کد خبر: ۱۹۸۰۹۰
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۷

اولویت اول کابینه اعتدال

پیام انتخابات ریاست جمهوری دولت یازدهم: بازگشت کشور به ریل عقلانیت وحکمرانی بر مبنای اصول عقلانیت. اخلاق و اعتدال بود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سید حمید کلانتری: مسیر اداره امور کشور از دولت دوران دفاع مقدس تا دولت سازندگی و پس از آن دولت اصلاحات، جریان رشد عقلانیّت در حوزه مدیریت، اقتصاد و تجارت و روابط بین الملل بود که اوج آن در رسیدن به سند چشم انداز، اجرای موفق برنامه سوم همراه با رشد قابل قبول شاخص‌های اصلی اقتصاد، تشکیل صندوق ذخیره ارزی، سرمایه گذاری گسترده در حوزه نفتی مشترک عسلویه و بهره‌برداری ازآن، رشد صنایع مادر و صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، تهیه و تصویب برنامه چهارم توسعه به عنوان بهترین و کامل‌ترین برنامه پنج ساله کشورو دست‌یابی به بهترین تعامل بین المللی با دنیا، همراه با تصویب ایده گفتگوی تمدن‌ها بود.

  علاوه بر همه‌ی این‌ها، در حوزه داخلی نیز توسعه آزادی های سیاسی، توسعه نهادهای مدنی و گسترش مشارکت و توسعه قانون گرایی در اندیشه و عمل و رشد سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی رخ داد. آنچه در هشت سال گذشته اتفاق افتاد، خارج شدن ریل اداره امور کشور از مسیر اعتلاء عقلانیت در مدیریت بود، متأسفانه در این دوره شاهد ناکارآمدی‌های زیاد در مدیریت کلان، بی ثباتی در قوانین و مقررات، فراموش نمودن چشم انداز، اجرای ضعیف برنامه چهارم، هدر رفت سرمایه‌های ملی، رشد شدید قیمت‌ها و تورم و بیکاری و گسترش بی‌نظمی در سیاست‌های پولی و بانکی، گسترش تضادها و رشد تنش‌ها در روابط سیاسی خارجی، گسترش جو فشار، سوء ظن، محیط امنیتی در فضای اجتماعی همراه با افت سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی بودیم.

 مردم با رأی قاطع خودشان به کسی که شعار اصلی‌اش اعتدال و اصلاح طلبی بود و حضورش حاصل ائتلاف با جریان فکری اصلاح طلبی است و مورد حمایت حداقل دو رئیس دولت سازندگی و اصلاحات قرار گرفت. این پیام را شفاف و روشن اعلام نمودند که ما به دنبال تغییر وضع موجود و بازگشت به دوره مدیریت مبتی بر دانش، تجربه، و عقلانیت هستیم. مردم از رئیس جمهور و دولت انتظار بهبود و تحول در همه امور البته به صورت اصولی، منطقی، علمی و کارشناسی دارند.تا  هم عزت کشور حفظ شود و هم روابط با خارجیان بهبود یابد و به سامان درآید.

هم انرژی هسته‌ای را در حد تأمین نیاز‌های علمی و صنعتی داشته باشیم هم با دنیا در رفع تحریم‌ها و محدودیت‌ها تعامل نمائیم. هم فشار اقتصادی بر دوش و پشت مردم کاهش یابد. به قول آقای دکتر روحانی هم سانتریفیوژها بچرخد، هم چرخ زندگی مردم. دست یابی به این شرایط نیازمند چند اصل است: مهمترین اصل در این رابطه بازگشت به مدیریت صحیح و علمی و پذیرش نظام شایستگی و شایسته سالاری در عمل است. اولویت زمانی رئیس جمهور منتخب در یک ماه و دو ماه آینده تشکیل یک کابینه توانمند است.

کابینه ای که هم خود از ویژگی‌های لازم و شایستگی برخوردار باشد و هم توان شناسایی و بکارگیری تیم‌های مدیریتی، فکری و اجرایی قوی و متعهد و بانشاط را داشته باشد تا بتواند چرخ اقتصاد، مدیریت، صنعت، کشاورزی، خدمات و سیاست داخلی و فرهنگ و تعلیم و تربیت را به خوبی به چرخش درآورد.

از رئیس جمهور اندیشمند، خوش فکر و مجرب منتخب انتظار می‌رود با تشکیل یک گروه مشاوره‌ای کارآمد ابتدا اصول، ضوابط و شاخص‌های انتخاب وزراء را احصاء کنند و پس از آن بر اساس دستورالعمل علمی جامع نسبت به شناسایی، گزینش همه جانبه همراه با ارزیابی استعداد، توانمدی‌ها و عملکردها تلاش نماید. کابینه دولت اعتدال، اصلاحات و عقلانیت باید جامع باشد و با رعایت ملاک‌ها و معیارهای شایستگی از گروه‌های مختلف سنی، از گرایش‌های مختلف سیاسی متفاهم، از اقوام و زبان‌های مختلف و حتی از مذاهب اهل سنت دعوت به همکاری شود. البته این روش در حوزه وزرتخانه ‌های مختلف با لحاظ مأموریت‌ها و اقتضائات آن‌ها  تدبیر تصمیم گیری شود.

بدیهی است حاکمیت چنین نگرشی و اتخاذ این گونه روش‌های اصولی و عقلانی، کشور را به سمت ثبات و پایداری در مسیر رشد و توسعه همه جانبه و حل معضلات در جایگاه خود خواهد برد و البته همه کسانی که در شکل گیری دولت جدید با تعهد و دلسوزی تلاش نموده‌اند و همه افراد متعهدی که با نگاه بهبود به کاندیدای دیگری رأی داده‌ اند، نباید عرصه را خالی کنند و به حاشیه بگرایند. بلکه لازم است فعالانه متناسب با توانمندی خود در بهبود شرایط مشارکت نمایند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین