنان تا امروز (شنبه) ادامه دارد.

شاهدان عینی اعلام کردند، در جریان این درگیری معترضان شیشه پنجره‌های یک مرکز خرید در نزدیکی میدان تقسیم را شکستند. علاوه بر این شلیک گاز اشک‌آور باعث شد تا دانش‌آموزان یک مدرسه ابتدایی دچار تنگی نفس شده و توریست‌ها نیز که از این اقدام دولت ترکیه شگفت‌زده شده بودند، خود را به هتل‌هایشان رساندند.

مخالفان طرح نوسازی دولت در این منطقه که در جریان آن پارک «قزی»، واقع در مرکز استانبول به یک مجتمع تجاری تبدیل می‌شود، اعلام کردند که تا توقف این تخریب‌ها به اعتراضات خود ادامه می‌دهند.

تظاهرات روز جمعه هفته گذشته پس از آن صورت گرفت که پلیس ضد شورش به تظاهرکنندگان که در چند روز اخیر اقدام به چادر زدن در این پارک کرده بودند، حمله کرد. آن‌ها برای متفرق کردن این معترضان اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کردند.

در جریان این حمله پلیس ضد شورش، یک زن ترک با اصلیت فلسطینی در وضعیت وخیمی قرار دارد و همچنین در مجموع 12 تن دیگر از جمله یک نماینده مجلس حامی کردها و یکی از عکاسان خبرگزاری رویترز زخمی شده و صدها تن دیگر نیز به دلیل گاز اشک‌آور دچار مشکلات ریوی شدند.

عفو بین‌الملل نیز نسبت به استفاده از گاز اشک‌آور توسط پلیس ترکیه علیه معترضان ابراز نگرانی کرد.

جین بساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: معتقدیم که صلح، ثبات و امنیت طولانی مدت در ترکیه با استفاده از اجرای بنیادی آزادی بیان و برگزاری تجمعات و انجمن‌های صلح آمیز در این کشور تضمین شده است.

به گزارش ایسنا،وزیر کشور ترکیه نیز متعهد شد که اتهامات در خصوص استفاده بی‌دلیل پلیس از گاز اشک‌آور را مورد تحقیق قرار دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین