به گزارش دنیای صنعت،مهندس رضا رحمانی رئیس کمسیون صنایع ومعادن ، دکترمؤید حسینی صدعضو کمسیون صنایع ومعادن، و رضا هیآ تی از خبرنگاران صنعتی افرا د مدعو در میزگرد صنعتی بودند.
رضا رحمانی: در
حوزه صنعت کمبود منابع مالی از معضلات فوری و فوتی ماست ما در زمینه
قوانین ومقررات مشکل نداریم با همین قوانین موجود می توانیم از تولید حمایت
کنیم اگر ما مشکلات را به سه بخش تقسیم کنیم شامل مشکلات کوتاه مدت ، میان
مدت ، بلند مدت ؛ مشکل کمبود منابع مالی وتامین نقدینگی واحدها در بخش
مشکلات کوتاه مدت وفوری ما قرار می گیرد، پیشنهاد من به دولت جدید و وزیر
صنعت ومعدن برای بهبودی اوضاع این حوزه این است ، علاوه بر انجام کارهای
روزمره این وزارتخانه برای تبدیل نقاط ضعف به قوت وکسب رضایتمندی زمان
مشخصی را برای مرتفع کردن هر مشکل قرار دهدو با اتمام آن به سراغ کار بعدی
رود.
موید حسینی صدر: ریشه اصلی گرفتاری ما در حوزه صنعت ومعدن
عدم داشتن راهبرد مشخص است در برنامه پنجم و برنامه های گذشته دولت مکلف به
تدوین برنا مه های راهبردی بودو هر دولت باید ان را نوشته وبه مرحله اجرا
گذارد ولی متاسفانه اینگونه نشد ومجلس هم بر اجرای آن نظارت نکرد .به نظر
من بحث نقدینگی به تنهایی نمی تواند مشکل را حل کند ما در ابتدا باید
استراتژیها وراهبردهای مشخص قابل اجرا داشته با شیم و به دلیل نداشتن
استراتژی با ورود به بعضی از پروژهای صنایع ومعادن وهمچنین سرمایه گذاری در
آن واستفاده از تکنولوژی فرسوده متحمل ضرر هنگفتی در اقتصاد شدیم. ما باید
در ابتدا راهبرد واستراتژیکهای مناسب داشته باشیم بعد به فکر ورود به این
حوزه ها یا اصلاح وتغییر آن برآییم.کشور ما از لحاظ کسب وکار در بین 183
کشور رتبه 145 را دارد واین رقم نشان دهنده فضای کسب و کار بسیار نامناسب
در کشور است اگر ما به این موضوع فکر کنیم که دلیل تمام این مشکلات کمبود
نقدینگی است حتی با مرتفع شدن کمبود نقدینگی این مشکل 6ماه بعد به صورت
دیگر بروز می کند وبدهی های آنها مجددا افزایش می یابد .یکی دیگر از نقاط
ضعف ما در کشور این است که با انسانهای خاطی برخورد می کنیم ولی با آدمهای
موفق برخورد نمی کنیم ما باید در تمامی زمینه ها همچنین بخش تولید از
سیاستهای تشویقی استفاده کنیم وهمچنین مدیریت مناسب در مبحث نقدینگی جامعه
داشته باشیم .
مهندس رحمانی: دولت باید در تمام حوزه های مربوط
سیاستهای لازم را اتخاذ کند وبا سایرحوزه ها مانند (بانکها، بازرگانی، ارزی
،گمرک واستاندارد) هماهنگ عمل کند وبه صورت منفرد و تک گزاره ای سیاستی
اتخاذ نکند که موجب برهم خوردن تعادل اقتصادی شود در کشور ما این چالش وجود
دارد که نمی دانیم هدف اقتصادی چیست. پول اصل است یا تولید یا بازار
سرمایه یا بازار کار که بر مبنای آن بتوانیم سایر نهاد ها را تحت یک هدف
مشترک هماهنگ کنیم به نظر بنده بهترین روش برای حل این مشکل شفاف سازی است
با این روش می توانیم حس اعتماد سازی را در مردم تقویت کنیم .
به عنوان
مثال کشورمان نسبت به سایر کشورها در خصوص سنگ آهن دارای مزیت است حدود 4٪
از معادن سنگ آهن دنیا با عیار بالا متعلق به ایران است ما در سال حدود
30میلیون تن تولید سنگ آهن داریم وهمچنین حدود 13 میلیون تن توید فولاد خام
و55 میلیون تن مقاطع ومحصولات فولادی ظرفیت داریم در حال حاضر نیاز کشور
به فولاد 25 میلیون تن است امروزه ما 13 میلیون تن فولاد خام تولید می کنیم
12 میلیون تن آن را از طریق شمس وارد می کنیم واز آن طرف کنسانتره سنگ آهن
را صادر می کنیم واین در صورتی است که ما اولین وارد کننده فولاد در
خاورمیانه هستیم.
"دنیای صنعت" به منظور ایجاد بستر مشارکت در سرمایه گذاری چه اقدامی باید انجام داد؟
هیاتی: بحث اعتماد سازی حائز اهمیت فراوان است ،اعتماد مردم نسبت به نقدینگی کم شده وتقویت آن مستلزم اقداماتی است که دولت جدید رقم بزند در این راستا نوسان ارزشاخص بزرگی است که ضربه بزرگی در یکسال گذشته به بدنه اقتصاد کشور زده اگر قرار بر اعتماد سازی باشد باید مشاورین ومحققین کارآمد وباتجربه بیشترین مانور را بر روی مهار نوسانات ارزانجام دهند."دنیای صنعت":نظر شما در خصوص سپردن مسئولیت در وزارتخانه ها با روی کار آمدن دولت جدید چیست؟
"دنیای صنعت": مجلس چگونه می تواند بر اجرای هر چه بهتر این استراتژیها نظارت کند؟
حسینی صدر:کارمجلس
تنها آیین نویسی وبخش نامه نویسی نیست ما خطوط کلی را مشخص می کنیم
استراتژی باید در راستای اهداف کلان باشداگر مجلس 6ماه به6ماه یا3ماه به
3ماه گزارش عملکرد از وزرا بخواهد وبه آنها مهلت مشخص برای اجراوبهبود
وسروسامان دادن به وزارتخانه هارا دهد دیگر این مشکلات اتفا ق نمی افتد به
دلیل ازدحام کارهای ناتمام در تمامی حوزه ها، مجلس وقت نمی کندگزارش تخلف
از عملکرد وزیران و وزارتخانه ها را بنویسد ویا آنها را استیضاح کند این
نشانه ضعف مجلس است باید چاره ای اندیشید که مجلس نظارت خود را بر نحوه
عملکرد وزارتخانه ها قوی تر کندوبه دلیل همین سهل انگاری تا کنون از هیچ
وزارتخانه ای شرح وظایف در یافت نکرده ایم.
رحمانی: مشکل مجلس
عدم نظارت مناسب است. با وجود نوشتن راهبرد واستراتژیها در برنامه های
توسعه سوم ،چهارم،پنجم دولتها آن رااجرا نکردند و با روی کار آمدن دولت
جدید روز از نو روزی از نو شروع شد.ما در حال حاضرباید تدبیری بیندیشیم که
در دولت جدید برای هر وزیر در وزارتخانه مربوطه مهلتی را برای سامان دادن
به امورات آن وزرارتخانه در نظر بگیریم بعد از پایان مهلت از او گزارش کار
در خواست کنیم ودر صورت عدم رضایت آنرا استیضاح کنیم که دیگر شاهد اینگونه
هرج ومرجها نباشیم.
حسینی صدر :متاسفانه در کشور ما کسی را به
دلیل کار نکردن مؤاخذه نمی کنند به دلیل کار کردن مؤاخذه می کنند ما باید
به فکر این باشیم برای اجرای این راهبردها ورسیدن به نتیجه مطلوب در بستر
جامعه فرهنگ سازی کنیم.
به نظر می رسد در این مرحله آنچه که نمایندگان
مجلس باید در مرحله اول به آن به پردازند توجه جدی به برنامه های اعلامی
وزیر و عملیاتی کردن اجرای برنامه های استراتژی صنعتی در اسرع وقت است.