کد خبر: ۱۹۷۷۷۸
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۴

مهمان‌پرست: ما برای مذاکره همیشه آماده‌ایم

مهمان‌پرست افزود: ادعای طرفداری از حقوق بشر را می‌کنند ولی خودشان ناقضان بزرگ حقوق بشر هستند. می‌گویند نگران فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی کشور ما هستند ولی خودشان بمب‌های هسته‌یی را با فن‌آوری‌های جدید تجهیز می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رامین مهمان‌پرست، رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌یی وزارت امور خارجه در شبکه تلویزیونی "مترو تی وی" گفت: نقش افکار عمومی در دنیای امروز بسیار مهم است و معتقدیم سیاست خارجی کشورها بدون دیپلماسی عمومی قابل تحقق نیست.

او افزود: کشورهای قدرتمند از رسانه‌های‌شان برای تصویرسازی مطابق با دیدگاه‌های خود استفاده می‌کنند. هر جا منافع‌شان اقتضا کند کشوری را که دموکراسی در آن زیاد است به عنوان کشور فاقد دموکراسی معرفی می‌کنند و جایی که منافع‌شان اقتضا کند کشوری که در تاریخش انتخابات برگزار نکرده، دموکراتیک می‌خوانند.

مهمان‌پرست افزود: ادعای طرفداری از حقوق بشر را می‌کنند ولی خودشان ناقضان بزرگ حقوق بشر هستند. می‌گویند نگران فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی کشور ما هستند ولی خودشان بمب‌های هسته‌یی را با فن‌آوری‌های جدید تجهیز می‌کنند.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه ایران ادامه داد: می‌گویند می‌خواهیم با تروریسم مقابله کنیم اما ردپای همکاری با گروه‌های تروریستی را توسط نیروهای امنیتی آن‌ها مشاهده می‌کنیم.

وی توضیح داد: در چنین شرایط همکاری بین کشورهای مستقل می‌تواند کمک کند که واقعیت‌ها به خوبی به دنیا منعکس شود. نقش رسانه‌ها بسیار تعیین کننده است که افکار عمومی را به خوبی مطلع کنیم. از طریق این مرکز برنامه‌هایی را آماده می‌کنیم که رسانه‌های کشور با دیگر رسانه‌های دنیا ارتباط برقرار کنند.

او اندونزی را از کشوورهای مهمی خواند که می‌تواند نقش جدی در حرکت ملت‌های مستقل دنیا برای دسترسی به حقوق‌شان داشته باشد و تاکید کرد: ما رابطه بسیار خوبی بین مردم و مسوولان دو کشور شاهدیم. همکاری‌های اقتصادی دو کشور در حال رشد است و در حال نزدیک شدن به ظرفیت‌های واقعی خود است ولی با کمک رسانه‌ها می‌توانیم جاذبه‌های دو کشور را بهتر معرفی و زمینه‌های گسترش همکاری‌ در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی را فراهم کنیم.

مهمان‌پرست ادامه داد: انتخابات ما در زمانی برگزار شد که برخی کشورهای غربی تلاش می‌کردند نشان دهند مردم در این انتخابات مشارکت ندارند و بگویند تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی بر مردم اثر گذاشته و آن‌ها دست از حمایت از کشورشان برداشته‌اند. در این انتخابات بیش از 420 خبرنگار خارجی حضور مردم را پوشش دادند و هیچ کدام از رسانه‌های خارجی نتوانستند عظمت حضور مردم را انکار کنند.

وی با اشاره به مشارکت 72 درصدی مردم درا ین انتخابات گفت: انتخابات آزاد، شفاف و در کمال آرامش برگزار شد. سلیقه‌های مختلف در انتخابات حضور داشتند و دیدگاه‌های خود را بیان کردند. خیلی پیش‌بینی می‌کردند انتخابات به دور دوم خواهد رسید ولی آقای روحانی در مرحله اول به عنوان رییس‌جمهور انتخاب شد.

او اظهارکرد: آرامشی که در بین طرفداران کاندیداها بود و تبریک همه کاندیداها به رییس‌جمهور منتخب این انتخابات را به یکی از بهترین انتخابات در طول تاریخ تبدیل کرد.

مهمان‌پرست افزود: در طول 35 سال از پیروزی انقلاب به طور متوسط سالی یک بار انتخابات سراسری داشتیم. ایران یکی از دموکراتیک ترین کشورهای دنیاست. مردم نقش اساسی در تصمیم‌گیری‌های نظام دارند. هیچ کس قبل از انتخابات نمی‌دانست چه کسی رییس‌جمهور خواهد شد و مردم ما مثل همیشه همه را غافلگیر کردند و با آرای قابل توجه نقش خود را در این زمینه ایفا کردند.

وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه هسته‌یی ایران با اشاره به برگزاری مذاکرات آلماتی 1 و 2، گفت: در آلماتی 1، کشورهای 1+5 پیشنهادی را مطرح کردند که متفاوت از گذشته بود. شاید برای اولین‌بار بود که از درخواست‌های غیرمنطقی را به سمتی تغییر دادند که می‌شد مذاکرات را در جزییات ادامه داد.

مهمان‌پرست ادامه داد: این به معنای این نبود که پیشنهادات و درخواست‌های آن‌ها کاملا مورد موافقت ما باشد ولی می‌توانست فضایی را ایجاد کند که مذاکرات به نحوی دنبال کنیم که به توافق دوطرفه برسد. ما برای ادامه مذاکرات همیشه آمادگی خود را اعلام کرده‌ایم ولی باید منطق و چارچوب حقوقی برای مذاکرات وجود داشته باشد.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه تصریح کرد: معاهده ان. پی. تی می‌تواند مبنای خوبی باشد که کشورها از حقوق خود برخودار باشد و به سمت فعالیت‌های نظامی نروند.

او گفت: خانم اشتون گفته بود تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران نشست جدیدی برگزار نخواهد شد. الان انتخابات برگزار شده و روحانی به عنوان رییس‌جمهور جدید فعالیت رسمی خود را طی 2 ماه دیگر آغاز می‌کند. خیلی از قطعنامه‌ها و فشارهایی که سعی می‌کردند به مردم ما وارد کنند با انگیزه‌های سیاسی صورت می‌گرفت. فکر می‌کردند اگر مذاکرات را طولانی و در این فاصله قطعنامه‌هایی علیه ملت ما تصویب کنند که فشارهایی بر مردم وارد کنند نتیجه آن حضور پیدا نکردن مردم در انتخابات خواهد بود.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌یی وزارت امور خارجه تصریح کرد: الان که انتخابات برگزار و مردم با حضور گسترده خود حماسه‌ای ایجاد کردند این پیامی برای کشورهای غربی دارد. پیام این است که مردم ما از کشور، استقلال و حقوق‌شان کامل دفاع می‌کنند.

وی گفت: این که کشورهای غربی اعلام می‌کردند مذاکره را همراه با فشار دنبال می‌کنیم این رویکرد در مورد ایران جواب نخواهد داد. هر چقدر تحریم‌ها را افزایش دهند و فشارها و تهدیدها را اضافه کنند ملت ما از کشورشا ن بیش‌تر دفاع می‌کنند.

مهمان‌پرست افزود: پیام حضور گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری به کشورهای غربی این است که باید رویکرد خود را تغییر دهند. آن‌ها باید به عظمت ملت ایران احترام گذاشته و حقوق آن را به رسمیت بشناسند. با دشمنی کردن در حق ملت ایران نمی‌توان در بین آن‌ها جایگاهی به دست آورد اگر می‌خواهند جایگاه مناسبی در بین ملت ما به دست بیاورند باید دست از دشمنی برداشته و حقوق ملت ما را به رسمیت بشناسند.

او گفت: امیدواریم در آینده نزدیک مساله پرونده هسته‌یی ایران روال عادی خود را طی کند و همه قطعامه‌های غیرمنطقی و غیرقانونی که علیه ایران وضع شده برچیده شود و همه کشورهای مستقل دنیا از دانش روز برای پیشرفت و توسعه خود در جهت اهداف صلح‌آمیز استفاده کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر در سیاست خارجی ایران و برنامه هسته‌یی بعد از روی کار آمدن روحانی، گفت: اصول سیاست خارجی ما مشخص است و به صورت ثابت دنبال می‌شود. یکی از آن اصول دسترسی به همه حقوق ملت و دفاع از منافع ملی است.

مهمان‌پرست یادآور شد: برای دسترسی به این اصول و سیاست‌ها روش‌های اجرایی متفاوت است. در مناظره‌هایی که در انتخابات داشتیم سه دیدگاه درباره موضوع هسته‌یی مطرح شد؛ هر سه کاندیدا می‌گفتند داشتن دانش هسته‌یی صلح‌آمیز حق مسلم ماست ولی این که از چه روشی در مذاکرات استفاده کنیم تا هم به حقوق دسترسی یافته و هم مشکلی به کشور وارد نشود روش‌های مختلفی را دنبال می‌کنیم.

وی گفت: چون کاندیداها شفاف و روشن از تلویزیون دیدگاه‌های‌شان را بیان می‌کردند مردم حق انتخاب بهتری داشتند. مردم با رای خود نسبت به دیدگاه‌های کاندیداها و روش‌ها برای پیشرفت کشور انتخاب کردند ولی سیاست‌های اصولی تغییر نکرده است. همه ملت، مسوولان و نهادها در خدمت رییس‌جمهور منتخب جدید هستند که به خواسته‌های ملت دست یابند.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌یی وزارت خارجه ایران گفت:‌کشورهای غربی باید بدانند رییس‌جمهوری منتخبی که با مشارکت مردم اننتخاب می‌شود نماینده تمام مردم ایران در مذاکرات است و نمی‌توانند بهانه‌ای بیاورند که حقوق ملت ما را پایمال کنند. منتظریم ببینیم کشورهای غربی تا چه حد به حقوق ملت ما احترام می‌گذارند.

او در پاسخ به پرسشی در مورد سوریه نیز گفت: معتقدیم کشورهای منطقه باید در امنیت و ثبات کامل باشند. منطقه خاورمیانه و خلیج فارس به خاطر اهمیت و حساسیتی که دارند باید در ثبات و امنیت باشند. ریشه بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه را حضور و دخالت نیروهای خارجی می‌دانیم.

مهمان‌پرست خاطرنشان کرد: کشورهای غربی به 2 دلیل علاقه دارند در این منطقه حضور و دخالت داشته باشند. دلیل اول وجود منابع عظیم نفت و گاز در منطقه است و دلیل دوم وجود رژیم نامشروع اسراییل است. کشورهای غربی به خاطر تامین منافع خود و حمایت از اسراییل می‌خواهند به بهانه‌های مختلف در منطقه حضور داشته باشند. خیلی از بحران‌هایی که در منطقه ما به وجود می‌آید به خاطر دخالت‌های کشورهای غربی است. معتقدیم بحران‌هایی که در منطقه وجود دارد با کمک کشورهای منطقه قابل رفع است.

وی افزود: اگر در یکی از کشورهای منطقه ناامنی وجود داشته باشد حتما ما بیش‌تر از کشورهای غربی نگران خواهیم بود. چون ناامنی کشورهای منطقه را ناامنی خود می‌دانیم و تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا امنیت را در منطقه ایجاد کنیم.

مهمان‌پرست اضافه کرد: ما امنیت منطقه را امنیت خود می ‌دانیم و در سایه امنیت و ثبات می‌توانیم به توسعه دست یابیم. ما در انگیزه کشورهای غربی برای حضور در منطقه تردید داریم.

وی با اشاره به تحولات سوریه گفت:‌ در داخل سوریه ممکن است عده‌ای از مردم نارضایتی و خواسته‌هایی را داشته باشند اما به چه شکل می‌توانیم این خواسته‌ها را تحقق ببخشیم؟ از دو حال خارج نیست یا اکثریت مردم خواستار تغییرات هستند یا یک گروه اقلیت. اگر اکثریت مردم می‌خواهند تغییرات اساسی ایجاد کنند باید به حرف اکثریت توجه کرد ولی اگر یک گروه اقلیت باشند باید خواسته‌های آن‌ها را شنید ولی اقلیت نمی‌تواند خواسته‌های همه کشور را محقق کند. از کجا بفهمیم کسانی که خواسته‌هایی در سوریه دارند اقلیت هستند یا اکثریت. کشورهای غربی مدعی دموکراسی هستند و ما هم می‌گوییم انتخابات بهترین ملاک برای فهمیدن خواستن مردم است. باید انتخابات در سوریه برگزار شود و مردم خود تعیین کنند آینده کشورشان چگونه باشد.

او گفت:‌ انتخابات در موقعی که درگیری‌های مسلحانه در داخل سوریه وجود دارد نمی‌توان انجام داد. پس ابتدا باید درگیری‌ها متوقف شود جلوی ارسال سلاح به داخل سوریه گرفته شود و دخالت‌های خارجی در داخل سوریه قطع و گفت‌وگوهای سیاسی بین مخالفان و موافقان برقرار شود و برای این که این شبهه به وجود نیاید که دولت می‌خواهد بر نتیجه انتتخابات تأثیر بگذارد، دولت انتقالی تشکیل شود و این دولت با موافقت گروه‌های مخالف و موافق سیاسی شکل بگیرد. انتخابات برگزار شود. این بهترین راه حمایت از مردم سوریه است.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌یی وزارت امور خارجه افزود: سوال ما این است که چرا اجازه نمی‌دهند در سوریه انتخابات برگزارشود؟ چرا به جای توقف درگیری‌ها سلاح‌های بیش‌تری به داخل سوریه می‌فرستند؟ چرا برخی از کشورها می‌خواهند به جای مردم سوریه خودشان تصمیم بگیرند؟ چرا شرط می‌گذارند؟ مثلا می‌گویند به شرطی انتخابات برگزار شود که بشار اسد حذف شده باشد. ما می‌گوییم چرا این شرط را می‌گذارید؟ مگر شما می‌توانید به جای مردم سوریه شرط بگذارید؟ می‌گویند چون گروه‌های مخالف مسلح نمی‌خواهند بشار باشد. ما می‌پرسیم تعداد این گروه‌ها چقدر است؟ می‌گویند حداکثر 100 هزار نفر است. جمعیت سوریه 22 میلیون نفراست؛ یک گروه 100 هزار نفره می‌تواند به جای یک گروه 22 میلیون نفره تصمیم بگیرد؟ به ما می‌گویند این‌ها 100 هزار نفر هستند ولی اکثریت قاطع مردم سوریه از آن‌ها حمایت می‌کنند. ما می‌گوییم اگر چنین است در اولین فرصت انتخابات برگزار می‌کنیم. اگر اکثریت مردم مخالف دولت‌اند کمک کنید انتخابات برگزار شود.

وی افزود: فکر می‌کنیم ثبات در سوریه به نفع کشورهای غربی نیست. بعد از این که مردم در کشورهای منطقه به سمت استقلال حرکت کرده و دیکتاتورها را کنار زدند کشورهای غربی نگران امنیت اسراییل هستند. امنیت اسراییل را در بی‌ثباتی سوریه می‌بینند. پس به نفع آن‌ها نیست که مشکل در داخل سوریه به سرعت حل شود. به عنوان نمونه چقدر انفجارهای تروریستی در عراق صورت می‌گیرد. در لبنان هم اگر بتوانند سعی می‌کنند اختلاف ایجاد کنند. در مصر نیز همین طور. الان در منطقه برای افزایش اختلاف بین کشورهای منطقه سعی می‌کنند جنگ شیعه و سنی یا جنگ قومیت‌ها را به راه بیندازند. می‌گویند کردها با غیرکردها یا عرب‌ها با فارس‌ها. این‌ها همه توطئه‌های اسراییلی است که کشورهای غربی از آن حمایت می‌کنند.

مهمان‌پرست گفت: جهان اسلام باید با هم متحد باشند و کشورهای منطقه کمک کنند بحران‌ها حل شود و ثبات و امنیت در همه کشورهای منطقه برقرار شود و همه از حقوق مردم حمایت کنند.

او ادامه داد: برخی کشورهای منطقه ما باید درباره یک نکته به دقت فکر کنند. اگر می‌خواهند قدرتمند بوده و نفوذ داشته باشند راهش این نیست که وابسته به ابرقدرت‌ها باشند. راهش این است صدای مردم را بشنوند و آن‌ها را در اداره کشور سهیم کنند. کشوری که از حمایت اکثریت مردم برخوردار باشد قدرتمند است نه این که بگویند وابسته به آمریکا یا کشور دیگری است.

در این دیدار مدیر مترو تی وی با تبریک به مردم ایران ابراز امیدواری کرد که روحانی بیش از پیش این کشور را به پیش ببرد و به عنوان یک کشور پیشرفته مطرح کند و گفت: اگر امروز رسانه‌های اندونزی را مطالعه کرده باشید اخبار مثبتی از روحانی به عنوان شخصیتی چند وجهی نام بردند. رسانه‌ها می‌توانند پیام کشورها را به یکدیگر برسانند.

وی افزود: ما همواره تلاش کردیم حامی منافع مردم باشیم. احترام زیادی برای مردم و جامعه ایران قائلم که با وجود همه فتنه انگیزی‌ها و فشار غرب به راه خود ادامه می‌دهد و از ثبات لازم برخوردار است.

او گفت: ما فعالیت‌های هسته‌یی ایران را دنبال می‌کنیم و می‌دانیم ایران حتی یک وجب از مواضع خود در بحث هسته‌یی عقب نشینی نکرده چون حق ایران است. ما به عنوان یک کشور در حال توسعه با فشارهایی از سوی کشورهای غربی مواجهیم.

به گزارش ایسنا،وی گفت: امیدوارم در آینده دو کشور با حمایت همدیگر مسائل را در حوزه منطقه‌یی و بین‌المللی حل کنند. امیدوارم روابط در زمینه اقتصادی گسترش یابد. اندونزی نیازمند به انرژی از جمله نفتی است که ایران تولید و صادر کننده آن است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین