کد خبر: ۱۹۶۳
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۸۳ - ۱۶:۲۲
دکتر محمود واعظی در گفتگو با آفتاب:

کنفرانس بین المللی فناوری هسته ای و توسعه پایدار از صبح شنبه آغاز می شود

آفتاب‌‌نیوز :

وي گفت: دو موضوع اصلي كه سخنرانان كنفرانس به بررسي آنها خواهند پرداخت شامل «كاربرد صلح‌آميز فناوري هسته‌اي» و «خلع سلاح و امنيت منطقه و جهاني» خواهد بود.

ئیس کنفرانس بين‌المللي فناوري هسته‌اي و توسعه پايدار همچنين برخي از عناوين مقالات ارائه شده به اين كنفرانس را چنين تشريح كرد:

- سياست هسته‌اي ايالات متحده و حقوق بين الملل
- تعهدات دولت‌هاي داراي سلاح‌ هسته‌اي به خلع سلاح
- رهيافت آمريكا درخصوص مذاكرات هسته‌اي ايران و اروپا
- آمريكا و تعهدات هسته‌اي
- معاهدات عدم تكثير هسته‌اي و خلع سلاح

دكتر واعظي همچنين گفت: از كليه سفيران و رؤساي نمايندگي خارجي در ايران براي شركت در جلسات افتتاحيه و اختتاميه كنفرانس دعوت به‌عمل آمد و بيش از 45 مهمان خارجي نيز از سازمان‌ها و مؤسسات مرتبط با فعاليت‌هاي هسته‌اي در سراسر جهان، در اين كنفرانس حضور خواهند يافت. قرار است برنامه‌هاي كنفرانس از صبح شنبه آغاز و تا پايان روز يكشنبه ادامه يابد و سپس تعدادي از مهمانان در روز دوشنبه از تأسيسات هسته‌اي اصفهان بازديد خواهند كرد.

وي سپس به‌حضور وزير علوم الجزاير، معاون دولتي دوماي روسيه، رؤساي سازمان‌هاي انرژي اتمي مالزي و الجزاير و جمعي از صاحبنظران و متخصصين مسائل علمي، فني، سياسي و حقوقي از دانشگاه‌ها و مراكز دولتي و غيردولتي جهان در اين كنفرانس اشاره كرده و افزود: «اين كنفرانس، فرصت بسيار مناسبي است كه فضاي رايزني و تبادل‌نظر و مباحثه ميان صاحبنظران ايراني با انديشمندان و محققين كشورها و مؤسسات خارجي و در زمينه‌هاي علمي، فني، حقوقي و سياسي تكنولوژي هسته‌اي را به‌وجود مي‌آورد.»

دكتر واعظي سپس ضمن اشاره به وجود سه محور مهم در رابطه با برنامه‌هاي هسته‌اي ايران گفت: «اولين محور كار ايران، صراحت در بيان موضع بوده است زيرا جمهوري اسلامي ايران، استفاده از تكنولوژي هسته‌اي براي مصارف صلح‌آميز را حق خود مي‌داند و به‌طور صريح نيز اعلام كرده است كه به‌دنبال سلاح‌ هسته‌اي نيست.»

وي دومين محور كار ايران را «شفافيت در عمل و پايبندي به معاهدات بين‌المللي» دانست و افزود: «شفافيت به آن معني است كه نوع رفتار و كارها در بخش هسته‌اي، آشكار باشد و مسأله‌اي پنهاني وجود نداشته باشد. ما در همين زمينه، به معاهده NPT و پروتكل الحاقي 2+93 متعهد هستيم و در اين چارچوب با آژانس همكاري كرده و مي‌كنيم.»

رئیس كنفرانس بين‌المللي فناوري هسته‌اي و توسعه پايدار، محور سوم فعاليت‌هاي ايران را «همكاري‌هاي بين‌المللي» دانست كه براي اعتمادسازي و ايجاد همكاري خوب بين‌المللي مورد توجه قرار گرفته است و در همين راستا، مذاكرات ايران با اروپا انجام پذيرفته است.

وي افزود: باتوجه به مواضع جمهوري اسلامي ايران، اين كنفرانس مي‌تواند دولت ايران را در تقويت موضعي كه درخصوص برنامه‌هاي هسته‌اي در پيش گرفته ياري كند و مواضع ايران را به‌طور شفاف نشان دهد.

دكتر واعظي اهداف كنفرانس فناوري هسته‌اي و توسعه پايدار را اين چنين تشريح كرد: 

1- معرفي توانمندي جمهوري اسلامي ايران در فناوري هسته‌اي و تأكيد بر صلح‌آميز بودن آن
2- معرفي نقش و جايگاه فناوري هسته‌اي در توسعه پايدار
3- معرفي ديپلماسي هسته‌اي ايران مبتني‌بر تعامل سازنده و مؤثر با طرف‌هاي ذي‌ربط. 

دكتر واعظي همچنين در پاسخ به سؤال آفتاب درخصوص اظهارات اخير جرج بوش رئيس جمهور آمريكا مبني‌بر احتمال اتخاذ رويكرد مشترك آمريكا با اروپا در مورد ايران گفت: «آمريكايي‌ها در مواضع جدي خود علاقه‌مند نيستند اروپا در مذاكره با ايران توفيق يابد ولي همكاري ايران با آژانس و مذاكره با اروپايي‌ها موجب افكارعمومي جهان در جهت‌گيري قرار گيرد و آمريكا ناچار شد موضع قبلي خود را حداقل در ظاهر، تعديل كند. اما اينكه آيا در عمل، آمريكا به‌طور جدي حاضر خواهد شد واقعيت برنامه هسته‌اي ايران و تكنولوژي هسته‌اي را كه توسط دانشمندان ايراني به دست آمده است بپذيرد، جاي سؤال دارد. زيرا فناوري چرخه سوخت هسته‌اي نيز طبق معاهده NPT، حق مشروع ايران است اما مشخص نيست كه آمريكا آن را بپذيرد. آمريكا تمايل ندارد در چارچوب مكانيسمي كه در جهت اعتمادسازي است كار كند اما اين مكانيسم، اطمينان لازم را مبني‌بر منحرف نشدن فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران به سمت سلاح هسته‌اي را دراختيار جهان قرار مي‌دهد.»

وي افزود: «ترديد داريم آمريكا به‌طور جدي، رويكرد گذشته خود را كه يك ناكامي بزرگ نيز در عراق برايش به‌وجود آورد كنار بگذارد و رويكرد جديد كار با اروپا را در پيش گيرد.»

دكتر واعظي همچنين در مورد جلسه اخير شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: « در اين جلسه، شرايط با گذشته فرق داشت. دليل آن هم اين بود كه موضوع ايران در آن به‌عنوان موضوع خاصي مطرح نبود و قطعنامه‌اي هم در آن مورد نبود.»

وي اظهارنظر محمد البرادعي مدير كل آژانس انرژي اتمي را در مورد ايران «تا حدودي منصفانه» دانست اما سخنان پيرگلد اشميت معاون وي را «كمي شيطنت‌آميز» خواند.

وي گفت: «اما اعضاي غيرمتعهد شوراي حكام، بيانيه‌اي دادند و از ايران براي همكاري نزديك با آژانس تشكر كردند و در گزارش نهايي هم به آن اشاره شد. اگر اروپا و آژانس علاقه‌مند باشند در فضاي بهتر و صميمانه با ايران كار كنند تا پرونده هسته‌اي ايران، مختومه اعلام شود و مكانيسم اعتمادسازي بين ايران و دنيا برقرار شود، آنها بايد تحت‌تأثير فشارهاي آمريكا قرار نگيرند و كار حقوقي و فني خود را در پيش بگيرند.»



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین