کد خبر: ۱۹۷۵۶۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۵

جزئیات آئین‌نامه نقل و انتقال دانشجویان داخلی

معاون سازمان امور دانشجویان کشور جزئیات آئین‌نامه نقل و انتقال دانشجویان داخل را اعلام کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: مجتبی بذرافشان معاون سازمان امور دانشجویان در نشست خبری صبح امروز در سازمان امور دانشجویان کشور در رابطه با آئین‌نامه‌های جدید توسعه ورزش‌های همگانی در دانشگاه‌ها، گفت: برای موسسات غیر انتفاعی و موسسات غیر دولتی مجوز دریافت شهریه‌ای صادر شده که بتواند خدمات دانشجویی فرهنگی و ورزشی به دانشجویان ارائه کند، این مجوزها با شرایط خاصی صادر می‌شود و 6 تا 7 شرط جدی دارند که از بین حدود 400 موسسه غیر انتفاعی تاکنون 111 موسسه توانسته‌اند مجوز دریافت این شهریه را بگیرند.

وی افزود: این شهریه تا سال گذشته مبلغ 21 هزار و 600 تومان بود که این مبلغ در سال 92-93 به 30 هزار تومان افزایش پیدا کرده است که البته باید تاکید کنیم خدمات ارائه شده به مراتب بیشتر از مبلغی است که دریافت می‌شود. ضمن اینکه در این خدمات تاکید ویژه‌ای بر ارائه خدمات مشاوره‌ای برای دانشجویان داشته‌ایم.

* برگزاری آیین نکوداشت دانش‌آموختگان غیرایرانی

بذرافشان خاطر نشان کرد: مطابق سال‌های گذشته آیین نکوداشت دانش آموختگان غیر ایرانی، امسال هم برگزار می‌شود که یازدهمین آیین امسال به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد خواهد بود.

وی افزود: امسال در مجموع  176 نفر دانش آموخته غیر ایرانی از17 دانشگاه‌ تابع وزارت علوم داریم و خود دانش آموختگان از بیست کشور مختلف هستند. این مراسم 12 تیرماه در دانشگاه فردوسی مشهد و همزمان با ششمین جشنواره فرهنگ ملل به مدت سه روز برگزار خواهد شد.

بذرافشان در توضیح تعداد دانش آموختگان خارجی در مقاطع تحصیلی مختلف گفت: دانش آموختگان کشورهای مختلف در مقطع کارشناسی 98 نفر، کارشناسی ارشد 61 نفر و دکتری 17 نفر هستند.

وی افزود: اکثریت این دانشجویان مسلمان هستند و تنها 11 نفر آنها غیر مسلمان هستند.

معاون سازمان امور دانشجویان در ادامه تصریح کرد: دانش آموختگان دختر خارجی 58 نفر و آقایان 118 نفر هستند که آنها از کشورهای همسایه و همجوار گرفته تا اندونزی، کره جنوبی، ژاپن، هندوستان، مالزی، بوسنی، قرقیزستان، پاکستان، ویتنام و کشورهای آفریقایی مثل سنگال برای تحصیل به ایران آمدند.

* آیین‌نامه میهمانی و انتقال

بذر افشان همچنین درباره تغییرات آیین نامه میهمانی و انتقال گفت: آیین نامه جدید میهمانی و انتقال با تفاوت‌هایی نسبت به گذشته امروز به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود. در این آیین نامه سیاست‌های تشویقی و تنبیهی بر حسب مورد هم در نظر گرفته شده است.

بذرافشان با اشاره به تغییرات در نظر گرفته شده در این آیین نامه اظهار داشت: اولین مورد، تشکیل کمیته نظارت بر انتقال و میهمانی است که وظیفه آن نظارت بر عملکرد دانشگاه‌ها از طریق سامانه است.

وی به دو تغییر عمده در تغییر اول میهمانی مبنا،اشاره کرد و گفت: در نظر گرفتن حد نصاب 90 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در رشته مقصد که قبلا 95 و 90 درصد بوده است، یکی از تغییرات به شمار می‌رود.

بذرافشان تغییر بعدی را در نظر گرفتن استفاده از میهمانی حداکثر تا 4 نیم سال در میهمانی مبنا دانست که دانشجویان بعد از آن می‌توانند درخواست انتقال یا میهمانی دائم دهند.

معاون سازمان امور دانشجویان افزود: طبق آیین نامه جدید، میهمانی از دانشگاه‌ها و موسسات غیر دولتی و دولتی در صورت توافق مبدا و مقصد آزاد است، هر چند انتقال شامل این مورد نمی‌شود.

به گفته وی، همچنین میهمانی از موسسات دولتی و غیر دولتی به موسسات علمی کاربردی ممنوع است که این مورد درباره دانشجویان متقاضی موسسات غیر دولتی به فنی و حرفه‌ای و برعکس هم صدق می‌کند.

بذرافشان در ادامه خاطر نشان کرد: برای تمام دانشگاه‌ها و موسسات دولتی ظرفیت پذیرش میهمانی و انتقال را 20 درصد ورودی همان سال در نظر گرفتیم که این مورد برای موسسات غیر دولتی به صورت همان 15 درصد قبل اعمال می‌شود.

معاون سازمان امور دانشجویان با اشاره به شرایط انتقال دانشجویان توام با تغییر رشته گفت: انتقال توام با تغییر رشته از طریق سامانه انجام نمی‌شود و این کار باید از طریق مکاتبات بین دو دانشگاه مبدا و مقصد صورت گیرد.

وی همچنین ممنوعیت انتقال دانشجویان را در مواردی مثل شبانه به روزانه، پیام نور به روزانه، غیر دولتی به دولتی و دولتی به فنی حرفه‌ای معرفی کرد و انتقال فنی حرفه‌ای‌ها به غیر دولتی‌ها و پیام نور به غیر دولتی‌ها را بلامانع دانست.

بذرافشان با اشاره به وضعیت انتقال دانشجویان شبانه به روزانه گفت: اگر دانشجویی در مبدا دانشجوی دوره شبانه بود و در مقصد نمره قبولی روزانه را به دست آورد در زمان انتقال به دوره روزانه منتقل می‌شود و مدرک آن نیز توسط دانشگاه مقصد صادر می‌شود.

وی افزود: در سالیان اخیر بعضی از موسسات با مشکلی رو به رو بودند که این مشکل مربوط به پر نشدن ظرفیت آنها بود. مسلما برای آنها تشکیل کلاس با 5 یا 6 دانشجو صرف نمی‌کرد و آنها دانشجویان را میهمان یا منتقل می‌کردند که ما در آیین نامه جدید این قانون را تصویب کردیم که در صورت بروز چنین مشکلی، به دلیل اینکه اینکار با اراده دانشجو صورت نگرفته، دانشگاه مبدا حق دریافت شهریه ندارد.

* انتقال دانشجویان شاهد و ایثارگر

معاون سازمان امور دانشجویان در ادامه با اشاره به وضعیت نقل و انتقال دانشجویان شاهد و ایثارگر گفت: انتقال دانشجویان در همه مقاطع یک بار انجام می‌شود که این در مورد دانشجویان شاهد و ایثارگر هم صدق می‌کند. بر این اساس دانشجو بعد از ورود به دانشگاه تنها یک بار حق انتقال یا میهمانی دارد.

وی افزود: دانشجویان شاهد و ایثارگر علاوه بر امکان استفاده از شرایط انتقال و میهمان در آیین نامه خودشان می‌توانند از طریق آیین نامه جدید دانشجویان عادی هم اقدام به این کار کنند.

بذرافشان در توضیح آمار انتقال دانشجویان شاهد و ایثارگر از سال 88 گفت: در سال 88 در نیم سال اول 386 نفر و در نیم سال دوم 99 نفر انتقال پیدا کردند. این آمار در سال 89 به صورت 533 نفر در نیم سال اول و 81 نفر در نیم سال دوم تغییر پیدا کرد.

معاون سازمان امور دانشجویان افزود:  نقل و انتقال در سال 90 یک بار انجام شد که در این سال 865 دانشجو شاهد و ایثارگر به دانشگاه‌های مقصد منتقل شدند. در نیم سال اول 91 هم 855 نفر و نیم سال دوم 37 نفر منتقل شدند.

بذر افشان خاطر نشان کرد: میهمانی در هر حالت دائم، ترم به ترم و سال به سال که باشد مدرک توسط دانشگاه مبدا صادر می‌شود و تنها در صورت انتقال کامل، مدرک توسط دانشگاه مقصد صادر می‌شود.

به گزارش فارس، بذرافشان در پایان گفت: آیین نامه تسهیلات شاهد و ایثارگر هم اکنون در امور دانشجویان تدوین شده و ما منتظر تصویب آن در ستاد مرکزی شاهد و ایثارگر هستیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
سلماز مجیدیان خلیلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
0
0
من دانشجوی مهندسی شیمی یکی از دانشگاهای البته دولتی روزانه بوده وتا کنون۳۴واحد با این ترم پاس میشود ومعدل ترم اول بنده۱۵ شد ایا با استناد ب موافقت معاون اموزش دانشگاه مبدا متقاضی مهمانی به فردوسی میباشم چند درصد احتمال پذیرش از سوی دانشگاه مقصد را امید داشته باشم ( با استناد به موافقت دانشگاه مبدا)
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
0
0
سلام لطفا کمکم کنید من شبانه قبول شدم ولی از شهر خودم دوره و دنباله انتقالی ام ایا امکان داره و چگونه است. ورودی 96 هستم لطفا کمکم کنید
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین