کد خبر: ۱۹۸۹۶۰
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۲

باراک اوباما: برای استرداد اسنودن وارد معامله نمی‌شویم

«باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است که حاضر نیست درباره استرداد «ادوارد اسنودن» افشاگر اطلاعات محرمانه دولت آمریکا، با روسیه و چین وارد «معامله و چانه‌زنی» شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: من از روسیه و سایر کشورهایی که درباره اعطای پناهندگی به اسنودن فکر می‌کنند، این توقع را دارم که بدانند آنها بخشی از جامعه بین‌المللی هستند و باید تابع قوانین بین‌المللی باشند.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی٬ اوباما که به منظور دیدار و گفت‌وگو با رهبران کشورهای آفریقایی به این قاره سفر کرده است، طی یکی از سخنرانی‌های خود در سنگال این موضوع را مطرح کرد و گفت که رسیدگی به این پرونده از طریق مجاری حقوقی صورت خواهد گرفت.

وی در این باره گفت: «نمی‌خواهم برای به دست آوردن یک هکر ۲۹ ساله دست و پا بزنم.»

اوباما افزود: «در این مورد با روسای جمهوری روسیه و چین تماس نگرفته‌ام زیرا فکر می‌کنم نیازی نیست که چنین کاری را انجام دهم.»

وی همچنین گفت: «من از روسیه و سایر کشورهایی که درباره اعطای پناهندگی به اسنودن فکر می‌کنند، این توقع را دارم که بدانند آنها بخشی از جامعه بین‌المللی هستند و باید تابع قوانین بین‌المللی باشند.»

موضوع استرداد ادوارد اسنودن در روزهای اخیر باعث تنش‌های فزاینده بین آمریکا با روسیه و چین شده است.

آمریکا این دو کشور را متهم می‌کند که به این افشاگر کمک کرده‌اند؛ اتهامی که روسیه و چین آن را انکار می‌کنند.

دولت آمریکا سه‌شنبه گذشته از «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه مجددا خواست که اسنودن، را «بدون تاخیر» به این کشور مسترد کند.

پوتین گفت که اسنودن در محوطه ترانزیت فرودگاه مسکو به سر می‌برد.

وی گفت که اسنودن، همچنان آزادی کامل دارد و هر چه زودتر تکلیف مقصدش تعیین شود، بهتر خواهد بود.

«کیتلین هیدن» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «ما با پوتین توافق نظر داریم که این مسئله نباید تاثیری منفی بر روابط دوجانبه دو کشور بگذارد.»

هیدن افزود: «با وجود این‌که که ما قرارداد استرداد متهمان با روسیه نداریم، اما با این حال روسیه با توجه به وضعیت پاسپورت اسنودن و اتهام‌های علیه وی دلایل روشنی برای اخراجش دارد.»

روسیه اتهام آمریکا مبنی بر کمک به اسنودن را رد کرده است

وزارت دادگستری آمریکا اسنودن را به جاسوسی و سرقت اسناد محرمانه متهم کرده و آمریکا گذرنامه وی را باطل کرده است.

در این بیانیه همچنان آمده است که استرداد «بدون تاخیر» اسنودن می‌تواند همکاری امنیتی بین دو کشور را که از زمان بمبگذاری بوستون تقویت شده بود، حفظ کند.

آمریکا پیش از این نیز اعلام کرده بود که به دنبال «رویارویی» با روسیه نیست اما دولت روسیه باید اسنودن را تحویل آمریکا دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین