کد خبر: ۱۹۷۱۰۲
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۷
در نشست خبری معاونان ستاد انتخاباتی روحانی بیان شد؛

کناره گیری عارف به نفع روحانی بود

معاونان ستاد انتخاباتی روحانی با بيان اينكه کناره‌گیری عارف به نفع روحانی یک "بده بستان سیاسی" نبوده است، تاكيد كردند: این کناره‌گیری براساس نظرسنجی و اجماع کمیته 17 نفره بود، دنبال معنایابی و استخراج نیستیم اما واقعیت این است که کناره‌گیری عارف به نفع روحانی بود .
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی ربیعی معاون سیاسی انتخاباتی دکتر روحانی با پیچیده خواندن فضای انتخاباتی گفت: به نظر ما تا قبل از انصراف تعدادی از کاندیداها از دور انتخابات، فضای انتخاباتی بسیار پیچیده بود . ما بنا داریم با دوستان این صحبت را داشته باشیم که اگر دولت تدبیر و امید به روي کار آید ، یکی از برنامه‌هایش تعامل سازنده با رسانه‌ها خواهد بود؛ باز کردن فضای رسانه‌ها یکی از برنامه‌های اساسی دولت تدبیر است.

معاون سیاسی ستاد انتخاباتی روحانی به نیابت از وي از محمدرضا عارف به دلیل انصراف از حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری قدرداني کرد و افزود: فضای انتخاباتی که تا امروز داشتیم اخلاقی بوده است و از شورای نگهبان، وزارت کشور، دولت و رئیس‌جمهور درخواست داریم که براساس تکلیف قانونی و الهیشان در اجرای انتخابات گام بردارند.

وی ادامه داد: برخودمان فرض می‌دانیم که از عملکرد اخلاقی عارف تشکر کنیم؛ عارف نشان داد کسب قدرت هدف نیست بلکه هدف ادای تکلیف اجتماعی و دینی است. فکر می‌کنم انتخابات در حالی که هنوز انجام نشده پیروزش عارف است.

در ادامه اين نشست خبري همچنین پروین داداندیش معاون امور بانوان ستاد انتخاباتی روحانی با بیان اینکه هدف کلی روحانی در دولت تدبیر و امید یک حکمرانی خوب و شایسته است،گفت: شاخصه این حکمرانی خوب همبستگی، اعتماد ملی، انونگرایی، اخلاق محوری و واقع‌گرایی است.

وی همچنین تاکید کرد: حکمرانی خوب می‌تواند آرامش و امنیت را به جامعه باز گرداند و در این صورت بیشترین کسانی که نفع می‌برند، زنان خواهند بود.

داداندیش ادامه داد: امیدواریم در صورتی که روحانی رای آورد، در چهار سال آینده بتوانیم ارزیابی از عملیاتی‌بودن برنامه‌های وی داشته باشیم.

این استاد دانشگاه در تکمیل صحبتهای بیان شده از سوی دیگر افراد ستاد افزود:  در صورت بهتر شدن اقتصاد و بهبود شرایط و کم شدن دغدغه ها به طبع زنان نیز بزرگترین گروه هستند که از وضع بهره م یبرند.

در ادامه این نشست خبری ربیعی درباره چگونگی کناره‌گیری عارف از عرصه انتخابات اظهار داشت: من بیشتر تفکراتم به آقای عارف نزدیک بود و در دولت خاتمی نیز در کنار عارف بودم اما درخواست مردم برای ماندن یک کاندیدا بود و گرنه بنایی بر رفتن یک کاندیدا نداشتیم ما می‌خواستیم درخواست مردم را اجابت کنیم.

معاون سیاسی ستاد روحانی اضافه کرد: فشار بر روی خاتمی هم خیلی زیاد بود از طرفی طرفداران خاتمی می خواستند بین عارف و روحانی تصمیم بگیرند و از طرفی طرفداران ايت‌الله هاشمی فشار می‌آوردند که یک مکانیزم اتحاد برقرار شود بنابراین نمایندگانی از طرف عارف، روحانی، آيت‌الله هاشمی، خاتمی، سیدحسن خمینی و ناطق نوری جمع شدند و در
مجموع بنا شد براساس نظرسنجی و اجماع یک نفر کاندیدا بماند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حضور نمایندگان سیدحسن خميني و ناطق نوری به معنای حمایت آنها از روحانی در انتخابات است، گفت: من نمی‌توانم چنین تعبیری را به کار ببرم اما اگر بخواهیم از این جملات خوانش کنیم معنایش مشخص است که این شورای میانه‌رو نظر به روحانی داشته است.

ربیعی درباره ائتلافی که قرار بود بین عارف و روحانی شکل بگیرد ، عنوان کرد: این یک بده بستان سیاسی نبود ، روحانی به ظرفیت‌های عارف اعتماد کرد و عارف بزرگوارانه کنار رفت؛ اما در نهايت مشخص است که کناره گیری عارف به نفع روحانی است.

معاون سیاسی ستاد انتخاباتی روحانی با بیان اینکه عارف بیش از انتظار ما عمل کرد، گفت: درباره نظر سیدحسن خمینی و ناطق نوری من به دنبال معنایابی نیستم واقعیت همین است که گفته شد و بیش از این نمی‌توانیم استخراج کنیم.

پروین داداندییش نيز درباره کناره گیری عارف به نفع روحانی و نظر آيت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در این‌باره گفت: آيت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت وقت آن گذشته است که من دستوری بگویم چه کسی کنار برود و چه کسی بماند؛ کناره‌گیری عارف به نفع روحانی یک روند دموکراتیک بود و مردم خواستند که ائتلاف تشکیل شود و از اول هم مشخص نبود نتیجه ائتلاف چه می‌شود.

ربیعی در پاسخ به این سوال که در دولت روحانی چگونه به وضعیت تبعیض بین قومیت‌ها رسیدگی خواهد شد، گفت: روحانی با سیاست‌های قومی بیگانه نیست و به اعتقادم برنامه‌های کابینه روحانی مقدمات خوبی برای پاسخگویی به این نیاز دارد. ما در ایران هم‌پوشانی قومی و مذهبی داریم و اعتقاد داریم سیاست انقلاب اسلامی نادیده گرفتن هرگونه تبعیض مذهبی به خصوص مذاهبی که زیر چتر اسلام هستند، بوده است.

وی همچنین عنوان کرد: ما در دولت روحانی ایران را به شکل یک مجموعه خواهیم دید  به این معنا که به هویت همه قومیت‌ها و مذاهب در کنار هم احترام خواهیم گذاشت و آنها را در نظر خواهیم گرفت.

واعظی در پاسخ به این سوال که چرا در آستانه شکل‌گیری ائتلاف بین اصلاح‌طلبان شایعه رد صلاحیت روحانی مطرح شد، گفت: در آستانه ائتلاف و در شرایطی که بعد از مناظره سوم آراي روحانی جهش داشت، عده‌ای بی‌میل نبودند که موضوع رد صلاحیت اتفاق بیافتد لذا شورای نگهبان با هوشمندی با بیانیه‌ای به این شایعه خاتمه داد.

معاون تشکل‌های ستاد انتخاباتی روحانی در پاسخ به این سوال که اگر روحانی انتخاب شود چه اتفاق خاص و متفاوتی در مسئله سیاست خارجی ایران رخ خواهد داد، گفت: طبیعی است که سیاست‌های کلان توسط مقام معظم رهبری مشخص می‌شود اما بقیه‌اش برعهده مقام اجرایی است به این معنا که نقش دولت در تحقق اهداف بسیار بالاست اما براساس خط کلی نظام
تصمیم می‌گیرد.واعظی ادامه داد: روحانی در مسئله سیاست خارجی معتقد است اگر اعتمادسازی شود در سیاست‌هایمان با کشورهای مختلف جهان بازنگری می‌شود و در شرایط جدید حل مسئله هسته‌ای از شرایط فعلی خارج خواهد شد. با توجه به اینکه دنیا خاطره مثبتی از تعامل با روحانی دارد و وی را مردی می‌داند که اهل منطق است و با منطق از حقوق و اهداف نظام دفاع می‌کند لذا فکر می‌کنم رفتار سایر کشورها نیز تغییر خواهد کرد.

خبرنگاری از ربيعي پرسید آیا نماینده ستاد روحانی در جلسه شورای نگهبان پیشنهاد داد نماینده کاندیداها از لحظه پلمپ ندوق‌های رای تا زمان باز شدن آنها برای شمارش آرا حضور داشته باشند؟ گفت: شاید این پیشنهاد در زمانی که نوبت به نماینده آقای روحانی رسیده است مطرح شده باشد اما این نظر نماینده همه کاندیداها بود.

در ادامه محمود واعظی معاون تشکل‌های ستاد انتخاباتی روحانی گفت: من به نوبه خودم از عارف و نمایندگان ستاد ایشان تشکر می‌کنم تقریبا برای اولین بار است که کاندیداها وارد تخریب نشده‌اند و همان طور که رفیعی اشاره کرد بحث اخلاق در انتخابات خیلی تاثیرگذار است نتیجه این انتخابات هر چه باشد مهم این است که در راستای خواست مردم باشد و خواست روحانی و کارکنان ستاد ایشان این است که در کشور باید مشی بر اساس تعادل برقرار باشد.

وی ادامه داد: ما هم افراط را تجربه کرده‌ایم و هم تفریط را، به نظر ما اعتدال کلید حل بسیاری از مسائل است و اگر اعتدال در خدمت تدبیر قرار گیرد می‌تواند امید را در نسل آینده برای آینده آن ها به وجود بیاورد.

 واعظی با اشاره به این مطلب که در نوشتن برنامه روحانی دخیل بوده است تصریح کرد: تلاش مجموعه براین بود که مشکلات اقتصادی کشور را ریشه‌یابی کنیم و به جای شعار دادن راه حل علمی با استفاده از تجارب کارشناسان مجرب تدوین کنیم.

 وی ادامه داد: اگر کتاب برنامه‌های آقای روحانی را مطالعه کنید جنبه علمی و پژوهشی در آن مشخص است.

وی با بیان این مطلب که اهداف مجموعه‌ای که برای روحانی کار می‌کند مشخص است اظهار داشت: در تبیین برنامه‌های دکتر به سه موضوع اهمیت دادیم 1-نجات اقتصادی، 2-تعامل موثر و سازنده با جهان 3-احیای اخلاق و منشور حقوق شهروندی

واعظی در ادامه به تشریح اهداف دولت تدبیر و امید تصریح کرد: یکی از اهداف مهمی که دولت تدبیر و امید دنبال می‌کند احیای منشور حقوق شهروندی است این مسئله بسیار مهم است که دولتی عنوان کند که من به حقوق مردم معتقد هستم و همه افراد از حقوق یکسان برخوردارند این مسئله موضوع بسیار مهمی است که دکتر روحانی در سیاست خود به آن معتقدند.

وی در پایان سخنرانی خود خاطر نشان کرد: از دکتر عارف تشکر می‌کنم برای این که ایشان سعی کردند تصمیم‌گیری برای عده ای از مردم در بعضی از گروه‌ها مایوس شده بودند راحت‌تر شود به نظر می‌رسد این اتفاقی که ما شاهد آن هستیم روند مثبتی را در کشور به وجود آورده و ما با یک شرایط جدید مواجه خواهیم شد.

قابل ذکر است که در این کنفرانس مطبوعاتی که با حضور محمود واعظی، علی ربیعی معاون سیاسی ستاد و پروین داداندیش معاون امور زنان ستاد برگزار شد به سوالات خبرنگاران حاضر در این نشست نیز پاسخ داده شد.

ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه آیا در دولت آقای روحانی از تمامی اسم‌ها و گروه ها استفاده خواهد شد گفت: قطعا در برنامه‌های آقای روحانی از همه ظرفیت‌ها در هر گروه و جناحی استفاده خواهد شد حتی در بیانیه ایشان که امروز صبح منتشر شده نام اصولگرایان هم ذکر شده است.

وی ادامه داد: مشکل امروز کشور واقعا مشکل تدبیر است وقت این نیست که بخواهیم جناح بندی کنیم وافراد را کنار بگذاریم آقای روحانی یکی از اعضای جامعه روحانیون مبارز است و اگر خدا و مردم بخواهند جنبه‌های استفاده از همه نخبگان را خواهیم دید. 

واعظی در تکمیل سخنان ربیعی اظهار داشت: کشور بزرگ ایران نمی‌تواند با یک گروه خاص اداره شود البته این حرف، حرف دکتر روحانی است. کسی که می‌آید کشور را تقسیم بندی و یا به اصطلاح شقه شقه می‌کند به دنبال انحصار است و این خط کشی‌های انجام شده به جز ضرر و خانه دیگری نخواهد داشت.

وی در ادامه بیان کرد: دشمن می‌خواهد کشور ما یکپارچه نباشد 34 سال پیش امام(ره) در پاریس و همین طور پس از بازگشت به ایران بر وحدت کلمه تاکید کردند، زیرا به لزوم و نیاز این مسئله پی برده بودند چرا در جامعه ایرانی که اخلاق برآن حاکم است باید خودی و غیرخودی داشته باشیم.
واعظی با بیان این که بحث اعتدال یک تعریف دارد ادامه داد: ما با افراط و تفریط مخالفیم راه امام و رهبری در چارچوب مشی اعتدال جای می‌گیرد و طیف آن از جایی شروع می شود اصول گرا و اصلاح طلب از افراط دست بردارند.

 وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فکر می‌کنید آقای روحانی رای دهنده کم دارد و احتیاج به تبلیغ بیشتری و این که به نظر شما ایا احتمال دارد که اصوالگرایان با یکدیگر ائتلاف کنند گفت: دکتر روحانی به دلیل نوع کاری که در این مدت داشته اند کمتر با طبقات مختلف در جامعه ارتباط داشته اند و بیشترین حوزه ارتباطی ایشان در قشر روشن فکران و تحصیل کردگان هستند ین قشر هر چند که بسیار تاثیر گذار هستند اما قشر گسترده‌ای نیست و از نظر رای دوره کوتاهی به وجود آمد تا آقای روحانی را بشناسند.

 وی ادامه داد: ما در ستاد به این مسئله توجه کرد‌ه‌ایم که با توجه به مشکلات اقتصادی خیلی هزینه نکنیم و فکر می‌کنیم که ریشه بسیاری از فسادها در دولت از زمان انتخابات شکل می‌گیرد و دولت‌ها دست خود را در برابر هر کسی دراز می‌کنند اما ما از اول گفتیم که این کار را نخواهیم کرد.
وی ادامه داد:بر همین اساس کاری که باید بیشتر در کشور انجام دهیم این است که با طبقه و اقشار پایین جامعه و اقشاری که کمتر با رسانه ها در تماس هستند بیشتر ارتباط برقرار کرده و مانور بدهیم و امید ما این است که موجی که در چند روز گذشته به نفع آقای روحانی این حس را در مردم ایجاد کند که در 7 خانه یک ستاد تبلیغاتی دکتر روحانی است.

واعظی همچنین با اشاره به رقبای دکتر روحانی در انتخابات اظهار داشت: ما از ابتدا در طراحی‌هایمان برای هیچ کس هدف گذاری نکردیم حتی منشور ما در ستاد این بود که هیچ کس حق تخریب رقیب را ندارد و هنگامی که دکتر روحانی در مناظره خود از جمله من فرهنگی نیستم معنای تخریب نداشت بلکه در پاسخ به یک سوال بود.

ربیعی نیز در پاسخ به این سوال که جایگاه عارف در دولت روحانی کجاست اظهار داشت: این بحث‌ها بجز اینکه منزلت کار آقای عارف را پایین بیاوریم سود دیگری را ندارد فقط این مسئله را عنوان می‌کنند که از ابتدا چینین قراری نبوده که بخواهند به شرط انتساب سمت کناره گیری کنند به روحیه‌ای که از آقای عارف می‌شناسم به هر چه تعهد کرده بود تمکین کرد اما قطعاً آقای عارف سرمایه بزرگی در حوزه اخلاق و فرهنگ است.

واعظی در پایان این نشست مطبوعاتی اظهار داشت: این ائتلاف مخلص هم داشت از اولین مصاحبه‌ای که عارف در شبکه دو برگزار کرد مجری سوال کرد که آیا شما تا آخر انتخابات می‌مانید و دکتر عارف پاسخ داد من به کسی ائتلاف نکرده‌ام باید این سوال را از کسانی پرسید که ائتلاف کرده‌اند این مسئله بیانگر این است که از ابتدا هم شخصی پست پرده وجود داشت که مانع ائتلاف دکتر عارف و روحانی بود و حال که این اتفاق افتاده و از رسیدن به هدفش مایوس شده می‌خواهد از این مسئله سوء استفاده کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین