کد خبر: ۱۹۵۸۲۴
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۶

استراتژی انتخاباتی آیت‌الله چیست؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مشاور و رابط پارلمانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام طی یادداشتی به تحلیل استراتژی انتخاباتی آیت‌الله هاشم رفسنجانی پرداخته است.
 
به گزارش آفتاب؛ متن یادداشت علی عسگری به شرح زیر است:
 
«اگر هاشمی، خاتمی، سید حسن خمینی و ناطق نوری از یکی از کانداهای فعلی که مطرح هستند، یعنی روحانی یا عارف، حمایت علنی و رسمی کنند قطعا آرای قابل‌توجهی در سبد رای آنان ریخته خواهد شد و شور و حال اولیه که با ثبت‌ نام آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی در کشور ایجاد شده بود دوباره به کشور و بدنه جامعه باز می‌گردد ولی این موضع به این بستگی دارد که حمایت این افراد و چهره‌های شاخص به چه صورتی انجام گیرد. اگر حمایت شکل علنی و رسمی داشته باشد، قطعا تأثیر بیشتری خواهد داشت و اگر حمایت غیر علنی باشد، تاثیری که خواهد گذاشت به مراتب کمتر خواهد بود.
 
در هر صورت اکنون بسیاری از نخبگان و گروه‌های سیاسی به‌ویژه اکثریت اصلاح‌طلبان و همچنین اصولگرایان معتدل و تدبیرگرا با رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی آزرده و ناراحت شده‌اند. با این حال با توجه به سابقه هاشمی در انقلاب و با توجه به اینکه ایشان در هر موقعیتی آبروی خود را برای نظام خرج کرده‌اند، این‌بار هم برای تحقق حماسه سیاسی که حماسه اقتصادی نیز به دنبال آن خواهد بود، باز هم سرزندگی و بالندگی نظام و کشور را طلب می‌کنند و به عقیده من احتمال حمایت رسمی ایشان از یکی از کاندیداهای فعلی خیلی دور از ذهن نیست. به عبارت دیگر آیت‌الله هاشمی در صورتی که با حکم حکومتی مقام معظم رهبری وارد عرصه رقابت‌ها نشوند، علنا از یکی از کاندیداهای فعلی حمایت خواهند کرد.
 
از بین کاندیداهای موجود هم فردی که بیشترین نزدیکی و قرابت را با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دارد، حسن روحانی است. به‌ نظر می‌رسد روحانی با توجه به سابقه و تجربه‌ای که طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف داشته، می‌تواند مورد اجماع نخبگان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل قرار گیرد. به‌علاوه اجماع گروه‌های مختلف سیاسی روی ایشان می‌تواند بار دیگر شور و نشاط سیاسی را به کشور بازگرداند و به فضای یخ‌زده سیاسی کشور رنگ و بوی دیگری دهد. بازگشت ایشان به عرصه اجرایی قطعا مطلوب بسیاری از نخبگان اعتدال‌گرا و دارای تدبیر از هر گروه سیاسی، چه چپ و چه راست خواهد بود.
 
باید بار دیگر تاکید کرد که اگرچه با رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی فضاهای با نشاط و پرشور سیاسی کشور یخ زده و به حالت کما رفت اما برای شکستن این فضای سرد و یخ‌زده به شوک‌های جدیدی نیاز است. یکی از این شوک‌ها می‌تواند حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب باشد که ما هنوز از آن مایوس نیستیم. در غیر این صورت اقبال عمومی به سمت کاندیداهایی خواهد رفت که هاشمی از وی یاد و رسما اعلام کند. اگر گروه‌های سیاسی که تا قبل از این از آیت‌الله هاشمی حمایت کرده بودند از گزینه مورد نظر هاشمی حمایت کنند، شور و نشاط سیاسی برای خلق حماسه سیاسی دوباره احیا خواهد شد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین