کد خبر: ۱۹۹۴۶۶
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۰
پاسخ رییس اتحادیه املاک

محاسبه قيمت‌مسكن از چه زماني «متري» شد؟

ریيس اتحاديه كشوري مشاوران‌ املاك در واكنش به جاافتادن فرمول عجيب محاسبه اجاره‌بها در شهر تهران كه براساس آن رهن‌كامل آپارتمان‌هاي مسكوني به صورت هر متر يك ميليون تومان تعيين مي‌شود، اعلام كرد: اين فرمول شبيه فرمول تعيين قيمت فروش واحدهاي مسكوني است كه سال‌ها است به صورت مترمربع حساب مي‌شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مصطفي‌قلي خسروي در اين باره به خبرگزاري‌فارس گفت: متاسفانه همه ما را متهم می‌کنند که بنگاه‌های مسکن متری شدن اجاره‌بهای مسکن را در بازار جا انداخته‌اند. اما من با اعتقاد می‌گویم وقتی که مالک تمام مسیرهای ساخت‌وساز و خرید تراکم را به صورت متری انجام می‌دهد، ناگزیر است که اجاره‌بها را نیز متری محاسبه کند.

وی با اشاره به اینکه متری شدن اجاره‌بها را مالکان در بازار گسترش داده‌اند، گفت: وقتی تمام کارها از ساخت مسکن، خرید تراکم و خرید و فروش مسکن متری است پس متری شدن اجاره‌بها نیز یک موضوع عادی و اتفاقا خوب است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: اتفاقا برای ساماندهی بازار اجاره‌بهای مسکن، متری شدن اجاره‌بها بسیار بهتر و مناسب‌تر است. خسروی یادآور شد: خرید و فروش مسکن قبل از شهردار شدن کرباسچی متری نبود اما وقتی تراکم به صورت متری به فروش رسید قیمت مسکن و خرید و فروش آن نیز متری شد. وی تصریح کرد: حال که خرید و فروش مسکن، ساخت مسکن، تراکم و حتی سنگ‌های به کار رفته در ساختمان‌متری محاسبه می‌شود، پس متری شدن اجاره‌بها چندان نمی‌تواند تعجب‌آور باشد.

به گزارش «دنياي‌اقتصاد» در برخي مناطق تهران دلالان مسكن و موجران براي آنكه كار خود را راحت كنند، ارزش رهن‌واجاره آپارتمان‌ها را براساس متري يك ميليون تومان تعيين مي‌كنند به اين صورت كه رهن كامل يك واحد 50 متري 50 ميليون و واحد 100 متري را 100 ميليون تعيين مي‌كنند و سپس با ضريب «يك‌ميليون رهن معادل 30 هزار تومان اجاره» آن را به اجاره ماهانه تبديل مي‌كنند.

اين شيوه نرخ‌گذاري در بازار اجاره باعث شده اجاره‌بهاي واحدهاي مسكوني بدون درنظر گرفتن كيفيت و موقعيت محله، به صورت غيرمنطقي تعيين شود. اين در حالي است كه براي تعيين قيمت مسكن اگر چه معيار مترمربع به‌كار گرفته مي‌شود اما قيمت هر مترمربع واحدها با يكديگر متفاوت است، اما براي واحدهاي اجاره‌اي، متاسفانه دلالان همه واحدها را با معيار متري يك ميليون رهن‌كامل، نرخ‌گذاري مي‌كنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین