کد خبر: ۱۹۷۷۴۱
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۸
اولین نشست خبری رئیس جمهور منتخب برگزار شد؛

روحانی : ملت ایران کاری نکرده که استحقاق تحریم ظالمانه را داشته باشد

اولین نشست خبری رئیس جمهور منتخب مردم ایران در سالن همایش آفتاب در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد . رئيس‌جمهور منتخب در ابتداي سخنان خود ضمن تبريک اعياد شعبانيه و خيرمقدم به اصحاب رسانه گفت: اين جلسه به شما تعلق دارد و من تنها مسائل کوتاهي را ذکر مي‌کنم. لازم مي‌دانم از ملت بزرگ و هوشمند ايران بخاطر خلق روزهاي بيادماندني تقدير کنم.این تنها يک انتخابات و حضور نبود، اعلام اعتماد بود، مشارکت فعال و آغاز فصل نو بود، همه مي‌گفتند غصه‌ها سر آمده و مردم سر صندوق شرايط نويني را خلق کردند و همه جشن گرفتند چون همه پيروز بودند.درود بر همه جوانان وطن، سپاس مي‌گويم به کسانيکه اعتدال را برگزيدند، آن‌ها که اخلاق، رفتار، وحدت، همدلي و انسجام را آفريدند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرویس سیاسی - وی خطاب به ملت بزرگ ايران با بیان اینکه وعده‌هاي انتخاباتي را فراموش نخواهم کرد ، افزود : از خداوند توفيق مي‌خواهم که بتوانم همه آن‌ها را انجام دهم و البته همه کارها بر اساس اولويت‌ها اجرا مي‌شود. خدا را گواه مي‌گيرم که در ايام انتخابات کمتر دنبال رقابت بودم و تنها مسائل کشور را مورد توجه قرار دادم، توهين‌ها و تخريب‌ها را براي هميشه از ياد ببريم. مثل جوان‌ها باشيم و از آن‌ها ياد بگيريم و با صداقت، پاکي، پاک‌دلي و ... به مسائل بپردازيم.دولت شما، دولت تدبير و اميد با مشي اعتدال اهداف‌ملي را دنبال مي‌کند.

به گزارش آفتاب، وي در ابتدا در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مرکزی خبر مبني بر اينکه مصداق اعتدال در اقتصاد و سياسيت چيست؟ پاسخ داد: اعتدال همان مشي و شيوه‌اي است که مسير قانون‌گرايي را دنبال کند و در مسير افراط و تندروي و يا در مسير تفريط قرار نگيرد. در مقام عمل تا جايي که امکان‌پذير است کار به خود مردم واگذار خواهد شد.

در ادامه دکتر روحاني در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر درباره برنامه خود براي بهبود مشيت و اوضاع اقتصادي چيست؟ پاسخ داد: اولين اولويت مسائل اقتصادي و معيشت مردم است و براي اين کار ضروري و لازم است که در دومرحله، مرحله اول تامين نيازها و کالاهاي اساسي است و در فاصله 40 روز تا آغاز کار دولت جديد، با دولت دهم همکاري‌هاي صورت گيرد تا به نيازهاي آني طي 2 ماه آينده برنامه‌ريزي شود و مرحله دوم برنامه‌ريزي براي آرامش و ثبات در ناه‌هاي آينده است تا هم ظرفيت‌هاي مختلف اقتصاد فعال شود، نقدينگي به سرعت کنترل و هدايت شود به سمت توليد که با سامان اين امور اولين قدم‌ها برداشته خواهد شد و آثار خود را در ماه‌هاي اوليه نشان مي‌دهد که اين آثار هم در بحث تورم و هم در بحث اشتغال ظاهر مي‌شود.

وي در پاسخ به سوال دوم خبرنگار شبکه خبر مبني بر اينکه دولت شما از موفقیت بوجود آمده در افزایش تعامل با سایر کشورها چگونه بهره خواهد برد افزود : دولت جديد احساس مي‌کند فرصت جديدي براي تعامل با سطح دنيا بوجود آمده که اين فرصت را مردم آفريده‌اند و من اميدوارم همه استفاده کنند چراکه منتج  به منافع متقابل مي‌شود.

رئیس جمهور منتخب ملت ایران در پاسخ به سوال الجزيره عربی مبني بر اينکه ولیعهدعربستان از اولین کسانی بود که تبریک گفت. در زمان ریاست شما روابط با کشورهای عربی و خلیج فارس چگونه خواهد بود و نظرتان راجع به بحران در سوریه چیست؟ گفت:  اولویت دولت در سیاست خارجی روابط دوستانه و نزدیک باهمه همسایگان خواهد بود. یعنی با 15 کشور همسایه یک  رابطه بسیار نزدیک باحسن همجواری و با دوستی و روابط متقابل بر اساس احترام و منافع متقابل خواهد بود، حوزه خلیج فارس ویژگی‌های خاص خود را دارد به خاطر اهمیت استراتژیک خلیج فارس. با کشورهای جنوب خلیج فارس همسایه و برادر هستیم و با عربستان هم برادر هستیم و قبله‌گاه مسلمانان در آن کشور است و ما رابطه بسیار نزدیک منطقه‌ای فرهنگی و تاریخی داریم و صدها ایرانی در سال برای زیارت خانه خدا به آن کشور سفر می‌کنند و اتباع سعودی هم به ایران سفر می‌کنند. خوشحالم که اولین تفاهم‌نامه امنیتی بین ایران و عربستان سعودی از طرف ایران با امضای بنده بود. ان‌شالله در دولت آینده روابط بسیار خوب با همسایگان بویژه با عربستان خواهیم داشت. سوریه مسائل سوریه حل آن به عهده مردم سوریه است . تصمیم‌گیر نهایی نسبت به سرنوشت سوریه ملت سوریه است. البته ما با تروریسم مخالفیم و باجنگ داخلی مخالفیم و با دخالت‌های کشورهای دیگر مخالفیم. امیدواریم با کمک همه کشورهای منطقه و جهان هرچه زودتر صلح و آرامش به سوریه برگردد و هدف و نظر ملت سوریه محقق شود.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار  خبرگزاری مهر مبني بر اينکه جشن پيروزي دولت شما و از بين‌رفتن بيکاري و بهبود وضع اشتغال در کشور در چه زماني برگزار مي‌شود؟ اظهار داشت: به کمک مردم بزودي، زمانيکه رونق اقتصادي درست شود و فضاي کسب و کار بهبود يابد، مشکلات اشتغال نيز حل مي‌شود و در اتداي رونق اقتصادي دولت آيين‌نامه بهبود فضاي کسب و کار را تدوين کرده و آن را اجرايي مي‌کند تا شاهد باشم در سال اول اولين آثار آن را ببينيممشکلاتی هم بخش‌های تولیدی دارند که دولت برنامه‌ریزی خواهدکرد که ان مشکلات را قدم به قدم رفع خواهد کرد و آثارش را در همان سال اول خواهیم دید و هر وقت نرخ بيکاري تک‌رقمي شود جشن کوچکي مي‌گيريم و اگر نرم آن به ميزان جهاني رسيد، جشن ملي مي‌گيريم.

 روحاني در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس مبنی بر اينکه تحريم‌ها را چه زمانی مرتفع مي‌کنيد، پاسخ گفت: ملت ايران کاري نکرده که مستحق تحريم باشد و تحريم‌ها ظالمانه است، ابزار ارتجاعي است مخصوصا در شرايطي که امروزه حتي غرب با معضلات  اقتصادي مواجه است و اين تحريم اگر سودي داشته باشد تنها براي اسرائيل است، براي اينکه تحريم کاهش يابد، قدم گذاشتن در مسير شفافيت بيشتر است البته برنامه‌هاي ما شفافيت دارد اما حاضريم براي همه مردم دنيا روشن کنيم که اقدامات ايران کاملا ر چارچوب قانون است، ثانيا اعتماد ميان ايران و کشورها را بهبود مي‌بخشيم.

رئس‌جمهور منتخب ايران در پاسخ به سوال خبرنگار راديو ايران مبني بر اينکه  آیا قصد دارید به صورت ثابت و فصلی از طریق رادیو با مردم صحبت کنید؟  گفت: سخن گفتن و گزارش دادن به مردم فخر و افتخار برای من و دولت تدبیر و امید خواهد بود اما اینکه به طور منظم یا فصلی یا نوبه‌ای باشد کمی زود است البته اگر منظم باشد بهتر است ولی در اصل قول می‌دهم در رسانه ملی و رادیو در مقاطع مختلف بامردم عزیز حرف بزنم و گزارش بدهم و نکاتی هم که از طریق رادیو شنیده می‌شود پاسخ  دهم.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار ايرنا مبني بر اينکه مهمترین اقدام اقتصادی شما برای رفع تورم در کوتاه‌مدت چیست و اينکه  پروژه مسکن مهر و یارانه‌ها را به چه شکلی ادامه می‌دهید؟ پاسخ داد: راه حل اساسی اقتصاد رونق تولید است و هدایت پس اندازهای مردم و نقدینگی بهسمت تولید چراکه پس انداز نسبتش خوب است لذا باید هدایت کنیم. بانک‌ها باید به صورت بنگاه‌هایی که باید بتوانند سرمایه لازم برای تولید را مهیا کنند آماده شوند. تحرکاتی باید در بانک‌ها بوجود بیاید و مشوق‌های تولید اولین قدم است. ظرفیت‌های خالی امروز تولید را پر می‌کنیم. مقصودم از تولید تنها صنعت و کشاورزی نیست بلکه توریسم هم از همین مسائل اشتغال‌زاست. اصل مسکن باید تکمیل شود. اشکالاتی دارد که باید مرتفع شود. بعضی جاها به صورت خوابگاه درآمده که باید به صورت شهرک دربیاید. یارانه نقدی ادامه خواهد یافت. از فردا مصمم هستم کمیته‌ اقتصادی مشترکی دوستان من و مجلس تشکیل شود برای ادامه این کار.

 روحاني در پاسخ به سوال خبرنگار فرانس 24 مبني بر اينکه ايا شما تصميم داريد براي  از سرگيري مذاکرات غني‌سازي را متوقف کنيد، پاسخ داد: آن دوره گذشته و ما گام‌هاي اعتمادسازي را برداشتيم. ما با آقای شیراک در مذاکرات سال 2005 به توافق نهایی رسیدیم که چگونه اعتماد ببین المللی جذب شود و غنی سازی ادامه یابد آلمان نیز موافقت کرد اما انگلیس با فشار آمریکا موافقت نکرد و کار ناقص ماند. یکی از راه حل ها همین توافقات من با آقای شیراک بود.

 رئيس دولت يازدهم در پاسخ به سوال ايسنا مبني بر اينکه اولين قفلي که کليد روحاني باز مي‌کند، چيست اظهار داشت: اولین قفل باز شد. اولین مسئله مسئله سرمایه اجتماعی بود که مهمترین سرمایه است که ارتقا یافت با حضور و مشارکت مردم و این شادمانی سراسری نشان داد که با اعتماد مردم مشارکت مردم و نشاط مردم، ایران باز هم برترین هست.

 وی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه شرق شرق مبني بر اينکه پیگیری مطالبات اصلاح‌طلبان در دولت شما به چه صورت خواهد بود؟ گفت: از همه آنهایی که حمایت کردند، صمیمانه تشکر می‌کنم. یادمان باشد من از امروز رئیس جمهور همه مردم ایران هستم. و آنچه وظیفه من هست این است که به خواست همه ملت ایران توجه کنم و از خدا هم توفیق می‌خواهم به همه مطالبات به حق مردم باکمک مردم عمل کنم. همواره به کمک مستمر یکایک مردم نیاز داریم. کاملا امیدوارم اما این امید را باید همه با دست خود بسازیم. همه مطالبات قانونی و به حق همه احزاب و گروه‌ها و جناح‌ها مدنظر خواهد بود. اجرای قانون اساسی وظیفه‌ام است و پایبند خواهم بود برای اجرای تمام اصول قانون اساسی.

دکتر روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار ژاپنی مبني بر اينکه شما تصميم گرفتيد سوريه را تسليح کنيد، اظهار داشت: مسئله سوريه با راي و نظر مردم سوريه حل و فصل مي‌شود و تنها چيزي که نگراني مردم ماست، وقوع جنگ داخلي و دخالت بيگانگان است که باید پایان یابد. دولت فعلی سوریه باید به عنوان دولت در نظر همه کشورهای جهان باشد. در انتخاباب 2014 نظر مردم هرچه بود، حاکم خواهد شد.

خبرنگار روزنامه ايران سپيد با بيان اينکه ده‌ها سال است که معولان و نابینایان به صورت سمبلیک مورد عنایت قرار می‌گیرد. راه حل شما برای رفع مشکل مضاعف این عزیزان چیست. من یک احمدی‌نژادی هستم و به خاطر حفظ و سربلندی ایران و با توصیه رهبری و رئیس جمهور برای دولت شما تلاش خواهم کرد. شما مدیران را درو می‌کنید یا از آنها استفاده می‌کنید؟ گفت:  من گفتم کلید دارم، داس ندارم. دولت آینده دولت کارآمد و شایسته‌سالار خواهد بود. همه آن عزیزانی که در این 8 سال کار و تلاش کردند و شایسته هستند، دربرابر آنها تواضع می‌کنم از آنها استفاده خواهد شد البته اگر کسی اتوبوسی آمده باشد و بدون بلیط آمده باشد، خودش آمده است. در دولت آینده از همه مدیران شایسته و متعهد استفاده خواهد شد. به سهم خودم اجازه نخواهم داد در دولت آینده به کسی توهین یا تهمت زده شود .البته ما اول باید در داخل تلاش کنیم اگر کسی فاصله گرفته، جذبش کنیم و جذب اولین قدم ماست، اگر مردم نقدی دارند  نباید زود آنها را دشمن کنیم.ملت عزیز ما دوست کشور و نظام هستند و زیر خیمه ایرانیت اسلامیت و ولایت هستند و اگر کسی گله‌ای دارد، باید جذب شود.در بحث معلولان و روشندلان نیز رسیدگی به وضعیت آنها در اولویت دولت آینده خواهد بود.

رئيس دولت يازدهم در پاسخ به سوال خبرنگار بي‌بي‌سي مبني بر اينکه ايا براي بهبود رابطه ا انگليس برنامه‌اي داريد يا خير، گفت: مبناي ما اين است که اگر با کشوري مشکل داريم آن را رفع و حل و فصل کنيم که البته احترام متاقبل بايد مبنا قرار گيرد و دولت انگليس هم از اين قاعده مستثني نيست.

وي در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار عصر اقتصاد مبني بر اينکه در زمینه تصمیم‌گیری‌های اقتصادی تغییراتی خواهید داشت؟ گفت:.قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار حتما اجرا خواهد شد. وظیفه دولت است  .بنده معتقدم که سياست‌هاي اصل 44 بدرستي انجام نشده  که باید دقیقا اجرا شود.. باید تلاش کنیم به هدف مقام معظم رهبری دست پیدا کنیم. هر جایی اگر نظر خاصی دارد دولت، حتما به صورت لایحه تقدیم مجلس خواهد کرد. مطمئنم نمایندگان عزیز مجلس هم با دولت آینده همکاری خواهند کرد. اصل سازمان برنامه را احیا می‌کنیم. باید در مقام عمل، قدم به قدم برنامه‌ریزی و اجرا کنیم.

 روحاني همچنين در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون آلمان مبني بر اينکه آيا سياست‌هاي شما به سياست قبل از سال 2005 برخواهد گشت، گفت: جو جديد و فعلي به فرصتي نو تبديل مي‌شود و اميدوارم در آینده نزدیک ایران در تعامل سازنده با جهان قرار بگیرد .

خبرنگار رونامه بهار با بيان اينکه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تنها اميد روزنامه‌نگاران و خبرنگاران بود و درش بسته‌است، از روحانی خواست امید را به خانواده و انجمن روزنامه‌نگاران برگرداند که وی در پاسخ گفت: امید را مردم برگرداندند. هر انجمنی را طبق قانون باید فعال بکنیم. این انجمن‌های صنفی بهترین راه اداره مسائل جامعه هستند.

روحاني همچنين در پاسخ به سوال خبرنگار پرس‌ تی‌وی مبنی بر اینکه آیا در کابینه خود دولت وحدت ملی تشکیل خواهید داد و از اصولگرایان استفاده می‌کنید؟ گفت: دولت آینده دولت فراجناحی خواهد بود و همه نیروهای شایسته معتدل اصلاح‌طلب و اصولگرا حضور خواهند داشت و محدودیتی وجود نخواهد داشت.

 وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ان‌بی‌سی آمریکا مبنی بر اینکه  آمریکا می‌خواهد وارد مذاکرات مستقیم شوند، شما می‌پذیرید؟  اظهار داشت: رابطه ایران با آمریکا مسئله پیچیده و دشواری است. زخم کهنه‌ای وجود دارد که باید درمان شود. دنبال افزایش تنش نخواهیم بود. عقل سلیم هم حکم می کند دولت و کشور به فکر آینده باشند هرگونه سخن گفتن با آمریکا باید بر مبنای منافع و احترام متقابل و از موضع برابر باشد اما آمریکا باید تصریح کنند که در امور داخلی ایران هرگز مداخله نخواهند کرد ثانیا تمام حقوق حقه ایران مانند هسته‌ای را به رسمیت بشناسند و سیاست‌های یکجانبه‌گرایی و زورمدارانه نسبت به ایران را کنار بگذارند در این شرایط زمینه متفاوت می‌شود اما همه باید بدانند که دولت آینده از حقوق حقه ملت ایران هرگز کوتاه نخواهد آمد. آماده‌ایم تنش‌ها کاهش یابد.

 رئس جمهور منتخب ایران در پاسخ به سوال خبرنگار اعتماد مبنی بر اینکه برای رفع محدودیت از چهره‌ها که از سران انقلاب بودند،‌چه برنامه‌ای دارید؟  پاسخ گفت: مردم فضا را عوض کردند اما برای خیلی از امور نباید عجله کرد چراکه خیلی از امور کار یک رئیس جمهور به تنهایی نیست و باید سه قوه با هم کار کنند ولی کاملا امیدوارم که فضا تغییر خواهد کرد.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه برنامه فوری شما برای افزایش مزد کارگران چیست؟  اظهار داشت: این تنها قول بنده نیست و قانون این را می‌گوید، طبق قانون حقوق باید مساوی تورم افزایش یابد لذا ما قانون را عملیاتی و اجرا می‌کنیم و این نقص رارفع خواهیم کرد.

روحانی  همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار آفتاب یزد مبنی بر اینکه آیا از آقای عارف به عنوان معاون اول استفاده می‌کنید؟ گفت: بنده به همه عزیزانی که نامزد انتخاباتی بودند و رقیب من بودند و لطف کردند تبریک گفتند، به همه آنها گفتم که از برنامه و نظرات و افراد آنها استفاده کنیم. از همه افراد شایسته و لایق دعوت به همکاری خواهیم کرد. از اقای دکتر عارف هم دعوت خواهیم کرد البته وابسته به میل ایشان است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین