کد خبر: ۱۹۶۳۸۳
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۰

احمد خاتمی: نظام از کاندیدای خاصی حمایت نمی‌کند

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر این‌که رای به هر یک از کاندیدا‌های احراز صلاحیت شده رای به نظام اسلامی است، گفت: نظام اسلامی از کاندیدا‌ی خاصی حمایت نمی‌کند و تصمیم با مردم است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: آیت‌الله سید احمد خاتمی با تاکید بر این‌که موفقیت در تمامی عرصه‌ها با زد و بندهای سیاسی شکل نمی‌گیرد و تقوا حرف اول را می‌زند، گفت: کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری و شوراها به این آیه قرآن در سوره بقره تمکین کنند و براساس آن تقوا مدارانه تبلیغ کنند و بدانند اگر مصلحتشان باشد رای می‌آورند و اگر نباشد رای نمی‌آورند.

وی مهمترین مساله روز کشور را برگزاری سه انتخابات ریاست جمهوری، شوراها و خبرگان برشمرد و گفت: انتخابات خبرگان در دو استان کهکیلویه و بویر احمد برگزار می‌شود که تمامی این انتخابات حاوی این پیام است که امروز مردم ما بر سرنوشتشان حاکم هستند.

به گزارش ایسنا, احمد خاتمی ادامه داد: در شرایطی که در طول قرن‌های گذشته ارزشی برای مردم قائل نبودند، به برکت پیروزی انقلاب بیش از 30 انتخابات در کشور برگزار شد و مردم سونوشت خود را رقم زدند. مطئمنا در این دوره از انتخابات نیز مردم حضور باشکوهی خواهند داشت.

امام جمعه موقت تهران مساله انتخابات ریاست جمهوری را مساله بسیار مهمی خواند و اظهار کرد: تمامی انتخابات کشور زیر نظر دوربین‌های دنیا بوده و به خصوص این انتخابات از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است به طوری که به تعبیر مقام معظم رهبری این انتخابات بین‌المللی شده است.

وی توضیح داد: در سوریه منتظرند که ببینند سرونوشت انتخابات ایران چه خواهد شد، حزب‌الله لبنان و تمامی انقلابیون دنیا نیز به انتخابات هفته آینده ایران چشم دوخته‌اند که تمامی این موارد حکایت از اهمیت انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری دارد.

خاتمی مساله اول در انتخابات را مساله حضور برشمرد و گفت: برای دشمنان ما مساله اول عدم حضور مردم در انتخابات است این در حالی است که مردم به انقلاب و خون شهدایشان وفادارند و در امر جامع انتخابات به فضل خدا حضور پیدا خواهند کرد و حماسه می‌آفرینند و دشمنان را برای چندمین بار ناکام خواهند گذاشت.

امام جمعه موقت تهران در ادامه با تاکید بر این‌که رای به هریک از کاندیدا‌های احراز صلاحیت شده رای به نظام اسلامی است، گفت:‌این کاندیدا‌ها از راهکار قانونی این نظام احراز صلاحیت شده‌اند در چنین شرایطی امت حزب‌الله و قهرمان ایران بیدار باشند و بدانند که رسانه‌های بیگانه این موضوع را تبلیغ می‌کنند که کاندیدا‌یی، کاندیدا‌ی نظام است با این هدف که اگر آن کاندیدا رای آورد بگویند رای‌ها مهندسی‌ شده بود و همان حرف فتنه 88 را بزنند و اگر رای نیاورد بگویند مردم به نظام پشت کرده‌اند و دیگر همه چیز تمام شده است. این شگرد شیطنت ‌آمیز آنها است.

وی افزود: این در شرایطی است که نظام مطلقا کاندیدا ندارد مقام معظم رهبری بارها از ابتدای سال تاکنون فرمودند که از هیچیک از کاندیدا‌ها حمایت نمی‌کند، یک رای دارند و خودشان آن را می‌دانند؛ حتی کسانی که منصوب به ایشان هستند نیز همین موضوع را مطرح کردند از طرف دیگر امامان جمعه نیز حق ندارند از تریبون نماز جمعه از کاندیدا‌ی خاصی حرف بزنند معنا آن است که نظام اسلامی از کاندیدا‌ی خاصی حمایت نمی‌کند و تصمیم با مردم است.

احمد خاتمی موضوع مهم بعدی در انتخابات را قانون‌مداری خواند و گفت:‌قانون‌مداری موضوعی مقطعی نیست آنچنان که برخی از کاندیدا‌های احراز صلاحیت‌نشده از قانون تمکین کردند و نظر شورای نگهبان را فصل‌الخطاب دانستند البته احراز صلاحیت نشدن در شورای نگهبان یک نقص نیست این افراد از عهده این بار مسوولیت برنمی‌آمدند ولی آنها می‌توانند وزیر، معاون و مدیر خوبی باشند.

امام جمعه موقت تهران خطاب به کاندیداها گفت: کاندیداهایی که منتخب مردم نشدند به قانون و رای مردم تمکین کنند، اگر اعتراض دارند به طور قانونی دنبال کرده و به کاندیدا‌ی منتخب تبریک بگویند. حتی تمام طرح‌ها و برنامه‌هایشان را در اختیار رییس جمهور منتخب بگذارند این‌ها را می‌گویم تا مبتلا به چیزی شبیه بلای فتنه سال 88 نشویم؛ فتنه 88 از عدم تمکین قانون شکل گرفت.

احمد خاتمی در ادامه با بیان این‌که امکانات صدا وسیما به طور عادلانه در اختیار همه کاندیدا‌ها قرار گرفت، گفت:‌ عدالت رسانه‌ای که این روزها اتفاق افتاد از پدیده‌های بی‌سابقه در تاریخ دنیا است که کار بسیار مناسبی بود.

وی در عین حال گفت: تعجب می‌کنم که چرا این کار شایسته تکریم و تجلیل را برخی‌ها نادیده می‌گیرند این در حالی است که کاندیدا‌ها توانستند در صدا و سیما برنامه‌های خود را عرضه کنند و حتی جلوی اصراف گرفته شده به سهم خودم از صدا و سیما تشکر می‌کنم.

امام جمعه موقت تهران در ادامه خاطر نشان کرد: شکر این نعمت که امکانات به تساوی در اختیار کاندیدا‌ها قرار گرفت دانستن قدر این نظام است و طبیعتا سیاه‌نمایی ناشکری است. مقام معظم رهبری در 14 خرداد این تعبیر را به کار بردند که منصفانه حرف بزنید و انتقادات به معنای سیاه‌نمایی نباشد.

احمد خاتمی ادامه داد: آقای محترم آیا کشور در پرتگاه سقوط است؟ این سیاه‌نمایی نیست؟‌اینکه کاندیدا‌هایی می‌گویند فضای امنیتی دستگاه‌ها، هنر و سینما را گرفته چه معنایی دارد خوب سریع بگویید فضای خفقان و استبداد در کشور است اگر این صحبت‌ها سیاه‌نمایی نیست پس سیاه‌نمایی به چه معنایی است.

وی اضافه کرد:‌اینکه کاندیدایی بگوید در طول سال‌های بعد از انقلاب اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچ کاری نکرده است این منصفانه است؟ کاندیدا‌ها نصیحت رهبری را بشنوند و همان‌هایی که می‌گویند در خط ولایت عمل کرده و بعد از رییس جمهور شدن می‌خواهند زیرنظر ولایت مطلقه امر عمل کنند این حرف‌ها چه معنایی دارد؟

امام جمعه موقت تهران خاطر نشان کرد: برخی از این آقایان طوری حرف می‌زنند که انگار در کشور ورزش، هنر و سینما سرجای خودش نیست و کشور، کشوری ور شکسته و درب و داغون است و اقایان از وسط آسمان افتاده و می‌خواهند کشور را نجات دهند این رفتارها نادرست است انتظار می‌رود که در این رفتارهای تجدیدنظر کنید حال که نظام شما را تایید کرده و امکانات در اختیارتان گذاشته چرا با حرف‌هایتان آب به آسیاب دشمن می‌ریزید؟

احمد خاتمی ادامه داد: اگر انتقاد می‌کنید واقع‌بینانه باشد این کشور همچون سرو قامت کشیده روی پای خود ایستاده است. اوباما در یازده تیر سال گذشته گفت که با این تحریم‌های بی‌نظیر یک ماه دیگر بعد از آن تاریخ ایران دست تسلیم بلند می‌کند. اما یک ماه بعد از آن روز دست‌های ملت ایران در روز قدس به صورت مشت و با پیام مرگ بر آمریکا بلند شد حال اوباما هنوز خمیازه می‌کشد.

وی تاکید کرد: وضعیت کشور ورشکسته و به بن‌بست رسیده نیست شاید دشمن با ما وضعیت جنگی دارد ولی به حمدالله ملت ما پیروز صحنه هر رزمی با این کشور خواهد بود.

به گزارش ایسنا، امام جمعه موقت تهران خطاب به کاندیدا‌ها گفت:‌ کاندیدا‌ها، هواداران و حتی دشمنان کاندیدا‌ها بداخلاقی را کنار بگذارند. مقام معظم رهبری فرمودند که به هیچ کاندیدا‌یی نظری ندارند پس از نام و تصویر ایشان استفاده نکنید.

احمد خاتمی ادامه داد: هرچه به زمان برگزاری انتخابات نزدیک می‌شویم در دقیقه 90 برخی‌ها صحبت از افشاگری‌های دروغین و تخریب‌های نادرست می‌کنند، اما مردم بصیر بدانید که سی‌دی‌ها و افشاگری‌های نادرست کذایی در راستای تقابل با شما خوبان است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر کاندیدا‌ها وعده‌های باغ سبز دروغین به مردم نشان ندهند کاری که خودشان توان انجام آن را ندارند قول انجام آن را ندهند که بعد از یک سال بگویند قانون ناقص بود و گذاشتند کار انجام بدهند. اگر یک سال بعد نوار حرف‌هایشان را برای کاندیدا‌ها گذاشتند با این وعده‌ها شرمنده نشوند.

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اهمیت توجه کاندیدا‌ها به موضوع فرهنگ، گفت: مساله اقتصادی موضوع مهمی است اما نباید تمامی توجه به موضوعات اقتصادی باشد. برخی از کاندیدا‌ها تنها برای مردم تاریخ و فرهنگ را تشریح می‌کنند مردم می‌خواهند بدانند که آنها در موضوع عفاف و حجاب چه برنامه‌ای دارند آیا حاضرند مصوبه سال 86 شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیش از 300 ماده و الزاماتی برای 25 دستگاه عمدتا دولتی را اجرایی کنند.

احمد خاتمی ادامه داد: مردم می‌خواهند بدانند که کاندیدا‌ها در عرصه مقابله با عرفان‌های قلابی و انحرافی، فیلم‌ها و کتاب‌های مبتذل چه برنامه‌ای دارند؟

وی همچنین مساله فتنه و فتنه‌گران را زخم کهنه ملت خواند و گفت:‌فتنه‌گران سرمایه مشارک 85 درصدی مردم را سوزاندند، مردم دوست دارند به کاندیدا‌یی رای دهند که به طور شفاف و نه دو پهلو بگوید که با فتنه‌گران چه مرزی دارد این برای مردم مهم است.

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: مردم به آنهایی که به ملت ضربه زدند و آنهایی که با فتنه مرز ندارند رای نخواهند داد. کاندیدا‌ها صریح و شفاف بگویند که با فتنه‌گران مرز دارند یا خیر تا مردم ایران تکلیف خود را بدانند.

احمد خاتمی در ادامه با بیان این‌که بعد از برگزاری انتخابات رقابت‌ها تمام می‌شود و نوبت به رفاقت‌ها می‌رسد، گفت: کاندیدا‌ها به همان اندازه‌ای که برای رای آوردن تلاش می‌کنند به همان اندازه برای صفا، صمیمیت و ایجاد وحدت و همدلی بین مردم باید تلاش کنند.

وی همچنین با اشاره به پیروزی ارتش سوریه در القصیر گفت: ‌پیروزی ارتش سوریه در القصیر همچون پیروزی شما مردم در خرمشهر بود. با پیروزی در القصیر آمریکا، صهیونیست و تروریست‌ها و مفتی‌های خائن ذلیل شدند.

احمد خاتمی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مناسبت‌های هفته جاری همچون شهادت امام کاظم(ع) و سالگرد امام خمینی(ره) اشاره و اظهار کرد: مردم با حضور در مراسم سالگرد حضرت امام(ره) سنگ تمام گذاشتند و نشان دادند امتی وفادار به امام و 15 خرداد هستند.

وی همچنین اعیاد شعبانیه و روز پاسدار، و جانباز را تبریک گفت و افزود: ان‌شاالله مردم ایران این اعیاد بزرگ را به خوبی جشن می‌گیرند و اجازه نخواهند داد این سخن نادرست که شیعه اهل گریه است و شادی در زندگی‌اش جایی ندارد جابیفتد چون شیعه مکتب اعتدال است و شادی و گریه به اندازه هم در آن جای دارد.

به گزارش ایسنا، امام جمعه موقت تهران در خطبه اول با تاکید بر این‌که توشه آخرت همه ما تقوا است، آنهایی که سنگشان را به سینه می‌زنیم و احزاب ، گروه‌ها و جبهه‌ها و کاندیدا‌ها فردای قیامت به داد ما نمی‌رسند پس دینمان را فدای دیگران نکنیم.

وی با تبریک مبعث پیامبر (ص)گفت:‌ روح مبعث، اخلاق است که سازندگی انسان با اخلاق ساماندهی می‌شود. از طرف دیگر نیمی از مکارم اخلاقی در عرصه زندگی اجتماعی بر روی صدق و راستگویی و حسن اخلاق تاکید دارد به طوری که در روایات ما جایگاه بسیار مهمی برای راستگویی تعریف شده است.

احمد خاتمی با اشاره به اهمیت داشتن صداقت و دوری از دورغگویی در عرصه خانوادگی و اجتماعی گفت: فردی که در جامعه دروغ می‌گوید مردم برای او ارزش و احترامی قائل نیستند و به حرفش اعتماد ندارند بنابراین زنده بودن این ادم در محیط اجتماعی به راستگویی‌اش است حضرت علی(ع) می‌فرماید کسی که راست بگوید جایگاه و احترام پیدا می‌کند و همچنین آدم دروغگو با مرده فرقی ندارد.

وی افزود: در عرصه سیاسی نیز دولتی که به مردم راست می‌گوید، آمار درست می‌دهد مردم به این دولت اعتماد می‌کنند و برعکس مردم به دولتی که باغ سبز دورغین تنها نشان می‌دهد اعتمادی نخواهند داشت و اگر روزی هم حرف راست بزند همچون چوپان دروغگویی می‌شود که مردم حرفش را باور ندارند.

امام جمعه موقت تهران خاطر نشان کرد: حضرت علی(ع) می‌فرماید انسانی که راست می‌گوید اعتماد، دوستی و جایگاهی در بین مردم پیدا می‌کند که این از فضائل اخلاق است. امیدواریم همه مردم به خصوص دولتمردان کنونی و بعدی آراسته به این فضیلت اخلاقی باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین