آفتابنیوز : آفتاب: علی خوشبین از واردکنندگان قدیمی کاغذ کشور در سالهای گذشته در گفتوگو با فارس درباره قیمت کاغذ و محبوس شدن میزان زیادی کاغذ در بندر عباس، اظهار داشت: قیمت کنونی کاغذ تحریر باید بندی 83 هزار تومان باشد، این در حالی است که اگر این قیمت را با ارز آزاد محاسبه کنیم حدود 6 هزار تومان ضرر برای واردکننده خواهد بود.
خوشبین در پاسخ به اینکه آیا شما هم برای واردات کاغذ از بندر عباس با مشکل مواجه شدهاید، عنوان کرد: بله بخشی از این مطلب درست است، ما نیز برای واردات درگیر این قوانین دست و پاگیر هستیم ولی در این بین برخی کاغذفروشان وجدان کاری خود را زیر پا گذاشته و بر این اساس کاغذ نمیفروشند و گرانی ایجاد شده است.
این واردکننده کاغذ با ارائه پیشنهادی برای رفع مشکل ورود کاغذ به کشور ابراز داشت: پیشنهاد میکنیم بخشنامه قدیم بازگردد و طبق روال عادی اجناس ترخیص شوند، پس از آن سیستم بانکی «نشر 2» را وارد کند تا تعهدات واردکننده حذف شود.
خوشبین در پاسخ به اینکه بخشنامهای که از آن سخن میگویید چه مزیتهایی دارد، گفت: اصطلاحاً نام این بخشنامه را نشر 2 نهادهاند، یعنی در قدیم بانک اسناد را به ما تحویل میداد تا جنس را ترخیص کنیم، اما در حال حاضر ما حق نداریم ترخیص کنیم، ابتدا بانک باید موارد را در سیستم مرکزی وارد، سپس بانک مرکزی وارد نشر 2 کرده و در سیستم پورتال وزارت صنعت معدن و تجارت ثبت کند، در نهایت ما وارد سیستم میشویم و در صورت موجود بودن خود احضاری کرده و در گمرک جنس را ترخیص میکنیم و... همه این موارد پروسه دو هفتهای میطلبد و اغلب دست و پاگیر هستند.
این واردکننده شرایط را نامطلوب خواند و پیرامون موجودی کاغذ خود در بندرعباس و عدم ترخیص آن اعلام کرد: موجودی ما در بندرعباس 4 هزار تن کاغذ تحریر است و هنوز ترخیصی صورت نگرفته است؛ بخشی از این کاغذها برای 9 ماه پیش هستند و یکسری هم مربوط به یکی دو ماه اخیر هستند.
خوشبین درباره سوق واردکنندگان به سمت واردات کاغذ گلاسه تاکید کرد: سود واردات کاغذ گلاسه 50 درصد نبوده و 150 درصد است، سوق به سمت کاغذ گلاسه بر اساس دو موضوع است، اول اینکه تعزیرات سراغ گلاسه نمیرود اما درباره کاغذ تحریر و روزنامه اینگونه نیست، موضوع دوم سود زیاد است.
به گفته وی، پیشبینی آینده سخت است، اما این مسئله به روابط خارجی ما بستگی دارد، قرار بود کشتیرانی ایران تحریم شود که این باعث گرانی بیشتر درباره قیمت کاغذ میشد، اما ظاهرا 5 ماه این تحریم به تعویق افتاده در این صورت قیمتها کاهش پیدا میکند، اما با افزایش تحریمهای حمل و نقل قیمتها نیز افزایش مییابد.