کد خبر: ۱۹۶۶۳۳
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۲

برنامه‌ای انتخاباتی که از تلویزیون حذف شد

در حالی که عدالت بین نامزدها دلیلی برای پخش نشدن برنامه "عصر خانواده" با موضوع گفتگو با اعضای خانواده‌های نامزدهای ریاست جمهوری از شبکه دو اعلام شد، رادیو ایران برنامه مشابهی را با غیبت خانواده سه نامزد روانه آنتن کرده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی که عدالت بین نامزدها دلیلی برای پخش نشدن برنامه "عصر خانواده" با موضوع گفتگو با اعضای خانواده‌های نامزدهای ریاست جمهوری از شبکه دو اعلام شد، رادیو ایران برنامه مشابهی را با غیبت خانواده سه نامزد روانه آنتن کرده است.
 
به گزارش مهر، با آغاز زمان قانونی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال 92، صدا و سیما فعالیت انتخاباتی خود را در هر دو رسانه رادیو و تلویزیون با جدیت آغاز کرده و تجربه‌ انتخابات پیشین و حوادثی که طی آن برخی از مخاطبان رسانه ملی از آن رویگردان شدند، صدا و سیما را در فعالیت بهتر و منصفانه‌تر یاری کرده است.
 
نیازسنجی رسانه ملی با تدارک برنامه‌های انتخاباتی متنوع
 
این موضوع در سیاست‌گذاری‌ و چینش برنامه‌های گوناگونی خود را نشان می‌دهد که جامعیت و فراوانی آنها حتی نیاز نامزدها به تبلیغات در سطح شهر و چسباندن پوستر و دیگر اقلام تبلیغی را نیز کاهش داد. به نحوی که مردم می‌توانند با تماشا و شنیدن برنامه‌های روزانه شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی تمام اطلاعات مورد نیاز برای شناخت نامزدها را به دست آورده و بهترین انتخاب را داشته باشند.
 
درباره مناظره‌ها نیز که از سال 88 تجربه ناخوشایندی باقی مانده بود،‌ صدا و سیما امسال قالبی جدید را در نظر گرفت. محافظه کاری سازمان در اعلام دقیق و ثانیه به ثانیه میزان سخنرانی هر نامزد و تفاوت قایل نشدن میان آنها، در سه مناظره اخیر تلویزیون را از اتهام بی عدالتی مبرا کرد اما قالب هشت نفره مناظره‌ و کم بودن زمانی که هر نامزد برای سخنرانی در اختیار دارد مورد نقد قرار گرفت که البته به دلیل تعداد بالای نامزدها و طولانی شدن بیش از حد زمان برنامه چنین ضعفی غیرقابل اجتناب به نظر می‌رسد.
 
ارائه پیشنهادهای تازه و استقبال کمیسیون تبلیغات
 
در این بین برخی از گروه‌های شبکه‌های تلویزیون مثل گروه خانواده شبکه دو دست به نوآوری زد و پس از آغاز پخش برنامه‌های تبلیغاتی پیشنهادات تازه‌ای به کمیسیون تبلیغات ارائه کرد؛ از آن جمله گفتگو با اعضای خانواده نامزدهای ریاست جمهوری که مورد قبول نیز قرار گرفته و روند قانونی آن نظیر نامه نگاری و درخواست و دعوت رسمی از ستادهای هشت نامزد انجام شد.
 
با پایان این مدت زمان، همسر غلامعلی حداد عادل، سه دختر محسن رضایی، همسر و پسر ارشد محمدرضا عارف، دو پسر سیدمحمد غرضی و همسر محمدباقر قالیباف با حضور در استودیو از زندگی شخصی این پنج نامزد سخن گفتند و سعید جلیلی، حسن روحانی و علی اکبر ولایتی تمایلی به حضور خانواده‌شان در تلویزیون از خود نشان ندادند، اما علی رغم فرا رسیدن موعد پخش این برنامه، خبری از روی آنتن رفتن آن نشد و هنوز هم تکلیف پخش آنها نامشخص است.
 
عدم پخش "عصر خانواده" به دلیل غیبت سه نامزد
 
پس از آن بود که شبکه دو در اطلاعیه‌ای اعلام کرد دلیل عدم پخش برنامه رعایت عدالت میان نامزدها به دلیل جای خالی سه تن از آنها است. توضیحی که چندان قانع کننده به نظر نرسید و به ویژه به دلیل اطلاع داشتن تمامی نامزدها از وجود چنین برنامه‌ای و خواست شخصی‌شان مبنی بر شرکت نکردن در آن، اصل عدالت زیر سوال نرفته بود و دست‌اندرکاران و مجری برنامه هم می‌توانستند این موضوع را برای مردم توضیح دهند ضمن اینکه همین رویکرد نامزدها به نوعی نشان از رفتار و سلیقه و باورهایشان نیز داشت.
 
با این حال، موضوع پخش یا توقف پخش ویژه‌برنامه انتخاباتی "عصر خانواده" مسکوت ماند تا اینکه روز گذشته شنبه 18 خرداد با رسانه‌ای شدن روی آنتن رفتن برنامه‌ای درست مشابه برنامه شبکه دو آن هم در رادیو ایران، این سوال پررنگ شد که چطور رادیو با دختر و دو پسر سیدمحمد غرضی، پسر غلامعلی حدادعادل، دختر محسن رضایی، همسر محمدباقر قالیباف و پسر محمدرضا عارف درباره زندگی شخصی نامزدها گفتگو می‌کند اما پخش برنامه مشابه از سیما ممنوع است.
 
پخش "خانه و خانواده" با وجود غیبت سه نامزد
 
این سوال زمانی پررنگ‌تر می‌شود که بدانیم جلیلی، روحانی و ولایتی نیز تاکنون به حضور خانواده‌شان در این برنامه رادیویی علاقه‌ای نشان نداده‌اند و "خانه و خانواده" رادیو ایران، دقیقا وضعیتی مشابه "عصر خانواده" شبکه دو از نظر تعداد نامزدهای حاضر در هر دو برنامه دارد و بهانه رعایت عدالت اینجا نیز می‌توانسته کاربرد داشته باشد.
 
بنابراین چنین پرسشی طرح می‌شود که اعضای کمیسیون تبلیغات با توجه به وضعیت موجود نگران رعایت عدالت بوده‌اند یا طبق شنیده‌ها از برخی منابع، صلاح دیده‌اند جادوی تصویر خانواده‌های نامزدهای انتخاباتی را نمایش دهد.
 
معاونت سیما می‌تواند پاسخگوی حذف برنامه انتخاباتی باشد
 
"خانه و خانواده" جزو پرشنونده ترین برنامه‌های رادیو ایران است که یکی از آیتم‌های خود را در گفتگو با خانواده نامزدها به زندگی شخصی آنها اختصاص داده است؛ اینکه آنها چقدر به مناسبت‌های خانوادگی توجه دارند، پدر چقدر وقت در خانواده مي‌گذارد، آخرین عکس یادگاری‌شان را چه زمانی گرفته‌اند و ...
 
مدیر گروه خانواده شبکه دو اعلام کرد پخش یا عدم پخش "عصر خانواده" در حوزه اختیارات او نیست و نوارهای ضبط شده آن به معاونت سیما تحویل داده شده است. بنابراین ضروری است این معاونت با شفاف سازی، رسانه و مخاطبان را در این زمینه آگاه کرده و اجازه ندهد روند مناسب انتخاباتی صدا و سیما تاکنون، دچار خدشه‌ شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین