کد خبر: ۲۰۰۳۹۸
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۶

ملک‌زاده شكايتش راازرسانه‌ها پس گرفت

رئیس سازمان میراث فرهنگی درباره شکایت بخش حقوقی این سازمان از رسانه ها توضیحاتی را ارائه کرد و پیشنهاد داد جلسه ای بین معاونت حقوقی سازمان و رسانه ها برگزار و دفاعیات دو طرف مطرح شود تا پس از آن شکایتها برگشت داده شوند با این حال از نظر سازمانی، شکایتهای رئیس سازمان را نیز پس می گیرم.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمد شریف ملک زاده در نشست خبری رئیس و معاونان این سازمان که پیش از ظهر دوشنبه در کاخ ملت مجموعه سعدآباد با حضور جمعی از مدیران کل میراث فرهنگی استانها برگزار شد، گزارشی از عملکرد هشت ماهه خود در سازمان میراث فرهنگی ارائه کرد و در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر که خواستار ارائه آماری از شکایت سازمان از رسانه ها شد، آماری ارائه نکرد و گفت: اگر در میان صحبتها مطلبی را عرض کردم که باعث ناراحتی برخی از خبرنگاران و یا رسانه ها شده، عذرخواهی می کنم.

خبرنگار پرسید آیا این عذرخواهی به منظور بازپس گیری شکایت های شما از رسانه هاست یا خیر که وی گفت: در همین جلسه اعلام می کنم شکایت ها برگشت داده می شود.

به گزارش مهر،رئیس سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار درباره تکلیف شکایت های شخصی مدیران این سازمان نیز گفت: اگر شکایتی شخصی انجام شده صد در صد از رسانه ها عذر می خواهم ولی هیچ شکایتی در این سازمان شخصی نبوده مگر اینکه از جنبه حفظ و صیانت از سازمان بوده باشد و آن را معاونت حقوقی از جنبه های سازمانی انجام داده است. آیا وقتی که رسانه ها مطالب نادرستی را درباره واگذاری کاوش های باستان شناسی به بخش خصوصی می نویسند نباید از آنها شکایت کنیم؟ اگر این کار انجام نشود تبعاتی  برای کارکنان میراث فرهنگی و بازتاب منفی در سایت های خارجی دارد.

وی گفت: من به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی باز هم از حق حقوقی سازمان صرف نظر می کنم در صورتیکه معاونت های این سازمان نیز رضایت دهند و آنان به خاطر اخباری که به نادرست انعکاس داده شده از حق قانونی خود بگذرند.

ملک زاده گفت: رسانه ها امین ما هستند اما درخواست می کنم برای حفظ حرمت ها و جایگاههای سازمانی قبل از  انتشار هر خبر و گزارشی، از مدیران سازمان میراث فرهنگی سئوال کنند که بعدا دچار مشکل نشویم به همین منظور تمام مدیران و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی موظف به پاسخگویی به سئوالات خبرنگاران شده اند. با این حال از معاونت حقوقی سازمان میراث فرهنگی می خواهیم که جلساتی را با رسانه هایی که از آنها شکایت شده بگذارند و آن رسانه ها جوابیه ها و دفاعیه های ما را منتشر کنند در آن صورت تمام شکایت ها برگشت داده خواهد شد. همچنین شکایت هایی که به صورت شخصی از خبرنگاران شده است را برگشت خواهیم داد.

در لحظه آخر دولت دهم نیز ممکن است مدیری جابه جا شود

ملک زاده در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسید جابه جایی معاونان و مدیران کل میراث فرهنگی خدشه ای به روند تخصصی این سازمان وارد می کند، گفت: اگر تشخیص دهم که حتی یک ثانیه مانده به روی کار آمدن دولت جدید، یکی از مدیران سازمان میراث فرهنگی به وظایف خود به درستی عمل نمی کند او را عزل خواهم کرد.

وی گفت: من به مسئولیت قانونی خود عمل می کنم و معاونت های میراث فرهنگی نیز باید این کار را انجام دهند اما در برخی موارد، یک مدیر کل سرپرستی بخش دیگری را نیز برعهده داشته است و طبق قانون باید برای آن بخش دیگر مدیرکلی انتخاب می شد به عنوان مثال معاون سرمایه گذاری به شرکت ایمیدارو رفت و من می بایست معاون سرمایه گذاری انتخاب می کردم و یا آقای صالحی مرام در روز اولی که به سازمان میراث فرهنگی آمدم در شورای معاونان اعلام کردند قبل از اینکه شما به سازمان میراث فرهنگی بیایید من استعفایم را داده و درخواست بازنشستگی کرده ام.

سازمان میراث فرهنگی سایت جامعی درباره اطلاعات میراث جهانی ایران ندارد

در ادامه این برنامه، آتوسا مومنی معاون میراث فرهنگی کشور نیز در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره اطلاعات ناقص میراث جهانی ثبت شده در سایت سازمان میراث فرهنگی و عدم اطلاعات جامع و کامل درباره میراث جهانی و ملی در کتاب های منتشر شده این سازمان، گفت: ما اطلاعاتی را درباره آثار ثبت شده ملی نمی توانیم به صورت آنلاین در اختیار همگان قرار بدهیم چون ممکن است از نظر حفاظتی دچار مشکلاتی شوند اما درباره میراث جهانی یک سایت آنلاین در  یونسکو وجود دارد که به انعکاس اطلاعات مربوط به میراث جهانی کشورها از جمله آسیا می پردازد.

وی گفت: برخی افراد سودجو با داشتن اطلاعات بناهای تاریخی دست به اقدامات نادرست مانند حفاری های غیر مجاز می زنند به عنوان مثال از سایت دانشگاه تهران و قزوین استفاده  و کاوش های غیر مجازی در محوطه های تاریخی انجام شد.

مومنی همچنین درباره پرونده های آثار تاریخی خارج از فهرست میراث ملی توسط حکم دیوان عدالت اداری نیز گفت: تا قبل از سال 84 پرونده های ثبت میراث فرهنگی عجولانه تنظیم شده بود و فرآیند ثبت دقیق نبود به همین دلیل زمانی که به دیوان عدالت اداری ارجاع داده می شد قابل دفاع نبودند اما اکنون می توانیم بگوییم که هیچ اثری از سال 84 به بعد نبوده که توسط دیوان عدالت اداری از فهرست میراث ملی خارج شده باشد چرا که این پرونده ها اکنون در شورای سیاست گذاری بررسی می شوند وهیچ پرونده ای نبوده که بدون اخذ رضایت مالک به ثبت رسیده باشد حتی در برخی اوقات به مالک مهلت یک ماهه برای اعتراض داده ایم و اگر اعتراض او وارد نبود، آن را در فهرست میراث ثبت کردیم.

مومنی در ادامه، گزارشی از عملکرد این معاونت در هشت ماهه اخیر ارائه داد و گفت: ما در حوزه پرونده های ثبت جهانی تا سال 84 ، 7 پرونده را به ثبت رسانده بودیم اما اکنون توانسته ایم 16 اثر را ثبت کنیم.

وی درباره اجلاس میراث جهانی یونسکو نیز گفت: در این اجلاس مقرر شد که  تا پایان ماه ژوئن گزارشی از تعدیل طبقات اضافی برج جهان نما را از شهرداری اصفهان دربافت کرده و برای یونسکو بفرستیم.

تعیین تکلیف بافت تاریخی یزد تا شنبه

زمانی که نوبت به پرسش خبرنگاری سئوالی درباره بافت تاریخی یزد پرسید که مومنی پاسخ داد: اگر تخلفی در مدیریت شهری درباره ضوابط حاکم اتفاق بیفتد و ضوابط سازمان میراث فرهنگی را به اندازه شهرداری نبینند، ما این خطاها را نادیده نمی گیریم به همین دلیل روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده به شهر تاریخی یزد رفته و درباره اتفاقاتی که در بافت تاریخی یزد افتاده است تعیین تکلیف می کنیم چرا که بافت تاریخی یزد به عنوان یکی از مهمترین و بزرگترین بافت های تاریخی جهان اسلام قرار است شهریورماه در فهرست آیسسکو ثبت شود.

صادرات صنایع دستی کیلویی بود!

در ادامه این برنامه یحیی رحمتی معاون صنایع دستی کشور نیز گفت: 161 هزار و 300 هنرمند صنایع دستی را برای انجام بیمه معرفی کرده ایم که 161 هزار نفر آنها تاکنون تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند و بقیه افرا در روزهای آتی بیمه خواهند شد.

وی ادامه داد: 14 میلیارد و 711 میلیون تومان صنایع دستی در 620 بازارچه نوروزی فروخته شده است. همچنین در نمایشگاه هفته صنایع دستی نیز بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون تومان صنایع دستی به فروش رفت.

رحمتی ادامه داد هزار و 21 جواز تاسیس کارگاههای صنایع دستی را صادر کردیم که نشان دهنده استقبال زیاد مردم برای برپایی کارگاههای تولید صنایع دستی است.

وی همچنین درباره صادرات صنایع دستی گفت: تا پیش از این صادرات صنایع دستی بر حسب کیلو آمارگیری می شد اما اکنون کد تعرفه را تعریف کرده ایم که بر اساس آن بتوانیم آمار صادرات را به صورت تخصصی تر ارائه کنیم.

در این مراسم در کنار تمامی معاونان سازمان میراث فرهنگی، معاون گردشگری کشور که مدتها بود، در پاسخ به سوالات خبرنگاران سکوتا اختیار کرده بود، گزارشی از دفاتر خدمات مسافرتی و فعالیت های حوزه گردشگری در هشت ماهه اخیر ارائه کرد و گفت: دو هزار و 500 راهنمای گردشگری داشتیم که اکنون به 6 هزار و 200 راهنما رسیده است و در هشت ماه اخیر 180 راهنمای دیگر نیز اضافه شده اند.

در ادامه این برنامه عبدالله نژاد معاون توسعه و مدیریت، پریسا محمدی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، شبان پور معاون امور مجلس و استانها و ایروانی مدیرکل صندوق حفظ و احیا حتی مشاور رئیس سازمان در حوزه امور ایثارگران هر کدام گزارشی را از عملکرد خود در دوره ریاست ملک زاده در سازمان میراث فرهنگی ارائه کردند.

بیشترین بخش صحبت های رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی حول محور انتشار کتاب ها و مقالات پژوهشی بود، همچنین معاون امور مجلس نیز از تعداد جلسات رئیس سازمان میراث فرهنگی با نمایندگان مردم در مجلس گزارشاتی ارائه کرد.

در حاشیه نشست خبری:

این نشست خبری اگر چه با حضور خبرنگاران برگزار شد اما مملو از کارشناسان و مدیران استانی سازمان میراث فرهنگی بود ضمن اینکه در کنار این برنامه، نمایشگاهی از فعالیت بخش های مختلف این سازمان در هشت ماهه اخیر یعنی دوره ریاست ملک زاده در سازمان میراث فرهنگی برپا شده بود، در گزارش عملکرد برخی از معاونت ها مانند میراث فرهنگی آمده بود که این معاونت در مدت زمان اخیر توانسته مراسم ستاد تسهیلات سفر را برگزار کند و یا افتتاح موزه مشاهیر که البته هنوز افتتاح نشده است.

در عملکرد معاونت امور مجلس، حقوقی و استانهای سازمان نیز آمده بود که: از آذر تا تیر 92 ، پنح مورد دعاوی بین المللی درباره پرونده الواح هخامنشی مطرح شده و 16 مورد نیز استرداد اموال تاریخی انجام شده است.

در کنار آن، تابلوها عکسی از میراث جهانی ثبت شده ایران نیز به نمایش گذاشته شده بود که محوطه تاریخی نقش رجب را، تخت جمشید نامیده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین