کد خبر: ۱۹۹۰۲۵
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۴

تصاویر شگفت‌انگیز از روکش محافظتی یکی از قدیمی‌ترین یخچالهای آلپ

دانشمندان در سوئیس به منظور حفظ قدیمی ترین یخچالهای طبیعی آلپ در مقابل آب شدن در فصل تابستان آنها را با روکشهای محافظتی پوشانده تا میزان آب شدن سالانه را با افزایش دمای هوا به حداقل برسانند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: دانشمندان در سوئیس به منظور حفظ قدیمی ترین یخچالهای طبیعی آلپ در مقابل آب شدن در فصل تابستان آنها را با روکشهای محافظتی پوشانده تا میزان آب شدن سالانه را با افزایش دمای هوا به حداقل برسانند.



به گزارش مهر، دانشمندان برای حفظ یخچالهای باستانی آلپ به کیلومترها روکش محافظتی نیاز داشتند ؛ چرا که این یخچال چون سایر یخچالهای آلپ طی 150 سال گذشته عقب نشینی چشمگیری داشته است.

یخچال طبیعی منبع رود رون در مرکز کوهستان آلپ در سوئیس است که تحقیقات عقب نشینی آن را در یک و نیم قرن گذشته تأیید کردند.

این روش ابتکاری برای حفظ یخها از آب شدن به گونه ای طراحی شده که گردشگران از یک چشم انداز کاملاً منحصر به فرد نظاره گر این یخ باستانی باشند.

محققان تونلی داخل این یخچال حفر کرده اند که بزرگی آن برای راه رفتن در آن کافی است و به گردشگران این امکان را می دهد که در زمان سفر کرده و در معرض تماشای مناظری قرار بگیرند که هزاران سال برای مشاهده در دسترس نبوده است.



دانشمندان نمونه هایی از این یخها را به قرن هفدم نسبت داده اند اما با فناوریهای جدید و پیشرفته امروزی ساختار باستانی این یخها به 11 هزار و 500 سال پیش نسبت داده شده است.

با عقب نشینی این یخها و آب شدن تدریجی آن طی یک و نیم قرن گذشته سنگها و فسیلهایی برای نخستین بار نمایان شدند که قدمت آن به هزاران سال پیش باز می گشت، این سنگها و فسیلها سرنخهای جالبی نسبت به بقایای مواد ارگانیک و ابزارهای دست ساز استقرار انسانها را نشان می داد.

یک تیم از دانشمندان رصدخانه زمین لامونت – دوهرتی به این نتیجه رسیده اند که یخچال طبیعی بزرگ آلپ در واکنش به تغییرات جوی طی زمان کوچکتر و بزرگتر شده است.

این دانشمندان با استفاده از اندازه گیریهای ایزوتوپی از سنگهایی که اخیرا پس از آب شدن یخها نمایان شده، به این نتیجه رسیدند که از دوره هولوسن، پایان آخرین یخبندان حدود 11 هزار و 500 سال پیش، رون کوچکتر از چیزی شده که اکنون قابل مشاهده است.

محققان با استفاده از این تکنیک تعیین تاریخ اعتقاد دارند که می توانند این مدل را برای سایر یخچالهای دنیا نیز به کار گیرند و از این اطلاعات استفاده کرده تا یک تصویر جهانی از دوره هولوسن بدست آورند.

از این اطلاعات همچنین می توان برای پیش بینی سرعت تغییرات جوی و عقب نشینی این تشکیلات بزرگ طی زمان استفاده کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین