کد خبر: ۱۹۸۸۸۸
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۱

نمایشگاه و نگارخانه‌های دایر تهران در روزهای ابتدایی تابستان

در روزهای داغ ابتدایی تابستان 92، نمایشگاه‌های متعددی در گالری‌های تهران، هنردوستان و علاقه‌مندان به هنر را به دیدن آثار هنرمندان دعوت می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: در روزهای داغ ابتدایی تابستان 92، نمایشگاه‌های متعددی در گالری‌های تهران، هنردوستان و علاقه‌مندان به هنر را به دیدن آثار هنرمندان دعوت می‌کنند.

خبرنگار ایسنا مروری دارد بر گالری‌هایی که از امروز و در چند روز آینده میزبان علاقه‌مندان هنر خواهند بود.

نمایشگاه «اسماء حجت» روز چهارشنبه ۵ تیرماه در گالری 1 فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.

در دومین نمایشگاه اسماء حجت (عج) که جایگزین نمایشگاه عکس و پوستر «امام و مردم» شده است 40 پوستر از بین 404 پوستر و 8 اثر نقاشی‌خط که از بین 87 اثر رسیده به دبیرخانه انتخاب شده‌است و همچنین 16 اثر پوستر و نقاشی‌خط در بخش غیر رقابتی نمایشگاه از 10 هنرمند شامل عین‌الدین صادق‌زاده، احمد آریامنش، خسرو روشن، علی تن، حسین نوروزی، ناصر جواهرپور، خلیل کوییکی، سید هادی سیدی و سید مجتبی عقیلی به نمایش گذاشته شده‌است.

صداقت جباری، عین‌الدین صادق‌زاده و حسین نوروزی داوری آثار نقاشی‌خط و صداقت جباری، کوروش پارسانژاد و محمد رضا دوست‌محمدی داوری آثار پوستر این نمایشگاه را بر عهده دارند.

این نمایشگاه تا 15 تیرماه در گالری 1 فرهنگستان نیاوران واقع در خیابان پاسداران ،مقابل پارک نیاوران ، فرهنگسرای نیاوران ادامه خواهد داشت.

در گالری آتشزاد، حدود ۲۰ اثر از نقاشی‌های آبرنگ محمدرضا آتشزاد در معرض دید عموم قرار گرفته است. این نمایشگاه تا اواسط تیر ماه ادامه دارد و بازدید از نمایشگاه همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت ۱۶ تا ۱۹ در گالری آتشزاد واقع در خیابان ولی‌عصر (عج)، نرسیده به میدان ونک - خیابان عباسپور - ساختمان ۴۳ دایر است.

***

گالری گلستان از 6 تا 12 تیرماه میزبان نمایشگاه عکس محسن شمس با عنوان "بهانه" خواهد بود.

عکس‌های این نمایشگاه بین سال‌های 1388 تا 1392 در دره باغ‌های دامنه‌های البرز تا کناره‌های رودخانه راین گرفته شده‌ است و بازتاب تاملات او در احوال برگ‌های درختان است. در این نمایشگاه 25 اثر در ابعاد 50 در 70 با موضوع برگ و رنگ و نور به نمایش در‌می‌آید.

شمس درباره علت نام‌گذاری این نمایشگاه با نام "بهانه" گفت: همانطور که می‌گوییم چرا؟ این خود بهانه است. دیدن و نگاه کردن نیز بهانه است. عکس گرفتن نیز بهانه است. رنگ‌ها، فرم‌ها بهانه‌اند. "بهانه" رجعت کردن به حقیقت است.

شمس از برگزاری نمایشگاه دیگری با عنوان "زندگی در جنگ " خبر داد و افزود: مقدمات چاپ مجموعه عکس‌های من با عنوان "زندگی در جنگ " توسط خانه عکاسان ایران در حال پیگیری است که احتمالا همزمان با انتشار این کتاب نمایشگاهی از همین آثار نیز برگزار شود.

شایان ذکر است علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه پنجشنبه 6 تیرماه تا چهارشنبه ۱۲ تیرماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به گالری گلستان به آدرس خیابان شهید کماسایی. پلاک ۳۴ مراجعه کنند.

نمایشگاه عکس گروهی "بازتاب" با آثاری از 12 عکاس زن به گردآوری لیلا بندانی روز جمعه هفتم تیرماه در گالری "ایده" افتتاح می‌شود.

در این نمایشگاه آثار لاله آقایانی، مهتاب اخلاقی، هاله حاتمیان، سعیده حیدری نامی، زهرا خادمی، ساناز دائمی، ریحانه شاهبازی، الهه علیرضایی، محیا کامیابی، سمانه کردبچه، مژگان محسنی و لیلا محمدی‌پور در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

این نمایشگاه موضوعی بازتاب جهان پیرامونی را در قاب تصویر از دریچه نگاه این زنان هنرمند به نمایش می‌گذارد. بازتاب وقایع روزمره زندگی، کشف بازتاب حس نوستالژیک در زندگی و انعکاس دنیا واقعی در آیینه طبیعت، که از نگاه این هنرمندان زن در آثارشان نمود پیدا کرده، موضوع نمایشگاه عکس "بازتاب" را شکل می‌دهد.

نمایشگاه عکس گروهی "بازتاب" روز جمعه هفتم تیرماه از ساعت 16 افتتاح و تا 13 تیرماه همه روزه از ساعت 10 تا 19 در گالری ایده واقع در خیابان کریمخان‌زند، خردمند شمالی، خیابان هجدهم، شماره 26 میزبان علاقه‌مندان است.

***

نخستین نمایشگاه «حبیبه مجدآبادی» معمار و هنرمند ایرانی با عنوان «جوهر و جیوه» از 7 تا 17 تیر در فرهنگسرای ارسباران در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

نمایشگاه «جوهر و جیوه» شامل 14 اثر است که از طریق انعکاس تصاویر و متون در آینه به یکدیگر مرتبط می‌شوند. ایده اولیه پروژه را از روی مدل‌هایی متشکل از سه صفحه متقاطع و فضایی که مابین آن‌ها ایجاد می‌شد و تقاطع سه صفحه با زاویه قائم که در واقع کنجی از یک مکعب است به ذهن هنرمند رسیده‌است.

مجدآبادی تاکنون جوایز طراحی متعددی از مسابقات داخلی و بین‌المللی کسب کرده و طرح‌های او در مجلات تخصصی و سایت‌های بین‌المللی مطرح شده‌است.

وی همچنین علاوه بر طراحی معماری، در زمینه‌های دیگر هنری چون عکاسی، طراحی صنعتی، گرافیک و هنرهای مفهومی نیز فعالیت کرده‌است و آثار موفقی را بوجود آورده‌است.

علاقه‌مندان به منظور بازدید از این نمایشگاه می‌توانند از ساعت 13 تا 20 به فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه و یا با شماره‌های 20-22872818 تماس بگیرند.

نمایشگاه آثار خوشنویسی و تذهیب با عنوان" شمسه"درنگارخانه فرهنگسرای رازی برپا می‌شود .

در این نمایشگاه که از ششم تا هجدهم تیرماه در نگارخانه فرهنگسرای رازی برپا است،30 تابلو اثر از زهرا اسدی هنرمند نگارگری در قالب خوشنویسی و تذهیب با عنوان "شمسه"در معرض بازدید عمومی قرار خواهدگرفت .

گفتنی است تذهیب گونه ای از هنر نگارگری است که در تزیین جلد قرآن کریم، و حاشیه کتب نفیس نظیر شاهنامه و ... استفاده می‌شود .

فرهنگسرای رازی واقع در میدان قزوین، خیابان قزوین، جنب شهرداری منطقه 11، پارک رازی تا روز 18 تیر ماه پذیرای علاقه‌مندان است.

***

در نمایشگاه عکس "تعطیلات" بهنام صدیقی که تا روز ۱۴ تیرماه ادامه دارد، ۲۰ اثر با ابعاد مختلف در معرض دید عموم قرار گرفته‌است.

گالری راه ابریشم یکشنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۵ تا ۱۹ و روزهای پنج‌شنبه و جمعه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ (روزهای شنبه تعطیل است) واقع در خیابان شهید لواسانی غربی (فرمانیه)، نبش فروشگاه شهروند، شماره ۱۰۳ پذیرای علاقه‌مندان به این هنر است.

خانه هنر تهران (آرت سنتر) میزبان «نمایشگاه منتخب آثار هنرمندان هنرهای تجسمی» است. نمایشگاه منتخبی از سه نسل از آثار هنرمندان هنرهای تجسمی که جمعه ۳۱ خردادماه گشایش یافته‌است به مدت یک ماه پذیرای علاقه‌مندان است.

وحید ملک - مدیر خانه هنر تهران - ضمن اعلام نمایش آثار هنرمندانی چون فرامرز پیلارام، محمد احصایی، طاها بهبهانی، فریده لاشایی، ژازه طباطبایی، اردشیرمحصص، بهمن محصص و... در خصوص این نمایشگاه گفت: نمایشگاه منتخب سه نسل از هنرمندان هنرهای تجسمی نگاهی گذرا اما عمیق به آثار هنرمندانی است که سال‌ها سعی بر این داشته‌اند تا با خلاقیت و تفکری جدید هنر خود را روی بوم با ترکیب رنگ‌ها درهم بیامیزند این نمایشگاه که برای دومین بار بعد از افتتاحیه خانه هنرتهران برگزار می‌شود سعی دارد هر از چند گاهی با توجه به بضاعت مکانی و زمانی خود این نمایشگاه‌ها را بصورت ادواری با به نمایش گذاشتن آثار دیگر هنرمندان از نسل‌های مختلف برگزار نماید تا بدین وسیله حضور پیشکسوتان را ارج نهاده ومقدم نسل‌های معاصر را گرامی داشته و در کنار آن به کشف استعداد‌های جوان و حمایت از آنان در جهت بالا بردن سطح هنری آنان و استفاده از تجربیات پیشکسوتان بپردازد.

گفتنی است ۷۰ اثر از ۷۰ هنرمند از سه نسل در این نمایشگاه به نمایش در آمده که در این چهار هفته نمایشگاه، هر هفته می‌توان آثار جدیدی را از هنرمندان در این نمایشگاه مرور کرد که زیبایی و جذابیت نمایشگاه را دو چندان می‌کند.

علاقه‌مندان جهت بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا ۳۱ تیر ماه به خیابان شریعتی-شمال غربی پل صدر-ساختمان خانه هنر تهران (آرت سنتر) مراجعه یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۲۲۶۰۱۱۳۰ تماس حاصل نمایند.

***

نمایشگاه عکس "قطره‌گرافی" علیرضا قاسم زاده ایروانی با عنوان "پیدای پنهان" از چهارشنبه 5 تیر درخانه‌ی هنرمندان ایران افتتاح شد.

این نمایشگاه شامل 17 عکس است که از بین بیش از30 هزار فریم عکس گرفته شده انتخاب و به نمایش درآمده‌است. 8 عکس در اندازه 60×40 و 9 عکس دراندازه 70×50 به صورت چاپ روی کاغذ عکاسی با قاب و پاسپارتو به نمایش گذاشته شده‌است. این نمایشگاه در ایام نوروز 1392 به مدت 17 روز در شهر زیرزمینی کاریز در جزیره کیش در معرض دید عموم قرار داشت. به دلیل پیچیدگی‌های این نوع عکاسی افراد انگشت‌شماری در این ژانر عکاسی می‌کنند که می‌توان گفت این نمایشگاه جزو معدود نمایشگاه‌هایی است که تاکنون برپا شده‌است.

علاقه‌مندان برای حضور در این نمایشگاه می‌توانند از 5 تا 12 تیر همه روزه از ساعت 14 تا 21 به نگارخانه میرمیران خانه‌ی هنرمندان ایران واقع درخیابان طا‌لقانی، خیابان موسوی شمالی(فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر مراجعه کنند.

نمایشگاه آثار نقاشی منور رمضانی «ننه حسن» نقاش خود آموخته‌ی ایرانی، از پنج‌شنبه 6 تیر در خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

منور رمضانی معروف به «ننه حسن» متولد 1316 خورشیدی در سهرورد و ساکن شهرستان خدابنده شهر قیدار از توابع استان زنجان، نقاش خود آموخته‌ی ایرانی است. که از کودکی تا سن 70 سالگی به هنر قالی‌بافی وطراحی نقوش قالی مشغول بود، و در سالیان اخیر به نقاشی روی آورده‌است. با تاملی کوتاه در این آثار به سادگی می‌توان به ارتباط این نقاشی‌ها و رنگ‌ها و ترکیب‌ها با نقوش قالی‌ها پی برد که این قالی‌ها بستر مناسبی برای حفظ روایت‌های کهن بوده است.

این قبیل آثارگنجینه‌های ارزشمندی هستند که موشکافی جنبه‌های روایی و زیبایی شناختی آن‌ها حجمی از ارتباط‌ها را در مقابل ما قرار می‌دهند و کمک شایانی در جهت دست‌یابی به فهمی عمیق از دیرینه‌ی پر بار هنر این مرز و بوم در اختیار ما قرار می‌دهند.

علاقه‌مندان برای حضور در این نمایشگاه می‌توانند از 6 تا 12 تیر همه روزه از ساعت 14 تا 21 به نگارخانه نامی خانه‌ی هنرمندان ایران واقع در خیابان طا‌لقانی، خیابان موسوی شمالی(فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر مراجعه کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین