کد خبر: ۱۹۵۹۰۶
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۵

کمبود نان در نقده آذربایجان غربی بحرانی شد

در این میان با وجود مشکلات متعددی که مردم این شهرستان در زمینه تهیه نان دارند، واکنش متفاوت مسئولان جالب توجه بوده و جای تأمل دارد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مشکل کمبود نان در چند روز گذشته مردم برخی شهرهای آذربایجان غربی را درگیر کرده است به طوری که این موضوع در شهرستان نقده شدت بیش‌تری به خود گرفته و سبب اعتراض مردم از وضعیت موجود شده است.

به گزارش فارس، نان یکی از مهم‌ترین منابع غذایی بشر است که علاوه بر اینکه ارزش غذایی بالایی دارد، بخش عمده‌ای از انرژی و مواد معدنی مورد نیاز برای بدن انسان، از جمله آهن، کلسیم و بخشی از سایر ویتامین‌های ضروری بدن انسان را تأمین می‌کند و عاملی برای رشد و نمو و قدرت بدنی برای انجام کارهای روزمره است.

گذشته از آن، نان نزد مردم ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، به طوری که غذای اصلی مردم کشور را تشکیل می‌دهد و بنابراین در سبد غذایی روزانه مردم ایران جای گرفته است.

به این ترتیب اهمیت نان بر کسی پوشیده نیست و طبعاً کمبود مقطعی آن نیز می‌تواند آثار مخرب روحی روانی بسیاری در بطن جامعه ایجاد کند.

این در حالی است که در ماه‌های گذشته در برخی از شهرستان‌های دیگر این استان از جمله اشنویه، پیرانشهر، تکاب و بوکان نیز مشکل کمبود نان گزارش شده بود که این امر لزوم توجه و نظارت بیشتر مسئولان استانی را می‌طلبید و انتظار می‌رفت با وعده‌های صورت گرفته دیگر شاهد مشکلاتی از این دست در استان نباشیم.

نبود اهرم نظارتی قوی سبب بروز مشکل کمبود نان شده است


«م. ل» یکی از شهروندان شهرستان نقده با بیان اینکه در چند روز گذشته شاهد مشکلاتی در تهیه نان بودیم، به خبرنگار فارس گفت: چرا باید با توجه به اینکه آذربایجان غربی یکی از استان‌های برتر در زمینه تولید گندم است، مردم آن با چنین مشکلی مواجه شوند.

وی با بیان اینکه در این میان شاید نانوایی‌ها نیز مقصر باشند، تصریح کرد: با فروش سهمیه آرد توسط نانوایی‌ها به سودجویان، امکان بروز چنین مشکلاتی وجود دارد.

محسن مددی یکی دیگر از شهروندان نقده از کمبود نظارت و برخورد قاطع با چنین متخلفانی سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: نبود اهرم نظارتی قوی نیز به این موضوع دامن می‌زند.

وی با بیان اینکه نظارت قابل قبولی بر واحدهای نانوایی این شهرستان صورت نمی‌گیرد، اظهار داشت: شهرستان نقده یکی از شهرستان‌های محروم استان آذربایجان غربی است که در سال‌های متمادی در بخش‌های مختلف مورد غفلت مسئولان قرار گرفته است.

مددی افزود: باید اداره صنعت، معدن و تجارت و مجامع امور صنفی، اتحادیه‌ها و شرکت غله این شهرستان به صورت کاملاً جدی وارد بحث نظارت و عملکرد نانوایی‌های این شهرستان شوند.

در این میان با وجود مشکلات متعددی که مردم این شهرستان در زمینه تهیه نان دارند، واکنش متفاوت مسئولان جالب توجه بوده و جای تأمل دارد.

هیچ مشکلی از بابت کمبود گندم، آرد و نان در آذربایجان غربی وجود ندارد


مدیر عامل منطقه هشت شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان غربی در رابطه با این مسئله به فارس گفت: در پی اعلام نرخ خرید و فروش آرد و گندم در سال جاری به علت ایجاد رانت دولتی بالای 300 تومان در این میان، میل به تقاضای آرد و گندم از شرکت غله بیش‌تر شد که به سبب مدیریت شرایط، پاسخگویی به تقاضاها به صورت حساب شده دنبال شد تا با مشکلی از بابت کمبود آرد و گندم مواجه نشویم.

هوشمند جوادی ضمن ابراز خرسندی از کاهش سرانه گندم از 13 کیلوگرم تا قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به 9 کیلوگرم در زمان کنونی، اعلام کرد: در شش ماه گذشته به هیچ وجه مشکلی به نام کمبود نان ناشی از کمبود آرد و گندم در استان وجود نداشته، تا جایی که حتی در فروشگاه‌های عرضه محصولات غذایی سطح استان نیز بسته‌های نان به وفور یافت می‌شود.

وی اختلاف قیمت آرد و گندم عرضه شده در اداره غله با بازار آزاد، خصوصاً در شهرستان‌های مرزی استان را عاملی برای ورود قاچاقچیان آرد به این امر عنوان کرد و افزود: این افراد با هدف سودجویی، اقدام به خرید آرد از نانوایی‌ها می‌کنند که احتمالاً مشکل شهرستان نقده هم از همین جا ناشی می‌شود.

جوادی با بیان اینکه هم اکنون مشکلی به نام کمبود گندم، آرد و نان در استان وجود ندارد، تصریح کرد: ذخیره استراتژیک کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم استان از جمله گندم، آرد، برنج، قند و شکر دست کم تا سه ماه آینده در انبارها موجود است و با توجه به نیاز مردم استان بر موجودی آن‌ها افزوده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون نظارت بر گندم و آرد بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه‌ها است و اداره غله فقط وظیفه تأمین آرد و گندم مورد نیاز را بر عهده دارد و مسئولیتی در این زمینه وجود ندارد.

جوادی از احتمال وجود شایعه‌ها در این زمینه نیز خبر داد.

توزیع 100 تن آرد در نانوایی‌های نقده


فرماندار نقده در چند روز گذشته به دنبال انتشار این خبر به بازدید و نظارت از نانوایی‌ها پرداخت و اظهار داشت: برخورد با نانوایی‌های متخلف و کم‌کار امری ضروری است و باید نانوایی‌های متخلف پس از شناسایی پلمب شوند.

مجید هاشمی از توزیع 100 تن آرد در بین نانوایی‌های شهرستان نقده برای رفع مشکلات پیش آمده خبر داد و گفت: امید می‌رود در چند روز آینده این مشکلات هر چند کوچک رفع شود چرا که مشکل حادی در این زمینه گزارش نشده است.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون مشکلات اندکی که وجود داشت رفع شده و دیگر مشکلی از بابت کمبود نان در این شهرستان نداریم.

به هر حال با وجود برخی تصدیق‌ها و تکذیب‌ها، هر چند وقت یک بار شاهد مشکلاتی از این دست در گوشه و کنار استان هستیم که نیازمند اعمال نظارت بیشتر، هوشیاری و مسئولیت‌پذیری مسئولان مربوطه در این زمینه است.

با وجود کتمان مسئولان این حوزه شاهد هستیم که شهروندان نقده‌ای با تماس‌های مکرر با دفتر خبرگزاری فارس همچنان از کمبود نان در این شهر گله‌مند هستند.

به راستی وقت آن نرسیده است بعد از مشاهده چندین مورد تخلف در جای جای استان، تدبیری موثر برای حل چنین معضلاتی اندیشیده شود که سد راه متخلفان و سودجویان باشد؟

آیا جلوی تخلفات قبل از وقوع گرفته شود، بهتر از آن نیست که کم‌کاری صورت گیرد و بعد به دنبال آرام کردن اوضاع؛ وارد عمل شویم؟

این‌ها سؤالاتی هستند که اگر توسط مسئولان به درستی پاسخ داده نشود می‌تواند سبب بروز مشکلاتی جدی در جامعه شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین