کد خبر: ۱۹۷۲۱
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۸۴ - ۲۱:۴۹
ابراهیم یزدی:

باید از باب دیپلماسی در برخورد با انگلیس وارد شد

آفتاب‌‌نیوز : در ایران  مقامات  بلند پایه نظامی می گویند انفجارهای اهواز بوی انگلیس می دهد و انگلیسی ها هم می گویند ایران برای کشتن سربازان انگلیس کماندو تربیت می کند. 
دکتر ابراهیم یزدی دبیر کل نهضت آزادی در مورد ادامه تنش میان ایران و انگلیس گفت: تنش اخیر میان انگلیس و ایران از زمان تصویب قطعنامه اخیر شورای حکام و رای مثبت سه کشور اروپایی به این قطعنامه آغاز شد. دبیر کل نهضت آزادی در ادامه گفت: روابط ایران و انگلستان تاکنون بنا به دلایلی روابطی حسنه بوده و بجز فراز و نشیب های استثنایی هر دو دولت توانسته بودند روابط عادی و دوستانه خود را حفظ کنند اما اخیرا پس از تصویب قطعنامه در واکنش به رای انگلیس در شورای حکام تحرکاتی علیه سفارت انگلیس در ایران آغاز شد و عده ای به سفارت حمله کردند و عده پی گیر قطع روابط هستند. 
وزیر امور خارجه دولت مرحوم بازرگان در ادامه با اشاره بر اینکه جریانی در ایران وجود دارد که به دنبال موضع گیری علیه کشورهای اروپایی و افزایش انزوای دیپلماسی ایران است گفت: اما طبیعی است هیچگونه مدرک یا شواهدی مبنی بر دخالت ایران در قتل سربازان انگلیسی ارائه نداده اند و از سوی دیگر هم دولت ایران اگر چه انفجارهای اخیر در اهواز را به گردن انگلستان انداخته است اما ایران نیز هیچگونه شواهد و مدارکی دال بر دخالت انگلیس در این قضییه ندارد. 
دکتر یزدی در ادامه گفت: طرفین از این حوادث به صورت جنگ تبلیغاتی علیه هم استفاده می کنند. 
دبیر کل نهضت آزادی در ادامه با طرح این سوال که آیا افزایش دامنه تشنج دیپلماسی ایران با اروپا به صورت عام وانگلستان به طور خاص به نفع ایران است یا خیر گفت: تصور می کنم حتی در میان صاحب نظران داخل حاکمیت کسانی هستند که ادامه تشنج را به نفع منافع ملی ایرانیان نمی دانند. 
دکتر یزدی در پایان گفت: حتی اگر چنانچه شواهد قطعی مبنی بر دخالت انگلستان در انفجارهای اهواز وجود داشته باشد راه حل ایران واکنشهای پرخاشگرانه نیست بلکه می بایستی از امکانات دیپلماسی برای کاهش تشنج با هدف حل آن اقدام کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین