کد خبر: ۱۹۹۷۹۵
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۳

واکنش‌ جهان به وقایع مصر/اوباما در کمک‌ها به قاهره بازنگری می‌کند

رییس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای نسبت به کنار گذاشتن محمد مرسی توسط ارتش مصر از قدرت، طی روز چهارشنبه اظهار نگرانی کرد اما با وجود آنکه چنین اقدامی ممکن است بر اساس قوانین آمریکا باعث قطع کمک‌های مالی این کشور به مصر شود از محکوم کردن آن خودداری نمود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا پس از نشستی با مشاوران ارشد امنیت ملی خود در کاخ سفید در بیانیه‌ای کتبی به رخدادهای مصر پاسخ داد.

اوباما هیا‌ت‌های مربوطه را موظف به بازنگری در مسائل مربوط به کمک‌های نظامی به مصر کرده است.

این نشست کمی پس از آن برگزار شد که ارتش مصر اقدام به برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری کرد.

اوباما در بیانیه خود از محکوم کردن صریح مداخله ارتش مصر خودداری کرد.

اوباما گفت: آمریکا وضعیت بسیار بی‌ثبات مصر را تحت نظر دارد و ما معتقدیم در نهایت آینده مصر تنها می‌تواند توسط مردم مصر تعیین شود. با وجود این ما از بابت تصمیم نیروهای مسلح مصر برای کنار گذاشتن محمد مرسی و تعلیق قانون اساسی مصر بسیار نگران هستیم.

اوباما از ارتش مصر خواست از بازداشت خودسرانه محمد مرسی و هوادارانش خودداری کند.

اوباما تاکید کرد: من اکنون از ارتش مصر می‌خواهم تا مسوولانه و به طور سریع اقدام کرده تا قدرت را به یک دولت غیرنظامی که به طور دموکراتیک انتخاب شود، در سریع ترین زمان ممکن و از طریق یک فرایند شفاف و جامع واگذار کند.

دقایقی پیش از آنکه فرمانده ارتش مصر کناره گیری محمد مرسی از ریاست جمهوری مصر و تعلیق قانون اساسی این کشور را اعلام کند، وزارت امور خارجه آمریکا اقدام به انتقاد از محمد مرسی کرد اما هیچ اشاره‌ای به اینکه مخالف اقدام ارتش مصر علیه وی باشد، نکرد.

جن پساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به اینکه آیا ارتش مصر حق کنار گذاشتن مرسی را از قدرت دارد، گفت: ما در این مناقشه طرف کسی را نمی‌گیریم.

این در حالی است که اوباما در بیانیه‌ خود گفته است‌: در هیچ کجا گذار به دموکراسی بدون دشواری حاصل نمی‌شود اما در نهایت باید به اراده مردم جامه عمل پوشاند.

پیشتر پساکی تصریح کرده بود که مقامات آمریکا از بابت سخنرانی سه‌شنبه شب محمد مرسی که طی آن وی گفته بود با جانش از مشروعیت مقامات منتخب خود دفاع می‌کند، ناخرسند هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد: مرسی باید اقدامات بیشتری انجام دهد تا حقیقتا پاسخگوی نگرانی‌های مردم مصر باشد. ما از وی می‌خواهیم تا اقدامات بیشتری انجام دهد.

پساکی عنوان کرد: مرسی باید خواهان پایان دادن به خشونت‌ها از جمله خشونت علیه زنان در مصر شود.

وی افزود: مرسی همچنین باید اقداماتی برای تعامل با مخالفان و ارتش انجام داده و با بحران به شیوه سیاسی مقابله کند.

پساکی در کنفرانسی خبری دست‌کم شش بار با این سوال روبه‌رو شد که آیا نظری درباره نقش ارتش مصر در بحران ندارد و یا اقدامات آنها منجر به کودتا نخواهد شد؟

وی در پاسخ به اینکه آیا واشنگتن بیشتر طرفدار ارتش مصر است تا محمد مرسی گفت: ما عقیده داریم همه طرف‌ها باید با یکدیگر تعامل داشته و به صدای مردم مصر و آن چیزی که آنها از طریق اعتراض صلح آمیز خواهان آن هستند گوش دهند و این پیامی است که ما در همه سطوح و به همه طرف‌ها ابلاغ کرده‌ایم.

از طرف دیگر، صندوق بین المللی پول اعلام کرد به منظور مذاکره برای اعطای وام 4.8 میلیارد دلاری به مصر تا زمانی که مشخص شود چه کسی در مصر مسوول است، صبر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اتحادیه اروپا امروز (پنجشنبه) خواهان بازگشت سریع دموکراسی به مصر شد.

کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفت: من از همه طرف‌ها می‌خواهم تا سریعا به فرایند دموکراتیک از جمله انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری عادلانه و آزاد بازگردند و قانون اساسی به شیوه‌ای کاملا فراگیر تصویب شود تا این کشور اجازه پیدا کند فرایند انتقال قدرت دموکراتیک خود را تکمیل کند.

اشتون گفت: امیدوار است دولت جدید مصر کاملا فراگیر باشد.

وی همچنین بر اهمیت تضمین احترام کامل به حقوق اساسی مردم و حاکمیت قانون تاکید کرد و گفت: مقامات مصر را مسوول آن می‌داند.

وی از همه طرف‌ها خواهان بیشترین حد خویشتن داری شده و گفت: من شدیدا همه اقدامات خشونت آمیز را محکوم می‌کنم با خانواده‌های قربانیان اظهار همدردی کرده و از نیروهای امنیتی مصر می‌خواهم هر آنچه که در اختیارشان است برای محافظت از جان و آسایش شهروندان مصری انجام دهند.

اشتون گفت: اتحادیه اروپا صراحتا متعهد به حمایت از مردم مصر در مطالبه دموکراسی و حکومت فراگیر توسط آنهاست.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس نیز در بیانیه‌ای ضمن دعوت به حفظ آرامش در مصر، گفت: اوضاعی خطرناک در مصر کاملا قابل مشاهده است و من از تمام گروه‌ها می‌خواهم که خویشتن دار باشند.

وی خاطرنشان کرد: انگلیس از هیچ دخالت نظامی به عنوان ابزاری برای حل درگیری‌ها در نظام دموکراتیک حمایت نمی‌کند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز در ارزیابی وقایع مصر گفت: دخالت نظامی در امور هر کشوری منبع نگرانی است و باید حکومت مدنی برقرار شود.

مارتین نسیرکی، سخنگوی بان کی مون عنوان داشت که بسیاری از معترضان در جریان اعتراض‌ها صدمه دیده‌اند و دخالت ارتش در هر اموری نگران کننده است و بهتر است که نظام جامعه مدنی هرچه سریعتر مطابق اصول دموکراسی اجرایی شود.

همچنین در بیانیه سخنگوی بان کی مون آمده است که در این شرایط که اوضاع به سمت بی‌ثباتی می‌رود بان کی مون مردم را بار دیگر به خویشتنداری و مذاکره و حفظ آرامش دعوت می‌کند.

همچنین ژنرال مارتین دمپسی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز چهارشنبه به ارتش مصر در صورتی که سقوط محمد مرسی از قدرت یک کودتا تلقی شود از بابت عواقب آن هشدار داد.

وی در شبکه سی.ان.ان گفت: در پایان این کشور، کشور آنهاست و آنها راه خود را پیدا خواهند کرد اما در صورتی که این وضعیت به طرز نادرستی مدیریت شود عواقبی وجود خواهد شد. قوانینی در آمریکا وجود دارد که ما را در خصوص اینکه چطور با وضعیت‌های از این دست تعامل کنیم ملزم می‌سازد.

اظهارات مارتین دمپسی اشاره‌ای به قوانین آمریکا است که تاکید دارد در صورتی که یک دولت دموکرات توسط یک کودتای نظامی سرنگوش شود آمریکا باید کمک‌های مالی به این کشور را قطع کند.

این در حالی است که آمریکا سالانه 1.5 میلیارد دلار کمک مالی به مصر می‌دهد.

از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پنتاگون اعلام کرد: چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا در یک هفته گذشته دو بار با وزیر دفاع مصر گفت‌وگو داشته که از جمله آنها وی روز سه‌شنبه تماسی تلفنی با ژنرال عبدالفتاح سیسی، وزیر دفاع مصر برقرار کرده است.

جورج لیتل، دبیر مطبوعاتی پنتاگون از افشای جزئیات بیشتر درباره محتوای این تماس‌ها خودداری کرد.

وی گفت: مقامات آمریکا در سطح گوناگون دولت تصریح کرده‌اند که واشنگتن متعهد به فرایند دموکراتیک در مصر بوده و امیدوار است تنش‌ها در این کشور به طور صلح آمیز حل شود.

دیتل گفت: پنتاگون به دلیل حساسیت وضعیت تماس تلفنی وزیر دفاع آمریکا با همتای مصری خود را فاش نساخته است.

از سوی دیگر بعد از پیام تبریک پادشاه عربستان به رئیس جمهور موقت مصر برای اداره کشور و تحقق خواسته مصری‌ها، شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات نیز عنوان داشت که کشورش اوضاع مصر را دنبال می‌کند.

وی افزود: امارات نسبت به توانایی مردم مصر برای پشت سر گذاشتن لحظه‌های سخت اطمینان کامل دارد .

وزیر خارجه امارات تصریح کرد: ارتش مصر همان گروهی است که ادامه دولت‌های قانونی و موسسات دولتی را تضمین می‌کند.

ناصر جوده، وزیر خارجه اردن نیز ضمن اعلام حمایت کشورش از مصر از اراده ملت مصر استقبال کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین