کد خبر: ۱۹۶۰۳۵
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۵

اردوغان: دیکتاتور نیستم!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ایسنا نوشت:

نخست‌وزیر ترکیه در سخنانی، اظهارات معترضان را درخصوص اینکه وی "دیکتاتور" است، رد کرد و گفت که معترضان میدان تقسیم "افراطگرا" هستند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، با ادامه تظاهرات‌های ضد دولتی در ترکیه، بیش از 10 هزار معترض در میدان تقسیم در مرکز استانبول تجمع کردند و شعار "دیکتاتور"، "دیکتاتور" سر دادند.

معترضان همچنین رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه را با "سلاطین عثمانی" مقایسه کرده و پلاکاردهایی با عکس اردوغان در لباس یک سلطان عثمانی حمل می‌کردند.

پس از حدود یک هفته ناآرامی که از دوشنبه هفته گذشته آغاز شد، اردوغان روز یکشنبه دو سخنرانی و یک مصاحبه تلویزیونی انجام داد و خواستار بازگشت آرامش شد.

اردوغان گفت: هم اکنون تهدیدی به نام توییتر وجود دارد چرا که بهترین دروغ‌ها را می‌توان در آنجا یافت. برای من، رسانه‌های اجتماعی بدترین تهدید علیه جامعه هستند.

وی افزود: اگر آنها (معترضان) به کسی که به مردم خدمت می‌کند، دیکتاتور می‌گویند، من دیگر حرفی برای گفتن ندارم. تنها دغدغه من همواره خدمت به کشور بوده است.

اردوغان در یک سخنرانی دیگر که ساعتی بعد انجام شد، گفت: من ارباب مردم نیستم. دیکتاتوری نه در خون من است و نه در شخصیت من. من خدمتگزار مردم هستم.

نخست‌وزیر ترکیه، معترضان را "ایدئولوژیک" و ساخته دست مخالفانی دانست که "نمی‌توانند دولت را در پای صندوق‌ رای شکست دهند."

وی همچنین افزود که 89 خودرو پلیس، 42 خودروی شخصی و چهار اتوبوس طی دو روز گذشته به دست "خرابکاران" تخریب شده است.

نخست‌وزیر ترکیه همچنین تصریح کرد: من این قدرت را دارم تا با فراخواندن هوادارانم تظاهرات‌های گسترده‌تر برگزار کنم. هوادارانم به من زنگ می‌زنند و می‌گویند که باید ساکت بمانیم؟ اما من تاکید دارم که باید آرام باقی ماند.

وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "خبر ترک" (Haberturk) گفت: دولت من از برنامه نوسازی اطراف میدان تقسیم عقب نشینی نمی‌کند و این طرح طبق برنامه انجام می‌شود.

گفته می‌شود که دولت اردوغان در نظر دارد تا پارک "گزی" در نزدیکی میدان تقسیم را تخریب کرده و تلاش دارد تا یک مرکز تجاری در آنجا بسازد.

تظاهرات مردم ترکیه در ابتدا به تحصن فعالان محیط زیست محدود بود اما با یورش پلیس ضد شورش به چادر تظاهرکنندگان به تجمع‌های ضد دولتی تبدیل شد.

اردوغان تاکید کرد: برای این کار، من از مخالفان و یا غارتگران اجازه نمی‌گیرم. وی همچنین از اقدامات دولتش برای کاشت دو میلیارد اصله درخت و احداث 160 پارک در زمان روی کار آمدن در سال 2002 دفاع کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین