کد خبر: ۱۹۵۹۳۸
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۹
طلا ضوابط تبلیغات انتخابات شوراها تبیین کرد:

16 خرداد آغاز تبلیغات شوراها/نصب بنر ممنوع

رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان تهران ضمن اعلام آغاز تبلیغات کاندیدا‌ها از 16 خرداد ، ضوابط قانونی تبلیغات کاندیدا‌ها و ممنوعیت‌های موجود را تشریح کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حسین طلا در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مهلت تبلیغات کاندیدا‌های شوراهای اسلامی شهر و روستا از 16 خرداد تا هشت صبح 23 خرداد است، گفت: 23 خرداد تبلیغات ممنوع است و 24 خرداد انتخابات برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه هیات‌ نظارت وظیفه نظارت بر تبلیغات کاندیدا‌های شوراها را بر عهده دارد، گفت:‌طبیعتا اگر تخلفی صورت گیرد هیات نظارت تخلفات را به شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها اعلام می‌کند تا کمیته امحای این ارگان‌ها تذکرات قانونی را به کاندیدا‌ها اعلام کند و همچنین این تیم‌های امحا آثار تبلیغات غیرمجاز را از بین می‌برد.

طلا ادامه داد: اگر ستاد غیرقانونی تشکیل شده باشد این کمیته‌های امحا آن ستاد‌های غیرقانونی را تعطیل می‌کند.

رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان تهران در ادامه به تشریح ضوابط قانونی تبلیغات کاندیدا‌های شوراها پرداخت و گفت: به استناد قانون، نوشتن یا اظهار مطالب خلاف قانون ممنوع است و پیگرد قانونی دارد؛ همچنین دیوارنویسی و راه‌اندازی کارناوال‌های تبلیغاتی، استفاده از بلندگو‌های سیار خارج از محل سخنرانی و یا ستاد تبلیغات انتخاباتی ممنوع است.

وی افزود: اعلام نظرشخصیت‌ها در تایید نامزدها با ذکر عنوان مسولیت آنها، استفاده از صدا و سیما، میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی داشته باشد، فعالیت انتخاباتی کارمندان در ساعت اداری، استفاده از وسایل و امکانات وزارتخانه‌ها، ادارات، شرکت‌های دولتی، موسسات وابسته به دولت، شهرداری‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به آنها و نهادها و موسساتی که از بودجه دولتی به هرعنوانی استفاده می‌کنند در کنار در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات آنها به کاندیدا‌ها ممنوع است.

به گفته طلا، فعالیت تبلیغاتی مجریان و ناظران انتخابات برای نامزد‌های انتخاباتی در قلمرو مسوولیتشان و همچنین الصاق هرگونه آثار تبلیغاتی نامزد‌ها بر روی علائم رانندگی، تابلوی بیمارستان‌ها، مدارس وسایر موسسات آموزشی،تابلوهای منصوب در معابر عمومی توسط بخش دولتی و وابسته به دولت و همچنین تاسیسات عمومی و دولتی و صندوق‌های پست، باجه‌های تلفن، پست‌های برق و تلفن، تابلوها و املاک بخش خصوصی ممنوع است مگر اینکه این کار با رضایت مالکان انجام شده باشد.

وی ادامه داد: طبق قانون ماموران انتظامی در صورت مشاهده اینگونه موارد می‌توانند متخلفان را جلب کرده و به منظور ترتیبات قانونی به مراجع قضایی تحویل دهند.

رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان تهران خاطر نشان کرد: تبلیغ علیه نامزد‌ها و هرگونه هتک حرمت و حیثیت آنها، پاره و معدوم کردن عکس و آثار تبلیغاتی نامزد‌ها در مدت زمان قانون تبلیغات که در مرحله مجاز به الصاق شده باشند، ممنوع است.

طلا همچنین در مورد ضوابط انتشار پوستر،عکس و هرگونه آثار تبلیغاتی کاندیدا‌ها گفت: آثار تبلیغاتی کاندیدا‌ها، درجات تحصیلی و سوابق خدمت و فعالیت‌های آنها باید مستند به مدارک باشد تا در صورت نیاز به هیات اجرایی ارایه شود؛ به طورمثال ممکن است کاندیدا‌یی در آثار تبلیغاتی‌اش ادعای داشتن سمت و یا درجه تحصیلی را داشته باشد و چنین چیزی صحت نداشته باشد به همین دلیل هیات اجرایی می‌تواند درخواست کند که کاندیدای مورد نظر، آن مدرک را ارایه کند.

وی تاکید کرد که درصورت درخواست هیات اجرایی در مورد ارایه مدارکی درخصوص سوابق کاری و یا تحصیلی ذکر شده در آثار تبلیغاتی‌، کاندیدا‌ها باید آن را ارایه کنند.

نماینده مردم تهران در ادامه خاطر نشان کرد: استفاده از امکانات تبلیغی و موسساتی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، با رعایت ضوابط و انعقاد قرارداد و اخذ وجه از اشخاص حقیقی و حقوقی امکان‌پذیراست. همچنین استفاده از اماکن دولتی و عمومی مشروط به اخذ مجوز از مقامات ذی‌صلاح و پرداخت هزینه برابر برای تمام نامزدها و طرفداران مجاز است.

طلا توضیح داد: اگر کاندیدا‌یی درخواست استفاده از استادیوم 12 هزار نفری آزادی را داشته باشد باید در وهله اول هزینه کامل آن را پرداخت نموده و سپس این شرایط برای تمامی کاندیدا‌ها فراهم شود.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از هرگونه آثار تبلیغاتی نامزد‌ها و طرفداران آنها اعم از کاغذی، پارچه‌ای،مقوایی،فلزی و یا هر جنس دیگر با ابعاد بیشتر از 70*100 ممنوع است. بنابراین کاندیداها نمی‌توانند بنر بزنند مگر جلوی در ستاد‌های انتخاباتی.

طلا همچنین در مورد ضوابط انتشار آگهی تبلیغاتی در نشریات و توزیع آثار تبلیغاتی گفت: شرکت پست در چارچوب اساسنامه‌اش می‌تواند امر توزیع آثار تبلیغات نامزد‌ها را انجام دهد و همچنین مطبوعات و نشریات حق ندارد آگهی یا مطلبی علیه نامزد‌های انتخاباتی جمع کنند و یا مطلبی بنویسند که دال بر انصراف گروه و یا اشخاصی از نامزدهای معین باشد. در این صورت نامزد‌ها حق دارند پاسخ خود را به نشریات مزبور بدهند آن نشریات طبق قانون نشریات مکلف به چاپ فوری جوابیه در مهلت مجاز تبلیغاتی هستند مگر آن که ستاد انتخاباتی اطلاعیه رسمی داده باشد.

رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان تهران ادامه داد: مطبوعات و نشریات در انتشار هرگونه مطلب در خصوص نامزد‌ها مکلفند به نحوی اقدام کنند که فرصت پاسخگویی برای نامزد‌ها در مهلت مجاز تبلیغاتی فراهم باشد.

وی افزود: انتشار اعلام نظر شخصیت‌ها بدون ذکر عنوان و مسوولیت آنها، مجامع، احزاب و گروه‌های مجاز در تایید نامزد‌های انتخاباتی باید مستند به مدرک کتبی و امضا شده مربوط به تایید و حمایت باشند تا درصورت درخواست هیات‌ اجرایی، نامزد انتخاباتی آن مستندات و مدارک را ارایه دهد.

طلا توضیح داد:‌ مثلا مسوولان برای حمایت از کاندیدا‌یی تنها می‌توانند از شخصیت‌ حقیقی خود استفاده کنند و استفاده حقوقی آنها از سمتشان برای حمایت از کاندیدایی منوط به داشتن سند حمایتی است تا در صورت لزوم به هیات اجرایی ارایه شود.

نماینده مردم تهران در ادامه اظهار کرد: همزمان با آغاز کار ستاد تبلیغات نامزد‌های شورای اسلامی شهر و روستا، نشانی و محل ستاد و نام مسوول آن باید کتبا و با امضای نامزد انتخاباتی مربوطه به آگاهی هیات اجرایی حوزه انتخابیه برسد. چرا که ممکن است برخی افراد به نام کاندیدا‌یی ستاد‌هایی را ایجاد کرده و به تخریب کاندیدا‌یی بپردازند که این کار برای جلوگیری از این اقدام انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ستادهای تبلیغات انتخابات، مرکزی است که فعالیت‌های تبلیغاتی نامزدهای و طرفداران آنها در آن جا سازماندهی می‌شود، هر داوطلب تنها می‌تواند در هر منطقه شهرداری یک ستاد تبلیغاتی دایر کند.

طلا همچنین یادآور شد: هر گونه عکس و آثار تبلیغاتی نامزد‌های انتخاباتی که در محل شعبه ثبت‌نام و اخذ رای وجود دارد، باید قبل از اخذ رای توسط اعضای شعبه امحا شود.

رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان تهران در ادامه با بیان اینکه هر منطقه دارای دفاتر نظارت جداگانه‌ای است، گفت: در تهران تیم‌های اطلاع‌رسانی و نظارت وضعیت تبلیغات را رصد می‌کنند به طوریکه تاکنون با بعضی از کاندیدا‌ها جلساتی گذاشته شده و فیلم تخلفات آنها نشان داده شده و آنها تعهد دادند که دیگر این تخلفات را انجام ندهند.

وی در پایان با بیان اینکه در هر منطقه ستاد نظارت متشکل از معتمدین محل تشکیل شده است، گفت:‌ طبق قانون اگر تخلفات کاندیدا‌ها زیاد شود هیات‌ اجرایی این تخلفات را می‌تواند به دستگاه‌های قضایی برای رسیدگی ارجاع دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین