کد خبر: ۱۹۷۴۴۷
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۳

گاردین: روحانی میانه‌رو و حامی اصلاح‌طلبی است/واشنگتن پست:میانه‌روترین کاندیدا‌ پیشی گرفت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ایسنا نوشت:

در پی اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خارجی به پوشش اخبار انتخابات ادامه دادند و روزنامه گاردین گزارش داد که در حالی که ناظران نسبت به انتخابات ایران ابراز خوش‌بینی کرده‌اند احتمال اینکه رییس جمهور جدید ایران در دور دوم مشخص شود کم نیست.

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارش خود نوشت که با توجه به نتایج اولیه یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران به نظر می رسد که حسن روحانی از سایر کاندیدا‌ها پیشی گرفته است و حتی احتمال به دست آوردن اکثریت آرا توسط وی وجود دارد، گرچه کشیده شدن انتخابات به دور دوم محتمل‌تر به نظر می‌رسد.

این روزنامه در ادامه با اشاره به نتایج انتخابات که صبح روز شنبه اعلام شد نوشت که در حالی که روحانی با رقیب اصولگرای خود رقابت می‌کند به نظر می‌رسد احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم وجود دارد. ولی اگر فاصله بین رای‌های روحانی و 5 کاندیدا‌ی دیگر همچنان افزایش یابد برنده شدن وی در دور اول انتخابات دور از انتظار نیست.

گاردین در ادامه نوشت: مقامات ایران ابتدا اعلام کرده‌ بودند نتایج انتخابات از ساعت 2 بامداد روز شنبه اعلام می‌شود، ولی نتایج اولیه چهار ساعت دیرتر اعلام شد.

گاردین در ادامه با بیان اینکه حمایت رهبران اصلاح‌طلب از روحانی شور و هیجانی به انتخابات ریاست‌جمهوری بخشید، نوشت که روحانی که 65 سال دارد تنها فرد روحانی در میان کاندیدا‌ها است، ولی چهره‌ای میانه‌رو و حامی اصلاح‌طلبی تلقی می‌شود.

میانه‌روترین کاندیدا‌ی انتخابات ایران از رقبای خود پیشی گرفته است

روزنامه واشنگتن پست با اعلام این که میزان آرای انتخابات ریاست جمهوری بالاتر از آن چه انتظار می‌رفت بود، نوشت که به نظر می‌رسد میانه‌روترین کاندیدا‌ی انتخابات از رقبای خود پیشی گرفته است. این روزنامه آمریکایی با اشاره به نتایج اولیه انتخابات که صبح روز شنبه توسط مقامات ایرانی اعلام شده است نوشت که اگر هیچ‌یک از کاندیدا‌ها اکثریت آرا را به دست نیاورد انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.

واشنگتن پست در بخش دیگری از گزارش خود نوشت: تلاش مقامات ایران برای ترغیب مردم به شرکت در انتخابات، ظاهرا موفقیت‌آمیز بوده است، چرا که حضور گسترده رای دهندگان در پای صندوق‌های رای مقامات ایران را ترغیب کرد که چهار بار زمان رای‌گیری را تمدید کنند و به جای ساعت 18 در ساعت 23 پایان رای‌گیری را اعلام کنند.

این روزنامه در ادامه نوشت: از آن جا که روز جمعه هوا بسیار گرم بود بسیاری از مردم ایران صبر کردند تا پس از غروب خورشید به پای صندوق‌های رای بروند و کسانی که تا ساعت 23 خود را به صندوق‌ها رساندند اجازه رای دادن را پیدا کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین