کد خبر: ۱۹۸۸۷
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۸۴ - ۲۱:۰۵

ایران، در انتظار محاکمه صدام

آفتاب‌‌نیوز : این جنگ ویرانگر هشت ساله به قیمت جان یک میلیون نفر تمام شد که اکثر آنها ایرانی بودند و هدف گازهای اعصاب و سایر سلاح های شیمیایی،‌ ارتش عراق قرار گرفتند. وزیر دادگستری ایران، این کیفرخواست را نتیجه ماه ها تلاش می داند و می گوید که شامل بمباران مدارس، مساجد، خانه ها و استفاده از سلاح های شیمیایی، نسل کشی، نقض قوانین بین المللی ژنو و لاهه و ... می شود. 

ایران هم چنین به برنامه دادگاه صدام اعتراض کرده و گفته که اتهاماتی که علیه او مطرح شده، ناکافی هستند و معلوم نیست بتوان در این دادگاه به همه آنها پرداخت. تاکنون صدام به سبب اقداماتی که علیه ایران در طول هشت سال جنگ صورت داده، ‌متهم نشده است و ایران می خواهد که حمله صدام به این کشور هم در فهرست اتهامات او قرار گیرد. 

صدام به همراه سه نظامی ارشد عراقی و چهار مقام بعثی عراق محاکمه می شوند که در صورت اثبات گناهانشان محکوم به مرگ خواهند شد؛ این دادگاه به علت مناقشات سیاسی بیش از یک سال به تعویق افتاده بود. 

ماه گذشته جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق اعلام کرده بود که از اعترافات صدام آگاه شده است و او مستحق بیست بار اعدام به علت جنایاتش است ولی وی شخصا با محکومیت مرگ برای او مخالف است. محاکمه صدام اکنون در حالی آغاز می شود که‌ همه جهان چشم به دادگاه او دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین