کد خبر: ۱۹۹۱۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۱

مادر چهارقلوهای تبریزی: هر سونوگرافی که می رفتم یکی اضافه می شد!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: همشهری تندرستی نوشت:

چند قلو‌زایی اصولاً اتفاق نادری است و معمولاً هم برای خانم‌هایی اتفاق می‌افتد که مشکل ناباروری داشته‌اند و از روش‌هایی مثل IVF استفاده کرده‌اند. اما این بار در تبریز بدون هیچ سابقه ناباروری و استفاده از روش‌های خاص، مادری در دومین بارداری‌اش چهار قلو به دنیا آورده است. نوزادانی که تا چند روز دیگر خانه پدری‌شان را رسما به تسخیر خودشان در می‌آورند. حال این چهار فرشته زیبا که سه دختر و یک پسر هستند خوب است و هیچ مشکلی ندارند. خانم و آقای رزاقی هم از این اتفاق مبارک خوشحالند و تنها چیزی که فکرشان را مشغول کرده مخارج کمرشکن بچه‌هاست. گفت‌وگویی با پدر‌مادر جوان چهارقلو‌ها انجام داده ایم

آقای رزاقی در 35 سالگی یک دفعه صاحب چهار فرزند شدن چه حس و حالی دارد؟ اصلاً انتظارش را داشتید؟
نه اصلا. (می‌خندد) اما خداراشکر که سالمند. تنها نگرانی‌مان هزینه پوشک، شیر و ... بچه‌هاست.

مگر درآمدتان چقدر است؟
من کارگر شهرداری تبریز هستم و خودتان که می‌دانید یک کارگر حقوق چندانی ندارد. ماهی 720 هزار تومان می‌گیرم اما این پول به هیچ وجه جوابگوی هزینه بچه‌ها نیست. پوشک و شیر خشک می‌خواهند دارو و درمان می‌خواهند. نمی‌دانم چطور باید این هزینه را تأمین کنم. فقط یک بار از تلویزیون تبریز آمدند و فیلمبرداری کردند و امیدوار بودم کسی برای کمک با تماس بگیرد اما تا الان که خبری نشده است.

بچه‌ها در چه وضعیتی هستند؟
خوبند و فعلا در دستگاه در بخش مراقبت‌های ویژه نوزدان نگه‌داری می‌شوند و چند روز دیگر آنها را به خانه می‌آوریم.

خانم باقری از چه زمانی متوجه شدید چهار‌قلو باردار هستید؟
و‌الله خودم هم تعجب کردم وقتی فهمیدم. هفته ششم بارداری‌ام بود که رفتم دکتر و آزمایش سونوگرافی دادم. گفتند دوقلو باردارم. گذشت تا 11 هفتگی که دوباره سونوگرافی کردم، دکتر گفت سه قلو بارداری. اصلا باورم نمی‌شد. 17 هفتگی دوباره رفتم و این بار گفتند چهار بچه داری. حسابی تعجب کردم هر دفعه می‌رفتم یکی اضافه می‌شد (می‌خندد). 32 هفته که از حاملگی‌ام می‌گذشت، دکتر استراحت مطلق داد و گفت هیچ کاری نباید انجام بدهی. باورتان نمی‌شود پنج ماه آخر بارداری‌ام هر هفته زیر سرم بودم. خیلی ضعیف شده بودم. بچه‌ها الان در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان هستند و دکتر گفته بهتر است شیرم را دوشم. به دو تا از بچه‌ها شیر دوشیده‌ام را بدهم و به دو تای دیگر در آغوش یر بدهم. تا چند روز دیگر آنها را به خانه می‌آوریم.

چه حسی داشتید؟
باور کنید خیلی خوشحال شدم. فقط نگران هزینه بچه‌ها هستم.

داروی خاصی مصرف کردید که یک دفعه چهار قلو باردار شدید؟ زایمانتان به چه شکل بود.
نه، هیچ دارویی نخورم. چون بچه‌ها زیاد بودند سرازین شدم.

در بین اقوامتان هم کسی بوده که چهار قلو باردار شده باشد؟
نه، نداشتیم فقط من بودم اما مادر و دختر خاله مادرم هر دو دو قلو به دنیا آورده‌اند.

برای بچه‌ها اسم انتخاب کرده‌اید؟ وزن‌شان چقدر است؟
بله. اسم دخترانم را اسراء، یسناء اسماء و اسم پسرم را هم محمد امین گذاشته‌ام. وزنشان هم با هم فرق می‌کند. وزن آنها به ترتیب هزار و 800 هزار و 700 و هزار و 250 و 940 گرم است.

نگهداری از چهار نوزاد کار ساده نیست. قرار نیست کسی به شما کمک کند؟
چه کسی می‌تواند به ما کمک کند؟ همه خانه و زندگی دارند. چاره‌ای جز گرفتن یک پرستار نداریم. بدون پرستار از پس بچه‌ها بر نمی‌آییم.

از نظر فضا مشکلی ندارید؟ خانه‌تان بزرگ است؟
نه خانه‌مان نقلی و جمع‌وجور است. ما در منطقه محرومی به نام روستای ملازینال زندگی می‌کنیم و همین خانه را هم با کلی مشکلات خریده‌ایم.
نگهداری پنج بچه آن هم در یک اتاق کوچک اصلاً کار ساده‌ا نیست و حتماً مشکلاتی به وجود می‌آید. بچه‌ها که به خانه بیایند امیر‌حسین پسر 11 ساله‌ام هم مشکل پیدا می‌کند و نمی‌تواند درست و حسابی درس بخواند. جای کافی نداریم که جداگانه بخوابند و مجبور است گریه هر چهارتایشان را تحمل کند. پدرم هم مریض است و مادرم نمی‌تواند به کمکم بیاید. از فامیل هم نمی‌توانم انتظارری داشته باشم. چشم امید به مسئولان و مردم است. ما نیاز مبرمی به پرستار و خانه بزرگ‌تر داریم.

چند قلو‌ها در ایران
سال 88 پدر شدن یک پسر 17 ساله زابلی تیتر یک اغلب روزنامه‌ها و سایت‌های خبری را به خود اختصاص داد. سرجائین خبری را به خود اختصاص داد. سرجائین نارویی گرام یکی از جوان‌ترین پدران ایرانی بود که در 17 سالگی از همسرش 23 ساله زابلی‌اش صاحب سه دختر و یک پسر به نام فاطمه، زینب، عایشه و محمد شد. در خانواده سرجائین هم سابقه چند قلوزایی وجود داشته و مادر بزرگش صاحب یک دو قلو شده بود.
یکی از آخرین موارد چهار‌قلو‌زایی که به تازگی اتفاق افتاده به زن الیگودرزی است که پس از هشت سال نازایی یک دفعه صاحب چهار‌قلو شده است. این مادر 28 ساله پس از گذراندن دوره‌های درمان نازایی بار دیگر توانست حس مادر شدن را تجربه کند. او یک بار باردار شده اما به خاطر اشتباه پزشکان فرزندش را از دست داده بود. نام این چهار‌قلو‌ها محمد‌حسن، محمد حسام، ثنا و سما است.
دی ماه سال گذشته هم یک زن گنبد کاووسی 23 ساله به نام ملیحه سنچولی صاحب سه نوزاد پسر و یک نوزاد دختر شد. این چهارقلو‌ها با گذشته 31 هفته از زمان بارداری به دنیا آمده بودند و بین یک کیلو و 100 گرم تا یک کیلو و نیم وزن داشتند. چند روز بعد از زایمان خانم سنچولی یک مادر گنبدی دیگر باز چارقلویی شامل سه نوزاد پسر و یک نوزاد دختر به دنیا آورد. این بچه‌ها نی بین دو کیلو و نیم تا 900 گرم وزن داشتند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
0
0
خوش بحالشون منم خىلي دوست دارم ولي قسمتم نمىشه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین