کد خبر: ۱۹۹۱۰۵
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۶

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به تب کریمه کنگو قرار دارند؟

مناسب‏‌ترین راه پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، رعایت ضوابط بهداشتی و اصول قرنطینه دامپزشکی است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر سهراب عاقبتی امروز در جلسه دامپزشکی گیلان گفت: پیش‏‌بینی می‏‌شود در سال 92 به منظور مقابله با انگل‏‌های خارجی دام و پیشگیری از بیماری تب کریمه مقدار 800 لیتر سم یارانه‏‌دار در مناطق حساس استان بین دامداران توزیع شده و مساحتی معادل 300 هزار مترمربع از دامداری‏‌های این مناطق در مقابل این بیماری‏‌ها سم‏پاشی شوند.

وی با بیان این مطلب که تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، یک بیماری مشترک انسان و دام است، اضافه کرد: عامل این بیماری ویروس است و راه‏‌های انتقال شامل گزیده شدن توسط کنه آلوده، تماس با خون و ترشحات دام آلوده است.

وی خاطرنشان کرد: راه ورود ویروس به بدن از طریق جراحات پوست در حین قطع شاخ، پشم چینی، واکسیناسیون و له کردن کنه‏‌های آلوده با انگشت و حتی تماس با گوشت تازه آلوده است.

عاقبتی اعلام کرد: مناسب‏‌ترین راه پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو رعایت ضوابط بهداشتی و اصول قرنطینه دامپزشکی در حمل و نقل دام و سم‏پاشی بدن و جایگاه دام و رعایت شرایط بهداشتی و حفاظت انفرادی در کشتارگاه‏‌های دام است .

وی افزود: بیشترین افراد در معرض خطر این بیماری عبارتند از دامپزشکان و افراد شاغل در کشتارگاه‏‌های دام (بالاخص کشتارگاه‏‌های سنتی)، زنان خانه‏‌دار، دامداران و افرادی که مبادرت به نقل و انتقال دام می‏‌کنند.

وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: این بیماری در دام بدون علامت است و باید از مصرف گوشت تازه خودداری شود و دام پس از ذبح تا 24 ساعت در دمای کمتر از 4 درجه سانتیگراد قرار گیرد تا با ایجاد جمود نعشی و پایین آمدن PH لاشه، امکان انتقال ویروس از طریق گوشت از بین برود.

به گزارش ایسنا،عاقبتی در خصوص فعالیت‏‌های انجام شده در سال 91 علیه این بیماری اظهار کرد: تعداد 16 هزار و 143 راس گوسفند، تعداد 26 هزار و 775 راس گاو و گوساله در مناطق پرخطر استان مورد سم‏پاشی کنه‏‌ها قرار گرفتند و 96 هزار و 768 مترمربع جایگاه دام نیز سم‏پاشی شد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین