کد خبر: ۱۹۸۹۲۴
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۲
مطالبات فعالان حوزه فرهنگی از دولت جدید چیست؟

دولت جدید شرایط بازگشت بیضایی و رحمانیان به کشور را فراهم کند

اگر این دولت آنچنان که مطرح می‌شود دولت آشتی ملی است باید فضایی فراهم کند تا هنرمندانی که به هردلیل برای ادامه فعالیت از کشور خارج شدند، بازگردند و در ایران فعالیت کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: شکرخدا گودرزی معتقد است: در شرایط فعلی رسیدگی به اقتصاد تئاتر یکی از مهمترین گزینه‌های مدیران جدید خواهد بود. او همچنین تاکید دارد: دولت جدید باید شرایطی را فراهم کند تا هنرمندانی مانند بهرام بیضایی و محمد رحمانیان برای ادامه فعالیت هنری بار دیگر به کشور بازگردند.

به گزارش ایلنا، شکرخدا گودرزی با بیان اینکه در ایام انتقالی دولت‌ها، گروه‌های نمایشی با مشکلات مواجه می‌شوند، گفت: متاسفانه اجرای نمایش ما با روزهای پایانی دولت دهم مصادف شد و روی صحنه رفتن با این شرایط یعنی تامین نشدن منابع مالی به میزان حداقلی که برای اجرای کار درنظر گرفته شده بود. البته از طرفی با بذل و بخشش‌های آنچنانی برای رد گم کردن هم مواجه هستیم و برنامه‌هایی برگزار می‌شود که 100سکه طلا به هنرمندان اهدا می‌کنند و مواردی از این دست هم اتفاق می‌افتد اما به هرحال آنچه مشخص به نظر می‌رسد کاهش بودجه دولت و خالی بودن دست مدیران است.

وی با تاکید بر اینکه تمرین‌های نمایش روز سیاوش 5ماه به طول انجامید، ادامه داد: در کل آنچه امروز به عنوان قرارداد بین گروه‌ها و مرکز هنرهای نمایشی درنظر گرفته می‌شود، بسیار شرم آور است. شما ببینید هنرمندان تئاتر 15سال قبل همین مبلغ حمایتی را دریافت می‌کرند که امروز با این تورم افسارگسیخته از مرکز به عنوان حمایت مالی دریافت می‌شود و به شدت با کاهش دستمزد جامعه تئاتری مواجه هستیم. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که مدیریت مرکزهنرهای نمایشی تمام تلاش خود را به‌کار گرفته و بارها با نمایندگان مجلس و دیگران گفتگو کرده اما به هرحال دست او به عنوان مدیر خالی بوده و نتوانسته قرارداد تیپ را اجرایی کند.

گودرزی با تاکید بر این نکته که با میزان بودجه‌ِ تعیین شده برای تئاتر کشور هیچ فردی نمی‌تواند مدیریت درستی در مرکزهنرهای نمایشی داشته باشد، اظهار کرد: اصل بودجه مشکل دارد و باید در این میزان بودجه بازنگری شود. با این میزان بودجه نمی‌توانیم بحث‌ توسعه اماکنی مثل تماشاخانه قدیمی سنگلج را در دستور کار قرار دهیم و از ناحیه سالن‌های اجرای نمایش هم با مشکل مواجه خواهیم شد، کمااینکه شما اگر همین امروز به تئاترشهر یا ایرانشهر رجوع کنید، برای دوسال آینده به شما وقت اجرا می‌دهند. مجموعه این عوامل موجب می‌شود دست و دل هنرمند زیاد به کار نرود چون آینده درستی متصور نیست.

وی با مهم شمردن تاثیر مسائل اقتصادی بر میزان مخاطبان و ناقص ماندن یکی دیگر از چرخه‌های درآمدی گروه‌های نمایشی از محل گیشه درصورت غیبت مخاطب افزود: گذشته از اینکه در چنین شرایطی کارگردان نمی‌تواند از پس پرداخت دستمزد اعضای گروه خود بربیاید، امروز فشار مسائل اقتصادی موجب شده مردم نیز تماشای تئاتر را از سبد کالایی خانوار خود خارج کرده‌‌اند، کم به سالن‌های نمایش می‌روند و کاهش تعداد مخاطبان طی چندماه ابتدایی سال جدید به همین علت است. اکثر سالن‌های نمایش امروز خالی است که همین عامل تاثیر مستقیم بر اداره گروه‌ها و تامین منابع مالی دارد.

این هنرمند با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و بیان انتظارات هنرمندان تئاتر از دولت و مدیریت پیش رو عنوان کرد: مردم با انتخاب خود و نوع موضع‌گیری در بعد کلان مدیریتی جامعه اعلام کردند به دنبال استقرار خرد،‌ اعتدال و بازگشت آرامش به زندگی خود هستند. این امینت هم با فعالیت در حوزه‌های گوناگون ازجمله اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به دست می‌آید که در یکدیگر تنیده شده هستند. مطالبات هنرمندان هم به همین صورت در هم پیچیده به نظر می‌رسد اما به هرحال مردم به گزینه‌ای رای دادند که می‌خواهد مقابل افراط‌‌گرایی بایستد. من همین امروز نامه رئیس‌جمهور به معاون سینمایی وزارت ارشاد را می‌خواندم که اصولا نامه نوشتن رئیس‌جمهور برای معاون وزیر و سازوکار آن عجیب بود اما نکته جالب‌تر این است که آقای احمدی‌نژاد در نامه خود خطاب به آقای شمقدری عنوان می‌کند نیاز به این میزان سخت‌گیری نیست! آیا شما تا امروز نمی‌دانستید فشارهای زیادی بر خانه سینما وارد می‌شود؟

وی با تاکید بر اینکه باید امنیت شغلی ایجاد کنیم تا بخشی از امنیت روانی هنرمندان و جامعه مرتفع شود، ادامه داد: مردم از سونامی‌های گوناگون خسته هستند و طبعا انتخاب رئیس‌جمهور معتدل برای دعوت جامعه به یک شرایط عادی اتفاق افتاده است. باتوجه به مشکلات اقتصادی موجود گمان نمی‌کنم مردم توان رفتن به اماکن فرهنگی و هزینه در این زمینه را داشته باشند، پس باید به گونه‌ای عمل کنیم که چرخه عرضه و تقاضا متوقف نشود.

کارگردان و نویسندگی نمایش «بهرام چوبینه» در پاسخ به این سوال که باتوجه به صحبت‌های رئیس‌جمهور منتخب مردم در ارتباط با واگذاری مدیریت فرهنگ به نهادهای صنفی آیا صنف تئاتر توانایی اداره امور هنرمندان را دارد یا خیر، گفت: ما یک واحد صنفی داریم که در شکل بدبینانه و اگر نگوییم نماینده تمام هنرمندان شاغل در حرفه تئاتر است لااقل عده زیادی از این جمعیت را تحت پوشش دارد. به همین دلیل باید دست این گروه را برای عمل بازتر بگذاریم چون جمعی از متخصصان را شامل می‌شود که توان کارشناسی و ارائه راه‌حل برای مسائل گوناگون را دارد.

وی اضافه کرد: اقتصاد تئاتر امروز دچار مشکل است و برای رفع مشکل به فرد با تدبیری نیاز داریم که طوری عمل کند تا تخصیص بودجه به درستی و متناسب با شرایط اتفاق بیفتد رسیدگی صحیح به این امر هم نیازمند تشکیل گروه کارشناسی است که خانه تئاتر به عنوان نماینده قانونی جامعه تئاتری بهترین گزینه برای عملکرد در این رابطه محسوب می‌شود. گودرزی در پایان گفت: اگر این دولت آنچنان که مطرح می‌شود دولت آشتی ملی است باید فضایی فراهم کند تا هنرمندانی که به هر دلیل برای ادامه فعالیت از کشور خارج شدند بازگردند و در ایران فعالیت کنند. تئاتر ما به هنرمندانی مانند بهرام بیضایی و محمد رحمانیان نیاز دارد، همانطور که به دیگر بزرگان عرصه هنر نیازمند است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین